Dit grundhumør

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Dit grundhumør

Indlægaf Anilara » 2. nov 2017, 21:31

Hvad er dit grundlæggende humør?

Jeg ved sgu ikke om den slags eksisterer. For mange er det nok dynamisk.
Personligt oplever jeg dog, at jeg altid helt grundlæggende har været en glad og smilende person. Da det i en periode ændrede sig, kunne jeg ikke genkende mig selv, før jeg igen blev primært glad. Kender I det?
Jeg er nok også samtidig grundlæggende lidt provokerende.

Så kender jeg nogle, som jeg efter bekendskab over flere år nok vil kunne betegne som grundlæggende optimister i højt gear, skeptikere med en permanent rynke over det ene øje, sarkastiske, neutrale, pjattede, alvorlige... Selvfølgelig ikke at det er kendetegnet ved dem altid, men hvor jeg alligevel tænker det er deres "grundhumør" i varierende grad.
Kender I ikke dem, som primært er i et bestemt slags humør (selvfølgelig med udsving) eksempelvis på arbejdet, eller i familien?
Senest rettet af Anilara 2. nov 2017, 21:49, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Dit grundhumør

Indlægaf dgd2007 » 2. nov 2017, 21:37

Hvis der ikke er noget, der hedder "grundhumør", bør der i hvert fald være det fra nu af.
Det er et godt ord! :gogo:

PS: skal lige gruble lidt for at finde ud af, om jeg selv har sådan et ...
2
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Dit grundhumør

Indlægaf Artem » 2. nov 2017, 21:43

Jeg har altid været en glad og smilende mand, som flere gange er blevet kommenteret på af fremmede gennem årene og i forskellige situationer.
Dog er jeg blevet mere alvorlig med alderen.
Men er grundlæggende i godt humør og er typen der ikke tager ting så tungt og alvorligt, og gerne vil joke med alvorlige emner som det sker at der er nogle der finder upassende. Ja faktisk også på en debat som denne. Hvor jeg før er blevet anklaget for at mangle situationsfornemmelse.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Dit grundhumør

Indlægaf Aragorn » 2. nov 2017, 21:45

Jeg er sjældent sur og vred. Jeg er ikke bitter. Jeg er for det meste i godt humør, og jeg er optimistisk realist. Jeg tror på, vi kan gøre verden til et bedre sted, hvis vi arbejder for det, og jeg ved, at vi kan gøre verden til helvede, hvis vi bare lader stå til.

Ofte er jeg opløst i tanker om forskellige ting, og jeg kan bruge dage på at forstå noget, og blive i stand til at formulere essensen i én enkelt sætning. Jeg holder meget af at arbejde med den form for indsigt, hvor min viden, oplysning og forståelse i sidste ende destilleres til en sætning, der indeholder hele problemet.

Sagen er bare, at når jeg er i dén sindssteming, så er jeg ikke glad. Jeg er interesseret, jeg lever, jeg er begærlig - jeg er en masse andre ting end glad. Jeg har det fint, når det er.

Men altså: En person der altid er glad, er akkurat lige så rablende sindssyg som en person der altid er dybt deprimeret. Så måske skal man ikke lægge så meget i glæde alene.
4

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Dit grundhumør

Indlægaf Aragorn » 2. nov 2017, 21:48

Artem skrev:Jeg har altid været en glad og smilende mand, som flere gange er blevet kommenteret på af fremmede gennem årene og i forskellige situationer.
Dog er jeg blevet mere alvorlig med alderen.
Men er grundlæggende i godt humør og er typen der ikke tager ting så tungt og alvorligt, og gerne vil joke med alvorlige emner som det sker at der er nogle der finder upassende. Ja faktisk også på en debat som denne. Hvor jeg før er blevet anklaget for at mangle situationsfornemmelse.


Det skal du ikke være ked af, jeg har også en meget sort humor, og jeg har lært at holde min kæft, men de der forfærdelige tanker, dem står du ikke alene med, og i godt selskab får de fuld gas.

Pudsigt det der med at blive alvorligere med alderen. Jeg oplever min egen udvikling omvendt. Jeg er i midten af 30'erne, og i dag kan jeg grine og bare være til og slappe af - da jeg var 25, der var alting meget - meget - alvorligt for mig. Livet var godt nok ikke for sjov.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Dit grundhumør

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 2. nov 2017, 21:55

Jeg føler tit at mit grundhumør er at være "numb".
Så er der tidspunkter hvor jeg enten er vildt glad, vildt sur eller vildt ked af det, men primært føler jeg ikke noget som helst. Det er måske lidt sørgeligt, men sådan er det bare.

Efter jeg har fundet sammen med min kæreste er der flere dage hvor jeg er glad end følelsesløs. Det har også hjulpet at få venner på uni og komme i gang med hesten igen. Så det hjælper på det - måske er det bare en learning process?
2
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Dit grundhumør

Indlægaf Vixen » 2. nov 2017, 22:02

Fint emne. Tror egentlig, det er meget sundt lige at gøre sig nogle tanker om det.

Jeg tror, at når jeg færdes "ude" i livet, f.eks. på uddannelse, på arbejde, blandt venner og den slags, så opfatter folk mig som en sprudlende og glad type. Nok bl.a. fordi jeg er så socialt anlagt og derfor trives virkelig godt blandt mennesker. Eneste umiddelbare undtagelse er min specialegruppe, fordi vi var så pressede, og derfor var jeg nok ikke den fedeste eller mest positive type dér de sidste par måneder.

Nu, hvor jeg er ledig/på barsel og bare trisser rundt herhjemme, trives jeg ikke specielt godt, og derfor er mit grundhumør nok mere neutralt, tangerende til irritabel. Desværre. Jeg tror faktisk helt seriøst, jeg vil øve mig i at være mere positiv i min grundindstilling.
2
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Dit grundhumør

Indlægaf Artem » 2. nov 2017, 22:18

Aragorn skrev:Det skal du ikke være ked af, jeg har også en meget sort humor, og jeg har lært at holde min kæft, men de der forfærdelige tanker, dem står du ikke alene med, og i godt selskab får de fuld gas.

Pudsigt det der med at blive alvorligere med alderen. Jeg oplever min egen udvikling omvendt. Jeg er i midten af 30'erne, og i dag kan jeg grine og bare være til og slappe af - da jeg var 25, der var alting meget - meget - alvorligt for mig. Livet var godt nok ikke for sjov.

Det er jo en af problemerne ved det skrevne sprog selv om vi har smileyer, med at man ikke kan se glimtet i øjet, når man udfolder sin sorte humor.

Som helt ung omkring de 18 år så jeg noget sort på fremtiden, og hele verden med krig, forurening osv. Men som jeg blev klogere indså jeg at jeg ikke kunne tages verdens problemer på mig, og at det mere handlede om at jeg selv fik det bedste ud af mit liv. Hvor det hele mere eller mindre kørte for mig da jeg var i 20'erne med uddannelse, job, kærlighed og penge. Livet var godt og af samme grund kunne jeg ikke lade være med at rende rundt og være en lidt lalleglad idiot.

Omkring de 30 år ændrede det sig for mig, blev rigtig såret af en kæreste der ligefrem havde brugt en falsk identitet over for mig, som gjorde at jeg siden har haft svært ved helt at stole på kvinder og åbne mit hjerte igen. Så kom der en finanskrise hvor jeg tabte en helt del penge, og så døde min storebror i en alt for ung alder, sammen med at jeg havde taget en ny uddannelse og endte i arbejdsløshed.
Der havde jeg nogle år hvor jeg var noget nede og vende, og af samme grund ikke rendte rundt som en lallende idiot.

De sidste 6 år har dog været gode, hvor det hele igen kører for mig (undtagen kærligheden) og jeg har på den måde genfundet optimismen og humøret. Men at jeg på den måde var nede at vende for omkring ti år siden har gjort mig mere alvorlig og seriøs.
4
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Dit grundhumør

Indlægaf Artem » 2. nov 2017, 22:21

TakeAChanceOnMe skrev:Jeg føler tit at mit grundhumør er at være "numb".
Så er der tidspunkter hvor jeg enten er vildt glad, vildt sur eller vildt ked af det, men primært føler jeg ikke noget som helst. Det er måske lidt sørgeligt, men sådan er det bare.

Efter jeg har fundet sammen med min kæreste er der flere dage hvor jeg er glad end følelsesløs. Det har også hjulpet at få venner på uni og komme i gang med hesten igen. Så det hjælper på det - måske er det bare en learning process?

Tænker straks på en sang jeg elsker.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Dit grundhumør

Indlægaf Daine » 2. nov 2017, 22:50

Det er egentlig interessant at tænke over. Jeg ved sådan nogenlunde hvordan jeg er som person i forskellige situationer/sammenhænge, men jeg har aldrig tænkt over hvilket, om noget, grundhumør jeg har :gruble: Jeg tror faktisk, mit humør er lidt intetsigende, som i, at jeg ofte bare er. Uden at være specielt glad eller specielt negativ. Men jeg har lidt sortseer over mit liv, så måske det trækker lidt i den retning.
Men jeg tænker over mit humør, både i det daglige på arbejde og når jeg er sammen med andre i fritiden. Jeg prøver at være glad, positiv og smilende, give lidt af mig selv. Men jeg er af natur mere tænksom, privat og ja, lidt af en sortseer til tider. Visse steder skinner det mere igennem end andre.

Jeg er ikke en der går i andre med træsko på, jeg har fået at vide at jeg udstråler reserverthed (som oftest bare er generthed) og ikke er specielt sprudlende. Så det prøver jeg at arbejde med, når muligheden er der :)
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Dit grundhumør

Indlægaf paint » 2. nov 2017, 22:55

Jeg tænker normalt aldrig over, hvilket humør jeg er i. Og når jeg gør det, er det fordi jeg er i dårligt humør og spekulerer på, hvorfor jeg er det. Det lykkes mig som regel at finde årsagen, og så glemmer jeg mit humør igen.

Jeg kan i øvrigt nikke genkendende til erfaringerne, nævnt ovenfor, om at udtrykke sort/plat humor på skrift. Dét skal man være varsom med. ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Dit grundhumør

Indlægaf LadyFox » 3. nov 2017, 00:00

Min første tanke var "melankolsk", sådan kan jeg godt komme til at se mig selv - men det er vist ikke helt sandheden. Jeg render ikke rundt og er æseldyret det meste af tiden, langt det meste af tiden er jeg ved ganske fint humør, og har det sjovt og alt det der.
Men jeg HAR en tungsindig side, men den er langt fra altoverskyggende og som sagt er det ikke det humør jeg oftest er i, til gengæld er det humør rimelig intenst, så selv om det ikke er der jeg befinder mig mest, så er det alligevel et humør jeg husker.

Jeg tracker mit humør hver dag i kategorierne "fantastisk", "godt", "ok", "dårligt" og "forfærdeligt" og "ok" og "godt" er stærkt dominerende.
1
...
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Dit grundhumør

Indlægaf Aragorn » 4. nov 2017, 23:40

paint skrev:Jeg tænker normalt aldrig over, hvilket humør jeg er i. Og når jeg gør det, er det fordi jeg er i dårligt humør og spekulerer på, hvorfor jeg er det. Det lykkes mig som regel at finde årsagen, og så glemmer jeg mit humør igen.

Jeg kan i øvrigt nikke genkendende til erfaringerne, nævnt ovenfor, om at udtrykke sort/plat humor på skrift. Dét skal man være varsom med. ;)


Jeg har på et tidspunkt eksemplificeret min sorte humor over for en psykiater:

Hvor mange døde spædbørn kan der være i et badekar? (sagt med et smilende ansigt). Allerede her kunne jeg se, hun ikke brød sig om den sætning. Hun svarede: Det ved jeg ikke (som de fleste nok gør).

Jeg lod mit ansigt blive til sten og mine øjne hårde, og svarede: 17. Intet andet.

Hun blev tydeligvis ubehageligt til mode, det var langt over hendes grænser.

I retrospektiv dumt at vælge en psykiater til sådan en vittighed.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14372

Re: Dit grundhumør

Indlægaf Mangoness » 5. nov 2017, 08:54

TakeAChanceOnMe skrev:Jeg føler tit at mit grundhumør er at være "numb".
Så er der tidspunkter hvor jeg enten er vildt glad, vildt sur eller vildt ked af det, men primært føler jeg ikke noget som helst. Det er måske lidt sørgeligt, men sådan er det bare.


Efter jeg har fundet sammen med min kæreste er der flere dage hvor jeg er glad end følelsesløs. Det har også hjulpet at få venner på uni og komme i gang med hesten igen. Så det hjælper på det - måske er det bare en learning process?


x2

Min første tanke var "blah". Jeg griner sjældent og er sjældent rigtigt glad.

Følelsesløs/numb kan man vel også kalde det.
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Dit grundhumør

Indlægaf Pax Romana » 5. nov 2017, 11:36

Lykkelig.

Jeg indså, at jeg alene styrer mit humør, og jeg kan lige så godt være glad. Jeg går igennem dagen med et smil på mit ansigt og nyder alt det jeg gør. Jeg gør det fordi jeg lige så godt kan nyde en aktivitet snarere end at hade den. Jeg har det mere sjovt, føler mig bedre tilpas og udfører ting bedre end hvis jeg føler mig negativ eller neutral over aktiviteten.

Selvfølgelig oplever jeg andre følelser, men jeg forsøger altid at styre mig tilbage til lykke hele tiden. Bare at holde et (ikke uhyggeligt) smil på mit ansigt vil lede mit humør i en positiv retning. Hvis jeg laver noget, jeg ikke kan lide eller er bange for, holder jeg et positivt syn. Beholder mit gode humør, men ser denne negative ting som en lærerig oplevelse. Alt hvad jeg møder i livet får mig til at ændre mig og vokse. At være glad har den effekt, at det ofte gør andre glade omkring dig, hvilket også forbedrer deres liv. Hvilket igen kan få dem til at være mere positive for mig, og cyklussen fortsætter.
7
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.

Tilbage til "Livets forhold"