Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Pyjamas » 25. sep 2017, 16:15

Jeg havde celleforandringer for et halvt år siden, og i morgen skal jeg til tjek igen. Jeg er ret sikker på, at det er et tjek som sidst for at se, om de har udviklet sig og ud fra dette svar vurdere, hvad jeg så skal.
Virker det lidt fjollet, at jeg havde celleforandringer for et halvt år siden, og man så "ser det an" i et halvt år? :gruble:
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf HappyPaww » 25. sep 2017, 16:31

Pyjamas skrev:Jeg havde celleforandringer for et halvt år siden, og i morgen skal jeg til tjek igen. Jeg er ret sikker på, at det er et tjek som sidst for at se, om de har udviklet sig og ud fra dette svar vurdere, hvad jeg så skal.
Virker det lidt fjollet, at jeg havde celleforandringer for et halvt år siden, og man så "ser det an" i et halvt år? :gruble:

Hvorfor er det fjollet at de tjekke op på det? Det er helt normal procedure - men bør prioriteres. Eller forstår jeg ikke helt hvad du mener..?
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf sigge » 25. sep 2017, 16:53

Pyjamas skrev:Jeg havde celleforandringer for et halvt år siden, og i morgen skal jeg til tjek igen. Jeg er ret sikker på, at det er et tjek som sidst for at se, om de har udviklet sig og ud fra dette svar vurdere, hvad jeg så skal.
Virker det lidt fjollet, at jeg havde celleforandringer for et halvt år siden, og man så "ser det an" i et halvt år? :gruble:



Det kommer jo meget an på graden af celleforandringerne. Celleforandringer er jo ikke det samme som kræft, og forandringerne kan gå i sig selv igen, men kan jo også udvikle sig til sværere forandringer, som der evt. skal handles på eller holdes fortsat øje med. Derfor synes jeg, det giver fin mening at se tiden an frem for at fare til invasive undersøgelser eller behandling, som måske slet ikke er nødvendig.

Jeg havde lette celleforandringer for snart mange år siden. Iflg. min læge kunne de bl.a. skyldes skedekatar eller, at celleskrabet var taget for tæt på en menstruation. Jeg skulle vente 1 år, før jeg fik taget en ny prøve, og den viste ingen celleforandringer. Så det kan altså sagtens gå i sig selv igen.

I udgangspunktet tror jeg på, at de tidsfrister lægen sætter op i den slags situationer, bunder i noget erfaring, og derfor giver det mening at følge dem. Dog med det forbehold, at man selvfølgelig skal lytte til sin egen krop og søge læge tidligere, hvis man oplever symptomer fra underlivet.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 25. sep 2017, 17:13

Lige over 2 måneder siden jeg er blevet opereret, og derfor 4 måneder til potentiel ny operation. Gad godt det gik i sig selv, er træt af at rende rundt med det. Jeg har endnu ikke fået en normal cyklus, fik menstruation på dagen for operationen, og har ikke set skyggen af den siden. Hospitalet siger at jeg skal ind og undersøges hvis den ikke kommer i næste pause (bruger p-ring) .
0
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Pyjamas » 25. sep 2017, 18:06

sigge skrev:
Pyjamas skrev:Jeg havde celleforandringer for et halvt år siden, og i morgen skal jeg til tjek igen. Jeg er ret sikker på, at det er et tjek som sidst for at se, om de har udviklet sig og ud fra dette svar vurdere, hvad jeg så skal.
Virker det lidt fjollet, at jeg havde celleforandringer for et halvt år siden, og man så "ser det an" i et halvt år? :gruble:



Det kommer jo meget an på graden af celleforandringerne. Celleforandringer er jo ikke det samme som kræft, og forandringerne kan gå i sig selv igen, men kan jo også udvikle sig til sværere forandringer, som der evt. skal handles på eller holdes fortsat øje med. Derfor synes jeg, det giver fin mening at se tiden an frem for at fare til invasive undersøgelser eller behandling, som måske slet ikke er nødvendig.

Jeg havde lette celleforandringer for snart mange år siden. Iflg. min læge kunne de bl.a. skyldes skedekatar eller, at celleskrabet var taget for tæt på en menstruation. Jeg skulle vente 1 år, før jeg fik taget en ny prøve, og den viste ingen celleforandringer. Så det kan altså sagtens gå i sig selv igen.

I udgangspunktet tror jeg på, at de tidsfrister lægen sætter op i den slags situationer, bunder i noget erfaring, og derfor giver det mening at følge dem. Dog med det forbehold, at man selvfølgelig skal lytte til sin egen krop og søge læge tidligere, hvis man oplever symptomer fra underlivet.


Mange tak for svaret :) Ja, det giver faktisk rigtig god mening, at de ser det an, når det sagtens kan gå i sig selv igen. Lige så snart jeg hører ordet "celleforandringer" har jeg tendens til at tro, at jeg fejler alverdens ting i underlivet, så jeg har heller ikke hørt ordentligt, da jeg fik svaret.
0
limitededition
Indlæg: 1670
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1783

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf limitededition » 12. okt 2017, 13:38

Nu har jeg fulgt med i denne tråd læmge og endelig fået taget mig sammen til at få screenet for livmoderhalskræft.
Min læge kunne ikke gennemføre undersøgelsen fordi jeg begyndte at bløde meget voldsomt. Så nu skal jeg til gynækolog i stedet. Jeg er virkelig nervøs for om der er noget galt da jeg tænker at hun nærmest ikke kan have nået at rive hul på mig, med den korte tid hun var i gang.
Hvad er jeres erfaringer?
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf HappyPaww » 12. okt 2017, 13:48

limitededition skrev:Nu har jeg fulgt med i denne tråd læmge og endelig fået taget mig sammen til at få screenet for livmoderhalskræft.
Min læge kunne ikke gennemføre undersøgelsen fordi jeg begyndte at bløde meget voldsomt. Så nu skal jeg til gynækolog i stedet. Jeg er virkelig nervøs for om der er noget galt da jeg tænker at hun nærmest ikke kan have nået at rive hul på mig, med den korte tid hun var i gang.
Hvad er jeres erfaringer?

Hvor gammel er du, og hvor længe har du gået uden at blive tjekket?

Blødningen kan lige så vel være pga. sarte slimhinder (det har jeg fx haft meget af), men også kønssygdom (ofte klamydia - den har jeg sørme også haft), og så celleforandringer.

Men det vigtigste er, at tænke på mantraet, som min gynækolog virkelig indprentede for mig: Celleforandringer er IKKE kræft!

Men godt du kommer afsted - hvornår skal det være?
0
limitededition
Indlæg: 1670
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1783

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf limitededition » 12. okt 2017, 13:54

HappyPaww skrev:
limitededition skrev:Nu har jeg fulgt med i denne tråd læmge og endelig fået taget mig sammen til at få screenet for livmoderhalskræft.
Min læge kunne ikke gennemføre undersøgelsen fordi jeg begyndte at bløde meget voldsomt. Så nu skal jeg til gynækolog i stedet. Jeg er virkelig nervøs for om der er noget galt da jeg tænker at hun nærmest ikke kan have nået at rive hul på mig, med den korte tid hun var i gang.
Hvad er jeres erfaringer?

Hvor gammel er du, og hvor længe har du gået uden at blive tjekket?

Blødningen kan lige så vel være pga. sarte slimhinder (det har jeg fx haft meget af), men også kønssygdom (ofte klamydia - den har jeg sørme også haft), og så celleforandringer.

Men det vigtigste er, at tænke på mantraet, som min gynækolog virkelig indprentede for mig: Celleforandringer er IKKE kræft!

Men godt du kommer afsted - hvornår skal det være?

Jeg er 26 og kom aldrig afsted første gang jeg blev indkaldt for 3 år siden.
Jeg håber ikke der er noget galt, men når min læge insisterer på at jeg skal afsted til gynækolog på mandag allerede så bliver jeg godt nok nervøs.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf HappyPaww » 12. okt 2017, 13:56

limitededition skrev:
HappyPaww skrev:
limitededition skrev:Nu har jeg fulgt med i denne tråd læmge og endelig fået taget mig sammen til at få screenet for livmoderhalskræft.
Min læge kunne ikke gennemføre undersøgelsen fordi jeg begyndte at bløde meget voldsomt. Så nu skal jeg til gynækolog i stedet. Jeg er virkelig nervøs for om der er noget galt da jeg tænker at hun nærmest ikke kan have nået at rive hul på mig, med den korte tid hun var i gang.
Hvad er jeres erfaringer?

Hvor gammel er du, og hvor længe har du gået uden at blive tjekket?

Blødningen kan lige så vel være pga. sarte slimhinder (det har jeg fx haft meget af), men også kønssygdom (ofte klamydia - den har jeg sørme også haft), og så celleforandringer.

Men det vigtigste er, at tænke på mantraet, som min gynækolog virkelig indprentede for mig: Celleforandringer er IKKE kræft!

Men godt du kommer afsted - hvornår skal det være?

Jeg er 26 og kom aldrig afsted første gang jeg blev indkaldt for 3 år siden.
Jeg håber ikke der er noget galt, men når min læge insisterer på at jeg skal afsted til gynækolog på mandag allerede så bliver jeg godt nok nervøs.

Det skal nok gå - hellere få det overstået, i stedet for at vente alt for længe på afklaring :ae:
1
limitededition
Indlæg: 1670
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1783

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf limitededition » 12. okt 2017, 14:00

HappyPaww skrev:
limitededition skrev:
HappyPaww skrev:
limitededition skrev:Nu har jeg fulgt med i denne tråd læmge og endelig fået taget mig sammen til at få screenet for livmoderhalskræft.
Min læge kunne ikke gennemføre undersøgelsen fordi jeg begyndte at bløde meget voldsomt. Så nu skal jeg til gynækolog i stedet. Jeg er virkelig nervøs for om der er noget galt da jeg tænker at hun nærmest ikke kan have nået at rive hul på mig, med den korte tid hun var i gang.
Hvad er jeres erfaringer?

Hvor gammel er du, og hvor længe har du gået uden at blive tjekket?

Blødningen kan lige så vel være pga. sarte slimhinder (det har jeg fx haft meget af), men også kønssygdom (ofte klamydia - den har jeg sørme også haft), og så celleforandringer.

Men det vigtigste er, at tænke på mantraet, som min gynækolog virkelig indprentede for mig: Celleforandringer er IKKE kræft!

Men godt du kommer afsted - hvornår skal det være?

Jeg er 26 og kom aldrig afsted første gang jeg blev indkaldt for 3 år siden.
Jeg håber ikke der er noget galt, men når min læge insisterer på at jeg skal afsted til gynækolog på mandag allerede så bliver jeg godt nok nervøs.

Det skal nok gå - hellere få det overstået, i stedet for at vente alt for længe på afklaring :ae:


Det er rigtigt. Tak :)
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 13. okt 2017, 15:20

Så kom dagene hvor jeg skulle have haft 3. menstruation efter keglesnittet. Jeg har kvalme, hovedpine og haft så latterligt ondt i maven, men stadig ingen menstruation eller tegn derpå. Jeg snakkede med hospitalet idag, og de har rådet mig til at vente med en ny p-ring i en uge, og så vil de se mig på mandag, bare lige for at tjekke at de ikke er kommet til at brænde mig for meget sammen :8:
Jeg er selv sagt rimeligt træt af det. Fik menstruation om morgenen på operationsdagen, men som stoppede i forbindelse med operationen, så det er nu 4 periode uden at min krop fungerer rigtigt, og jeg bliver ærlig talt en smule bekymret. Jeg har været mega stresset, men selv det har aldrig stoppet min krop for at være regelmæssig, og plejer højst at svinge 2 dage.

De er heldigvis skide søde, og tilbød også jeg kunne komme ind i dag hvis jeg var meget bekymret. Det er jeg nu ikke, og nu hvor jeg har det skidt, følte jeg ikke lige for at skulle afsted. Gad bare godt lige at kroppen var back to normal, før jeg potentielt skal igennem endnu et keglesnit til januar.
0
limitededition
Indlæg: 1670
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1783

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf limitededition » 16. okt 2017, 13:23

Så fik jeg lavet undersøgelsen hos gynækolog. Han var rigtig sød og tog også en ekstra prøve + scannede min livmoder for at være sikker på at alt var fint :)
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Filipai » 16. okt 2017, 16:38

Lussing: Jeg har det på samme måde, træls over man skal igennem møllen igen, men tager det mere roligt end første gang.


Skæbnen ville i øvrigt at min menstruation kom i går aftes, og det var heldigt, for hospitalet var kommet til at dobbeltbooke min tid, men den kunne jeg jo så heldigvis afmelde. Mavesmerterne stoppede da jeg fik det, så nu er jeg meget mere rolig. Det er dog meget lidt jeg bløder, især når jeg var stillet til udsigt at det "normalt" var ekstra voldsomt efter operationen. Men det er måske resultatet at det er så længe efter. Anyways, jeg er glad og tilfreds, og så kan den 26. januar og ny biopsi bare komme an.
3
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf Skralde » 4. nov 2017, 10:49

Jeg fik endelig foretaget en biopsi i tirsdags og har i dag fået svaret at der er svære forstadier, så jeg skal have foretaget et keglesnit efter næste mens.
Jeg googlede og kunne se at der bliver anbefalet en sygemelding på et par dage efter og at man skal undgå svære løft og cykling i en periode efter. Hvor længe efter fulgte I de råd? Min cykel er mit eneste transportmiddel og jeg arbejder som pædagog i en vuggestue, så det er lidt trælse restriktioner.
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Den store tråd om celleforandringer, keglesnit, HPV osv.

Indlægaf HappyPaww » 4. nov 2017, 10:54

Skralde skrev:Jeg fik endelig foretaget en biopsi i tirsdags og har i dag fået svaret at der er svære forstadier, så jeg skal have foretaget et keglesnit efter næste mens.
Jeg googlede og kunne se at der bliver anbefalet en sygemelding på et par dage efter og at man skal undgå svære løft og cykling i en periode efter. Hvor længe efter fulgte I de råd? Min cykel er mit eneste transportmiddel og jeg arbejder som pædagog i en vuggestue, så det er lidt trælse restriktioner.

Jeg fik det gjort op til nogle helligdage så jeg havde lidt ekstra tid. Men hvos du fx bliver opereret en torsdag, oh holder fri fredag, så burde du være ok til om mandagen tænker jeg.
1

Tilbage til "Helbred"