Krigen mod Islamisk Stat

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Krigen mod Islamisk Stat

Indlægaf FruitFly » 14. nov 2015, 10:20

Nu er det klart at Islamisk Stat (ikke uventet) står bag terroren i Paris.

Så vi har et klart mål for vores hævn og vores vrede - og vi er jo allerede i krig mod Islamisk Stat. Der er dog én ting, jeg ikke helt kan forstå - og jeg indrømmer gerne at det sagtens kan skyldes uvidenhed. Når nu stort set hele verden er imod Islamisk Stat, hvordan i alverden kan det være at vi ikke har vundet endnu? Og hvad kan vi gøre for at skrue op for indsatsen?
0
#Klimatosse
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21954
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59522

Re: Krigen mod Islamisk Stat

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. nov 2015, 10:45

Fordi visse strukturer i vores egen del af verden og hverdag samtidig gør det muligt for IS at vække gengklang og rekruttere i Vesten.
Hvis IS "bare" var en lokal terrorgruppe i Mellemøsten tvivler jeg på, at de ville have kunne foretage sig særlig meget internationalt.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21954
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59522

Re: Krigen mod Islamisk Stat

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. nov 2015, 10:57

Derudover støttede Vesten både retorisk og i nogle tilfælde også militært fjernelsen af en række arabiske diktatorer, der, selvom man nødig vil rose dem for noget, brugte mange ressourcer på at holde militant islamisme i skak.
Assad bruger netop dette figenblad til at retfærddigøre sin egen fortsatte ledelse af Syrien.
0
Gniske
Permanent bortvist
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. okt 2015, 14:58
Kort karma: 1
Likede indlæg: 9

Re: Krigen mod Islamisk Stat

Indlægaf Gniske » 14. nov 2015, 11:03

Vejret har været ganske dejligt i dag.
Senest rettet af Gniske 14. nov 2015, 15:45, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Krigen mod Islamisk Stat

Indlægaf thomassneum » 14. nov 2015, 12:04

De lande som ikke bliver ramt af flygtninge, eller terror. De har lidt svært ved at få pengene op af lommen. Det kan man vel ikke fortænke dem i. Det samme ses jo nu i EU.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Krigen mod Islamisk Stat

Indlægaf FruitFly » 14. nov 2015, 14:06

xxx skrev:IS er bl.a. et produkt af vores krige, og derfor er mere krig ikke løsningen. Det der kommer efter IS, hvis de fjernes fra jordens overflade med krig bliver værre end IS - lige som IS er værre end deres forgængere.

Hvordan kan du vide det? Og siger du dermed at vi skal acceptere eksistensen af IS?

Jeg er med at det er sandsynligt at terroraktionen i Frankrig er en direkte konsekvens af Frankrigs bombardementer i Syrien (ikke mindst fordi Islamisk Stat siger netop det), og det er klart at IS kæmper tilbage mod Frankrig med de midler, de nu engang har til rådighed (heriblandt selvmordsterrorister), men som jeg forstår det, du siger, så mener du at Frankrig (og andre) aldrig skulle have taget militær aktion imod Islamisk Stat? Er det rigtigt forstået?

Navn på bruger med slettet profil anonymiseret af moderator
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25003
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 30001

Re: Krigen mod Islamisk Stat

Indlægaf Wizzze » 14. nov 2015, 14:30

FruitFly skrev:Nu er det klart at Islamisk Stat (ikke uventet) står bag terroren i Paris.

Så vi har et klart mål for vores hævn og vores vrede - og vi er jo allerede i krig mod Islamisk Stat. Der er dog én ting, jeg ikke helt kan forstå - og jeg indrømmer gerne at det sagtens kan skyldes uvidenhed. Når nu stort set hele verden er imod Islamisk Stat, hvordan i alverden kan det være at vi ikke har vundet endnu? Og hvad kan vi gøre for at skrue op for indsatsen?


Lige nu er Islamisk Stat at sammenligne med Whack-a-mole spillet, hver gang de stikker hovedet op, bliver de slået, men for at udrydde dem, så skal der tusindvis af soldater til Irak og Syrien og reelt befri/besætte de områder hvor de holder til. Reelt en ny irak krig.
1
Do as I say! :whip:
Jacan
Indlæg: 82
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:21
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: Krigen mod Islamisk Stat

Indlægaf Jacan » 14. nov 2015, 14:41

For at udrydde IS i Syrien/Irak er det nødvendigt med landtropper fra vesten, og den sti bør vi ikke betræde igen.

Sigtet må være at stoppe deres angreb I Europa, og det skal gøres vha. en tretrinsraket:

Luk grænserne for velfærdsturister og dermed også de terrorister der skjuler sig blandt dem.

Fratag statsborgerskabet fra de europæerne der rejser til Mellemøsten og kæmper for IS, så de ikke kan komme ind i Europa igen.

Europa bør trække alle deres interesser og statsborgere hjem fra Mellemøsten,så kan de bombe hinanden til ukendelighed, det må de selv ligge og rode med...
2
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Krigen mod Islamisk Stat

Indlægaf FruitFly » 14. nov 2015, 16:51

Jacan skrev:For at udrydde IS i Syrien/Irak er det nødvendigt med landtropper fra vesten, og den sti bør vi ikke betræde igen.

Vi kan også trappe den ikke-landtrop baserede indsats op. Se f.eks. Fogh her:
Fogh: Vesten har intet gjort i Syrien

Jacan skrev:Luk grænserne for velfærdsturister og dermed også de terrorister der skjuler sig blandt dem.

Jeg ved ikke om det hjælper - de kan nok også skjule sig blandt flygtninge og endda blandt de borgere, der allerede er her, men jo, det er nok tid at tænke på at lave lidt mere kontrol med hvem der bevæger sig ind i og rundt i Europa.

Jacan skrev:Fratag statsborgerskabet fra de europæerne der rejser til Mellemøsten og kæmper for IS, så de ikke kan komme ind i Europa igen.

Det troede jeg vi allerede var igang med/havde indført? Eller i al fald sende dem i spjældet, når/hvis de kommer hjem.

Jacan skrev:Europa bør trække alle deres interesser og statsborgere hjem fra Mellemøsten,så kan de bombe hinanden til ukendelighed, det må de selv ligge og rode med...

Jeg er ikke helt sikker på det sidste, men jo, det er nok klogt at trække folk hjem - det ville jeg gøre.
0
#Klimatosse
Gniske
Permanent bortvist
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. okt 2015, 14:58
Kort karma: 1
Likede indlæg: 9

Re: Krigen mod Islamisk Stat

Indlægaf Gniske » 14. nov 2015, 18:39

GnueN skrev:Vi har ført krig mod Islamisk Stat i fire år nu. Vi har optrappet bombardementer og vores engagement på landjorden i form af specialstyrker og træning af militser, mens USA ufortrødent fortsætter deres drone-kampagne, for nu slet ikke at snakke om Ruslands intervention. Hvordan synes I det er gået med udryddelsen af terror, IS og radikaliseret islam indtil videre?

På mange planer er det gået godt, USA ånder fred og ro siden 2001 og Europa er forholdsvis fredeligt og er endda blevet alle muslimers drømmedestination. Desuden er den vanvittige muslimske del af verden på sammenbruddets rand og er tvunget til at omfavne vores frihedsidealer, hvis de vil undgå det totale kollaps. Men ingen roser uden torne.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Krigen mod Islamisk Stat

Indlægaf annella » 14. nov 2015, 19:07

Fogh: Vesten har intet gjort i Syrien

Hvorfor skulle Vesten blande sig i en borgerkrig?
0
Gniske
Permanent bortvist
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. okt 2015, 14:58
Kort karma: 1
Likede indlæg: 9

Re: Krigen mod Islamisk Stat

Indlægaf Gniske » 14. nov 2015, 19:48

GnueN skrev:
Gniske skrev:På mange planer er det gået godt, USA ånder fred og ro siden 2001 og Europa er forholdsvis fredeligt og er endda blevet alle muslimers drømmedestination. Desuden er den vanvittige muslimske del af verden på sammenbruddets rand og er tvunget til at omfavne vores frihedsidealer, hvis de vil undgå det totale kollaps.


Du kommer ikke så meget ud, gør du vel?

Jeg elsker naturen og damer, så jo. Bruger du dit hoved til andet end madindtag? Spøg til side, dine betragtninger er forkerte, helt forkerte, desværre. Der har ikke været nævneværdige terrorangreb i USA siden 2001 (selv 9/11 er en bagatel i historisk perspektiv), så USA kan kun være tilfredse med politikkens konsekvenser, især på hjemmefronten. Ingen politiske ledere i USA regnede med, at demokratiseringen af Mellemøsten mm. verden ville foregå uden konflikter i landene og ville være langvarig - 50-100 år måske. Verden har i øvrigt aldrig været fredeligere end nu.
0
Gniske
Permanent bortvist
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. okt 2015, 14:58
Kort karma: 1
Likede indlæg: 9

Re: Krigen mod Islamisk Stat

Indlægaf Gniske » 14. nov 2015, 21:06

Der er i USA dræbt godt 3100 pga. islamisk terror siden 70'erne, små 3000 på et par timer en dag i september 2001. Amerika er ikke ligefrem under pres.
http://politiken.dk/debat/profiler/rune ... ig-som-nu/
http://www.b.dk/globalt/alle-arabere-vil-til-europa
Du misforstår mig i øvrigt - hele den muslimske verden er syg. Jeg har heller ikke sagt, at den islamiske verden har omfavnet vores frihedsidealer endnu, kun at de er tvunget til at gøre det, hvis de vil overleve. Vores verdenssyn er dog nok meget forskelligt, Gnu, jeg er opvokset i et sekulært og oplyst miljø og så heldige er kun et fåtal :-)
0
Gniske
Permanent bortvist
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. okt 2015, 14:58
Kort karma: 1
Likede indlæg: 9

Re: Krigen mod Islamisk Stat

Indlægaf Gniske » 14. nov 2015, 21:24

xxx skrev:
Gniske skrev:Der er i USA dræbt godt 3100 pga. islamisk terror siden 70'erne, små 3000 på et par timer en dag i september 2001. Amerika er ikke ligefrem under pres.
http://politiken.dk/debat/profiler/rune ... ig-som-nu/
http://www.b.dk/globalt/alle-arabere-vil-til-europa
Du misforstår mig i øvrigt - hele den muslimske verden er syg. Jeg har heller ikke sagt, at den islamiske verden har omfavnet vores frihedsidealer endnu, kun at de er tvunget til at gøre det, hvis de vil overleve. Vores verdenssyn er dog nok meget forskelligt, Gnu, jeg er opvokset i et sekulært og oplyst miljø og så heldige er kun et fåtal :-)



Kan du ikke droppe den der virkelig nedladende facon?

Nej, naturligvis ikke, min pige.

Kommentar til min kommentar: Jeg har til min store glæde set, at jeg har modtaget et rødt kort for mit svar til xxx. Mange tak! Hvor mange skal samle for at vinde noget?

Navn på bruger med slettet profil anonymiseret af moderator
Senest rettet af Gniske 14. nov 2015, 21:50, rettet i alt 1 gang.
0
Gniske
Permanent bortvist
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. okt 2015, 14:58
Kort karma: 1
Likede indlæg: 9

Re: Krigen mod Islamisk Stat

Indlægaf Gniske » 14. nov 2015, 21:40

polavyk skrev:
Gniske skrev:
xxx skrev:
Gniske skrev:Der er i USA dræbt godt 3100 pga. islamisk terror siden 70'erne, små 3000 på et par timer en dag i september 2001. Amerika er ikke ligefrem under pres.
http://politiken.dk/debat/profiler/rune ... ig-som-nu/
http://www.b.dk/globalt/alle-arabere-vil-til-europa
Du misforstår mig i øvrigt - hele den muslimske verden er syg. Jeg har heller ikke sagt, at den islamiske verden har omfavnet vores frihedsidealer endnu, kun at de er tvunget til at gøre det, hvis de vil overleve. Vores verdenssyn er dog nok meget forskelligt, Gnu, jeg er opvokset i et sekulært og oplyst miljø og så heldige er kun et fåtal :-)



Kan du ikke droppe den der virkelig nedladende facon?

Nej, naturligvis ikke, min pige.

Morten Messerschmidt, er det dig?? :-D

Nej, men han er også rigtig sød og ganske oplyst, desværre er han overtroisk.

Navn på bruger med slettet profil anonymiseret af moderator
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"