At arve eller ikke arve?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

At arve eller ikke arve?

Indlægaf dykkersild » 11. nov 2015, 13:09

Tænker I over at der skal være penge/værdier/andet tilbage til jeres efterladte når I går bort?

På mine bedsteforældres tid, var det helt normalt at lægge til side - både til dårligere tider og så skulle de efterladte også arve. Jeg har engang arvet en lille sum penge fra nogle bedsteforældre, som absolut ikke sluttede deres dage med penge på kistebunden. Det virkede helt åndsvagt på mig - men sådan var tiden.

Nu om dagen fornemmer jeg at vandene er lidt delt.

Min mand og jeg har ikke børn og har i den forstand ingen der skal arve os. Vi har begunstiget hinanden - mest i tilfælde af, at en af os går bort tidligt. Vi har så aftalt at blive ca. 82-83 så det går nok ;) Jeg kommer til at begunstige dels mine søskende og dels et par organisationer når/hvis jeg er alene. Min man vil give til nevøer/niecer og nogle organisationer.

Jeg føler bestemt ikke, at der skal være "noget tilbage" til mine efterladte - hvad med jer andre? Jeg tror helt sikkert, at det at have børn kan gøre en forskel - men lad høre?
0
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: At arve eller ikke arve?

Indlægaf didas » 11. nov 2015, 13:43

Hvis der tilfældigvis er penge tilbage til evt. efterladte, så er det fint, men jeg har ikke tænkt mig at lægge noget til side til det.
1
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: At arve eller ikke arve?

Indlægaf avdotja » 11. nov 2015, 14:21

Som udgangspunkt har jeg ingen intentioner om at efterlade en masse, men omvendt ønsker jeg bestemt heller ikke at have økonomiske bekymringer i slutningen af mit liv, så noget vil der være tilovers. Det er fint nok, jeg satser på at der vil være nogle nevøer/niecers børn som kan få glæde af det.

Havde jeg børn ville jeg heller ikke gå specifikt efter at der skulle være noget tilovers, men ville modsat ikke have nogen problemer med at hjælpe dem økonomisk mens jeg var i live.

Mit problem med arv er at det med jævne mellemrum virker som om folk mener de har krav på det, f.eks. når bedstefar beslutter sig til at spille formuen op 6 måneder før sin død eller testementerer det hele til sin nye 30-årige kone. Man får lidt den tanke at nogen folk mener at råderetten over egne penge, forsvinder x måneder/år før den forventede dødsdag.
4
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40583

Re: At arve eller ikke arve?

Indlægaf Akehurst2 » 11. nov 2015, 14:31

didas skrev:Hvis der tilfældigvis er penge tilbage til evt. efterladte, så er det fint, men jeg har ikke tænkt mig at lægge noget til side til det.


Sådan har jeg det også. Jeg skal nok sørge for, at der ikke er gæld og nok til både begravelse og et ordentligt gravøl, men ellers lever jeg ud fra, at jeg bruger mine penge, som jeg vil og er der noget tilbage, så er det da fint nok.

Min mand og jeg skal ikke have børn, så vi arver hinanden, og når den sidste går bort fordeles evt. rester på nevøer og niecer. Og de må bestemt gerne arve noget fra tante og onkel, ligesom de kan blive forkælet i levende live, men jeg føler ikke som sådan et ansvar for det. Det må forældrene gøre :-D
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: At arve eller ikke arve?

Indlægaf Wizzze » 11. nov 2015, 14:32

Hvis jeg havde børn, ville jeg sikre dem hvis jeg skulle blive kørt ned i morgen, ligesom jeg har sikret hende den dejlige. Men taler vi når jeg er 70 med evt. voksne børn, så ville jeg altså ikke tænke meget over om der var noget tilbage til dem efter jeg var færdig med at have det sjovt.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: At arve eller ikke arve?

Indlægaf girl_beat » 11. nov 2015, 14:42

Vi har sørget for at sikre hinanden, men ellers tænker jeg at egne optjente penge skal bruges til at forsøde tilværelsen for dem, der har tjent pengene - ikke til at gemmes væk til evt. fremtidig arv :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: At arve eller ikke arve?

Indlægaf Tux » 11. nov 2015, 14:47

Jeg tilslutter mig stemningen, jeg går ikke specifikt efter at efterlade mig noget..
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: At arve eller ikke arve?

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. nov 2015, 14:48

Umiddelbart har jeg det som jer andre, men hvordan, jeg i sidste ende griber det an, kommer til at afhænge af, hvem der, når jeg bliver ældre, og mine forældre ikke længere er her, ser ud til at blive mine arvinger.

Jeg har et fint forhold til min familie, men hvis det ender med at blive sådan, at mine nærmeste slægtninge er mine fætre og min kusine og deres børn, regner jeg kraftigt med, at det bliver noget med testamente og kun tvangsarv til slægtninge. Der er andre i den næste generation, som jeg hellere vil betænke, nemlig børn af to veninder. Skulle det gå sådan, at jeg på et tidspunkt bliver alvorligt syg uden at være rigtig gammel, kunne jeg faktisk godt forestille mig, at jeg ville gøre min ældste veninde og hendes kæreste til mine primære arvinger. De skal ikke have børn, og i hvert fald min veninde ville nok også betænke nogle af de føromtalte børn, så i det tilfælde ville nogle af pengene sandsynligvis ende samme sted.
Velgørenhed ville også være en mulighed.

Jeg finder ingen særlig glæde ved at bruge mange penge, og hvis det skulle vise sig, at mine arvinger på en eller anden måde var udsatte, ville jeg nok ikke kunne lade være med at have det lidt i baghovedet, men som udgangspunkt bliver min arv det, der er tilbage, når jeg har taget, hvad jeg selv skal bruge.
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: At arve eller ikke arve?

Indlægaf Tibbler » 11. nov 2015, 14:56

Skulle der være noget tilbage til den tid, så er det da fint. Men min holdning er, at man skal leve, mens man gør det. Jeg har da også en forventning om, at mine forældre nyder deres alderdom, og bruger deres penge på, hvad de nu må have lyst til. De skal da ikke tænke på, at der skal være noget tilbage til mig og min bror; vi skal nok sørge for os selv.

Den holdning vil jeg selvfølgelig også tage med mig i min alderdom; Jeg vil nyde mit otium, og hvis vi så vil bruge penge på at rejse, eller hvad det nu skulle være, vi er optaget af, til den tid; så gør vi det. Jeg er overbevist om, at vores sønner nok skal vokse op, og blive nogle seje gutter, som godt kan sørge for dem selv, og deres (forhåbentligt) familie.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: At arve eller ikke arve?

Indlægaf Tux » 11. nov 2015, 14:58

DetSorteCirkus skrev:Umiddelbart har jeg det som jer andre, men hvordan, jeg i sidste ende griber det an, kommer til at afhænge af, hvem der, når jeg bliver ældre, og mine forældre ikke længere er her, ser ud til at blive mine arvinger.

Jeg har et fint forhold til min familie, men hvis det ender med at blive sådan, at mine nærmeste slægtninge er mine fætre og min kusine og deres børn, regner jeg kraftigt med, at det bliver noget med testamente og kun tvangsarv til slægtninge. Der er andre i den næste generation, som jeg hellere vil betænke, nemlig børn af to veninder. Skulle det gå sådan, at jeg på et tidspunkt bliver alvorligt syg uden at være rigtig gammel, kunne jeg faktisk godt forestille mig, at jeg ville gøre min ældste veninde og hendes kæreste til mine primære arvinger. De skal ikke have børn, og i hvert fald min veninde ville nok også betænke nogle af de føromtalte børn, så i det tilfælde ville nogle af pengene sandsynligvis ende samme sted.
Velgørenhed ville også være en mulighed.

Jeg finder ingen særlig glæde ved at bruge mange penge, og hvis det skulle vise sig, at mine arvinger på en eller anden måde var udsatte, ville jeg nok ikke kunne lade være med at have det lidt i baghovedet, men som udgangspunkt bliver min arv det, der er tilbage, når jeg har taget, hvad jeg selv skal bruge.


Hvis du ingen børn har og ikke er gift, så er der Ikke nogen tvangsarving. Du kan frit testamentere til hvem du har lyst, og eventuelle forældre, søskende, niecer, nevøer etc.har ikke krav på en bøjet femøre.

Bare til info :)
4
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: At arve eller ikke arve?

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. nov 2015, 15:03

Tux skrev:Hvis du ingen børn har og ikke er gift, så er der Ikke nogen tvangsarving. Du kan frit testamentere til hvem du har lyst, og eventuelle forældre, søskende, niecer, nevøer etc.har ikke krav på en bøjet femøre.

Bare til info :)


Tak! Det anede jeg ikke :)
Når mine forældre ikke er her længere, og hvis situationen der skulle vise sig at være som i dag (hvilket jeg ikke tror, at den vil være, men hypotetisk), vil de nærmeste slægtninge være mine onkler og deres familier. Sandsynligvis deres børnebørn, hvis jeg bliver gammel.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: At arve eller ikke arve?

Indlægaf Rapfisk » 11. nov 2015, 15:50

Hvis jeg havde børn, ville jeg helt sikkert gerne efterlade dem noget, ligesom tidligere generationer af min familie har gjort. Hvis jeg ikke får børn, føler jeg, at mine arvinger (min lillebror og gudbørn) bør være glade for ting af personlig værdi. Jeg kan egentlig ikke forklare forskellen :gruble:
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: At arve eller ikke arve?

Indlægaf SonataA » 11. nov 2015, 16:15

Jeg er stor fortaler for at bruge rub og stub. Jeg synes jeg har set selv de bedste familier bliver dødeligt uvenner over arv, og det er jeg ikke fortaler for.

Ved at min mormor/morfar har helt styr på hvem der skal have hvad og hvornår. Men jeg frygter stadig, at der kan opstå fnidder.

Mine svigerforældre forsøger jeg til at bruge så mange af deres penge som muligt på oplevelser sammen med os og børnene. Det er trods alt noget man husker bedre end pengene.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: At arve eller ikke arve?

Indlægaf Modesty Blame » 11. nov 2015, 16:22

Min far siger (ofte), at han vil bruge hver en krone. Og det ser jeg som positivt, for så behøver jeg ikke behandle ham som et råddent æg, hver gang han så truer mig med at tage mig ud af testamentet (hvilket han også gør tit).
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15285
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: At arve eller ikke arve?

Indlægaf Delfin » 11. nov 2015, 18:40

Min mor har noget stående til dårlige tider, så en lille slat bliver der da nok, men det er ikke de store beløb. Min holdning til det er, at hun da bare skal bruge det, hun selv synes.
Jeg tænker ikke i, at min datter absolut skal arve noget, men hvis jeg dør, inden jeg er 60, får hun en pæn sum fra min pensionsordning. Jeg tænker heller ikke i, at hendes arv skal komme før mit forbrug, men hvis der er noget til hende, er det fint. Der kommer i hvert fald til at stå nok til, at jeg kan komme i jorden.
0
14 11 14

Tilbage til "Livets forhold"