Sverige lukker grænsen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Skal Danmark indføre grænsekontrol

Ja
12
57%
Nej
6
29%
Ved ikke
2
10%
Lyserød Rum Gorilla
1
5%
 
Afgivne stemmer: 21
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Sverige lukker grænsen

Indlægaf Wizzze » 11. nov 2015, 20:06

Sverige indfører i morgen kl 12 fuld grænsekontrol overfor Danmark og Tyskland, og alle flygtningen vil blive sendt tilbage. Samme Sverige indkaldte i går Militæret til at hjælpe med den massive flygtningestrøm.

Skal Danmark nu indføre samme grænsekontrol mod Tyskland, så aben sendes videre (tilbage?)
0
Do as I say! :whip:
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: Sverige lukker grænsen

Indlægaf Jacan » 11. nov 2015, 20:27

Selvfølgelig, hvad er alternativet?
Hvis vi ikke gør det, bliver vi oversvømmet af velfærdsturister som Sverige er blevet det..
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Sverige lukker grænsen

Indlægaf Tux » 11. nov 2015, 21:45

Wizzze skrev:Sverige indfører i morgen kl 12 fuld grænsekontrol overfor Danmark og Tyskland, og alle flygtningen vil blive sendt tilbage. Samme Sverige indkaldte i går Militæret til at hjælpe med den massive flygtningestrøm.

Skal Danmark nu indføre samme grænsekontrol mod Tyskland, så aben sendes videre (tilbage?)


Det passer jo ikke, de tager stadig imod flygtninge...

Du plejer da ellers at have dine kilder i orden wizzze :naughty:
1
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Sverige lukker grænsen

Indlægaf Firebird » 12. nov 2015, 06:42

Jeg synes det er svært. Vi kan jo ikke redde hele verden, men det kræver jo en sagsbehandling at få fastslået om asylanten er økonomisk migrant eller flygtning. Når idioterne fra gadekæret så samtidig hyler op om øksesvingende islamister, bliver det endnu mere svært at træffe en velafbalanceret beslutning. At lukke grænsene skaber et retssikkerheds problem. At lade dem stå åbne, skaber en næsten ubærelig økonomisk byrde. Jeg ved det ikke.

Firebird meget i tvivl.
3
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Sverige lukker grænsen

Indlægaf Tux » 12. nov 2015, 07:19

Rakel skrev:
Tux skrev:Det passer jo ikke, de tager stadig imod flygtninge...

Du plejer da ellers at have dine kilder i orden wizzze :naughty:


Det er fra i dag kl 12 og det kan da få betydning for Danmark og Tyskland, hvis Sverige nu aktivt bruger lovgivningen, der har ligget ubrugt hen meget lang tid. Sverige er i sin gode ret til at sige fra og tage Dublinaftalen i brug.

At Danmark konsekvent har 'overset' den er mig en gåde. Men man har velsagtens ikke 'gidet' tage konflikten, når Sveriges grænser var åbne med videre adgang til Norge/Finland.

Tyskland har selv skab mange af deres udfordringer og er formentlig også i gang med at overveje tiltag på området nu, hvor der ikke er meget mere at give af.

Sverige og Tyskland kan meget snart ikke håndtere flere flygtninge/migranter og ærligt?

Jeg tror ikke, at EUs ledere i tide forstod, hvor mange mennesker, der er tale om. Så havde de - formentlig - agenteret hurtigere og mere seriøst end det EUlalleri, vi hidtil har set samtidigt med EUlande mildt sagt bizarre optrædener hegn og militær.

Jeg er spændt på, hvad Sveriges udmelding konkret kommer til at betyde for flygtningekrisen.


Ja det kan da have en betydning, men i og med svenskerne ikke hverken lukker grænsen eller sender flygtninge tilbage til Danmark, er det begrænset hvilken indvirkning det har på Danmark..

På den korte bane vil grænsekontrol og tvungen registrering af alle i Danmark nærmere betyde flere flygtninge end færre, da dem som registreres i landet ikke kan søge asyl andet steds i EU.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Sverige lukker grænsen

Indlægaf thomassneum » 12. nov 2015, 07:34

En midlertidig grænsekontrol ligger inden for de nuværende aftaler i europa - og det er ikke noget jeg kan se et problem i.

EU har vist sig ekstremt inkompetente og helt ude af stand til at samarbejde på området. Man har ladet grænselandende tage skraldet alene. Jeg kan ikke bebrejde grænselandene noget, de har måtte agerer for at kunne overleve, og nu piver de øvrige medlemslande. Jeg mener den midlertide grænsekontrol, burde have været undgået, og er kun et symbol på en fiasko som EU landende, med deres grådighed og manglende evne til at se ud over egen næse, helt kunne have undgået.

Desværre efterlades hvert enkelt land nu, til at agerer efter eget bedste og ikke EU´s bedste. Midlertidig grænsekontrol kan være en nødvendigt værktøj, indtil EU's medlemslande igen får fingeren ud, og begynder at arbejde sammen.

Tyskland og Sverige kan ikke bebrejdes noget. Det er det samlede EU som har fejlet i denne situation. Bla. de to lande har forsøgt at tage slæbet, men har undervurderet, det manglende samarbejde og antallet af flygtninge. De bør dog roses for deres ønske og vilje, til at tage ansvar, hvor andre vendte ryggen, eller helt løb væk.

Midlertidig grænsekontrol, ja.. permanent, nej.. - Det vil være enden på en af EU største successer og måske enden på EUs virke.

Man er vel klar over at en midlertidig grænsekontrol vil medføre flere flygtninge i DK..ik?
Sverige vil ikke afvise flygtninge, men bare have mere kontrol over hvad som kommer over grænsen. En midlertidig grænsekontrol, vil lede til flere registreringer i DK, og dermed også flere som vi har ansvaret for.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Gniske
Permanent bortvist
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. okt 2015, 14:58
Kort karma: 1
Likede indlæg: 9

Re: Sverige lukker grænsen

Indlægaf Gniske » 12. nov 2015, 22:47

Ligegyldigt hvad man gør, ender det galt.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Sverige lukker grænsen

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. nov 2015, 10:10

Yvooonne skrev:Så længe der ikke er styr på tingene i EU, så virker det ret fornuftigt at lukke grænserne.

Og hvor er det dog en skam at der findes nogle idioter der har opfundet ordet velfærdsflygtninge - og der findes flere som bruger ordet og,dermed holder live idet ord som er så absurd som noget kan være.


Jeg bryder mig heller ikke om så ladede udtryk, men jeg synes fx., at det er vigtigt at skelne mellem hvem, der er forfulgt og i livsfare, og hvem, der immigrerer for at få et bedre liv. Så vidt jeg husker, hører sult som følge af udefrakommende faktorer med som gyldig grund til at flygte, og det må betyde, at der i strømmen over Middelhavet befinder sig nogle immigranter, der søger en højere levestandard, uden at deres nuværende er ved at slå dem ihjel. Det kan jeg ikke fortænke dem i, men når det, der venter disse mennesker i Europa, enten er et afslag på asyl eller en kummerlig tilværelse som illegal immigrant, ser jeg gerne, at man drager dette skel og tænker i løsninger og hjælp specifikt til denne gruppe.

Jeg er klar over, at de ikke gør andet, end mange af vores oldeforældre gjorde, da de immigrerede til USA, eller bare fra Lolland til København, som min farfars far gjorde, og at de netop ikke kommer for at nasse, men for at få andre handlemuligheder, end de havde i deres hjemland, men Europa egner sig ikke til at optage dem på samme måde som USA dengang, og jeg har flere gange hørt/set interviews med immigranter i fx. Italiens og Spanien, der siger, at den eneste grund til, at de ikke rejser tilbage, er, at familien derhjemme, som i sin tid hjalp dem med billetten, ville blive enormt skuffede og ulykkelige over, at forsøget på at skabe bedre velstand for alle er slået fejl.

Mht. flygtningene kan jeg godt forstå, at de søger derhen, hvor systemet virker mest åbent og indstillet på at hjælpe, og at man selvfølgelig gerne vil til et land, hvor man i forvejen har slægtninge, men samtidig har jeg hele tiden ment, at EU skulle have taget styring på det her for mange år siden og udviklet et system, der fordelte flygtningene hurtigt efter deres ankomst til Europa, så en bedre koordinering og dermed udnyttelse af økonomiske ressourcer havde været mulig. En del af en sådan fordelingsnøgle skulle selvfølgelig være kompensation til de fattigere EU-lande, og at pengene fra EU fulgte den enkelte flygtning.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Sverige lukker grænsen

Indlægaf dgd2007 » 18. nov 2015, 01:52

Jeg skal love for, at der er forskel på debatten i USA og Europa.

Guvernørerne i 31 af USA's 50 delstater nægter helt åbenlyst at modtage én eneste af de 10.000 syriske flygtninge, som Obama har sagt, at USA bør modtage.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Sverige lukker grænsen

Indlægaf thomassneum » 18. nov 2015, 12:53

dgd2007 skrev:Jeg skal love for, at der er forskel på debatten i USA og Europa.

Guvernørerne i 31 af USA's 50 delstater nægter helt åbenlyst at modtage én eneste af de 10.000 syriske flygtninge, som Obama har sagt, at USA bør modtage.


Jeg forstår frygten, men de spiller så efter terroristernes pibe.
Det er det absolutte sidste der er brug for.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Sverige lukker grænsen

Indlægaf dgd2007 » 20. nov 2015, 01:34

thomassneum skrev:
dgd2007 skrev:Jeg skal love for, at der er forskel på debatten i USA og Europa.

Guvernørerne i 31 af USA's 50 delstater nægter helt åbenlyst at modtage én eneste af de 10.000 syriske flygtninge, som Obama har sagt, at USA bør modtage.


Jeg forstår frygten, men de spiller så efter terroristernes pibe.
Det er det absolutte sidste der er brug for.

Repræsentanternes Hus har vedtaget at blokere for syriske flygtninge - med så stort flertal, at Obama ikke kan nedlægge veto:
http://edition.cnn.com/2015/11/19/politics/house-democrats-refugee-hearings-obama/index.html
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Sverige lukker grænsen

Indlægaf Wizzze » 20. nov 2015, 05:30

Sverige har ikke længere plads, Tv2 News melder om at omkring 200 af de 600 der kom til Sverige igår, vil tilbage til DK

http://politik.tv2.dk/2015-11-20-svensk ... nsekontrol
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Sverige lukker grænsen

Indlægaf dgd2007 » 20. nov 2015, 06:37

Wizzze skrev:Sverige har ikke længere plads, Tv2 News melder om at omkring 200 af de 600 der kom til Sverige igår, vil tilbage til DK

http://politik.tv2.dk/2015-11-20-svensk ... nsekontrol

Ja, de sagde også, at Sverige vil have DK til at indføre grænsekontrol - hvis det er rigtigt, er det immervæk nye boller på suppen!
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Sverige lukker grænsen

Indlægaf annella » 20. nov 2015, 16:18

Wizzze skrev:Sverige har ikke længere plads, Tv2 News melder om at omkring 200 af de 600 der kom til Sverige igår, vil tilbage til DK

http://politik.tv2.dk/2015-11-20-svensk ... nsekontrol


Og det sidste, jeg har læst er, at Danmark nægter at modtage de omtalte flygtninge, der nu sidder fast i Malmø.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Sverige lukker grænsen

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. nov 2015, 16:25

annella skrev:Og det sidste, jeg har læst er, at Danmark nægter at modtage de omtalte flygtninge, der nu sidder fast i Malmø.


Hvor har du læst det henne?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"