Gode råd mod vinterdepression?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf LaMariposa » 8. nov 2017, 05:09

Jeg er ramt væsentligt hårdere i år, end jeg plejer at være. Er simpelthen så trist og træt, at jeg næsten ikke orker at være i stue med mig selv. De sidste mange dage har været tæt på at tude af frustration flere gange om dagen.

Træner tre-fire gange om ugen, og jeg går så mange ture som muligt ud over det, selvom jeg på grund af job har rigtig svært ved at nå at komme ud, når det er dagslys. Men vi prøver at gå tur om aftenen flere gange om ugen. Tager d-vitamin og spiser nogenlunde sundt. Bruger lyslampe.

Men jeg sover elendigt. Falder typisk i søvn omkring kl. 21.30, og fra kl. 04 begynder jeg at ligge og rode rundt. Blunder lidt, vågner, sover lidt igen, indtil jeg skal op. Føler mig ikke udhvilet, men kan ikke rigtigt finde ro.

Det er ikke fordi mit liv er dårligt, men det er som om, at det dårlige humør har sit eget liv.

Er der andet, jeg kan gøre? Rejse er desværre ikke en mulighed før sidst på foråret. Har overvejet de der ørebøffer med lysterapi, men anmeldelserne af dem er noget blandede, så ved ikke, om de er pengene værd.

Gode råd er velkomne :kys:
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf Nicolait » 8. nov 2017, 06:12

Jeg synes, du skal tale med din læge og se om du eksempelvis ikke kan få en henvisning til psykolog.
En depression er, i min optik, ikke noget, man skal kæmpe med alene.

Og så får du også lige sådan en her: :ae:
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf Annione » 8. nov 2017, 06:32

Longo Vital med ginseng er en liv-redder for mig. Jeg kan mærke jeg er mere træt, de dage jeg ikke tager dem.

Får du nok vitaminer generelt? B-vitamin kan rode med meget. B vitaminer kan du spise rigtig meget af, da du bare tisser dem ud. Jeg er vild med disse
https://www.jala-helsekost.dk/berocca-p ... gIydvD_BwE Tager dem dage, hvor jeg føler mig helt smadret.

Jeg synes du skal snakke med din læge om melatonin (et søvnhormon, som din krop også selv danner) og en blodprøve for at tjekke for vitamin mangel.
2
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf Æble » 8. nov 2017, 07:05

Mine bedste råd gør du allerede. Kommer ud når det er lyst, motion, spiser sundt, lysterapi.

Jeg er altid hårdt ramt, men endnu ikke i år, tror det hænger sammen med at jeg har barsel og derfor kan komme ud et par timer hver dag npr det er lyst. De seneste dage har været fantastiske. Har du mulighed for at udnytte det npr vejret er godt?

Hvad med at lave noget hård motion et par timer inden du skal i seng? Så kroppen er træt og det ikke kun er dit hoved der er træt.

Jeg synes også det kan lindre lidt at dyrke den mørke tid. Dvs lyskæder i vinduet, hyggearrengementer, stearinlys udenfor, bage, tr under et tæppe osv.
0
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf Undtagelsen » 8. nov 2017, 07:07

Annione skrev:Longo Vital med ginseng er en liv-redder for mig. Jeg kan mærke jeg er mere træt, de dage jeg ikke tager dem.

Får du nok vitaminer generelt? B-vitamin kan rode med meget. B vitaminer kan du spise rigtig meget af, da du bare tisser dem ud. Jeg er vild med disse
https://www.jala-helsekost.dk/berocca-p ... gIydvD_BwE Tager dem dage, hvor jeg føler mig helt smadret.

Jeg synes du skal snakke med din læge om melatonin (et søvnhormon, som din krop også selv danner) og en blodprøve for at tjekke for vitamin mangel.


Enig med B-vitaminer. Jeg sværger dog til dem her i stedet https://www.jala-helsekost.dk/mega-b-st ... -kaps.html
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf girl_beat » 8. nov 2017, 08:41

Jeg ventede næsten, at der ville komme sådan en tråd fra dig... :ae:

Du gør i forvejen en masse gode ting, lyder det til, for at give kroppen det rigtige at stå i mod med. Ville det være muligt i hverdagen at udfordre din rytme og måske sove/slumre en halv time hver dag, når du kommer hjem fra arbejde? Og måske træne om aftenen? Og så tilsvarende først gå i seng efter kl. 22 eller 22.30, så du kan få en bedre nattesøvn? Det er jo ikke til at holde ud at være så drænet for energi over en længere periode :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf Afskylia » 8. nov 2017, 08:56

Har du fået tjekket dit d-vitamin hos lægen.

Jeg har samme problem som dig og spiste d-vitamin hver dag og har en lyslampe. Jeg blev tjekket hos lægen og mit D-vitamin niveau var ret lavt, 26 tror jeg det var og skal vist ligge på min. 50. Selvom jeg spiste D-vitamin hver dag, var det stadig alt for lavt. Jeg fik sat dosen markant op. Jeg fik en forklaring om at kroppen kan have svært ved at optage d-vitamin på pilleform. Jeg har derfor købt noget flydende noget i sverige. Det har hjulpet mig.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf sigge » 8. nov 2017, 09:03

Har du på nogen måde mulighed for at holde en længere frokostpause, så du kan komme ud og gå en tur ½ time i dagslys? Særligt de dage, hvor det er godt vejr naturligvis.

Jeg har ikke vinterdepression, men jeg får perioder, hvor jeg sagtens kan falde i søvn om aftenen, men også vågner sidst på natten/tidligt om morgenen og ikke kan falde i søvn igen. Der har jeg haft glæde af citronmelissetabletter. Hvis man tager dem lige inden sengetid (og ikke 1 time før, som der står på pakken), skulle de virke på netop den der opvågning. Jeg ved ikke, hvor meget af det, der er placeboeffekt, men for mig virker de i hvert fald - og så har de den bonus, at de ikke virker sløvende, de hjælper bare kroppen med at slappe af.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf Afskylia » 8. nov 2017, 09:30

Jeg går forresten altid i min frokostpause. Jeg spiser på et kvarter ca. og går et kvarter. Det hjælper mig også.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7325
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf Aragorn » 8. nov 2017, 11:18

LaMariposa skrev:
Det er ikke fordi mit liv er dårligt, men det er som om, at det dårlige humør har sit eget liv.


Gode råd er velkomne :kys:


I os alle, bor der en anden, som vi ikke kender. Så ja, det lever i allerhøjeste grad sit eget liv.

Jeg er ikke selv sæson-deprimeret, men jeg har hørt en del godt om lysterapi alene, og det du omtaler med lyd har jeg aldrig hørt om.

Man kan komme til et punkt, hvor man må konsultere en psykiater og sige 'sådan her er det, det er ikke til at leve med'. Jeg synes ærligt talt, det lyder som om, det er der, du er. Din reaktion er for kraftig i forhold til hvad der sker. Man kunne sagtens give anti-depressiver et forsøg. Ofte er det jo sådan det er - voksne kvinder, med styr på forhold og job og penge uden nogen åbenlys grund til at være deprimerede, sidder og er deprimerede. I det tilfælde, så kan anti-depresssiver være det eneste der hjælper, så jeg vil sige: Prøv dem i en måned, se hvad der sker - du ved om de virker efter den tid, hvis ikke det virker, eller bivirkningerne er for voldsomme, så trapper du ud og stopper igen, og så er det kapitel slut. Det er ikke alle mennesker som anti-depressiver virker på, men nogle mennesker får ret gode resultater.

Jeg ved godt, det lyder drastisk med medicin, men altså - hvis man går rundt og er halv-død og ødelagt af depression, så må man prøve alt hvad der overhovedet kan tænkes at virke.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf musling » 8. nov 2017, 12:30

Jeg synes også du skal tage et smut forbi lægen. En lille blodprøve kan hurtigt afklare, om du mangler nogle vigtige vitaminer og mineraler. Fx kan jernmangel også udløse udtalt træthed og manglende overskud, mens manglende D-vitamin er hyppig om vinteren pga solen svigter os.
Og en alm multivitamin skader bestemt ikke. Jeg kender langt fra alle de, sikkert gode, vitaminer der er på markedet, men jeg har selv rigtig god erfaring med den blå fra gerimax, omend den smager rædsomt. Men gør alle vitaminer ikke det?

Men tag til lægen først - det er dumt at begynde at spise en hel masse, hvis det er noget andet der er i vejen.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf vibbsen » 8. nov 2017, 13:32

Nicolait skrev:Jeg synes, du skal tale med din læge og se om du eksempelvis ikke kan få en henvisning til psykolog.
En depression er, i min optik, ikke noget, man skal kæmpe med alene.

Og så får du også lige sådan en her: :ae:


Her er det så værd at bemærke at man ikke kan få psykolog henvisning til Seasonal Affective Disorder (SAD) eller det som vi kalder vinterdepression.

Til TS : Jeg har ingen gode råd. Men tænker at du måske kunne overveje at tale med din læge om det præparat der hedder Circadin. Det er melotamin (søvnhormon) i depotform. Det får jeg i forbindelse med behandlingen af min stress. Netop fordi jeg sov rigtig skidt sidst på natten. Og det har vitterligt gjort en kæmpe forskel for mig.

Jeg døjer selv med SAD og har gjort det siden jeg var 15-16 år. Det er dog blevet væsentlig værre efter at jeg fik min datter. Jeg har svært ved almindelig lysterapi via øjnene. Og vi har derfor investeret i en Valkee (lysterapi via ørene). Er startet med at bruge den i søndags, så der går lige lidt tid før jeg kan sige om det virker. Men så skal jeg gerne opdaterer dig på effekten.

Bruger du lysterapilampe ? I så fald så husk at man faktisk skal op på ret meget lumen før man får en ordentlig effekt. Min mand (Også SAD ramt) har en Philips HF3430 som har en effekt svarende til 10000 lumen. Og den fungere rigtig godt for ham. Den har sådan et ret blåt lys som jvf. min psykolog er særligt gavnligt for vinterdepression.

Iøvrigt så fortalte min psykolog under mit månedlige besøg i sidste uge, at det har været en særdeles "vitaminfattig" sommer. D.v.s. vi har fået usædvanlig lidt sollys. Og det er noget der kan især mærkes for folk som lider af SAD. Hun er iøvrigt igang med at teste Valkee selv. Skal nok huske at opdaterer hvad hendes "erfaringer" er.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Rosen
Indlæg: 347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf Rosen » 10. nov 2017, 12:22

Antidepressiva virker fint på mig.

Jeg er meget stresset i min hverdag, da jeg har 2 børn hvor det ene har et handikap, job og så alt det andet.
Jeg har i mange år lidt af vinterdepressioner og almindelige metoder virkede bare ikke.
Min læge mener jeg er én af dem som ikke dannar særlig meget serotonin naturligt...så jeg har ikke så stor en buffer som mange andre. Han baserer det på min historie, plus det faktum at mange i familien har det på samme måde. Det kan sagtens være genetisk.
I vinterhalvåret når jeg ikke får sollys nok, plus er stresset som suger serotonin ud af hjernen så bliver depoterne tomme og jeg ryger ned i et sort hul.
Setralin har virkelig gjort at jeg har kunnet komme godt igennem vinteren og givet mig energi til at gøre de andre ting som hjælper mig; vinterbade, gåture, vitaminer osv.
Kan varmt anbefale det. Tror ikke jeg stopper mit forbrug foreløbigt ;)...livet er for kort for at have det dårligt.
1
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf oOxXxOo » 10. nov 2017, 23:00

Vitaminer!!
Jeg har altid haft det svært med efterår og vinter, men i år, efter at være startet på en kombi af mulitivitamin, d-vitamin, kalk, omega3 og magnesium har har jeg for første gang haft et efterår uden den her tomme, hule følelse indeni. Hvad der er hvad har jeg svært ved at sige, men tænker det er kalk og dvitamin jeg primært har manglet.. evt magnesiumen også. :)
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Gode råd mod vinterdepression?

Indlægaf kidkomb » 10. nov 2017, 23:25

D-vitamin. Prøv det.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Helbred"