Angreb i Paris.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf Maoam » 17. nov 2015, 06:54

GnueN skrev:
Wizzze skrev:
GnueN skrev:I EU bruger vi feks i omegnen af 400 milliarder kroner om året på landbrugsstøtte, som ikke blot resulterer i overproduktion og fødevarespild, men også driver fødevarepriserne i vejret, både for rige danskere og fattige afrikanere... hvilket by the way er en af de helt store årsager til at millioner flygter fra det afrikanske kontinent. Hvad med at vi lod være med dét?


Det vil vi (os danskere) også godt, for vi er supereffektive, men franske, spanske og italienske bønder vil ikke, for de små familiebrug vil gå under, og en livsstil/kultur forsvinde, og det kan politikere i de lande ikke tåle, så derfor har vi stadig landbrugsstøtten.
Men måske hvis byboerne bliver bange nok, og kan overbevises om, at deres sikkerhed er bedre tjent ved at lade landmændene sejle deres egen sø, så måske :gruble:


Jeg er enig med dig i at små familielandbrug i lande som Italien, Frankrig og Spanien er truet på eksistensen. Men det er ikke årsagen til at der krampagtigt holdes fast i landbrugsstøtten. De 400 milliarder kroner årligt tilgodeser først og fremmest de store landbrug med store dyrkningsarealer - både gennem direkte støtte og braklægningsordninger, som vi i Danmark har været virkelig gode til at misbruge. Mindre end 25% af EU's landbrug modtager mere end 80% af den samlede støtte - og det er altså ikke små appelsin-plantager i Italien, der løber af med sejren i dét ræs. Det gør de store, automatiserede maskinlandbrug i lande som Danmark og Tyskland, og konglomerater som Nestlé og Campina, der ikke reelt producerer nogen råvarer overhovedet, render med med mere end en fjerdedel af landbrugsstøtten alene. Selv det britiske kongehus med nogle af verdens rigeste familier, har snablen solidt nede i EU-statskassen og har modtaget millioner af euro i støttekroner.

Med andre ord: Det er ikke de små landbrug i noget EU-land, som genererer den politiske modstand mod afskaffelse af landbrugsstøtten. Det er interessegrupper i EU-landenes fødevareindustri og politikere i lande med store, automatiserede landbrug, hvis politiske indflydelse og velstand afhænger af stemmer fra de store "landmandspartier" i det mere velhavende Europa. De små landbrug har helt reelt intet at skulle have sagt, hvilket ved flere lejligheder også har fået dem til at protestere i bl.a Paris. Som med så meget andet handler det om dem, som har og dem, som ikke har - og fastholdelse af nogle strukturer, som sikrer en økonomisk hakkeorden i og uden for Fort Europa....


Der udover har mange danske landmænd dårlig økonomi og er afhængige af EU støtten for ikke at gå konkurs. Danmark er det mest opdyrkede land i verden (63,4 % af arealet er landbrug), og Landbrug og Fødevarer er en indflydelsesrig interesseorganisation i Danmark.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. nov 2015, 07:03

Crookshanks skrev:Jeg tager ikke sådan en udtalelse seriøs. Hun affejer intet selvom det godt kan lyde sådan.
Det er chokket og skyldfølelsen der taler her. Der står i artiklen, at familien vidste, at han havde været i Syrien, og at de havde bemærket at han var radikaliseret da han kom hjem.
Inderst inde, ved hun godt hvad han gjorde - og hvorfor. Det er bare ikke let at forholde sig til, at ens søn var en selvmordsbombemand, som var medskyldig i +100 menneskers død.

Hun sørger over sin søn som er død, en tyngende skyldfølelse... "kunne jeg have forhinderet dette?" - og alle de mennesker som døde i angrebet.

Jeg forstår godt at hun ikke tænker klart. Det ville jeg heller ikke gøre, hvis det var et af mine familiemedlemmer. Da slet ikke et par dage efter det er sket.


Storebroderen kom med en tv-udtalelse i går på vegne af familien, hvilket han efter min mening gjorde uhyre sobert, og han henstillede bl.a. til medierne om at huske på, at forældrene, uanset hvor meget de allesammen fordømte angrebet og tænkte på ofrene og deres pårørende, stadig havde mistet en søn (og nu fået virkelig dårligt nyt om en anden), og at begge brødre var voksne mænd og længe havde været det, og at det derfor var begrænset, hvad familien kunne gøre, da de blev radikaliseret.

Jeg kom til at tænke på det, min morfars søster har fortalt om dengang, deres bror blev nazist under krigen og tog til Østfronten. Det kom forældrene sig aldrig over, og forholdet mellem ham og resten af familien blev heller aldrig helt godt igen, bl.a. fordi hans valg havde kastet kollektiv skam over alle.
Senest rettet af DetSorteCirkus 17. nov 2015, 07:06, rettet i alt 1 gang.
4
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf dgd2007 » 17. nov 2015, 07:04

GnueN skrev:Der ER ingen modsætning. Der ER intet enten eller... Du ville ikke kunne afvise én eneste asylansøger ved døren med henvisning til, hvor meget han skulle have haft på kontoen, før han stak af hjemmefra, om så du prøvede. [...]

Ej, stop nu de stråmandsargumenter, når det ikke var det, jeg sagde. :gruble:

Men bortset fra det, er det da et valg. EU vælger i øjeblikket at lade alle og enhver vandre ind, som skaffe sig herop, men giver forsvindende lidt til Libanon, Jordan og Tyrkiet. Så selvfølgelig kunne man vælge omvendt, hvis der var politisk vilje til det.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf dgd2007 » 17. nov 2015, 09:39

Nu siger Putin, at det var en bombe, der sænkede deres fly over Sinai.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf dgd2007 » 17. nov 2015, 09:52

Daesh ved vist ikke helt, hvem de har indladt sig med ...
Her den franske nationalsang (ifølge Wiki): :fløjt:

    Af sted, fædrelandets børn
    Hædersdagen er oprundet!
    Vi står over for tyranniet,
    Den blodige fane er løftet!
    Den blodige fane er løftet!
    Hører I henover landet
    De grusomme soldaters brøl?
    De kommer lige i armene på jer
    For at skære halsen over på jeres sønner, jeres hustruer.

    Grib til våben borgere!
    Opstil jeres bataljoner!
    Lad os marchere, lad os marchere!
    Så det onde blod...
    Kan gennemvæde vores marker!
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf Wizzze » 17. nov 2015, 10:11

dgd2007 skrev:Daesh ved vist ikke helt, hvem de har indladt sig med ...
Her den franske nationalsang (ifølge Wiki): :fløjt:

    Af sted, fædrelandets børn
    Hædersdagen er oprundet!
    Vi står over for tyranniet,
    Den blodige fane er løftet!
    Den blodige fane er løftet!
    Hører I henover landet
    De grusomme soldaters brøl?
    De kommer lige i armene på jer
    For at skære halsen over på jeres sønner, jeres hustruer.

    Grib til våben borgere!
    Opstil jeres bataljoner!
    Lad os marchere, lad os marchere!
    Så det onde blod...
    Kan gennemvæde vores marker!


Jep der røg mange hoveder der i de gode gamle dage :D

Det er jo ikke meget forskelligt fra os selv ;)

Kong Kristian stod ved højen mast
i røg og damp.
Hans værge hamrede så fast,
at gotens hjælm og hjerne brast.

Da sank hvert fjendtligt spejl og mast
i røg og damp.
Fly, skreg de, fly, hvad flygte kan!
hvo står for Danmarks Kristian,
hvo står for Danmarks Kristian, i kamp?

Englænderne har det samme, der er et 3. vers til deres national melodi, man ikke ofte hører:

Lord, grant that Marshal Wade
May by thy mighty aid
Victory bring.
May he sedition hush and like a torrent rush,
Rebellious Scots to crush.
God save the King.

Vi vil allesammen slagte vores fjender på brutal vis :D
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf Aima » 17. nov 2015, 10:31

Der er noget, jeg har tænkt lidt over.

Det forlyder jo, der var 1500 mennesker tilstede i Bataclan, hvor mange der nåede at flygte, ved jeg ikke.
89 blev dræbt, men kunne de fire gerningsmænd i princippet ikke have taget mange flere liv på de timer, der gik inden stedet blev stormet?
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25736

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf Delfin » 17. nov 2015, 11:57

dgd2007 skrev:
Delfin skrev:Så luk ørerne op, har jeg lyst at sige, men jeg skal nok opføre mig pænt :D
Nå, men det var altså ikke den jeg ville ind på her.
DetSorteCirkus skrev:Det har bare stadig ikke en disse med flygtningestatus eller ej at gøre, hvilket var det eneste, Delfin forholdt sig til.

Nå-nå-nå ... :lol: Jeg ved ikke, hvad I har hørt på den lokale - men Delfin argumenterede mod en konklusion på det med, at de var de bedst stillede, som kom herop, som ikke var den, jeg har hørt i den almindelige politiske debat i hvert fald.
Det var bare det, jeg gjorde opmærksom på.


Der er ingen grund til at kløve mere rundt i det. Når jeg læser tilbage kan jeg godt se, jeg tog afsæt et sted, der kunne forstås i den retning, men det var, som som Cirkusset ganske rigtigt siger, deres flygtningestatus, jeg ville ind på.
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf Wizzze » 17. nov 2015, 12:09

Aima skrev:Der er noget, jeg har tænkt lidt over.

Det forlyder jo, der var 1500 mennesker tilstede i Bataclan, hvor mange der nåede at flygte, ved jeg ikke.
89 blev dræbt, men kunne de fire gerningsmænd i princippet ikke have taget mange flere liv på de timer, der gik inden stedet blev stormet?


Folk står jo ikke stille og lader sig skyde på. Folk flygtede ud af alle udgange de kunne komme til. Det er også kommet frem at ikke alle attentatmændene var godt trænet i brug af AK-47. Hvis man ikke kender våbenet og holder godt fast, så har riflen en tendens til at "arbejde" sig opad når man skyder, så mange skud er nok endt i vægge og lofter frem for mennesker, heldigvis.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf dgd2007 » 17. nov 2015, 14:57

Wizzze skrev:Folk står jo ikke stille og lader sig skyde på. Folk flygtede ud af alle udgange de kunne komme til. Det er også kommet frem at ikke alle attentatmændene var godt trænet i brug af AK-47. Hvis man ikke kender våbenet og holder godt fast, så har riflen en tendens til at "arbejde" sig opad når man skyder, så mange skud er nok endt i vægge og lofter frem for mennesker, heldigvis.

Plus der var også 99 sårede (ved ikke hvor mange af dem, der var fra koncerten).
Men jeg må indrømme, at de forskellige brudstykker af forklaringer, jeg har hørt, heller ikke hænger helt sammen - endnu i hvert fald. :gruble:
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf Aima » 17. nov 2015, 15:03

dgd2007 skrev:
Wizzze skrev:Folk står jo ikke stille og lader sig skyde på. Folk flygtede ud af alle udgange de kunne komme til. Det er også kommet frem at ikke alle attentatmændene var godt trænet i brug af AK-47. Hvis man ikke kender våbenet og holder godt fast, så har riflen en tendens til at "arbejde" sig opad når man skyder, så mange skud er nok endt i vægge og lofter frem for mennesker, heldigvis.

Plus der var også 99 sårede (ved ikke hvor mange af dem, der var fra koncerten).
Men jeg må indrømme, at de forskellige brudstykker af forklaringer, jeg har hørt, heller ikke hænger helt sammen - endnu i hvert fald. :gruble:


De øjenvidneberetninger, jeg har læst, beskriver, at gerningsmændene i Bataclan virkede yderst trænede, så jeg tror ikke, der er nogen der ikke har kendt deres våben. Til gengæld beskrives der også at selve angrebet varede 10-15 minutter, altså hvor de skød, men hvad der så er sket i den efterfølgende tid undrer mig. Om folk har haft held med at gemme sig eller spillet døde, eller om terroristerne bevidst har skånet nogens liv. Og i såfald hvorfor.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf Kattefjæs » 17. nov 2015, 15:08

Aima skrev:
De øjenvidneberetninger, jeg har læst, beskriver, at gerningsmændene i Bataclan virkede yderst trænede, så jeg tror ikke, der er nogen der ikke har kendt deres våben. Til gengæld beskrives der også at selve angrebet varede 10-15 minutter, altså hvor de skød, men hvad der så er sket i den efterfølgende tid undrer mig. Om folk har haft held med at gemme sig eller spillet døde, eller om terroristerne bevidst har skånet nogens liv. Og i såfald hvorfor.


Så vidt jeg kunne forstå på de beretninger, som jeg læste, var der en del som spillede døde eller fandt en mørk krog at gemme sig i, for eksempel bagved forstærkere og den slags. De har nok reddet livet på den måde. Og ja, en hel masse andre formåede heldigvis at flygte via udgangene eller trappen op til taget.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf Wizzze » 17. nov 2015, 15:21

Aima skrev:
dgd2007 skrev:
Wizzze skrev:Folk står jo ikke stille og lader sig skyde på. Folk flygtede ud af alle udgange de kunne komme til. Det er også kommet frem at ikke alle attentatmændene var godt trænet i brug af AK-47. Hvis man ikke kender våbenet og holder godt fast, så har riflen en tendens til at "arbejde" sig opad når man skyder, så mange skud er nok endt i vægge og lofter frem for mennesker, heldigvis.

Plus der var også 99 sårede (ved ikke hvor mange af dem, der var fra koncerten).
Men jeg må indrømme, at de forskellige brudstykker af forklaringer, jeg har hørt, heller ikke hænger helt sammen - endnu i hvert fald. :gruble:


De øjenvidneberetninger, jeg har læst, beskriver, at gerningsmændene i Bataclan virkede yderst trænede, så jeg tror ikke, der er nogen der ikke har kendt deres våben. Til gengæld beskrives der også at selve angrebet varede 10-15 minutter, altså hvor de skød, men hvad der så er sket i den efterfølgende tid undrer mig. Om folk har haft held med at gemme sig eller spillet døde, eller om terroristerne bevidst har skånet nogens liv. Og i såfald hvorfor.


Dette link viser indretningen indenfor, den forklarer nok også en del om hvorfor tabstallet ikke var større. ADVARSEL der er grimme billeder imellem

Vidner forklarede også at de 3 stod nede bagfra og skød mod dem på gulvet, de gik ikke rundt i bygningen og skød, noget som heldigvis har været med til at holde tabstallet ned.

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... scape.html
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf Tibbler » 17. nov 2015, 18:42

:lun:

3
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16248
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32465

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf icelady » 17. nov 2015, 18:55

FOdboldstadion i Hannover er evakueret inden venskabs-landskamp mellem Tyskland og Holland, som Angele Merkel skulle have set.

Jeg håber det "kun" er falsk alarm.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"