Dårlige formuleringer i medierne...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 13. okt 2017, 08:43

Når trivielle nyheder skal sexes op med klicheer ...

    "Analytikerne i Deutsche Bank [...] hæver kursmålet for den danske bankaktie til 270 kr. fra 263 kr., viser data fra Bloomberg News.
    Ændringen kommer i slipstrømmen af, at UBS torsdag satte anbefalingen af Danske Bank op til "køb" fra "hold".
To analyseafdelinger har offentliggjort deres vurderinger af samme bank med en dags mellemrum ... men at den ene ligefrem "kommer i slipstrømmen" på den anden ... Stop nu jer selv (som damerne ville sige)! :fløjt:
2
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf JoyNips » 14. okt 2017, 13:09

Han har hjerne som en hvad-for-én?
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 17. okt 2017, 14:27

Dirtylittledevil skrev:@tag

TV2 skrev:Flygtede fra børnehjem i underbukser: Straffen overgik alt de tidligere havde oplevet

Var det ikke dig, der jagtede den slags overskifter? :fløjt:
(Man får muligvis at vide, hvem "de" er, og hvad "de" ellers har oplevet, hvis man gider læse artiklen.)
1
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf Lisva » 20. okt 2017, 10:16

Han er hjerneskadet og sidder i rullestol, men nu hjælper musikterapi ham til at nå sit mål.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 20. okt 2017, 10:20

Lisva skrev:Han er hjerneskadet og sidder i rullestol, men nu hjælper musikterapi ham til at nå sit mål.

Må man for resten godt sige "rullestol" nu? :gruble:
Jeg kan huske for 30 år siden var det meget vigtigt, at man sagde "kørestol".
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf Juki » 21. okt 2017, 08:55

dgd2007 skrev:
Lisva skrev:Han er hjerneskadet og sidder i rullestol, men nu hjælper musikterapi ham til at nå sit mål.

Må man for resten godt sige "rullestol" nu? :gruble:
Jeg kan huske for 30 år siden var det meget vigtigt, at man sagde "kørestol".

Rullestol vs. kørestol er noget jeg aldrig har forstået. Hvorfor er det ene bedre/pænere end det andet? Funktionen ved sådan en er jo beskrevet ved begge ord.

Det er lidt ligesom at man heller ikke længere må omtale folk med skizofreni for "skizofrene". Fordi man ikke er sin diagnose eller noget i den stil :træt3:
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 21. okt 2017, 11:35

Man er jo altid lidt skrappere over for professionelle :lol:
Medietekst Danmark skrev:De undertekster, vi igennemtiderne har lavet, kan fx ses på TV 2, DR, ARD, ZDF og SVT.
[...]
Vi har redigeret, læst korrektur og oversat salgsmateriale, bøger, hjemmesider, reklamer, versioneret tv-manuskripter til dansk og omskrevet artikler til webtekster.

http://medietekst.dk/referencer-danske-undertekster/
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11604
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18656

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf PaleSeptember » 21. okt 2017, 16:55

Fra TV2: "Skjern faldt sammen og indkasserede første liganederlag"

http://sport.tv2.dk/haandbold/2017-10-2 ... ganederlag
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf Juki » 23. okt 2017, 10:19

Et uddrag fra en jammerlig artikel fra BT.
Jeg ved godt man ikke kan forvente meget af BT, i forhold til korrekturlæsning, derudover så er en del af artiklen noget der bare er citeret, men jeg forstår simpelthen ikke hvad der menes i der her afsnit:
Til BT uddyber dem 23-årige, at der var tale om familiemedlemmer, som var i så stor sorg over hans fars død, at de ikke kunne overskue at skaffe en sten til gravstedet.

Artiklen handler om to venner der har købt en gravsten til en tredje vens afdøde fars grav.
https://www.bt.dk/viralt/klar-laest-23- ... -sammen-da
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24920

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf sigge » 23. okt 2017, 13:52

Juki skrev:
dgd2007 skrev:
Lisva skrev:Han er hjerneskadet og sidder i rullestol, men nu hjælper musikterapi ham til at nå sit mål.

Må man for resten godt sige "rullestol" nu? :gruble:
Jeg kan huske for 30 år siden var det meget vigtigt, at man sagde "kørestol".

Rullestol vs. kørestol er noget jeg aldrig har forstået. Hvorfor er det ene bedre/pænere end det andet? Funktionen ved sådan en er jo beskrevet ved begge ord.

Det er lidt ligesom at man heller ikke længere må omtale folk med skizofreni for "skizofrene". Fordi man ikke er sin diagnose eller noget i den stil :træt3:


Det er noget med, at "rulle" er passivt og "køre" er aktivt. Så i en rullestol blive personen bare rullet rundt uden selv at tage del i det og kunne lige så godt være en grøntsag, mens i en kørestol kører personen selv aktivt.

Jeg bruger selv ordet kørestol, fordi jeg har lært, at det er det mest politisk korrekte.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf Juki » 23. okt 2017, 13:59

sigge skrev:
Juki skrev:
dgd2007 skrev:
Lisva skrev:Han er hjerneskadet og sidder i rullestol, men nu hjælper musikterapi ham til at nå sit mål.

Må man for resten godt sige "rullestol" nu? :gruble:
Jeg kan huske for 30 år siden var det meget vigtigt, at man sagde "kørestol".

Rullestol vs. kørestol er noget jeg aldrig har forstået. Hvorfor er det ene bedre/pænere end det andet? Funktionen ved sådan en er jo beskrevet ved begge ord.

Det er lidt ligesom at man heller ikke længere må omtale folk med skizofreni for "skizofrene". Fordi man ikke er sin diagnose eller noget i den stil :træt3:


Det er noget med, at "rulle" er passivt og "køre" er aktivt. Så i en rullestol blive personen bare rullet rundt uden selv at tage del i det og kunne lige så godt være en grøntsag, mens i en kørestol kører personen selv aktivt.

Jeg bruger selv ordet kørestol, fordi jeg har lært, at det er det mest politisk korrekte.

Jeg bruger vist egentlig også kun "kørestol" nu jeg tænker over det, så det er ikke fordi jeg er rebelsk og vil have at begge skal være gangbare. Det var bare en undren.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24920

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf sigge » 23. okt 2017, 14:01

Juki skrev:
sigge skrev:
Det er noget med, at "rulle" er passivt og "køre" er aktivt. Så i en rullestol blive personen bare rullet rundt uden selv at tage del i det og kunne lige så godt være en grøntsag, mens i en kørestol kører personen selv aktivt.

Jeg bruger selv ordet kørestol, fordi jeg har lært, at det er det mest politisk korrekte.

Jeg bruger vist egentlig også kun "kørestol" nu jeg tænker over det, så det er ikke fordi jeg er rebelsk og vil have at begge skal være gangbare. Det var bare en undren.


He, jeg kan godt se, at den sidste sætning kom til at lyde lidt belærende, det var altså ikke min mening. Så du skal endelig ikke føle, at du skal forsvare at sige det ene eller det andet.
Men det er i hvert fald den forklaring, jeg har hørt på, hvorfor "rullestol" blev politisk ukorrekt på et tidspunkt.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf Juki » 23. okt 2017, 14:02

sigge skrev:
Juki skrev:
sigge skrev:
Det er noget med, at "rulle" er passivt og "køre" er aktivt. Så i en rullestol blive personen bare rullet rundt uden selv at tage del i det og kunne lige så godt være en grøntsag, mens i en kørestol kører personen selv aktivt.

Jeg bruger selv ordet kørestol, fordi jeg har lært, at det er det mest politisk korrekte.

Jeg bruger vist egentlig også kun "kørestol" nu jeg tænker over det, så det er ikke fordi jeg er rebelsk og vil have at begge skal være gangbare. Det var bare en undren.


He, jeg kan godt se, at den sidste sætning kom til at lyde lidt belærende, det var altså ikke min mening. Så du skal endelig ikke føle, at du skal forsvare at sige det ene eller det andet.
Men det er i hvert fald den forklaring, jeg har hørt på, hvorfor "rullestol" blev politisk ukorrekt på et tidspunkt.

Sådan opfattede jeg det heller ikke, så no worries :D
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 28. okt 2017, 19:01

De der "overskrifter" forneden på News: "Valgkampen er skudt i gang"
Nyheden er vel bare, at valgkampen er i gang. What-the-dælen skal det der "skudt" med for? :træt:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 30. okt 2017, 11:02

Lang overskrift på TV2:
"Wozniacki tager pause efter triumf - lægger ketsjeren på hylden et stykke tid"
... hvor anden halvdel er komplet overflødig, da den betyder nøjagtig det samme som den første. Bare på journalist-klichésk :stoned:
3

Tilbage til "Sprog"