Den nye registreringsafgift

Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf Artem » 21. sep 2017, 20:40

Jeg køber normalt omkring 5 år gamle brugte biler, og med mit behov for at kunne trække en større anhænger er det nærmest kun firehjulstrækkere til omkring en halv mio og op der kan bruges. Så jeg er rigtig spændt på at se hvad denne ændring få at sige på brugtpriserne. Da den type af biler jeg vil købe som brugt vil falde med omkring 55.000 kr fra ny.
Hvor min forhåbning er at en bil der feks. står til 200.000 kr i dag vil falde til 170.000 kr.
Det fald skal nok komme, spørgsmålet er bare hvor hurtigt det vi ske. For det er jo brugtbils forhandlerne som skal æde det tab. Hvorfor de jo nok ikke lige på mandag sætter alle de større brugte biler ned med 10-15%
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf Artem » 22. sep 2017, 14:00

Mistermor skrev:Jeg forstår simpelthen ikke den egoisme og det behov for forbrug - og så er jeg altså ligeglad med, om vores bilpark er kedelig. Jeg synes, der kører rigeligt med sportsbiler! Hvorfor er det ikke vigtigt, at almindelige mennesker har råd til en elbil?

Det gør de skam også. Biler der kører langt på literen slipper billigere i afgift, mens biler der kører kort skal betale mere i afgift.

Tillægget og grænserne for dårlig brændstoføkonomi i registreringsafgiften forhøjes
Der opnås fradrag i registreringsafgiften for biler med lavt brændstofforbrug og gives et tillæg for biler med højt brændstofforbrug, der har til formål at forbedre energieffektiviteten for nye biler. Registreringsafgiften nedsættes i dag med 4.000 kr. for hver km/l, bilen tilbagelægger udover 16 km/l for benzinbiler og 18 km/l for dieselbiler, mens afgiften forhøjes med 1.000 kr. for hver km/l, bilen tilbagelægger mindre end 16 km/l for benzinbiler og 18 km/l for dieselbiler.

Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at forhøje grænserne for, hvornår der opnås fradrag for god brændstoføkonomi til 20 km/l for benzinbiler og 22 km/l for dieselbiler. Samtidig forhøjes tillægget til registreringsafgiften for dårlig brændstoføkonomi til 6.000 kr. Ændringerne vil tilskynde til, at der vælges mere energieffektive biler.


Ud over det skal den grønne ejerafgift stige med 500 kr om året, som igen tilskynder til at købe en mere økonomisk bil.

Mistermor skrev:Jeg forstår simpelthen ikke den egoisme og det behov for forbrug - og så er jeg altså ligeglad med, om vores bilpark er kedelig. Jeg synes, der kører rigeligt med sportsbiler! Hvorfor er det ikke vigtigt, at almindelige mennesker har råd til en elbil?

Hvorfor skal unikke, specielle og dyre ting beskattes endnu hårdere? Det svarer jo til at sige at vi alle skal købe tøj i Bilka da det fint til at holde os varme og tørre. Mens tøj fra specialbutikker skal beskattes med 150% da det er luksus.

Med hensyn til elbiler, så skal de nok komme, og de har stadig en meget lav afgift på 20% og med fradrag for batterierne. Problemet er stadig at batterierne er for dyre, og kapaciteten for lille. Men det bliver bedre for hvert år der går, og en elbil er grundlæggende mere simpel end en bil med brændstofmotor, så med tiden vil en elbil blive billigere end en bil med brændstofmotor.
Ind til videre er udbuddet dog meget lille, og der er feks nærmest ingen elbiler der må slæbe en anhænger. Men det skal nok komme, spørgsmålet er bare om der går 5-10-20 år endnu? Er svært at spå om, men personligt tror jeg mindst der går 5 år endnu før de rigtig slår igennem og vil gætte på at vi skal 20 år frem i tiden før hovedparten af de solgte biler kører på el. Dog er det jo også lidt en politisk beslutning, for hvis der allerede om nogle få år kommer storbyer hvor man kun må køre i elbiler, så vil det jo fremskynde den udvikling.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf Slettet bruger » 22. sep 2017, 15:21

Wizzze skrev:
Petrix skrev:Jeg synes det er helt fint med en høj registreringsafgift.
Ved ikke, hvordan vi ellers skal få indsamlet det nødvendige antal skattekroner.


registreringsafgiften er 19mia. i alt, der opkræves over 200mia i moms, 34mia. i energiafgifter, 11mia. i vægtafgift, over 7mia. på tobak, og 4 mia. i co2 afgift.
Hvorfor ikke nedsætte registreringsafgiften betydeligt og slippe af med alle de gamle usikre og svinende biler? og så i stedet gøre det dyrere i vægafgift, energiafgift, co2 afgift osv. altså at bruge bilen/svineriet, fremfor købet?


Problemet med det er at det nedsætter mobiliteten. Nu har man en ordning hvor der stort set ikke er afgift på små pendlerbiler, så alle kan anskaffe sig sådan en. Hvis man satte afgiften op på brændstof og brug af bilen, ville det gøre det dyrere at pendle på arbejde, og det ville nedsætte den radius vi kan tage arbejde i.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf Slettet bruger » 22. sep 2017, 16:52

Mistermor skrev:Jeg synes, det er beskæmmende, at man ikke tænker på miljøet, - det burde efter min mening være den vigtigste faktor. Målet burde være at begrænse forurening og give folk bedre mulighed for at kunne købe elbiler.

Jeg forstår simpelthen ikke den egoisme og det behov for forbrug - og så er jeg altså ligeglad med, om vores bilpark er kedelig. Jeg synes, der kører rigeligt med sportsbiler! Hvorfor er det ikke vigtigt, at almindelige mennesker har råd til en elbil?


Elbiler er et skodprodukt, de er dyre at producere, og i dagligdagen fungerer de markant ringere end benzin- og dieselbiler. Hvis de engang bliver brugbare, skal almindelige mennesker nok komme til at bruge dem.
0
Akehurst2
Indlæg: 14179
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1265
Likede indlæg: 40704

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf Akehurst2 » 25. sep 2017, 08:49

Artem skrev:
Mistermor skrev:Jeg forstår simpelthen ikke den egoisme og det behov for forbrug - og så er jeg altså ligeglad med, om vores bilpark er kedelig. Jeg synes, der kører rigeligt med sportsbiler! Hvorfor er det ikke vigtigt, at almindelige mennesker har råd til en elbil?

Hvorfor skal unikke, specielle og dyre ting beskattes endnu hårdere? Det svarer jo til at sige at vi alle skal købe tøj i Bilka da det fint til at holde os varme og tørre. Mens tøj fra specialbutikker skal beskattes med 150% da det er luksus.



Det forstår jeg simpelthen heller ikke.

Hvis der absolut skal være særskilte afgifter på biler udover moms, så er det i min verden rimeligt nok at man tager hensyn til miljø og sikkerhed, men derudover kunne man for min skyld godt have det som en enhedsafgift på selve det at anskaffe sig en bil. Så beskattes det at bruge vejene og bidrage til trængsel og forurening (som jeg går ud fra er baggrunden for afgiften) - men en flottere eller dyrere eller sjældnere bil fylder jo ikke mere i trafikken.

Og hvorfor er det egoistisk gerne at ville have en særlig bil?
2
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7387
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 23301

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf Aragorn » 25. sep 2017, 09:17

Jeg skal snart lave en leasing aftale på en Peugeot 208, årgang 2016 på diesel. Jeg er noget spændt på, hvordan prisen påvirkes af denne aftale. Jeg er nervøs for, at den bliver så dyr at jeg er nødt til at droppe ideen, hvilket jeg ville være temmeligt træt af.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf Slettet bruger » 25. sep 2017, 10:10

Akehurst2 skrev:
Artem skrev:
Mistermor skrev:Jeg forstår simpelthen ikke den egoisme og det behov for forbrug - og så er jeg altså ligeglad med, om vores bilpark er kedelig. Jeg synes, der kører rigeligt med sportsbiler! Hvorfor er det ikke vigtigt, at almindelige mennesker har råd til en elbil?

Hvorfor skal unikke, specielle og dyre ting beskattes endnu hårdere? Det svarer jo til at sige at vi alle skal købe tøj i Bilka da det fint til at holde os varme og tørre. Mens tøj fra specialbutikker skal beskattes med 150% da det er luksus.



Det forstår jeg simpelthen heller ikke.


Fordi man skal beskatte et eller andet for at få penge i kassen, og det giver vel god mening at skele til hvor nødvendige tingene er, så rugbrød beskattes mindre end Mercedeser. I andre lande, f.eks. Tyskland, har de differentieret moms så man f.eks. beskatter madvarer mindre end andre ting. Det synes jeg også godt vi kunne have i Danmark. Man kunne også forestille sig en trininddelt moms der steg når f.eks. en beklædningsgenstand kostede mere end 2.000 kroner, men det er nok lidt administrativt tungt i praksis. Men biler er så dyre at det giver mening at trininddele beskatningen.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf Artem » 25. sep 2017, 14:21

abcd skrev:Fordi man skal beskatte et eller andet for at få penge i kassen, og det giver vel god mening at skele til hvor nødvendige tingene er, så rugbrød beskattes mindre end Mercedeser. I andre lande, f.eks. Tyskland, har de differentieret moms så man f.eks. beskatter madvarer mindre end andre ting. Det synes jeg også godt vi kunne have i Danmark. Man kunne også forestille sig en trininddelt moms der steg når f.eks. en beklædningsgenstand kostede mere end 2.000 kroner, men det er nok lidt administrativt tungt i praksis. Men biler er så dyre at det giver mening at trininddele beskatningen.

Men det handler jo ikke om at få penge i kasse. For vores afgifter på de store luksus biler så er høj at der er meget få der køber dem. Som jeg har skrevet flere gange, så flexleaser direktøren, den selvstændige osv den type biler i dag. For når de er 3 år gamle kan man flexlease dem til 0,5% om måneden. Som gør at du kan få en 3 år gammel stor firehjulstrækker der fra ny koster 1,3 mio til omkring 6000 kr om måneden.

Hvis vi skal have nogle penge i kassen fra køb af store luksusbiler skal afgiften ned så der bliver mange flere som køber dem. Som vil sige en afgift på under 100% Mit gæt er at en registreringsafgift på 50-80% er det som vil give den største indtægt til staten. Ud fra den betragtning at mange af de biler som der bliver solgt flest af i dag netop ikke betaler mere i afgift på grund af fradrag for sikkerhedsudstyr, god brændstor økonomi osv.
Indtægten på den enkelte luksus bil vil naturligvis falde, men det vil blive mere end opvejet af et mange dobbelt salg.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf Artem » 25. sep 2017, 22:05

Falstria skrev:Det er helt hul i hovedet.

DF har ødelagt det hele bare for at kunne få lov at spille lidt med musklerne. Deres vælgere må være flove over dem.

Der er kun ÈN afgift der er afgørende når det kommer til udledninger af CO2, det er afgiften på CO2.


Hvad en bil har kostet fra ny, hvor mange airbags den har, hvor meget den vejer og hvor langt den kan køre pr. kg. CO2, er fløjtende ligegyldigt så længe den holder stille, DÉT burde afgifterne også afspejle, det har de så aldrig gjort her i landet og det gør de endnu mindre efter det sidste nye tiltag.

Jeg var også helt oppe at køre over DF da jeg læste det som en breaking news, da der endnu ikke var kommet så mange detaljer frem om den nye afgift. For lige som dig synes jeg DF har ødelagt det hele, og hvor det virkelig er dem som har trukket det længste strå i forhandlingerne.
Var godt klar over at vi nok ikke fik sat afgiften ned fra de 150% til 100% når DF var imod, men troede de ville ende på et kompromis midt i mellem med de omkring 125% og at de så måske også ville ændre lidt på det skalaknæk og de fradrag der er for sikkerhed osv.

Jeg havde bare ikke i min vildeste fantasi forestillet mig at de ville ende med at ændre på den lave afgift og sætte det skalaknæk så langt op.
Men efter at have sat mig mere ind i den nye afgift. Kan jeg godt se logikken med at bilerne op til de omkring 500.000 kr får den samme afgift nedsættelse som hvis de havde lavet den flade afgift på 100% Hvor det kun er de helt dyre biler som ikke rigtigt får noget ud af det. Kan godt se det er ren DF politik på den måde. Ja og kan også godt se hvorfor regeringen gik med til det, da langt de fleste biler på den måde trods alt slipper billigere i afgift.
Men synes stadig DF har ødelagt det. For vi er endt med det der mest af alt kan kaldes en misundelseafgift. Der handler om at straffe de rige der ellers gerne vil købe de store dyre biler. Hvor de stadig skal betale en alt for høj afgift. Det er sådan noget der får mig til at brække mig over DF og tænke at de er vildt smålige når de ikke kan unde andre noget luksus uden at blive flået i afgifter.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf Artem » 25. sep 2017, 22:42

Falstria skrev:Det ER misundelsesafgift det hele, det har det altid været og det er det endnu mere nu.

DF og måske også den brede befokning som lægger stemmer til både dem og socialkammeraterne mfl. har ikke fattet, at en Lamborghini som holder stille ikke udleder CO2, derimod så er der betalt moms af den og oven i det alle de hæmmende afgifter.
Fjern de hæmmende afgifter og tjen mere på moms. der må gerne være flere lambo'er her i landet.

Om de bruges til pendling eller om de holder stille afgøres alene af afgiften på brændstoffet (-transport fradrag) og intet andet.
For hver eneste km. de kører, bliver der bare bedre råd til hospitaler og skoler, især hvis afgiften på brændstof erstatter afgift på registrering.

Kan kun være enig, og en Ferrari vil aldrig blive brugt som daglig pendler bil, det er driftomkostningerne ganske simpelt for høje til, når nye bremser feks koster 50.000 kr.
Det vil kun være legetøj som primært vil stå i garagen og blive brugt på nogle gode sommerdage. Hvad skulle man have imod det?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
HerErJeg
Indlæg: 4227
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5033

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf HerErJeg » 27. sep 2017, 05:45

Flere biler kan nu godt risikere at stige i pris fremover.
Fra 1/9 blev det besluttet at nye biler (nye modeller) skal testes efter en ny EU norm der giver et mere retvisende billede af brændstofforbruget.
Man forventer at brændstofforbruget på papiret vil stige 20% eller der omkring.
Problemet opstår når afgiften i allerhøjeste grad er bundet op brændstofforbruget, så ændrer det meget hvis en bils forbrug pludselig er 5 km. ringere end før.
Med de nye afgifter tillægges der 6.000 kr., i strafafgift for hver kilometer bilen kører kortere end 20 km/l. Så afgiften på en specifik bil kan sagtens stige med 20.000 kr. når de nye brændstofnormer slår igennem.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf Slettet bruger » 27. sep 2017, 06:47

Artem skrev:Hvis vi skal have nogle penge i kassen fra køb af store luksusbiler skal afgiften ned så der bliver mange flere som køber dem. Som vil sige en afgift på under 100% Mit gæt er at en registreringsafgift på 50-80% er det som vil give den største indtægt til staten. Ud fra den betragtning at mange af de biler som der bliver solgt flest af i dag netop ikke betaler mere i afgift på grund af fradrag for sikkerhedsudstyr, god brændstor økonomi osv.
Indtægten på den enkelte luksus bil vil naturligvis falde, men det vil blive mere end opvejet af et mange dobbelt salg.


Så du tror at hvis man sænker afgiften, vil folk bruge mange flere penge på biler? For det er jo det der skal ske hvis man på trods af lavere afgifter skal have højere indtægter fra bilafgifter. Hvis de bruger mange flere penge på biler, hvor tager de så pengene fra?
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2944
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8309

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf Fru Himmelblå » 27. sep 2017, 08:22

Har ikke sat mig ind i registreringsafgiften. Har ikke kørekort og bor i København, så en bil er temmelig irrelevant.

Men staten skal ikke kun få penge i statskassen, de skal også regulere samfundet. Derfor kan det give fin mening med den beskatning vi har, på trods af, at man kunne tjene mere ved en anden beskatning. Det skal man altså have in mente.

Desuden er direkte forkert at sige, at en bil der holder stille ikke forurener. Der er en lang produktionsproces bag den bil og de er energitunge at producere. Så miljømæssigt er det simpelthen bedre at undvære lejetøjet end at have det parkeret det meste af året.
Kald det misundelsesafgift alt det i vil. De flotte biler er ofte også meget store benzinslugere og har været dyre at producere miljømæssigt. Så verdenssamfundet er bedre stillet, hvis der bliver solgt og dermed produceret færre af de biler.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf Artem » 27. sep 2017, 14:21

abcd skrev:
Artem skrev:Hvis vi skal have nogle penge i kassen fra køb af store luksusbiler skal afgiften ned så der bliver mange flere som køber dem. Som vil sige en afgift på under 100% Mit gæt er at en registreringsafgift på 50-80% er det som vil give den største indtægt til staten. Ud fra den betragtning at mange af de biler som der bliver solgt flest af i dag netop ikke betaler mere i afgift på grund af fradrag for sikkerhedsudstyr, god brændstor økonomi osv.
Indtægten på den enkelte luksus bil vil naturligvis falde, men det vil blive mere end opvejet af et mange dobbelt salg.


Så du tror at hvis man sænker afgiften, vil folk bruge mange flere penge på biler? For det er jo det der skal ske hvis man på trods af lavere afgifter skal have højere indtægter fra bilafgifter. Hvis de bruger mange flere penge på biler, hvor tager de så pengene fra?

Det har tidligere været fremme at en sænkelse til 80% afgift vil give den samme indtægt til staten som i dag. Da alt tyder på at folk vil købe større og dyrere biler. Vi kan også se det fra de satte afgiften ned fra 180% til 150% Hvor modstandere mente at det ville føre til et tab for staten, men på grund af øget salg af store biler førte det reelt til en øget indtægt for staten.

På grund af de fradrag biler har for sikkerhedsudstyr, og økonomi, så betaler man ikke ret meget i afgift af de små biler, både før og nu.
Før var det sådan at en lille bil til 150.000 kr der udgjorde registreringsafgiften 60.000 kr.
En lidt større bil til 270.000 der var afgiften omkring 125.000 kr
Det var tidligere omkring de 400.000 kr at afgiften udgjorde halvdelen af bilens pris. (Er omkring 500.000 kr i dag)

Hvis man ser på de biler der bliver solgt flest af med Mikro, Lille, Mellem, SUV (som er de kompakte crossovers) Stor og MPV Der udgør de til sammen 96% af bilsalget. Og hvor vi nok taler om en gennemsnitlig afgift de betaler på 100.000 kr.
De fleste af de her biler koster maks 400.000 kr. Så at sætte afgiften ned til de 80% vil ikke rigtig gøre en forskel da de i forvejen ikke betaler mere end det.

Men så har vi Premium, Luksus og Sport tilbage. med deres 3% (1% er øvrige som jeg ikke rigtig ved hvad er)
De betaler naturligvis en højere afgift, men da antallet af luksus biler til over 1 mio er så lille, er det næsten ikke værd at tale om, så vi tager gennemsitprisen for en dyr Premium bil til 700.000 kr som er omkring 400.000 kr.

Som mit eksempel viser får vi omkring 4 gange så meget ind i afgift på de 3% dyreste biler i forhold til de mest solgte biler.
Hvis vi sætter afgiften ned til de 80% som jeg foreslår, falder indtægten fra afgiften til omkring det halve af i dag.
Men jeg tror på at andelen af Premium og Luksus biler vil blive øget til 10% som er mere end en 3 dobling af salget og som vil udligne den mindre afgift man får pr bil.

Men ja du har ret i at mit regnestykke kræver at specielt de rige bruger endnu flere penge på biler end de gør i dag. Grunden til at de vil gøre det er at det som sådan ikke er fordi de ikke har råd til at købe bilen i dag, men at de afholder sig fra at købe drømmebilen i dag de ikke vil betale for 2,5 bil når de køber en. Det er trods alt noget mere spiseligt hvis man "kun" skal betale for 1,8 bil.

Helt generelt tror jeg på at de fleste på den måde vil købe lidt større og dyrere biler hvis man ikke på samme måde føler at man bliver flået i afgifter som man gør i dag.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Den nye registreringsafgift

Indlægaf Artem » 27. sep 2017, 15:02

Ellin skrev:Eftersom biler vel først og fremmest (mener jeg) er et transportmiddel, for at komme fra A til B, så synes jeg det er fint, at afgifterne går efter at biler til almindelig dagligdagstransport kan blive tilgængelige for flere.

Både ja og nej, for det kan man jo også sige om boliger, tøj osv... Vi kan jo godt alle leve i ens beton rækkehuse, og kun gå i tøj fra Bilka. Men de fleste af os vil gerne være unikke og skille os ud, går særligt op i mode, image osv... En bil er på den måde også et statement eller accessories. Lige som en iPhone er det.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Privatøkonomi"