Kalk på vinyl

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Kalk på vinyl

Indlægaf kidkomb » 7. nov 2015, 11:36

Åh, jeg har googlet og googlet og jeg finder overvejende svar, der fortæller mig, at man sagtens kan bruge kalkfjerner (og wc-rens og eddikesyre og opvasketabs) på vådrumsvinyl.
Mit problem er følgende: I den gamle lejlighed vi boede i, var der en del kalk i brusekabinen, som var i vådrumsvinyl (eller det går jeg da ud fra, hvor mange forskellige af den slags (der ligner vådrumsvinyl) findes der?
Og den brugte jeg limelite på. Og det var en forkert beslutning skulle jeg hilse at sige :8: Der kom stooore plamager af hvidt (som var en del værre end kalken) som lignede kalk, men så ikke var det. Jeg går ud fra, at jeg på een eller anden måde ødelagde vinylen.
Derfor er jeg MEGET betænkelig ved, at bruge kalkfjernende produkter i vores nye lejlighed, hvor der også er vådrumsvinyl.

Er der nogen, der ved noget nyttigt? Som sagt, så står der de fleste steder, at det kan jeg saaagtens, men set i lyset af, at jeg har ødelagt vinyl med det, såeh..... Help :genert:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
charlottefrich
Indlæg: 60
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:05
Kort karma: 6
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 91
Kontakt:

Re: Kalk på vinyl

Indlægaf charlottefrich » 13. nov 2015, 09:48

Vinyl er jo en slags plast og bruger du kalkfjerner på det, kan det muligvis godt skade den tynde plast.

Jeg ville nok bruge en type kalkfjerner, som også bruges til mere sarte overflader f.eks. granit og marmor nemlig hexafosfat.

Er du forresten sikker på, at det ikke var linoleum i stedet for vinyl? Linoleum er et naturprodukt og her kunne du muligvis have slebet kalken bort med en pimpsten og en smule madolie. Linoleum kan også behandles med en polish, ligesom vinyl kan. Så bliver det mindre modtageligt for kalk m.m.
f.eks. https://www.rengoeringslageret.dk/produ ... olish-5-l/
0
Online farvehandler hos maling.nu & promal.dk
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Kalk på vinyl

Indlægaf Fræksak » 14. nov 2015, 09:22

Vi har med held brugt ren eddikesyre på vinyl i et gammelt badeværelse. Vi vædede karklude med eddikesyren og lagde det på kalkplamagerne (det var MEGET store og tykke kalkplamager). Så dækkede vi karkludene med plast og tapede kanterne fast, og lod det trække et par timer. Efterfølgende tørrede vi af med vand.

Vi blev også tilrådet at bruge et produkt fra Flügger, der vist hedder Fluren 33, men så langt nåede vi aldrig, da det andet havde god effekt. Husk dog, at kludene kun må ligge på gulvet et par timer - ellers tager gulvet skade.

Du kan jo prøve dig frem forsigtigt og lade det ligge på et lille stykke først, så du ikke risikerer at ødelægge gulvet, hvis det har en anden effekt hos dig.
0

Tilbage til "Bolig"