Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf milisa » 24. nov 2017, 10:29

Mistermor skrev:Er pædagogerne ikke kommet med forslag til, hvad i kan gøre? Har de nogen planer for, hvad de vil gøre?

Jeg tænker umiddelbart, at Halfdans abc er alt for svær, hvis hun er, som du beskriver. Der er desuden kommet en mængde nye rim og remsebøger, og fælles for dem er, at de ikke giver nogen mening for børn,( og slet ikke så små børn) hvis man ikke sætter sig ned og taler dem igennem.

I stedet tænker jeg fagtesange. - Pegebøger. - I Richard Scarrys bøger er der millioner af ting at tale om. Det er bare at kigge på billederne og tale i korte sætninger. Se grisen. Den er brandmand. Den har en hjelm. Du har også en hjelm - det er bare en cykelhjelm. Selvfølgelig med barnet input så vidt muligt. Billedlotteri - det kan i selv lave med billeder af ting, hun kender og ting hun er lige ved. Så skal i skiftes til at råbe op.

Går i på biblioteket? For der vil de også kunne hjælpe dig. På nogle biblioteker har de ligefrem nogle bøger, som er kategoriseret efter "formål". Dvs at der er bøger, hvor man øver farver, eller foran og bagved, følelser eller noget helt andet.

Hvordan kommer hendes højintelligens til udtryk?


Hm, jeg tror ikke, jeg har forklaret mig tydeligt nok, fornemmer jeg på dit indlæg: Hun har et gigantisk ordforråd, hun kan bare ikke udtale korrekt og kan ikke sætte en sammenhængende sætning sammen. Hun kan ganske enkelt ikke samtale. Så det med "her er en brandmand", tror jeg er for simpelt/kedeligt. Jeg tror Rikkes idé med bare at fortsætte med at tale og sætte ord på alt er god. Og Anlewis med rimog remser - tænker det øver mundbevægelser og tunge.

Ift intelligens: Hun har talforståelse. Kan regne og trække fra. Tælle til 30, tror jeg vi er nået til. På 4 sprog i øvrigt, hvis man fratrækker udtalen. Tal er godt. Sætninger, knap så godt. Derudover kan hun lave nogle kognitive koblinger, som jeg og børnehaven ikke har set eller hørt andre 3-årige gøre, men kan selvfølgelig ikke komme på et eneste eksempel...
2
Tally-ho
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf Daflo » 24. nov 2017, 10:40

Der var et af børnene i vores vuggestue der havde udfordringer med udtalen. Der havde pædagogerne meget fokus på træning af mundmotorikken. De legede det meget ind og brugte bl.a. sugerør til at suge væske af forskellig tykkelse op og puste bobler i f.eks. mælk. De lavede også lege med sugerøret, puste vatbolde og den slags og havde også nogle særlige spil til det.
Jeg ved selvfølgelig ikke om det kan hjælpe, men jeg kom til at tænke på det da du skrev om at øve mundbevægelser og tunge.
Moren til barnet i vuggestuen fortalte at det havde hjulpet meget og var glad for det.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf Slettet bruger » 24. nov 2017, 10:44

milisa skrev:Så talepædagog, nedskrevne målsætninger og handleplaner, der er vi slet ikke endnu. Heldigvis. Jeg kan ikke lide tanken om, at hun skal testes og følges og måles og vejes. Hun skal bare have lov til at være den, hun er. Jeg har da endnu ikke hørt om et børnehavebarn, der ikke på et tidspunkt har lært at tale!


Vores søn lyder til at have lidt af de samme udfordringer som jeres datter. Han er lige fyldt 4, han kan ikke rigtigt overskue det sociale med de andre børn, og hans sprog er efterhånden noget bagefter. Han er blevet testet hos en psykolog som ikke overraskende fandt at han er bagud sprogligt og funktionelt. Han er et foran sin alder mht. puslespil og lignende logiske opgaver, men jeg ved ikke om det er betryggende. De har sat forskellige ting i værk nede i børnehaven, men mit indtryk er desværre at når man har et barn med udfordringer, men ikke så store udfordringer at der ligefrem skal diagnose på (endnu), falder man lidt imellem nogle stole. De vil rigtigt gerne hjælpe ham, og de sætter også nogle ting i værk, men de kæmper jo med mangel på personaleressourcer.

Vi har bl.a. fået nogle bøger hvor man skal forestille sig hvad der foregår imellem linjerne. En af dem handler om en krokodille som spiser alle den kommer i nærheden af, men det får man ikke at vide direkte, man skal selv regne ud hvad der foregår. Derudover har han en bog hvor vi skriver hvad han har lavet herhjemme, så personalet bedre kan spørge ind til det når de spørger ham, og han ubehjælpsomt prøver at forklare noget. Personalet skriver tilsvarende i bogen hvad han laver dernede. Og vi bruger meget at tale om billederne som børnehaven lægger ud.

Men bundlinjen er nok at det bare er svært for ham med alt det børnehave, og det hæmmer hans udvikling, så enden på det for os bliver nok at min kone tager noget tid som hjemmegående og børnehaven skæres markant ned så han kan udvikle sig lidt mere på sine egne præmisser i stedet for at skulle slås med børnehave 7 timer om dagen.
2
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf milisa » 24. nov 2017, 11:42

abcd skrev:Vores søn lyder til at have lidt af de samme udfordringer som jeres datter. Han er lige fyldt 4, han kan ikke rigtigt overskue det sociale med de andre børn, og hans sprog er efterhånden noget bagefter. Han er blevet testet hos en psykolog som ikke overraskende fandt at han er bagud sprogligt og funktionelt. Han er et foran sin alder mht. puslespil og lignende logiske opgaver, men jeg ved ikke om det er betryggende. De har sat forskellige ting i værk nede i børnehaven, men mit indtryk er desværre at når man har et barn med udfordringer, men ikke så store udfordringer at der ligefrem skal diagnose på (endnu), falder man lidt imellem nogle stole. De vil rigtigt gerne hjælpe ham, og de sætter også nogle ting i værk, men de kæmper jo med mangel på personaleressourcer.

Vi har bl.a. fået nogle bøger hvor man skal forestille sig hvad der foregår imellem linjerne. En af dem handler om en krokodille som spiser alle den kommer i nærheden af, men det får man ikke at vide direkte, man skal selv regne ud hvad der foregår. Derudover har han en bog hvor vi skriver hvad han har lavet herhjemme, så personalet bedre kan spørge ind til det når de spørger ham, og han ubehjælpsomt prøver at forklare noget. Personalet skriver tilsvarende i bogen hvad han laver dernede. Og vi bruger meget at tale om billederne som børnehaven lægger ud.

Men bundlinjen er nok at det bare er svært for ham med alt det børnehave, og det hæmmer hans udvikling, så enden på det for os bliver nok at min kone tager noget tid som hjemmegående og børnehaven skæres markant ned så han kan udvikle sig lidt mere på sine egne præmisser i stedet for at skulle slås med børnehave 7 timer om dagen.


Mit indtryk er ikke, at hun - endnu - da som sådan mistrives. Om end hun troligt som det første siger, når hun vågner om morgenen, at hun ikke vil i børnehave - og ofte er det sidste, hun siger, inden hun går i seng, at hun ikke vil i børnehave.... Men hun er glad med glad på, når vi henter (for så vidt også når vi afleverer, bare ikke lige i selve afskedsøjeblikket....), og vi hører om mange navne, og hun lærer os nye lege, hun har lært derhenne. Pædagogerne fortæller også, at hun sjældent er ked af det eller efterlyser os eller noget, så pt er jeg sådan set ikke bekymret for hendes trivsel derhenne.

Det lyder som alletiders ide med en lille "dagbog". Når de ved, hvad de skal lytte efter, er hun jo også meget nemmere at forstå!
0
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf milisa » 24. nov 2017, 11:43

Daflo skrev:Der var et af børnene i vores vuggestue der havde udfordringer med udtalen. Der havde pædagogerne meget fokus på træning af mundmotorikken. De legede det meget ind og brugte bl.a. sugerør til at suge væske af forskellig tykkelse op og puste bobler i f.eks. mælk. De lavede også lege med sugerøret, puste vatbolde og den slags og havde også nogle særlige spil til det.
Jeg ved selvfølgelig ikke om det kan hjælpe, men jeg kom til at tænke på det da du skrev om at øve mundbevægelser og tunge.
Moren til barnet i vuggestuen fortalte at det havde hjulpet meget og var glad for det.


Se, det er da noget nemt og lige til at gå i gang med!! Worst case her er jo mælk ud over det hele, eller en vatbold i synet! :gogo:
0
Tally-ho
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf Sorenspige » 24. nov 2017, 12:07

Kan hun lide pegebøger? Fx dem med flapper, man skal åbne.

Min dreng på 4 elskede stadig at kigge i pegebøger, da han var blevet 3 år, og engang imellem vil han stadig gerne (moren synes til gengæld, det er lidt kedeligt nu :genert:).
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf milisa » 24. nov 2017, 12:55

De har en talepædagog tilknyttet, så jeg tænker h*n kommer ind over hvis relevant.

Tak for link, det var meget brugbart!
0
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf milisa » 24. nov 2017, 12:56

Sorenspige skrev:Kan hun lide pegebøger? Fx dem med flapper, man skal åbne.

Min dreng på 4 elskede stadig at kigge i pegebøger, da han var blevet 3 år, og engang imellem vil han stadig gerne (moren synes til gengæld, det er lidt kedeligt nu :genert:).


Hun eeeeeeeeeelsker dem! Der er jo bare ikke så meget sprog? Men måske det er godt nok som begynderhøjtlæsning...?
0
Tally-ho
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf Ekliptika » 24. nov 2017, 13:07

Daflo skrev:Der var et af børnene i vores vuggestue der havde udfordringer med udtalen. Der havde pædagogerne meget fokus på træning af mundmotorikken. De legede det meget ind og brugte bl.a. sugerør til at suge væske af forskellig tykkelse op og puste bobler i f.eks. mælk. De lavede også lege med sugerøret, puste vatbolde og den slags og havde også nogle særlige spil til det.
Jeg ved selvfølgelig ikke om det kan hjælpe, men jeg kom til at tænke på det da du skrev om at øve mundbevægelser og tunge.
Moren til barnet i vuggestuen fortalte at det havde hjulpet meget og var glad for det.


En af min søns kammerater havde også udtaleproblemer i den alder. De fik hjælp af kommunens talepædagog (eller også var det en motorikpædagog) til at få vist den slags øvelser, som Daflo nævner her, og så trænede de ellers derhjemme. De hjalp, og i dag, hvor de går i skole, kan man ikke høre noget på hans tale overhovedet. Jeg tror, det krævede en PPR indstilling, før de kunne få hjælp af talepædagogen, men jeg kan ikke huske det. Måske er det anderledes i jeres kommune.

Min søn var heller ikke særlig interesseret i at få læst højt af bøger med mange ord og få billeder i den alder. Vi brugte rigtig meget Richard Scarry's bøger (som en anden allerede har anbefalet), da han var meget glad for det univers. Især var han glad for den, der hedder "Den travle by", men vi havde også Richard Scarry bøger med farver, alfabetet, tal, regnestykker (han var også meget glad for tal og regning i en tidlig alder) og en, hvor der fulgte nogle klistermærker med, som man skulle sætte ind i historien (de kunne genbruges) de rigtige steder i forhold til den historie, vi læste op. Man kan læse de bøger igen og igen, fordi der er så mange nye detaljer, man opdager lidt efter lidt, og der er mange ting at snakke om. Så dem kan jeg også varmt anbefale.
0
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. nov 2017, 13:11

abcd skrev:
milisa skrev:Så talepædagog, nedskrevne målsætninger og handleplaner, der er vi slet ikke endnu. Heldigvis. Jeg kan ikke lide tanken om, at hun skal testes og følges og måles og vejes. Hun skal bare have lov til at være den, hun er. Jeg har da endnu ikke hørt om et børnehavebarn, der ikke på et tidspunkt har lært at tale!


Vores søn lyder til at have lidt af de samme udfordringer som jeres datter. Han er lige fyldt 4, han kan ikke rigtigt overskue det sociale med de andre børn, og hans sprog er efterhånden noget bagefter. Han er blevet testet hos en psykolog som ikke overraskende fandt at han er bagud sprogligt og funktionelt. Han er et foran sin alder mht. puslespil og lignende logiske opgaver, men jeg ved ikke om det er betryggende. De har sat forskellige ting i værk nede i børnehaven, men mit indtryk er desværre at når man har et barn med udfordringer, men ikke så store udfordringer at der ligefrem skal diagnose på (endnu), falder man lidt imellem nogle stole. De vil rigtigt gerne hjælpe ham, og de sætter også nogle ting i værk, men de kæmper jo med mangel på personaleressourcer.

Vi har bl.a. fået nogle bøger hvor man skal forestille sig hvad der foregår imellem linjerne. En af dem handler om en krokodille som spiser alle den kommer i nærheden af, men det får man ikke at vide direkte, man skal selv regne ud hvad der foregår. Derudover har han en bog hvor vi skriver hvad han har lavet herhjemme, så personalet bedre kan spørge ind til det når de spørger ham, og han ubehjælpsomt prøver at forklare noget. Personalet skriver tilsvarende i bogen hvad han laver dernede. Og vi bruger meget at tale om billederne som børnehaven lægger ud.

Men bundlinjen er nok at det bare er svært for ham med alt det børnehave, og det hæmmer hans udvikling, så enden på det for os bliver nok at min kone tager noget tid som hjemmegående og børnehaven skæres markant ned så han kan udvikle sig lidt mere på sine egne præmisser i stedet for at skulle slås med børnehave 7 timer om dagen.


Er det den, hvor krokodillen har en ejer, som ikke kan (vil?) indse, at hendes kræ æder alt og alle? :lol:
Hvis ja, så er det virkelig en sjov og på sin egen måde klog bog. Jeg opfattede den lidt som en fabel om, hvordan nogle forældre bare ikke vil indse, at deres børn kan begå fejl, og at det ikke altid er alle de andre, der er problemet. Den kan forstås på mange planer, den bog.
Senest rettet af DetSorteCirkus 24. nov 2017, 13:13, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf milisa » 24. nov 2017, 13:12

Hvor er I bare godt! :)

Vi smutter en tur på biblioteket i morgen - har lavet en lang liste over bøger, vi skal have fundet! TAK!
0
Tally-ho
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf Slettet bruger » 24. nov 2017, 13:22

DetSorteCirkus skrev:Er det den, hvor krokodillen har en ejer, som ikke kan (vil?) indse, at hendes kræ æder alt og alle? :lol:
Hvis ja, så er det virkelig en sjov og på sin egen måde klog bog. Jeg opfattede den lidt som en fabel om, hvordan nogle forældre bare ikke vil indse, at deres børn kan begå fejl, og at det ikke altid er alle de andre, der er problemet. Den kan forstås på mange planer, den bog.


Ja, det lyder som den. Krokodillen hedder Finn Herman, og ejeren er en pæn ældre dame.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. nov 2017, 13:23

abcd skrev:
DetSorteCirkus skrev:Er det den, hvor krokodillen har en ejer, som ikke kan (vil?) indse, at hendes kræ æder alt og alle? :lol:
Hvis ja, så er det virkelig en sjov og på sin egen måde klog bog. Jeg opfattede den lidt som en fabel om, hvordan nogle forældre bare ikke vil indse, at deres børn kan begå fejl, og at det ikke altid er alle de andre, der er problemet. Den kan forstås på mange planer, den bog.


Ja, det lyder som den. Krokodillen hedder Finn Herman, og ejeren er en pæn ældre dame.


Finn Herman :love:
Jeg overvejer faktisk at købe bogen til mig selv. Den er også rigtig god til at give små elever en intro til, hvad det vil sige "at læse mellem linierne".
1
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf missme » 24. nov 2017, 13:53

Jeg er pædagog vil jeg lige sige først, så det er ikke bare grebet ud af den blå luft.
Først og fremmest er børn jo bare forskellige og udvikler sig i forskellig tempo, så det er godt at i ikke bliver alt for nervøse. I har også ret i at det sproglige og det sociale KAN hænge samme. Det er gør det ikke altid, men især piger begynder i den alder at bruge sproget meget i deres lege.
For at hjælpe hendes sproglige udvikling på vej, kan i:
Synge for og med hende. Sproget er rytmisk, og derfor virker sang godt.
Læse bøger med hende. Det er vigtigt at i ikke bare læser op, men at i taler om de billeder der er i bogen, således at oplæsningen bliver noget aktivt sprogligt som forgår mellem jer og hende.
Tale med hende/til hende om det i ser og gør. Sæt ord på de ting i foretager jer og udtal ordene tydeligt. Det kan virke åndsvagt til en begyndelse, men det virker.
Sørg for at der ikke er baggrundsstøj i hjemmet (På nær børnemusik, altså når i ikke taler). Sluk musik og tv, ellers bliver lydene blandede og sværere at afkode og huske korrekt.
Få tjekket hendes øre. Har hun væske på ørene eller nedsat hørelse bliver sproget forsinket. Vi opdagede fx først i 4 års alderen at vores datter havde væske på ørene, hun viste ingen tegn på at have ondt.
I forhold til den sociale udvikling kan i hjælpe hende på vej ved at lege med hende. Sørg for at få øvet i legene at i skal deles om tingene og skiftenes til at bestemme. Spil også gerne spil, for her øver børnene virkelig deres evner til at skiftenes til at bestemme, ikke altid at vinde/få det som de vil have det og at følge spilleregler. Noget som også bruges i legene børnene imellem.
God fornøjelse :)
2
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf godtnavn » 24. nov 2017, 16:18

Det lyder så meget som mig som barn, både sprogligt og med tal, tror jeg fokuserede på tallene fordi det var noget jeg kunne modsat at gøre mig forståelig med sproget. Jeg havde så submikøs ganespalt, det er sammenvokset ganespalte som egentlig bare er en revne i ganen. Trods talepædagoger osv. blev det først opdage da jeg var voksen, af en tandlæge :rulle: Så jeg ville nok tjekke hun ikke har en revne i ganen :genert: Ej det er jo monster sjældent, men omvendt så er det bare en ting de åbenbar overser og derfor ville jeg altid tjekke det hos et sådan barn :)
1

Tilbage til "Børn"