Snydt i dagpenge

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Snydt i dagpenge

Indlægaf Mi55y » 13. nov 2015, 12:59

Min søster er lige blevet færdig med sin uddannelse, hvor hun fik voksenelevløn. Hun fik ved studiestart at vide fra Det Faglige Hus, at hun ikke kunne blive sat ned i kontingent men måtte betale fuldt kontingent, fordi hun fik voksenelevløn. Til gengæld ville hun jo så få fuld dagpengesats, hvis hun blev ledig efter endt uddannelse.

Nu har de så efter et par uger endelig fundet ud af, hvad hun får = dimittendsats. Så nu føler hun sig jo rimelig snydt - plus at hun som enlig mor vil få det ret stramt på den indtægt. Hun vil få lidt over 7.000,- udbetalt.

Er der nogen, der ved, om Det Faglige Hus har ret i det? Og i så fald, om det stadig er korrekt, at hun var tvunget til at betale fuldt kontingent og ikke få studierabatten?

Jeg fandt nedenstående på deres hjemmeside, men kan ikke lige gennemskue, om det har relevans. Min søster har været vejledt af Det Faglige Hus hele vejen, da hun netop var et særtilfælde pga. voksenelevlønnen, og hun samtidig er ordblind og ikke sådan lige selv kan finde rundt i reglerne.

"Afsluttet elevuddannelse
Når du afslutter en elevuddannelse, kan det måske bedre betale sig for dig, at du beholder dine nuværende rettigheder i stedet for, at du gør brug af dine rettigheder som nyuddannet.

Du bør kontakte os inden, du gør brug af dine rettigheder som nyuddannet, hvis din månedsløn gennemsnitligt har været højere end 17.742 kr. og du har været medlem af a-kassen i mindst 1 år før du afslutter din elevuddannelse, og du i hele den periode har været lønnet for mindst 37 timer i ugen.

Hvis du først gør brug af dine rettigheder som nyuddannet, kan du ikke bagefter fortryde og få dine gamle rettigheder tilbage."
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Snydt i dagpenge

Indlægaf Wizzze » 13. nov 2015, 13:28

Det kan vi jo ikke svare på uden at vide, hvor længe din søster har været på voksenelevløn, og om hun har fået fuld sats med med fuldt tid og i a-kasse mere end et år ??
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Snydt i dagpenge

Indlægaf Mi55y » 13. nov 2015, 13:33

Det har hun selvfølgelig, ellers ville der jo ingen sag være. Hun har været medlem i henved 10 år. Jeg ved ikke, hvad du mener med fuld sats? Hun har været fuldtidsstuderende i 1,5 år og har fået fuld voksenelevløn = 18.000,-.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Snydt i dagpenge

Indlægaf Anne Droid » 14. nov 2015, 11:08

De 7.000 udbetalt holder vist ikke. Ikke på en 4 eller 5 ugers periode.
0
Klimatosse
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Snydt i dagpenge

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. nov 2015, 11:42

Anne Droid skrev:De 7.000 udbetalt holder vist ikke. Ikke på en 4 eller 5 ugers periode.


Nej, det lyder som en udbetaling for omkring 3 uger, hvilket passer med, at kalenderen og dagpengeperioden ikke er synkroniseret, og den første måned på dagpenge derfor som regel er kortere end normalt.
0
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3316

Re: Snydt i dagpenge

Indlægaf Minionine » 14. nov 2015, 12:21

Jeg er elev og er fritaget for at betale kontingent under elevperioden, så det lyder lidt mærkeligt at din søster skulle det.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Snydt i dagpenge

Indlægaf Mi55y » 14. nov 2015, 12:52

Hun har talt med sin sagsbehandler nu, som siger, at de har rådgivet hende forkert. Hun skulle være meldt ledig som normalledig og ikke som dimittend. Så er spørgsmålet bare nu, om de vil lave det om. Ifølge deres hjemmeside kan man ikke ændre status tilbage. Hun har sendt en mail til dem, hvor hun ridser forløbet op og beder dem ændre hendes status.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Snydt i dagpenge

Indlægaf Karkluden » 16. nov 2015, 09:55

Pernille skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Anne Droid skrev:De 7.000 udbetalt holder vist ikke. Ikke på en 4 eller 5 ugers periode.


Nej, det lyder som en udbetaling for omkring 3 uger, hvilket passer med, at kalenderen og dagpengeperioden ikke er synkroniseret, og den første måned på dagpenge derfor som regel er kortere end normalt.


Ja, for dimittendsatsen er 82 % af fuld sats, i 2015 = 14.690 kr før skat. Så det giver ingen mening med 7000 udbetalt.

Enig. Jeg ligger til samme dimmitendssats i DSA, og jeg har lige brugt skats beregner, der siger, at med en dagpengeindkomst på 14690 kr, en trækprocent på 38% og et fradrag på 3500 (mit bliver nu nok lidt højere på dagpenge, men hellere beregne lidt for lavt pt) får jeg omkring 10300 kr udbetalt for en fuld måned på dagpenge.
Så er der jo lige en indkøringsperiode, som er lidt træls.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Snydt i dagpenge

Indlægaf Mi55y » 17. nov 2015, 07:23

Nu har de så helt afvist at give hende dagpenge. Hun skulle jo melde sig ledig hos A-kassen senest 14 dage efter, at hun havde meldt sig ledig på jobnet. Men på grund af al det her ballade, har hun jo afventet, hvad de sagde, at hun skulle gøre. Og hverken hende selv eller sagsbehandler har så lige været opmærksom på denne her 14-dages frist, som så blev overskredet. Sagsbehandler har nu tilbudt at skrive en klage på hendes vegne, hvor hun oplyser om, at det er deres rådgivning, som har været forkert. Så lige nu står hun uden indtægt...

I øvrigt har min søster talt med andre voksenelever fra hendes klasse, og de får fuld dagpenge. Når der kommer styr på dette her, så er min søsters plan at spare op til at tage karantænen ved at flytte a-kasse, hvis ikke hun er så heldig at komme i job inden da.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8986

Re: Snydt i dagpenge

Indlægaf D.itsen » 17. nov 2015, 07:38

Mi55y skrev:Nu har de så helt afvist at give hende dagpenge. Hun skulle jo melde sig ledig hos A-kassen senest 14 dage efter, at hun havde meldt sig ledig på jobnet. Men på grund af al det her ballade, har hun jo afventet, hvad de sagde, at hun skulle gøre. Og hverken hende selv eller sagsbehandler har så lige været opmærksom på denne her 14-dages frist, som så blev overskredet. Sagsbehandler har nu tilbudt at skrive en klage på hendes vegne, hvor hun oplyser om, at det er deres rådgivning, som har været forkert. Så lige nu står hun uden indtægt...

I øvrigt har min søster talt med andre voksenelever fra hendes klasse, og de får fuld dagpenge. Når der kommer styr på dette her, så er min søsters plan at spare op til at tage karantænen ved at flytte a-kasse, hvis ikke hun er så heldig at komme i job inden da.

Man får da ikke karantæne af at skifte a-kasse
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Snydt i dagpenge

Indlægaf Mi55y » 17. nov 2015, 08:06

D.itsen skrev:
Mi55y skrev:Nu har de så helt afvist at give hende dagpenge. Hun skulle jo melde sig ledig hos A-kassen senest 14 dage efter, at hun havde meldt sig ledig på jobnet. Men på grund af al det her ballade, har hun jo afventet, hvad de sagde, at hun skulle gøre. Og hverken hende selv eller sagsbehandler har så lige været opmærksom på denne her 14-dages frist, som så blev overskredet. Sagsbehandler har nu tilbudt at skrive en klage på hendes vegne, hvor hun oplyser om, at det er deres rådgivning, som har været forkert. Så lige nu står hun uden indtægt...

I øvrigt har min søster talt med andre voksenelever fra hendes klasse, og de får fuld dagpenge. Når der kommer styr på dette her, så er min søsters plan at spare op til at tage karantænen ved at flytte a-kasse, hvis ikke hun er så heldig at komme i job inden da.

Man får da ikke karantæne af at skifte a-kasse


Pas, det sagde min søster bare... Men så skal hun da bare have skiftet hurtigst muligt!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Snydt i dagpenge

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. nov 2015, 08:15

Til en anden gang skal man som nyuddannet straks melde sig ledig uanset hvad, og så bliver ens sag behandlet efterfølgende.
På den måde er man på den sikre side.

Det er dybt kritisabelt, at en sagsbehansler ikke kender 14-dagesreglen for studerende, da den må betragtes som basis.

Måske vil det fremadrettet være en ide for din søster at få en frivillig bisidder, som kan hjælpe hende med at læse diverse formelle/offentlige skrivelser og regelsæt? Jeg kan godt forstå, at der let opstår misforståelser, når det meste skal køre på, hvad hun får at vide og taler med a-kassen om, og hun står også meget svagere, hvis hun ikke har de svar, hun får, på skrift.
2
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Snydt i dagpenge

Indlægaf Mi55y » 17. nov 2015, 08:23

DetSorteCirkus skrev:Til en anden gang skal man som nyuddannet straks melde sig ledig uanset hvad, og så bliver ens sag behandlet efterfølgende.
På den måde er man på den sikre side.

Det er dybt kritisabelt, at en sagsbehansler ikke kender 14-dagesreglen for studerende, da den må betragtes som basis.

Måske vil det fremadrettet være en ide for din søster at få en frivillig bisidder, som kan hjælpe hende med at læse diverse formelle/offentlige skrivelser og regelsæt? Jeg kan godt forstå, at der let opstår misforståelser, når det meste skal køre på, hvad hun får at vide og taler med a-kassen om, og hun står også meget svagere, hvis hun ikke har de svar, hun får, på skrift.


Hun meldte sig også ledig på jobnet på første ledighedsdag, men "knappen" var ikke tilgængelig for hende. Så allerede der måtte hun til at snakke med jobcenter og a-kasse, som så først lige skulle undersøge nogle ting men i første omgang bad hende melde sig ledig som dimmitend hos jobnet, hvilket hun måtte have jobcenteret til, fordi det ikke var muligt for hende online.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Snydt i dagpenge

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. nov 2015, 08:48

Mi55y skrev:Hun meldte sig også ledig på jobnet på første ledighedsdag, men "knappen" var ikke tilgængelig for hende. Så allerede der måtte hun til at snakke med jobcenter og a-kasse, som så først lige skulle undersøge nogle ting men i første omgang bad hende melde sig ledig som dimmitend hos jobnet, hvilket hun måtte have jobcenteret til, fordi det ikke var muligt for hende online.


Så problemet er, at hun ikke har fået indsendt sin ledighedserklæring rettidigt?
Det er en del af "at melde sig ledig", og det skal sagsbehandleren altså vide. I erklæringen giver man det bedste bud, man pt. kan, på sin situation, og så skal man efterfølgende orientere a-kassen, hvis der opstår ændringer. Det vigtigste er, at erklæringen kommer afsted inden deadline. I skemaet er der også plads til bemærkninger, hvor man fx. kan skrive, hvis man venter på en særlig afgørelse fra a-kassen. Det kan godt virke ret teknisk, når nu man søger dagpenge hos og venter på en afgørelse fra samme organisation, men en a-kasse er typisk opdelt i forskellige afdelinger, og diverse deadlines skal overholdes uanset hvad, medmindre din søster fx. havde haft en særlig skriftlig aftale med en sagsbehandler i a-kassen om, at hun ikke skulle indsende ledighedserklæring indenfor 14 dage.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Snydt i dagpenge

Indlægaf Mi55y » 17. nov 2015, 10:01

DetSorteCirkus skrev:
Mi55y skrev:Hun meldte sig også ledig på jobnet på første ledighedsdag, men "knappen" var ikke tilgængelig for hende. Så allerede der måtte hun til at snakke med jobcenter og a-kasse, som så først lige skulle undersøge nogle ting men i første omgang bad hende melde sig ledig som dimmitend hos jobnet, hvilket hun måtte have jobcenteret til, fordi det ikke var muligt for hende online.


Så problemet er, at hun ikke har fået indsendt sin ledighedserklæring rettidigt?
Det er en del af "at melde sig ledig", og det skal sagsbehandleren altså vide. I erklæringen giver man det bedste bud, man pt. kan, på sin situation, og så skal man efterfølgende orientere a-kassen, hvis der opstår ændringer. Det vigtigste er, at erklæringen kommer afsted inden deadline. I skemaet er der også plads til bemærkninger, hvor man fx. kan skrive, hvis man venter på en særlig afgørelse fra a-kassen. Det kan godt virke ret teknisk, når nu man søger dagpenge hos og venter på en afgørelse fra samme organisation, men en a-kasse er typisk opdelt i forskellige afdelinger, og diverse deadlines skal overholdes uanset hvad, medmindre din søster fx. havde haft en særlig skriftlig aftale med en sagsbehandler i a-kassen om, at hun ikke skulle indsende ledighedserklæring indenfor 14 dage.


Pas? Hun har meldt sig ledig rettidigt hos jobnet samt udfyldt alle de ting hun skulle og været til første møde. Men hun fik så ikke meldt sig ledigt rettidigt hos a-kassen, fordi hun ventede på, at de vendte tilbage til hende.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Livets forhold"