Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Sustentaculum » 12. nov 2015, 08:39

Puffi skrev:
Karkluden skrev:
Puffi skrev:Det der med rugemødre. Eller, ikke så meget rugemødre, men det der puttes ind i rugemoderen. Man tager en del fra en mand, en del fra en kvinde, smelter det sammen og lægger det ind i en anden kvinde, ja? Hvad så med dna, gener osv.? Det lille befrugtede æg har (det forstår jeg godt) dele fra mand og kvinde, men hvad så når ægget skal vokse og blive til foster og sætte sig fast i den anden kvinde? Får det så også dna osv. fra hende? Eller kun rå næring gennem navlestrengen? Det er virkelig forvirrende inde i hovedet på mig.

Generne kommer fra ægget og fra sæden, og rugemoderen virker principielt bare som "ovn" og næring, ja.


Eeeej, jeg forstår det bare slet ikke. Hvad med alt det, der flyder fra rugemoderen og over i babyen - er der ikke dna, gener osv. i det? Eller er det bare næring og blod helt uden "indhold" (altså, dna osv.)? Jeg kan slet ikke forstå hvordan blod, der flyder ikke kan afgive noget til fosteret? Skal jeg måske se det som, at ægget er proppet med dna og så er der bare ikke plads til mere dna? Min hjerne imploderer snart :gisp: :lol:


Moderen og barnet deler faktisk ikke blod. Blodkarrene fra fosteret og fra moderen ligger helt vildt tæt i moderkagen, og her sker der så en udveksling af næringsstoffer, hvor næringen diffunderer over i barnets blodbane. Giver det mening? Så reelt kommer der ikke noget af moderen blod over i barnets karsystem, kun næring. Med undtagelser selvfølgelig :lol2:
1
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf icelady » 12. nov 2015, 09:14

At yngstesønnen, som pt er til noget landbrugsmesse i Tyskland, syntes han skulle sende mig en SMS med et billed af denne i nat:



Billede

Med teksten; "Den findes sgu!" :D
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf icelady » 12. nov 2015, 09:22

ShuruQ skrev:Hvorfor nogle ryger får de der nikotin-fingerspidser, mens andre ikke gør :gruble:?


Altså...jeg fik engang en forklaring som gik ud på at det skyldes hvordan du holder cigaretten.

Hvis du holder cigaretten nedad, stiger røgen op forbi/på fingrene og derfor får man gule fingre.

Hvis man derimod holder cigaretten lige, eller ligefrem opad, sker det ikke, fordi røgen ikke kan ramme fingrene.

Umiddelbart tænkte jeg "Ja ja...og julemanden findes." Men der er nu stadig noget logik i det.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Lækre Arne
Indlæg: 251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:53
Kort karma: 116
Likede indlæg: 687

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Lækre Arne » 12. nov 2015, 09:38

Ang. det med rugemødre, har man da fornylig fundet ud af at fosterets dna lagres i moderens celler og hjælper som stamceller i genopbygning efter fødslen.
1
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Sustentaculum » 12. nov 2015, 09:47

Lækre Arne skrev:Ang. det med rugemødre, har man da fornylig fundet ud af at fosterets dna lagres i moderens celler og hjælper som stamceller i genopbygning efter fødslen.


Ja, det er vist også rigtigt nok. Alle mødre har vist noget af fosterets DNA i dem, men jeg tvivler på om barnet har moderens DNA i sig. Jeg ser lige om jeg kan finde noget om det :D

EDIT:
Wiki fortæller at det er rigtigt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cell-free_fetal_DNA

Jeg tror nu stadig ikke at det gælder den anden vej også :)
1
Brugeravatar
Kyle
Indlæg: 170
Tilmeldt: 29. aug 2015, 18:30
Kort karma: 21
Likede indlæg: 166

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Kyle » 12. nov 2015, 11:48

Puffi skrev:
Karkluden skrev:
Puffi skrev:Det der med rugemødre. Eller, ikke så meget rugemødre, men det der puttes ind i rugemoderen. Man tager en del fra en mand, en del fra en kvinde, smelter det sammen og lægger det ind i en anden kvinde, ja? Hvad så med dna, gener osv.? Det lille befrugtede æg har (det forstår jeg godt) dele fra mand og kvinde, men hvad så når ægget skal vokse og blive til foster og sætte sig fast i den anden kvinde? Får det så også dna osv. fra hende? Eller kun rå næring gennem navlestrengen? Det er virkelig forvirrende inde i hovedet på mig.

Generne kommer fra ægget og fra sæden, og rugemoderen virker principielt bare som "ovn" og næring, ja.


Eeeej, jeg forstår det bare slet ikke. Hvad med alt det, der flyder fra rugemoderen og over i babyen - er der ikke dna, gener osv. i det? Eller er det bare næring og blod helt uden "indhold" (altså, dna osv.)? Jeg kan slet ikke forstå hvordan blod, der flyder ikke kan afgive noget til fosteret? Skal jeg måske se det som, at ægget er proppet med dna og så er der bare ikke plads til mere dna? Min hjerne imploderer snart :gisp: :lol:

http://m.b.dk/nationalt/ufrugtbare-kvin ... r-i-fostre

Forskerne fra det spanske FIVI-institut og Stanford University i USA undersøgte ti kvinder og generne i deres livmoder. De fandt en række såkaldte mikroRNA-molekyler, som var aktive i livmoderen. Mikro­RNAet bestemmer, forenklet sagt, hvilke gener der skal aktiveres, og hvilke der skal »slukkes« i det kommende nye, lille liv.

Der er altså ikke tale om, at egentligt arvemateriale bliver givet videre, men molekyler, der har betydning for, hvordan generne kommer til udtryk.
3
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14670
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf sigge » 12. nov 2015, 12:34

At jeg har så stor en craving efter chokolade for tiden. Altså jeg er næsten altid lækkersulten efter alt muligt i et eller andet omfang, men i denne uge har jeg virkelig haft lyst til specifikt chokolade.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf kidkomb » 12. nov 2015, 13:20

Hvordan jeg kan blive ved med at blive SÅ svimmel hver gang jeg slår en kolbøtte? :gruble:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15605
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20971

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf 2SHY » 12. nov 2015, 13:42

At jeg bliver ved med at være dødtræt i dag og bare har sovet, sovet og sovet
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14670
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf sigge » 12. nov 2015, 15:51

Hvorfor kidkomb laver kolbøtter?
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf kidkomb » 12. nov 2015, 16:14

sigge skrev:Hvorfor kidkomb laver kolbøtter?

Når jeg skal åbne vinduet i soveværelset, så skal jeg hen over sengen. På den lange led. Så det er jo nærliggende (og i øvrigt fuldstændig normalt :fløjt: ) at udnytte chancen til at lave en kolbøtte. Hver gang.
Og hver eneste gang bliver jeg svimmel og kvalm. Og jeg KAN ikke forstå, at jeg ikke vænner mig til det..... :stoned:
6
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf kidkomb » 12. nov 2015, 16:32

Hvorfor Fio ikke er herovre?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14698
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Flora » 12. nov 2015, 16:48

Jeg undrer mig over hvorfor Kidkomb bliver ved at slå kolbøtter når hun bliver svimmel og kvalm hver gang :lol:
4
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 12. nov 2015, 18:33

Hvorfor 'Kom og vind' og Dagens.dk er blokeret på min arbejdsplads. Jeg kan sådan set godt forstå, at man ikke skal sidde og spille yatsy, når man skal arbejde, men som nattevagt på min type arbejdsplads er der en del timer, hvor man må underholde sig selv.
0
14 11 14
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Bimmerdyret » 12. nov 2015, 19:05

Log_Lady skrev:Jeg synes, at denne her video af en lille fyr på 6 år og hans reaktion, da han får at vide, at han skal være storebror, er meget sød og rørende.



... Men samtidig har jeg også lidt en følelse af at have set noget, som egentlig er meget privat, og jeg kan ikke lade være med at undre mig lidt over, at forældrene har valgt at lægge videoen op på youtube :gruble:


Jeg finder faktisk sådanne videoer ret frastødende ...som om den førstefødte er herre i huset og får alt hvad vedkommende peger på - alene at der "undskyldes" for at det har taget tid får mig til at undre mig over, hvem der egentlig styrer familien.
0

Tilbage til "Generelt"