Til alle de større eller mindre graviditetsspørgsmål

Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Til alle de større eller mindre graviditetsspørgsmål

Indlægaf Danseprinsesse » 11. nov 2015, 11:46

Nåmenøh, jeg er allerede forvirret. :genert:

Det bliver jeg sikkert mange gange - og måske er jeg ikke den eneste. Så her er tråden, hvor man kan stille alle sine graviditetsspørgsmål, og nogen, der er klogere, kan svare.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Til alle de større eller mindre graviditetsspørgsmål

Indlægaf Danseprinsesse » 11. nov 2015, 11:54

Jeg har jo læst, at man skal til 1. besøg hos lægen fra uge 6 - 10, hvor der laves vandrejournal og henvises til ultralyd/jordemoder. Jeg har bestilt en tid, der passer med, at jeg burde være i 8. uge.

Jeg talte så med lægens sekretær i dag af andre årsager, og hun gjorde mig så forvirret, at jeg endte med at opgive at få et fornuftigt svar fra hende. Hun ville have, at jeg skulle have taget blodprøve inden den 1. graviditetsundersøgelse, og det måtte først være efter uge 9 - og så kunne det alligevel godt være før, men jeg kunne ikke beholde den tid, jeg havde booket, og så kunne jeg alligevel godt det. Ja.

Så gider I lige skære ud i pap for mig; er der noget forkert i, at jeg bliver undersøgt første gang hos min læge i 8. uge. Og skal jeg have taget blodprøver inden denne undersøgelse eller kan det godt gøres bagefter?
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Til alle de større eller mindre graviditetsspørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 11. nov 2015, 11:58

Da jeg vaar til første samtale hos min læge (blev ikke undersøgt fysisk), blev jeg undersøgt, vejet, fik taget blodprøve osv. hos sygeplejersken bagefter. De prøver er dem der bliver brugt til doubletesten, som sammen med nakkefoldsscanningen er med til at afklare om fosteret har risiko for kromosomfejl. Så jeg ville nok bare tage til lægen der i 8. uge, og så bede om en tid til at få taget blodprøve, hvis de ikke kan gøred et I den forbindelse.

Ifølge sundhed.dk: https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... oubletest/

•Blodprøven til doubletesten tages fra 8 uger + 0 dage til 13 uger + 6 dage ◦Meget tyder på, at tidlig blodprøvetagning før uge 10 giver mere specifikke resultater end sent udtagne blodprøver
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Til alle de større eller mindre graviditetsspørgsmål

Indlægaf Danseprinsesse » 11. nov 2015, 12:25

HappyPaww skrev:Da jeg vaar til første samtale hos min læge (blev ikke undersøgt fysisk), blev jeg undersøgt, vejet, fik taget blodprøve osv. hos sygeplejersken bagefter. De prøver er dem der bliver brugt til doubletesten, som sammen med nakkefoldsscanningen er med til at afklare om fosteret har risiko for kromosomfejl. Så jeg ville nok bare tage til lægen der i 8. uge, og så bede om en tid til at få taget blodprøve, hvis de ikke kan gøred et I den forbindelse.

Ifølge sundhed.dk: https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... oubletest/

•Blodprøven til doubletesten tages fra 8 uger + 0 dage til 13 uger + 6 dage ◦Meget tyder på, at tidlig blodprøvetagning før uge 10 giver mere specifikke resultater end sent udtagne blodprøver


Hvis det er det, blodprøven skal bruges til, så er det da lidt sært, at hun blev ved med at insistere på, at den skulle være taget, inden første konsultation hos lægen.
Jeg ringede egentlig fordi jeg har fået en tid hos en gynækolog samme dag og ville derfor rykke min lægetid ½ time, så de to ting passede bedre sammen for mig tidsmæssigt. Og så kom det til at handle om den der blodprøve i stedet.

Jeg arbejder 1½ times kørsel væk fra min læge, og de kan kun tage blodprøver til kl. 13.00, så det vil sige, jeg skal tage ½ fridag for at få taget en blodprøve. Det er ret fjollet (især når jeg arbejder på et hospital). Så jeg prøvede med, om den der prøve evt. kunne tages et andet sted, det kunne hun ikke lige overskue. Det tænker jeg, at lægen nok godt kan - og den kan jo sagtens nå at blive taget efter min samtale med hende i december så. Du godeste.

Nå, jeg holder fast i min tid (som jeg i øvrigt selv flyttede den ½ time på nettet, fordi det kunne sekretæren heller ikke). :)
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Til alle de større eller mindre graviditetsspørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 11. nov 2015, 12:55

Hun lyder da super kompetent :deer:
1
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Til alle de større eller mindre graviditetsspørgsmål

Indlægaf Undtagelsen » 11. nov 2015, 13:58

Jeg har været ved egen læge i uge 6-7 stykker, fået startet vandrejournal, vejet og talt sygehusvalg.
Derefter har jeg selv skullet bestille tid til nf scanning og sammen med den bekræftelse, jeg har modtaget på tiden, har der været en instruks om hvordan blodprøvetagningen foregår og ikke mindst i hvilket tidsrum den skal tages.

Tjek evt på dit sygehus' hjemmeside hvordan proceduren er for nf-scanning + doubletest.
Hvis de klarer begge dele, kan du fint holde fast i din tid.

Og tillykke :-)
1
Brugeravatar
canoodle
Indlæg: 579
Tilmeldt: 11. aug 2015, 09:50
Kort karma: 355
Likede indlæg: 2071

Re: Til alle de større eller mindre graviditetsspørgsmål

Indlægaf canoodle » 11. nov 2015, 19:55

Iiih, Iiih, endelig kan jeg være sådan en "gammel i gårde" "been there, done that" og "I went through labour, and now there is spit up on this T-Shirt" person herinde :banan:
9
All Adventurous women do
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Til alle de større eller mindre graviditetsspørgsmål

Indlægaf Danseprinsesse » 13. nov 2015, 16:42

Tak for jeres svar. Jeg holder fast i tiden og spekulerer ikke mere over det. Mon ikke jeg nok skal nå at få taget de prøver, der nu skal tages.


Er der egentlig noget i vejen for at gå til jordemoder/skanninger på et andet sygehus, end det man gerne vil føde på?
0
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Til alle de større eller mindre graviditetsspørgsmål

Indlægaf Undtagelsen » 13. nov 2015, 16:48

Danseprinsesse skrev:Tak for jeres svar. Jeg holder fast i tiden og spekulerer ikke mere over det. Mon ikke jeg nok skal nå at få taget de prøver, der nu skal tages.


Er der egentlig noget i vejen for at gå til jordemoder/skanninger på et andet sygehus, end det man gerne vil føde på?



Scanninger kan jeg ikke se det store problem i, men jordemoderkonsultstioner skal efter min mening være med en jordemoder fra det sygehus, hvor du hører til.
En del af konsultationstiden går med at snakke praktik og eftersom procedurerne varierer fra sted til sted, ville jeg ihvertfald personligt foretrække det sådan.

Hvordan reglerne specifikt er, ved jeg faktisk ikke.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Til alle de større eller mindre graviditetsspørgsmål

Indlægaf Fru Sunshine » 14. nov 2015, 09:18

Nu er jeg ikke gravid eller har planer om at blive det, men jeg vil nu gerne alligevel vide, hvad en doubletest er for noget?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Til alle de større eller mindre graviditetsspørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 14. nov 2015, 09:20

Fru Sunshine skrev:Nu er jeg ikke gravid eller har planer om at blive det, men jeg vil nu gerne alligevel vide, hvad en doubletest er for noget?

Det er bare et ord for den dobbelte test de udfører for kromosomfejl. Tal i en blodprøve sammenholdet med tal fra nakkefoldsscanningen osv.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Til alle de større eller mindre graviditetsspørgsmål

Indlægaf Fru Sunshine » 14. nov 2015, 09:41

HappyPaww skrev:
Fru Sunshine skrev:Nu er jeg ikke gravid eller har planer om at blive det, men jeg vil nu gerne alligevel vide, hvad en doubletest er for noget?

Det er bare et ord for den dobbelte test de udfører for kromosomfejl. Tal i en blodprøve sammenholdet med tal fra nakkefoldsscanningen osv.

Tak.
Man føler sig bare gammel, når man fik sine børn, før det overhovedet blev muligt med en nakkefoldsscanning og hvor man fik tilbudt en fostervandsprøve, hvis man var "gammel" gravid - det var så over 30.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Til alle de større eller mindre graviditetsspørgsmål

Indlægaf Danseprinsesse » 16. nov 2015, 09:03

Jeg er lidt i tvivl, om jeg er hysterisk. :genert:

Jeg får sådan nogle turevise smerter i maven/underlivet. Det minder mest om kramper og er ledsaget af generel utilpashed/svimmelhed. Det kommer måske 2-3 gange dagligt og har været der i et par uger. Er det normalt? (Jeg har ikke haft nogen former for blødning).
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Til alle de større eller mindre graviditetsspørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 16. nov 2015, 12:56

Danseprinsesse skrev:Jeg er lidt i tvivl, om jeg er hysterisk. :genert:

Jeg får sådan nogle turevise smerter i maven/underlivet. Det minder mest om kramper og er ledsaget af generel utilpashed/svimmelhed. Det kommer måske 2-3 gange dagligt og har været der i et par uger. Er det normalt? (Jeg har ikke haft nogen former for blødning).


Det er med al sandsynlighed ligamentsmerter - prøv at google det :) Din krop forbereder sig på at gøre plads til den lille ny beboer :)
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Til alle de større eller mindre graviditetsspørgsmål

Indlægaf Danseprinsesse » 19. nov 2015, 21:07

Jeg håber det er ligamentsmerter. :)

Jeg har været rigtig dårlig pga. smerter de sidste par dage på arbejde, så jeg endte med at fortælle det til mine bekymrede kollegaer. Det fik dem til at skaffe en læge, der kunne undersøge mig (jeg er på en gynækologisk afdeling), så 10 min. efter blev jeg skannet.
Hun kunne se en blommesæk, der sad som den skulle, men ikke noget liv. Det behøver jo ikke betyde noget, det kan være for tidligt endnu til hjerteblink. Men jeg bliver kontrolleret igen om en uge, så må jeg se, om det går den rigtige vej, eller om smerterne skyldes en abort.
0

Tilbage til "Graviditet"