Brunede kartofler-gate

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Wizzze » 11. nov 2015, 10:34

Fru Sunshine skrev:
Kommodedyret skrev:Det store spørgsmål er vel: hvorfor overhovedet besvære sig med hvide kartofler? De ligger bare der på tallerkenen og fylder, fuldstændig holdningsløse og uden gejst.

Næ, de små brune sprællerter, DEM er der gang i! De pirrer smagsløgene og komplimenterer virkelig sauce og rødkål på fineste vis. Brune kartofler har en holdning til livet, de har prøvet ting og sager. De ved at man ikke bliver bemærket hvis man ikke har en spændende profil.

Men de brune smager jo rædsomt.


Dig igen :rulle:

Der er gået noget helt seriøst galt i din opdragelse :tie: :wacko:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Wizzze » 11. nov 2015, 10:37

Mine øjne bløder seriøst efter en tur herinde, mage til ukulturelle hedninger :rulle: :devil:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Fru Sunshine » 11. nov 2015, 10:55

Wizzze skrev:
Fru Sunshine skrev:
Kommodedyret skrev:Det store spørgsmål er vel: hvorfor overhovedet besvære sig med hvide kartofler? De ligger bare der på tallerkenen og fylder, fuldstændig holdningsløse og uden gejst.

Næ, de små brune sprællerter, DEM er der gang i! De pirrer smagsløgene og komplimenterer virkelig sauce og rødkål på fineste vis. Brune kartofler har en holdning til livet, de har prøvet ting og sager. De ved at man ikke bliver bemærket hvis man ikke har en spændende profil.

Men de brune smager jo rædsomt.


Dig igen :rulle:

Der er gået noget helt seriøst galt i din opdragelse :tie: :wacko:

Næh, for mine forældre var også vilde med skidtet - og min farmor var kogekone, så hun serverede dem i rå mængder.
Men hverken mine søskende eller jeg har nogensinde set lyset i kartofler med karamelovertræk.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55650
Kontakt:

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Ado » 11. nov 2015, 11:09

Vi burde lave en debat-komsammen, hvor vi spiser urimelige mængder brunede kartofler - most ned i sovs. Jeg skal nok lave sovsen!
6
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55650
Kontakt:

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Ado » 11. nov 2015, 11:18

polavyk skrev:
Pjeps skrev:Sukker smeltes på pande, en klat smør i og lader det bruse op, og så glas kartofler!



Og så et side spørgsmål - gate ? Er det et nyt udtryk? Og hvordan skal det forstås?
( og jeg undrede mig også i risalamande tråden)


Jeg vil gætte på, at det er afledt af Watergate. Så det indikerer, at det er en slags skandale, som bredes ud.

Ja ja, nogle gange tænker jeg ikke så langt tilbage. Jeg tænkte blot på "kjole-gate", da alle gik voldsomt op i, hvilken farve den havde.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Pandesteg » 11. nov 2015, 11:53

sigge skrev:Jeg spiser ikke brunede kartofler, og derfor laver jeg dem heller ikke. Hvilket gør det ekstra superduper uretfærdigt, at jeg sidste år fik en karameldråbeforbrænding på hånden, fordi kartoflerne sprøjtede helt vildt på panden, mens jeg stod ved siden af og lavede sovs. Vi kan ikke blive enige om, om det ekstreme spruttteri skyldtes panden eller glaskartoflerne, for vi har ikke før været ude for, at karamellen sprøjtede på den måde. Men i hvert fald er det besluttet at udelukke begge variable i år og bruge kogte, pillede kartofler og en anden pande.

Er der nogen, der har oplevet det med sprutteri og har en teori om en årsag?

Og så tilslutter jeg mig i øvrigt, at de hvide, kogte kartofler er eminente til at søbe noget sovs.


Kunne lyde som om karamellen måske har været for varm. Når der så kommer fugtige kartofler ned i vil det sprutte helt vildt.

Nå, men jeg laver også altid brunede kartofler med glaskartofler - det er det eneste rigtige i min familie :D Sukker på panden (helt almindeligt hvidt strøsukker), når det er smeltet kommes en klat rigtig smør på og så glaskartoflerne. Simrer en 10-15 minutter (vil jeg skyde på,, tager aldrig tid) indtil de er brune og lækre :santa2: I vores familie er der kun brunede kartofler juleaften, ingen gider alligevel spise de hvide, så ingen grund til det ekstra arbejde. Tilgengæld æder vi 6 mand vist omkring 3 glas kartofler :genert:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf milisa » 11. nov 2015, 12:32

sigge skrev:Jeg spiser ikke brunede kartofler, og derfor laver jeg dem heller ikke. Hvilket gør det ekstra superduper uretfærdigt, at jeg sidste år fik en karameldråbeforbrænding på hånden, fordi kartoflerne sprøjtede helt vildt på panden, mens jeg stod ved siden af og lavede sovs. Vi kan ikke blive enige om, om det ekstreme spruttteri skyldtes panden eller glaskartoflerne, for vi har ikke før været ude for, at karamellen sprøjtede på den måde. Men i hvert fald er det besluttet at udelukke begge variable i år og bruge kogte, pillede kartofler og en anden pande.

Er der nogen, der har oplevet det med sprutteri og har en teori om en årsag?

Og så tilslutter jeg mig i øvrigt, at de hvide, kogte kartofler er eminente til at søbe noget sovs.


Mit gæt er, at jeres kartofler har været for våde. Så husk også at tørre dem godt af.

Jeg laver brunkartofler, som det hedder i min familie, på samme måde som wizzze. Min far og mor dyrker selv årets forbrug af kartofler, så de sorterer løbende de små fra og gemmer til sæsonens brug af brunkartofler.
2
Tally-ho
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Kommodedyret » 11. nov 2015, 14:29

Persnikedy skrev:
Kommodedyret skrev:Det store spørgsmål er vel: hvorfor overhovedet besvære sig med hvide kartofler? De ligger bare der på tallerkenen og fylder, fuldstændig holdningsløse og uden gejst.

Næ, de små brune sprællerter, DEM er der gang i! De pirrer smagsløgene og komplimenterer virkelig sauce og rødkål på fineste vis. Brune kartofler har en holdning til livet, de har prøvet ting og sager. De ved at man ikke bliver bemærket hvis man ikke har en spændende profil.


Ifølge min lillesøster er det fordi de brune er umulige at mose. Det er jo det gode ved hvide kartofler. De kan moses også blive til en skøn blanding af 2/3 sovs 1/3 kartoffel.


Jeg har nu ikke noget problem med at få transporteret sovsen fra tallerken til mund. Især ikke hvis man har franske kartofler, kombination af franske kartofler og sovs er himmelsk, og tåler ingen sammenligning med de kedelige hvide.

Mosede hvide kartofler fortynder blot sovsens smag, og det er jeg slet ikke interesseret i.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Wizzze » 11. nov 2015, 14:45

Jeg begynder at forstå bjergene af glas med kartofler i butikkerne ved juletid, har altid undret mig over hvem der købte dem, men det gør alle åbenbart :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Whoosh » 11. nov 2015, 14:49

Kommodedyret skrev:

Jeg har nu ikke noget problem med at få transporteret sovsen fra tallerken til mund. Især ikke hvis man har franske kartofler, kombination af franske kartofler og sovs er himmelsk, og tåler ingen sammenligning med de kedelige hvide.

Mosede hvide kartofler fortynder blot sovsens smag, og det er jeg slet ikke interesseret i.

Franske kartofler og brun dip. :lun:
Der er dét julen handler om!
4
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Kommodedyret » 11. nov 2015, 14:51

Whoosh skrev:
Kommodedyret skrev:

Jeg har nu ikke noget problem med at få transporteret sovsen fra tallerken til mund. Især ikke hvis man har franske kartofler, kombination af franske kartofler og sovs er himmelsk, og tåler ingen sammenligning med de kedelige hvide.

Mosede hvide kartofler fortynder blot sovsens smag, og det er jeg slet ikke interesseret i.

Franske kartofler og brun dip. :lun:
Der er dét julen handler om!


I mit personlige juleland er det blevet til lidt af en kunstart for mig, at øve mig på at få placeret en blanding af sovs og rødkål på kartoffelchippen uden den knækker. :D
2
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Persnikedy » 11. nov 2015, 15:09

Kommodedyret skrev:
Persnikedy skrev:
Kommodedyret skrev:Det store spørgsmål er vel: hvorfor overhovedet besvære sig med hvide kartofler? De ligger bare der på tallerkenen og fylder, fuldstændig holdningsløse og uden gejst.

Næ, de små brune sprællerter, DEM er der gang i! De pirrer smagsløgene og komplimenterer virkelig sauce og rødkål på fineste vis. Brune kartofler har en holdning til livet, de har prøvet ting og sager. De ved at man ikke bliver bemærket hvis man ikke har en spændende profil.


Ifølge min lillesøster er det fordi de brune er umulige at mose. Det er jo det gode ved hvide kartofler. De kan moses også blive til en skøn blanding af 2/3 sovs 1/3 kartoffel.


Jeg har nu ikke noget problem med at få transporteret sovsen fra tallerken til mund. Især ikke hvis man har franske kartofler, kombination af franske kartofler og sovs er himmelsk, og tåler ingen sammenligning med de kedelige hvide.

Mosede hvide kartofler fortynder blot sovsens smag, og det er jeg slet ikke interesseret i.


Min søster klager allerede over hvor salt julemaden er så chips er ikke lige hende.
Jeg har dog prøvet at forklare hende at julen er brun, salt og fed, end of story. Børn nu til dags :rulle: (hun er forresten 19 og ikke ligefrem et barn, det er dog blevet min reaktion til hendes ideer om moderne jul)
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Karkluden » 11. nov 2015, 16:05

Persnikedy skrev:
Kommodedyret skrev:
Persnikedy skrev:
Kommodedyret skrev:Det store spørgsmål er vel: hvorfor overhovedet besvære sig med hvide kartofler? De ligger bare der på tallerkenen og fylder, fuldstændig holdningsløse og uden gejst.

Næ, de små brune sprællerter, DEM er der gang i! De pirrer smagsløgene og komplimenterer virkelig sauce og rødkål på fineste vis. Brune kartofler har en holdning til livet, de har prøvet ting og sager. De ved at man ikke bliver bemærket hvis man ikke har en spændende profil.


Ifølge min lillesøster er det fordi de brune er umulige at mose. Det er jo det gode ved hvide kartofler. De kan moses også blive til en skøn blanding af 2/3 sovs 1/3 kartoffel.


Jeg har nu ikke noget problem med at få transporteret sovsen fra tallerken til mund. Især ikke hvis man har franske kartofler, kombination af franske kartofler og sovs er himmelsk, og tåler ingen sammenligning med de kedelige hvide.

Mosede hvide kartofler fortynder blot sovsens smag, og det er jeg slet ikke interesseret i.


Min søster klager allerede over hvor salt julemaden er så chips er ikke lige hende.
Jeg har dog prøvet at forklare hende at julen er brun, salt og fed, end of story. Børn nu til dags :rulle: (hun er forresten 19 og ikke ligefrem et barn, det er dog blevet min reaktion til hendes ideer om moderne jul)

Jeg kan godt følge hende. Jeg er ellers hverken ked af fedt, salt eller sukker (ellers ville jeg nok heller ikke være for tyk og arbejde med at tabe mig :lol:), men jeg forstår ikke julemad. Slet ikke brune kartofler. Juleaften spiser jeg en lillebitte smule kød, en stor portion rødkål, et par hvide kartofler og lidt sovs. Og så lidt slik og en clementin. Det er virkelig festligt :lol:
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
ninjabolette
Indlæg: 165
Tilmeldt: 13. sep 2015, 11:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 464

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf ninjabolette » 12. nov 2015, 04:47

Jeg kan ellers ikke fordrage kartofler fra glas, men lige til brunede kartofler er de altså gode! De tager jo smag af det saltvand, de ligger i, og mens det smager ret grimt i sig selv, spiller den salte smag vildt god med karamellaget. Mums!
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Rapfisk » 12. nov 2015, 19:29

Liseletpåtå skrev:Tsk tsk I er så forkerte på den alle sammen, der findes ingen rigtig måde at lave brunede kartofler på :nej:

Men mange forkerte :nerve:
1
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Mad og drikke"