Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 11. nov 2015, 21:39

Jeg er glad for, at jeg må gøre stort set hvad jeg vil, på min egen matrikel.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Karkluden » 11. nov 2015, 21:40

ShuruQ skrev:
2SHY skrev:
ShuruQ skrev:Jeg kan sagtens forstå røg kan være en belastning. Men er nu glad for ingen kan gribe ind i hvad andre må i deres eget hjem, det ville jeg alligevel se som en "krænkelse", hvilket det omvendt også er at få røg ind når man ikke ønsker det.

Og så irriterer det mig at jeg bruger ordet "krænkelse", for der er et helt specifikt ord jeg vil bruge, men jeg kan død og pine ikke komme på det.

Jeg er nu glad for at jeg har lov til at bede folk om ikke at ryge og lufte grundigt ud inden jeg kommer i deres hjem, når jeg kommer der i forbindelse med arbejde


Ja. Og det er fair, det er ikke det jeg mener. Jeg talte om hvis vi kom dertil hvor der kunnes gives forbud mod rygning i private hjem, altså hvor der var er generelt forbud og ikke blot at fx hjemmehjælpere kan bede om der ikke ryges, luftes ud osv.

Altså det kommer jo an på, hvor man bor henne?
Her hvor jeg bor til leje (i en privat boligforening), må man ikke ryge i lejlighederne. Det må man heller ikke i min kærestes (i øvrigt noget større) almene boligforening - dér er så den aftale, at de beboere, der har boet i deres boliger siden før forbuddet blev indført i foreningen, de må gerne ryge der, til de fraflytter/dør.
Men det er jo selvfølgelig teknisk set heller ikke ens eget hjem, når man bor til leje. Men jeg kender nu mange boligforeninger og privatudlejede boliger, hvor man ikke må ryge.
EDIT: jeg er lidt ligeglad, jeg ryger ikke. Men det kan godt irritere mig lidt, at når min mor fx kommer på besøg, at jeg så skal bede hende gå ned på gaden. Jeg ville personligt vælge bare at åbne et vindue og så kunne hun ryge ud af det. Hun kommer ikke så tit på besøg (da jeg oftere tager den anden vej), så det ville intet betyde i praksis. Jeg gør det også af og til. Overskrider reglerne når hun er. Jeg kan sgu ikke få mig selv til at bede hende stå nede på gaden kl 23 fx.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 11. nov 2015, 21:44

Længe leve ejerbolig - og en have, der er stor nok til at røg ikke generer naboerne.

Til gengæld gad jeg godt, at den ene nabo fik sat et støjfilter op, når deres unger absolut skal høre HØJT techno, mens de spiller fodbold på trampolinen med en masse hylen og skrigen til følge, når den store er for hård ved den lille.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf 2SHY » 11. nov 2015, 21:46

ShuruQ skrev:
2SHY skrev:
ShuruQ skrev:Jeg kan sagtens forstå røg kan være en belastning. Men er nu glad for ingen kan gribe ind i hvad andre må i deres eget hjem, det ville jeg alligevel se som en "krænkelse", hvilket det omvendt også er at få røg ind når man ikke ønsker det.

Og så irriterer det mig at jeg bruger ordet "krænkelse", for der er et helt specifikt ord jeg vil bruge, men jeg kan død og pine ikke komme på det.

Jeg er nu glad for at jeg har lov til at bede folk om ikke at ryge og lufte grundigt ud inden jeg kommer i deres hjem, når jeg kommer der i forbindelse med arbejde


Ja. Og det er fair, det er ikke det jeg mener. Jeg talte om hvis vi kom dertil hvor der kunnes gives forbud mod rygning i private hjem, altså hvor der var er generelt forbud og ikke blot at fx hjemmehjælpere kan bede om der ikke ryges, luftes ud osv.

Jeg regnede nu også med at det var sådan noget du mente :)

Selve det med udluftningen er altså også så som så hvor meget det hjælper. Jeg har altid ekstra tøj med mig, så jeg kan skifte når jeg har været ude hos nogle der ryger. Når man er så tæt på folk som man er i mit fag, så er det ret væsentligt at man ikke hørmer uanset om det er af sved, røg eller parfume

Nå jeg vil lukke den ned igen så tråden ikke afspores :)
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25609

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Delfin » 11. nov 2015, 23:58

Fru Sunshine skrev:Jeg er glad for, at jeg må gøre stort set hvad jeg vil, på min egen matrikel.



Røgfrie lejligheder i boligforeninger er da heldigvis endnu kun enlige svaler. Det synes jeg er et stort indgreb i folks personlige frihed. Selvfølgelig kan man da bare lade være at flytte ind, men det er jo ikke altid lige let at få lejlighed. Jeg ryger i øvrigt ikke selv mere, så det er ikke, fordi jeg er ryger, jeg skriver det.
2
14 11 14
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Chatsy » 12. nov 2015, 07:25

Jeg har selv fravalgt ret mange ellers fine lejligheder, udelukkende fordi de stinker af røg. Jeg er stadig ret mærket af den lejlighed, jeg desperat sagde ja til i Aalborg, hvor en heftig kæderyger har boet tidligere. Al mit tøj stank af røg, så alle omkring mig troede, jeg selv var ryger. Det var lidt vildt.

Det boligselskab, jeg bor hos nu har ret mange lejligheder ledige, de fleste har jeg været forbi for at kigge på inden jeg besluttede mig. I sidste ende valgte jeg en mindre lejlighed, som var røgfri. De røgstinkende lejligheder står til dato stadig tomme, så det er lidt ris i egen røv at tillade rygning for et boligselskab.
Synes også at have læst på et tidspunkt, at husejere står overfor et vist tab ved salg, hvis det stinker af røg, men jeg kan huske forkert. Mener det også blev brugt som argument for at score et hus til en billig pris, så man kan jo tage det, som man vil.
Jeg ved selvfølgelig ikke, hvor effektive eller omkostningsfulde de midler, der skulle kunne fjerne eller betydeligt dæmpe røglugten, i øvrigt er.

Altså, jeg er nu ligeglad hvad folk gør, bare jeg kan være fri for det. Kunne nu være rart at bo i eget hus, hvor der er et stykke til naboerne, så selv når de ryger udenfor ville jeg ikke kunne mærke det, fremfor nu, hvor jeg deler væg med naboerne så eventuel røg snildt kan lugtes ved åbne vinduer. Det er for invaderende for mit privatliv, at jeg ikke kan have lov til at være fri for det, uden jeg dermed skal lukke vinderne, som ellers var til hensigt at lukke frisk luft ind. Det er nu en diskussion, der aldrig når frem til en løsning, for begge parter har jo ret til at gøre som man vil, under fornøden hensyntagen, men hvor vidt skal det så også gå? :/
1
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Karkluden » 12. nov 2015, 07:31

Lemonella skrev:Jeg indrømmer, at jeg godt nok hellere vil lugte til røg fra en ryger end jeg vil bo på en befærdet hovedvej, hvor man ikke kan åbne vinduerne uden, at få benzin- og dieselos ind af vinduerne. Det lægger sig som et tyk sort lag i vindueskarmene og er ikke til, at komme af med. Jeg har prøvet det og ved, hvad jeg taler om.

Jeg bliver en lille smule mopset når folk siger, at "rygere lugter". Jeg lugter sgu ikke. Jeg har en regel der siger, at jeg må ryge mine 5-6 smøger på altanen eller under emhætten i køkkenet.
Skal jeg have gæster, bliver der ikke røget indendørs i to dage før de kommer.
Ingen af mine venner eller familiemedlemmer har nogensinde udtalt, at de kunne lugte jeg røg. Og tro mig, jeg kender dem godt nok til, at vide, at kunne de lugte noget, ville de sige det til mig. To af dem der kommer her tit, er astmatikere og de ville med garanti enten gå igen eller brokke sig over lugten.

Så måske man skulle modererer sine udtalelser til, at "mange rygere lugter". Vi lugter altså ikke alle sammen.

Jeg kunne heller ikke drømme om at sige til min mor, at hun lugter af røg. Eller min tante, morbror, veninde eller morfar. eller alle andre rygere jeg kender. Men det gør de altså. Jeg har endnu til gode, at møde en ryger, der ikke lugter. Jeg har det bare sådan, at det er en del af dem, ligesom det er en del af andre veninder, at de fx er meget glade for at gå i byen, og det er jeg ikke. Altså en ting, der måske er negativ for mig, men som jeg accepterer og respekterer er deres valg, og vi så finder måder at "sno" os om.

Men røg lugter, når man ikke er ryger eller ikke omgås den ofte. Nogle har så bare nemmere ved at leve med den end andre.
4
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Karkluden » 12. nov 2015, 08:29

Log_Lady skrev:
Lemonella skrev:Jeg indrømmer, at jeg godt nok hellere vil lugte til røg fra en ryger end jeg vil bo på en befærdet hovedvej, hvor man ikke kan åbne vinduerne uden, at få benzin- og dieselos ind af vinduerne. Det lægger sig som et tyk sort lag i vindueskarmene og er ikke til, at komme af med. Jeg har prøvet det og ved, hvad jeg taler om.

Jeg bliver en lille smule mopset når folk siger, at "rygere lugter". Jeg lugter sgu ikke. Jeg har en regel der siger, at jeg må ryge mine 5-6 smøger på altanen eller under emhætten i køkkenet.
Skal jeg have gæster, bliver der ikke røget indendørs i to dage før de kommer.
Ingen af mine venner eller familiemedlemmer har nogensinde udtalt, at de kunne lugte jeg røg. Og tro mig, jeg kender dem godt nok til, at vide, at kunne de lugte noget, ville de sige det til mig. To af dem der kommer her tit, er astmatikere og de ville med garanti enten gå igen eller brokke sig over lugten.

Så måske man skulle modererer sine udtalelser til, at "mange rygere lugter". Vi lugter altså ikke alle sammen.


Helt enig. Jeg kender flere rygere, hvor man aldrig ville ane, at de røg jævnligt. Og andre, hvor lugten bare gennemsyrer alt. Jeg ved ikke, hvad det lige er, der gør forskellen - den ene af mine rygervenner, som ikke lugter bare det mindste, ryger vist altid kun udendørs. Måske er det dét. :gruble:

Jeg kender ingen, der ryger indendørs hjemme hos dem selv - de gør det måske af og til ud af et vindue, hvis de besøger nogen på 5. sal, der giver lov, men aldrig hos dem selv. Og alligevel kan jeg lugte røgen. Jeg vil ikke sige, at de stinker, for det synes jeg nu ikke, men jeg kan uden problemer mærke røglugten.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Karkluden » 12. nov 2015, 08:30

Lemonella skrev:
Log_Lady skrev:
Lemonella skrev:Jeg indrømmer, at jeg godt nok hellere vil lugte til røg fra en ryger end jeg vil bo på en befærdet hovedvej, hvor man ikke kan åbne vinduerne uden, at få benzin- og dieselos ind af vinduerne. Det lægger sig som et tyk sort lag i vindueskarmene og er ikke til, at komme af med. Jeg har prøvet det og ved, hvad jeg taler om.

Jeg bliver en lille smule mopset når folk siger, at "rygere lugter". Jeg lugter sgu ikke. Jeg har en regel der siger, at jeg må ryge mine 5-6 smøger på altanen eller under emhætten i køkkenet.
Skal jeg have gæster, bliver der ikke røget indendørs i to dage før de kommer.
Ingen af mine venner eller familiemedlemmer har nogensinde udtalt, at de kunne lugte jeg røg. Og tro mig, jeg kender dem godt nok til, at vide, at kunne de lugte noget, ville de sige det til mig. To af dem der kommer her tit, er astmatikere og de ville med garanti enten gå igen eller brokke sig over lugten.

Så måske man skulle modererer sine udtalelser til, at "mange rygere lugter". Vi lugter altså ikke alle sammen.


Helt enig. Jeg kender flere rygere, hvor man aldrig ville ane, at de røg jævnligt. Og andre, hvor lugten bare gennemsyrer alt. Jeg ved ikke, hvad det lige er, der gør forskellen - den ene af mine rygervenner, som ikke lugter bare det mindste, ryger vist altid kun udendørs. Måske er det dét. :gruble:


Præcis. Det er jo derfor jeg opponerer lidt imod den udtalelse, at alle rygere lugter. Nogen af os gør altså ikke.
Jeg tager hensyn og har altid gjort det, så jeg gider ikke få skudt i skoene, at jeg stinker.

Jeg vil igen gerne nævne, at jeg synes egentlig ikke rygere stinker. Jeg synes sådan set, det er en ok lugt, men jeg er også vokset op med den.
Men jeg har endnu til gode at møde en ryger, der ikke lugter af røg. Men jeg vil da gerne møde dig og få bekræftet, at det findes :D
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf girl_beat » 12. nov 2015, 08:35

Jeg kan blive så stiktosset på min kæreste, at jeg i det pågældende øjeblik har lyst til at aflyse vores bryllup. Så, nu er det out in the open :tie:
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 12. nov 2015, 08:59

Jeg lugter ikke. Punktum!
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 12. nov 2015, 09:15

Jeg kan bare ikke lide, at nogen siger, at jeg lugter. For det gør jeg ikke. I hvert fald ikke af røg.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Fru Sunshine » 12. nov 2015, 09:23

Pernille skrev:Jeg har forøvrigt endnu til gode at kende rygere, hvor røgen ikke kunne lugtes.
Også dem, der hævdede, at de da ikke lugtede. ;)

På den anden side, var jeg selv ryger fra jeg var 14-15 år til jeg blev 22 og jeg oplevede da at være i praktik et sted, hvor mine kolleger først opdagede, at jeg røg efter næsten et halvt år. Jeg røg jo ikke i arbejdstiden (kommunen), men jeg røg da tit lige inden jeg steg på bussen om morgenen, efterfulgt af, at jeg tyggede tyggegummi mens jeg kørte bus.

Ingen af mine tidligere kolleger vidste, at jeg røg. Heller ikke mine elever. Men jeg ryger heller aldrig om morgenen og kun yderst sjældent i dagtimerne.
Det sker, men ikke ofte.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf icelady » 12. nov 2015, 09:27

Pernille skrev:Jeg morer mig lidt over, at et indlæg om, at rygere lugter, kan få folk sådan til tasterne :genert: (burde måske skrives i upassende-tråden..)


Der er bare emner, som får folk til tasterne. :D
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf HappyPaww » 12. nov 2015, 09:33

Sikke en diskussion - men ja, jeg vil nu vove og påstå, at jeg 95% af gangene kan lugte om en person ryger. Min kæreste kalder mig også blodhunden :lol: Han ryger i øvrigt også til fest og lidt i smug, og jeg kan ALTID lugte det, når han kommer op efter en meget lang luftetur med hunden, og har vasket ansigt, børstet tænder osv. :D Kan ikke holde ud at kysse ham :blush:

Vi led også under det, da vi overtog vores lejlighed. Den tidligere lejer havde røget på toilettet, hvor der kun er en udluftningskanal og intet vindue :badr: Vaskede alt ned med alverdens eddike, salmiakspiritus osv. og matte male dørkarmen om med spærregrunder osv. fordi det simplethen trængte igennem. Føj...! Og stakkels det lille barn de havde i lejligheden :tie:
0

Tilbage til "Generelt"