Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 21. sep 2017, 00:20

Dmitra skrev:Haha, oops :-D.

Nej, det er jo det jeg mener, der er rigtig mange der ikke kan skelne mellem hvad der bruges hvor, så du bekræfter mig bare i mit rant var vigtigt. For det handler jo netop ikke om bare helt konsekvent at udskifte "man" med "jeg, men ligeså meget om hvor "man" er det rigtige

Til gengæld glemmer jeg aldrig en herlig ven/bekendt (noget ældre end mig), der slet ikke kunne affinde sig med dengang i 80'erne, hvor "man" i den korrekte betydning af "alle/de fleste" begyndte at blive erstattet af "du", fordi fodboldspillerne var begyndt at spille ovre i England.
Så når de sagde: "Når du spillet i Manchester United, så ..." så opfattede han deres "du", som om de talte direkte til ham, og protesterede rasende: "Jeg spiller fa'me ikke i Manchester United!" :lun:

Han var i det hele taget meget opmærksom på sproget. Vi kendte også nogle damer, der var sådan lidt æteriske og brugte formuleringer som "jeg føler virkelig i mit hjerte, at ..." Det misbilligede han også på det kraftigste: hvorfor fa'en kan de ikke bare "mene" noget!? :)
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Aspargsen » 21. sep 2017, 01:57

Ellin skrev:
Dmitra skrev:*Sprognazi on*.

Der ER forskel på "man" og "jeg". 9 ud af 10 gange er det "jeg". "Man" er en massebetegnelse hvor man (og ja her er det korrekt) tager andre som gidsler i sin egen holdning. Når "man" bruges taler man væk fra sig selv, tager afstand, forstået på den måde andre skal inkluderes for at forsvare eget synspunkt.

Brug "man" de få gange det er korrekt ellers hold bolden på egen banehalvdel og brug "jeg".

*Sprognazi off*.

(For fanden, det lettede. Muligvis mindre, ikke som sådan, meningsforstyrrende ting, men det stikker til alt i mig). :genert:


Det er sådan et irriterende udtryk. Jeg kommer ofte - ubevidst - til at bruge "man" og jeg øver mig virkelig meget i at sige "jeg" i stedet for "man".
Det er bare sådan en irriterende ting, der er kommet ind i vore hverdagssprog. :genert:


Måske man er begyndt at bruge det så man ikke selv behøver at tage ansvar for egne meninger
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Aspargsen » 21. sep 2017, 02:00

Danseprinsesse skrev:Jeg tror, jeg vil lægge dette billede på Facebook.


IMG_0174.JPG

Det er han alt for ren til ...
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ficus » 21. sep 2017, 08:52

Dmitra skrev:Apropos sprognazisme og Luksusfælden, ik?

Så undrer det mig faktisk at eksperterne kalder det for børnepenge, for det gør de. Børnepenge er vel det man får af staten, det man, er forældrene gået fra hinanden, kan blive bedt om at betale til bopælsforældren hedder mig bekendt egentligt "børnebidrag".


Børne- og ungeydelsen er det man får fra staten :D
http://www.skm.dk/skattetal/beregning/s ... 17-og-2018

Og det andet er rigtig nok børnebidrag. I hvert fald ifølge borger.dk
2
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Bimmerdyret » 21. sep 2017, 08:55

At forældrene til den pige, der medbragte mobiltelefon MED simkort, har brug for at være mere opmærksom på:
- DERES ejendel (mobiltelefonen)
- Informationerne fra skolen
- opdragelse
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Bimmerdyret » 21. sep 2017, 09:01

Dmitra skrev:Apropos sprognazisme og Luksusfælden, ik?

Så undrer det mig faktisk at eksperterne kalder det for børnepenge, for det gør de. Børnepenge er vel det man får af staten, det man, er forældrene gået fra hinanden, kan blive bedt om at betale til bopælsforældren hedder mig bekendt egentligt "børnebidrag".



Det man får fra staten er "Børnefamilieydelse" - såkaldte børnepenge.
Det man får fra x-parter er børnebidrag.

Hvad jeg lige kan huske i det afsnit af luksusfælden, så er det sådan lidt en gråzone, fordi de er separerede, bor sammen men er ikke skilt. Hvor selve ekspertudtalelsen kommer fra ved jeg ikke, da jeg ikke kan se tv3, men der er først tale om børnebidrag når de er skilt og der er tale om penge fra en forældre til en anden.

Børnepenge/Børne- ungeydelse er statslig.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 21. sep 2017, 11:31

Ficus skrev:Børne- og ungeydelsen er det man får fra staten :D
http://www.skm.dk/skattetal/beregning/s ... 17-og-2018

Og det andet er rigtig nok børnebidrag. I hvert fald ifølge borger.dk

Traditionelt mener jeg, at man har kaldt det, manden skal udrede, når han er stukket af for at "betale børnepenge".
Men de officielle udtryk ændrer sig jo hele tiden - ofte til noget, man ikke lige kan regne ud, hvad er, hvis man ikke lige ved det. Hvad er "borgerservice" fx?
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Bimmerdyret » 21. sep 2017, 14:22

Dikus skrev:
Bimmerdyret skrev:
Dmitra skrev:Apropos sprognazisme og Luksusfælden, ik?

Så undrer det mig faktisk at eksperterne kalder det for børnepenge, for det gør de. Børnepenge er vel det man får af staten, det man, er forældrene gået fra hinanden, kan blive bedt om at betale til bopælsforældren hedder mig bekendt egentligt "børnebidrag".



Det man får fra staten er "Børnefamilieydelse" - såkaldte børnepenge.
Det man får fra x-parter er børnebidrag.

Hvad jeg lige kan huske i det afsnit af luksusfælden, så er det sådan lidt en gråzone, fordi de er separerede, bor sammen men er ikke skilt. Hvor selve ekspertudtalelsen kommer fra ved jeg ikke, da jeg ikke kan se tv3, men der er først tale om børnebidrag når de er skilt og der er tale om penge fra en forældre til en anden.

Børnepenge/Børne- ungeydelse er statslig.


Man behøver nu ikke være skilt for at skulle betale børbebidrag.


Nej, det kræver blot et barn :)
Det var nu mere i relation til det pågældende afsnit.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Juki » 21. sep 2017, 18:35

Jeg er virkelig ligeglad med hvad den almene dansker mener om ting de ikke ved noget om, eller hvor deres mening er givet på forhånd, når de interviewes til indslag til fx TV Avisen.

Jeg kan virkelig ikke se hvad jeg bruge det til, eller hvorfor jeg skal vide det, når frisør, Aase Larsen fra Falster, synes det er synd for fåreavlerne at der er ulve i Nordjylland der tager fårene. Eller når bilisten Kasper Jensen bliver stoppet på en tankstation, til et indslag om at benzinpriserne er steget for at høre hvad hans mening er om det i det allerede vinklede indslag. Altså who gives a fuck?

Det var noget andet hvis man kunne bruge deres mening til noget eller de sagde et eller andet nyt og overraskende, men det er altid sådan noget med at de skal svare på "Hvorfor synes du ikke det er i orden at der bliver skåret i hjemmehjælpen til de ældre og svageste borgere?", og så er svaret altid at det er fordi de har opbygget vores samfund og velfærden, så det kan politikerne ikke være bekendt. Det er så kedeligt og forudsigeligt..
13
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Juki » 21. sep 2017, 18:49

Rosa Espinosa skrev:
Juki skrev:Jeg er virkelig ligeglad med hvad den almene dansker mener om ting de ikke ved noget om, eller hvor deres mening er givet på forhånd, når de interviewes til indslag til fx TV Avisen.

Jeg kan virkelig ikke se hvad jeg bruge det til, eller hvorfor jeg skal vide det, når frisør, Aase Larsen fra Falster, synes det er synd for fåreavlerne at der er ulve i Nordjylland der tager fårene. Eller når bilisten Kasper Jensen bliver stoppet på en tankstation, til et indslag om at benzinpriserne er steget for at høre hvad hans mening er om det i det allerede vinklede indslag. Altså who gives a fuck?

Det var noget andet hvis man kunne bruge deres mening til noget eller de sagde et eller andet nyt og overraskende, men det er altid sådan noget med at de skal svare på "Hvorfor synes du ikke det er i orden at der bliver skåret i hjemmehjælpen til de ældre og svageste borgere?", og så er svaret altid at det er fordi de har opbygget vores samfund og velfærden, så det kan politikerne ikke være bekendt. Det er så kedeligt og forudsigeligt..


Trykkede like fordi jeg er helt enig, men så kom jeg til at tænke på alle de klip fra 70'erne, 80'erne og 90'erne hvor man ser forskellige folk der kommenterer på datidens emner og de guldkorn vil jeg ikke være foruden. Så tror at konklusionen er, at folks ligegyldige holdninger og meninger er komplet irrelevante for nutiden. Det er først i fremtiden at de meninger får værdi :D

Det kan der være noget om :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 21. sep 2017, 18:51

Rosa Espinosa skrev:Trykkede like fordi jeg er helt enig, men så kom jeg til at tænke på alle de klip fra 70'erne, 80'erne og 90'erne hvor man ser forskellige folk der kommenterer på datidens emner og de guldkorn vil jeg ikke være foruden. Så tror at konklusionen er, at folks ligegyldige holdninger og meninger er komplet irrelevante for nutiden. Det er først i fremtiden at de meninger får værdi :D

Så du foreslår DR, at de ikke sender disse klip, men lægger dem direkte i arkivet? ;)
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 21. sep 2017, 20:30

Rosa Espinosa skrev:Ja, for det er ikke for vores skyld jo. Det er for fremtidens :D

Jamen, det er da rigtigt nok. Vi kom fx også sådan til at smile, engang hvor de viste interviews med nogle almindelige arbejderhusmødre fra slutningen af 60'erne - altså "vores" tid - og vi havde helt glemt, at de udtalte "mig" som "mej" og ikke "mar" dengang!
0
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 22. sep 2017, 05:18

Rosa Espinosa skrev:
dgd2007 skrev:
Rosa Espinosa skrev:Trykkede like fordi jeg er helt enig, men så kom jeg til at tænke på alle de klip fra 70'erne, 80'erne og 90'erne hvor man ser forskellige folk der kommenterer på datidens emner og de guldkorn vil jeg ikke være foruden. Så tror at konklusionen er, at folks ligegyldige holdninger og meninger er komplet irrelevante for nutiden. Det er først i fremtiden at de meninger får værdi :D

Så du foreslår DR, at de ikke sender disse klip, men lægger dem direkte i arkivet? ;)


Ja, for det er ikke for vores skyld jo. Det er for fremtidens :D


Men dem fra gamle dage er alligevel sjovere... jeg så engang et, hvor der var nogle børn, der red rundt på en ko, fordi de, som de fortalte, ikke havde råd til en hest...
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Hunkat » 22. sep 2017, 05:41

Juki skrev:
Rosa Espinosa skrev:
Juki skrev:Jeg er virkelig ligeglad med hvad den almene dansker mener om ting de ikke ved noget om, eller hvor deres mening er givet på forhånd, når de interviewes til indslag til fx TV Avisen.

Jeg kan virkelig ikke se hvad jeg bruge det til, eller hvorfor jeg skal vide det, når frisør, Aase Larsen fra Falster, synes det er synd for fåreavlerne at der er ulve i Nordjylland der tager fårene. Eller når bilisten Kasper Jensen bliver stoppet på en tankstation, til et indslag om at benzinpriserne er steget for at høre hvad hans mening er om det i det allerede vinklede indslag. Altså who gives a fuck?

Det var noget andet hvis man kunne bruge deres mening til noget eller de sagde et eller andet nyt og overraskende, men det er altid sådan noget med at de skal svare på "Hvorfor synes du ikke det er i orden at der bliver skåret i hjemmehjælpen til de ældre og svageste borgere?", og så er svaret altid at det er fordi de har opbygget vores samfund og velfærden, så det kan politikerne ikke være bekendt. Det er så kedeligt og forudsigeligt..


Trykkede like fordi jeg er helt enig, men så kom jeg til at tænke på alle de klip fra 70'erne, 80'erne og 90'erne hvor man ser forskellige folk der kommenterer på datidens emner og de guldkorn vil jeg ikke være foruden. Så tror at konklusionen er, at folks ligegyldige holdninger og meninger er komplet irrelevante for nutiden. Det er først i fremtiden at de meninger får værdi :D

Det kan der være noget om :D


Det samme gælder for ekspertudtalelser (begge pointer faktisk).
Mit yndlingsklip er fra 80'erne hvor en eller anden følelsesterapuet ( kan ikke huske den præcise titel men det lød meget selvopfundet) udtalte sig om at Burger King var de unges oprør mod forældrenes normer og traditioner om at spise pænt og bruge kniv og gaffel. :lol:
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 22. sep 2017, 06:09

fisken80 skrev:Men dem fra gamle dage er alligevel sjovere... jeg så engang et, hvor der var nogle børn, der red rundt på en ko, fordi de, som de fortalte, ikke havde råd til en hest...

Ja, men Rosa E. har jo ret, for så vidt det jo godt kan være, at om 50 år vil det virke dybt morsomt, de ting folk går og siger i dag :-D
2

Tilbage til "Generelt"