Angreb i Paris.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf Tibbler » 15. nov 2015, 20:29

2SHY skrev:
DetSorteCirkus skrev:Kommer angrebet til at forandre noget for jer?
For mig gør det. I februar var jeg på vej ud af døren, da jeg hørte om skyderiet ved Krudttønden, og selvom det også blev oplyst, at det var sket ved et arrangement med relation til Muhammed-tegningerne, og jeg derfor godt kunne regne ud, at det nok drejede sig om terror, tog jeg alligevel afsted. Også selvom jeg skulle med metroen til Kgs. Nytorv. Og selvom gerningsmanden stadig var på fri fod.
I dag ville jeg helt sikkert vælge anderledes.

Jeg tror det kommer an på hvor man bor. For mig ændrer det sig formodentlig ikke så meget - måske fordi jeg nok temmelig naivt ikke forventer at nogen ville udse Aalborg som et oplagt terrormål

Men jeg er da gennem de seneste år blevet opmærksom på ting der kan virke mistænkeligt (tasker og poser der står alene på ikke oplagte steder f.eks.)


Jeg har det ligesom dig - Jeg bor i udkanten af Århus, og føler mig ikke specielt udsat. Bortset fra, når jeg i min hverdag bevæger mig i nærheden af JyllandsPosten. Så kan jeg godt tænke tanken ind imellem. "Tænk hvis der er nogen, der springer en bombe der".

Min mand skulle til Rusland på et tidspunkt, hvor der lige havde været bomber i nogle lufthavne derovre. Der var jeg ikke ret tryg ved at han skulle afsted.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. nov 2015, 20:35

Nu forlyder det, at ham, der er blevet efterlyst, måske har været mere end chauffør. At han muligvis også skød ved caféerne.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf dgd2007 » 15. nov 2015, 21:00

DetSorteCirkus skrev:Så er Søren Espersen blevet meldt til politiet for tilskynde til terror (drab på civile).

Af hvem?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf dgd2007 » 15. nov 2015, 21:00

Franskmændene bomber løs i Raqqa nu.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. nov 2015, 21:06

dgd2007 skrev:
DetSorteCirkus skrev:Så er Søren Espersen blevet meldt til politiet for tilskynde til terror (drab på civile).

Af hvem?


Af forfatteren Sigurd Hartkorn Plaetner.

http://stiften.dk/politik/soeren-espers ... -udtalelse
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf dgd2007 » 15. nov 2015, 21:10

DetSorteCirkus skrev:Af forfatteren Sigurd Hartkorn Plaetner.

http://stiften.dk/politik/soeren-espers ... -udtalelse

Tak! Nå, ham har jeg aldrig hørt om før :genert:
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf icelady » 15. nov 2015, 21:23

Ifølge franske medier kaster Frankrig lige nu bomber over terrororganisationen Islamisk Stats højborg i Raqqa i det nordlige Syrien. Angrebet involverer 10 kampfly og tyve bomber, oplyser Frankrigs forsvarsministerium ifølge Reuters.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf icelady » 15. nov 2015, 21:28

Det er altså ikke godt når ens formand må gå ud og moderere en:

http://politik.tv2.dk/2015-11-15-espersen-modererer-vi-skal-ikke-jage-kvinder-og-boern

Peter Skaarup har på twitter skrevet følgende: "Selvfølgelig skal vi ikke jage civile kvinder og børn. Espersen har beklaget hvis hans udtalelser kunne forstås anderledes"


Mon ikke de sidder og gnider sig i hænderne, nu Frankrig bomber? :gruble:
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf icelady » 15. nov 2015, 22:46

Det her er altså ikke godt:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/terror/terrormistaenkt-var-i-politiets-varetaegt-men-blev-loesladt/5829310

Der må sidde nogen med røde ører.

Omvendt,så har der sikkert været en del kaos, og de har ikke vidst, om/at han havde tilknytning til en af gerningsmændene.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf kidkomb » 16. nov 2015, 11:11

Jeg bor i udkantsDanmark (provinsen-agtigt. Ikke derude, hvor kragerne vender) og arbejder i provinsen.
Det er jeg utrolig glad for.
Jeg er altid nervøs, når jeg en sjælden gang er på Nørreport. Det er så oplagt et terrormål, for der er mennesker, og mange af dem, i 3 etager under jorden. Redningsarbejdet vil være et regulært helvede.
Jeg har i øvrigt været nervøs og påpasselig ved Nørreport siden 9/11.

Jeg synes faktisk, at det virker som om, det internationale politi har nogenlunde styr på deres shit efterhånden. Jeg tror de får trevlet en del mere op og forhindret det, end man skulle tro.
Og nej, det får mig ikke til, at ville stemme ja d.3.dec.
Senest rettet af kidkomb 16. nov 2015, 11:12, rettet i alt 1 gang.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. nov 2015, 11:11

Så skulle "chaufføren" være blevet pågrebet. I live.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf Kattefjæs » 16. nov 2015, 11:27

Det kommer ikke til at ændre ret meget for mig. Jeg bor godt nok rimelig centralt i København, men i det daglige kører jeg hverken med bus, tog eller metro, og jeg undgår meget befærdede steder som Nørreport, Rådhuspladsen, Kgs. Nytorv, Strøget osv. Ikke af frygt men fordi jeg ikke orker så mange mennesker generelt.

Det eneste sted, som jeg kan komme i tanke om kunne være et problem, er vel universitetet. Men der skal jeg kun opholde mig 2-3 gange endnu før jeg er færdig derude og så er der ikke grund til at komme der mere. I forvejen kommer jeg kun forbi instituttet en gang om måneden eller sådan noget.

Det betyder selvfølgelig ikke at man kan vide sig sikker, men jeg vil ikke begynde at undgå Nørreport eller andre steder af denne årsag, for det gjorde jeg jo allerede i forvejen.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf Wizzze » 16. nov 2015, 11:39

dgd2007 skrev:
DetSorteCirkus skrev:Af forfatteren Sigurd Hartkorn Plaetner.

http://stiften.dk/politik/soeren-espers ... -udtalelse

Tak! Nå, ham har jeg aldrig hørt om før :genert:


Hvilket kan være en del af årsagen til politianmeldensen ;)
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf Wizzze » 16. nov 2015, 12:53

DetSorteCirkus skrev:Så skulle "chaufføren" være blevet pågrebet. I live.


Nope, det var endnu en and, en af mange som ivrige journalister farer rundt med :evil:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf Pølsemix » 16. nov 2015, 17:29

GnueN skrev:
Pølsemix skrev:En stor del af flygtningene der kommer her op er vel også enlige mænd, som så satser på at blive familiesammenført.
Men hvad er der egentlig galt med teltlejre?

Pølsemix skrev:Selvfølgelig og derfor skal pengene bruges på hjælp i nærområderne, og ikke på luksus til de rigeste som kan tage rejsen til Danmark.

Pølsemix skrev:Du kan ikke benægte at teltlejre er det billigste alternativ og derfor vil give mest til nærområderne.

Pølsemix skrev:Teltlejre i Danmark kan øge hjælpen til nærområderne, er du enig eller uenig?



Teltlejre herhjemme er - i modsætning til hvad du vedvarende postulerer her i tråden - uforholdsvis meget dyrere og problematiske at drive, og løsningen med at indkvartere flygtninge i telte herhjemme vil ende med at blive ufatteligt meget dyrere end hvis man tog opgaven alvorligt fra politisk side. Høje vedligeholdelsesomkostninger (især til etablering af el-, vand-, varmeforsyning og hygiejnefaciliteter), øgede udgifter til bemanding (brand og sikkerhed), administrative problemer (ikke mindst kontrol med at forhindre svindel med udbetaling af lommepenge og løbende verificering af, hvorvidt asylansøgeren overhovedet befinder sig i landet) og så meget mere, er bare et par af de udfordringer, beslutningen vil medføre på langt sigt - og når Beredskabsstyrelsen så sultent kaster sig over opgaven, er det først og fremmest fordi de selv skulle have været slagtet med besparelser på mere end 200 millioner kroner i de kommende år.

Værst af alt er, at beslutningen om indkvartering i telte, er taget på et særdeles fejlagtigt grundlag. Der er 0 - nada, zip, zero - evidens for, at flygtninges valg af destination hænger sammen med størrelsen på sociale ydelser. Til gengæld viser al forskning på området, at flygtninge vedbliver med at ankomme trods stramninger på asylområdet, som man feks. har set det i England i årevis - og som det i øvrigt også gør sig gældende herhjemme, på trods af aviskampagner og vedvarende påstande om asylshopping.

Men hvis vi nu lige skal vende tilbage til teltlejrene, så gør samme problematik gør sig i øvrigt gældende i de dér nærområder, du taler om. Der er ingen evidens for, at teltlejre løser noget som helst overhovedet. Tværtimod ved vi, at midlertidige indkvarteringsformer som store teltlejre fører en fandens masse problemer med sig, som ender med at foværre situationen betragteligt, hvis de finder anvendelse i mere end et par måneder. Her er et par af dem:

1). Umyndiggørelse af flygtningene OG værtslandet
Store teltlejre (især over længere tid) kræver ekspertise og særlige ressourcer, som de færreste lande i krigs-og katastrofeområder er i besiddelse af. Hjælpen ender stort set altid med at umyndiggøre de mennesker, man forsøger at beskytte, og eroderer lokalbefolkningens tro på, at egne regeringer og myndigheder kan håndtere situationen. Midlertidige indkvarteringsformer øger dramatisk den tid, en flygtning er på flugt - og hvis du er i tvivl om det, så skulle du tage at besøge flygtningelejrene i lande som Kenya, Libanon og Syrien (før krigen), hvor generationer af unge, rodløse potentielle militskrigere og terrorister vokser op.

2). Flere overgreb på flygtningene
Se forrige punkt + høje koncentrationer af flygtninge marginaliserer dem yderligere i forhold til værtssamfundet, og gør det ovenikøbet nemmere for krigens stridende parter at udføre organiserede overgreb/rekruttere blandt unge flygtninge uden fremtid. Det internationale samfund har en virkelig dårlig track record med at fixe noget som helst med teltlejre og "hjælp i nærområderne", og hvis man evner at se lidt mere skeptisk på, hvad regeringen reelt mener, når der tales om "hjælp i nærområderne", så behøver man bare at se på de bebudede besparelser på udviklingsbistanden. Hjælp i nærområderne betyder - i Danmark, i hvert fald - simpelthen intet andet end: "Lad dem klare lortet selv!"

3). Destabilisering af nærområderne
Case in point: Kenya, Syrien og Libanon. Flygtningestrømme destabiliserer magtbalancen i de lande, som i forvejen er sårbare og økonomisk ramt af konflikten i nabolandet. Både i Mellemøsten og Afrika er det endda blevet en decideret militær strategi at sende civile på flugt og at styre flygtningestrømmen med egne politiske mål for øje. Hjælper vi med at skabe rammerne for etablerede flugtruter til lande i destabiliserede områder, så øges antallet af overgreb også - og desværre også de stridende parters rekrutteringsgrundlag - hvilket feks problematikken omkring Boko Harram og HAMAS er udmærkede eksempler på.

Sagt langt kortere: Dit postulat om at 'hjælp i nærområderne' skulle være den billigere og den bedre løsning, er ikke blot forfejlet. Det er den intellektuelle ækvivalent af at pisse i bukserne for at holde varmen - og så virker det med al respekt ikke som om, du ved særlig meget om logistikken bag eller omkostningerne, som er forbundet med en nødhjælpsindsats i et katastrofeområde økonomisk og otherwize.


Antallet af vi flygtninge Europa tager ift. nærområderne er lille at det er ligegyldigt, derfor er selvfølgelig sund fornuft at anvende midlerne hvor flygtningene er. Hvis de forhold som flygtningene møder ikke har nogen indflydelse, hvorfor blive de så ikke i Italien og Grækenland? Og, hvorfor er de foretrukne lande Tyskland og Sverige?

Det du ikke indser er at det kun er de velstillede som kan tage til Europa, hvorfor vil du ikke hjælpe det store flertal af fattige flygtninge?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"