Finansloven er vedtaget

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf icelady » 19. nov 2015, 17:15

Men husk nu det positive....Sigurd Barret får 1,5 million, så han kan formidle Danmarks-historien til børn.


Seriøst; jeg havde ikke forventet andet fra den side. Den tilgodeser de bedrestillede, og de svage er igen dem, der må holde for.

Og så irritererer det mig grænseløst, at politikerne er så ignorante: http://www.avisen.dk/df-vi-satser-paa-at-kommunerne-vil-frede-de-syge-ar_356093.aspx

Jeg er ganske enig i, at KHer ikke skal kunne leve i luksus. Men så længe mange er fejlparkeret & kommunerne i samme åndedrag kaster folk rundt som de vil, ja så kommer de fejlplacerede da ikke en dyt videre. Og det rammer desværre ikke kun dem, men også deres børn. Så på længere sigt kan samfundet ende med endnu flere stakler, som ikke kan indordne sig i samfundet.

Men som skrevet: jeg havde ikke forventet andet fra den side.
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf girl_beat » 19. nov 2015, 17:26

Kattefjæs skrev:At flere får råd til en bil... Well, det kan godt være at nogle vil se det som en stor fordel for dem selv. Men det sidste, vi som samfund har brug for, er vel at smadre vores miljø endnu mere. Så nej, jeg kan ikke se det positive i at flere får råd til en bil. Det er nok det sidste sted vi har behov for at sætte ind lige nu selvom det på navlepiller-niveau nok skal gøre nogle stykker glade.

Jeg synes, at netop dette tiltag skulle være taget for mange år siden. DK's bilpark er fuld af gamle, forurenende, usikre biler - og mange køber små microbiler - fordi afgiften har været så absurd høj. Der er sket kæmpe spring i udviklingen af mere sikre og miljøvenlige biler, og dem synes jeg ærlig talt, at familien Danmark har fortjent at putte hele familien ind i :D
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf Wizzze » 19. nov 2015, 17:28

adagio skrev:
Wizzze skrev:Skulle vi ikke lige holde debatten på et sobert og faktuelt niveau. Der er ingen der demonterer velfærdsstaten eller sender folk ud i sult og elendighed.
Det bliver brugt mere til sundhedsvæsen og hospitaler og der bliver en milliard til diverse ældre tiltag. Og ja så indføres der et kontanthjælpsloft som begrænser hvor meget man som kontanthjælpsmodtager kan få samlet i ydelse.

Hvem er de der rige du taler om? er det skolelæreren, sygeplejersken, eller nogen af mange andre boligejere som nu ikke ser deres grundskyld stige og stige? eller som nu kan købe en bil 10-20k billigere ??


Det er ikke sygeplejerskens eller skolelærerens grundskyld der stiger og stiger, medmindre de også var sygeplejersker og skolelærere for 30 år siden og har været heldige at købe hus et sted hvor ejendomsværdierne er eksploderet, og så har de jo rigelig med friværdi til at betale grundskylden. Det er husejere på Frederiksberg, i Gentofte og lignende steder der vinder på grundskyldsfastsættelsen. Engang betalte man en procentsats af grundværdien i skat, det gør man ikke længere, nu betaler man f.eks. på Lolland ca. 1% i ejendomsskat, imens man på Frederiksberg betaler 0,5% og i øvrigt har mange flere penge - hvordan er det rimeligt?

Mht. bilerne er det kun for biler over ca. 200.000,- det slår igennem. Hvis skolelæreren og sygeplejersken køber en ny Opel Astra til 200.000,-, sparer de stort set ingenting i registreringsafgift, det er ham der køber en BMW 5-serie der rigtigt sparer noget.

Dine egne "fakta" er temmelig tendentiøse.


Ja dem der stod til at betale mest er også dem, der får mest ud af at grundskylden ikke stiger, for det er jo vigtig at få med, at der ikke er tale om at sænke grundskylden, den stiger bare ikke yderligere. Men det er ikke kun dem på Frederiksberg som har fordel af dette, det kommer også til gode i resten af landet.
http://finans.dk/live/privatokonomi/ECE ... ctxref=ext

Når man ændrer i procenter så er effekten altid størst på de store beløb en Porsche falder 350.000 kr. i pris, men den koster også 3.500.000kr. og der bliver måske solgt een eller to om året. Men en Peugeot 308 eller en Skoda Octavia falder ca. 15.000kr. og dem bliver der solgt en del flere af.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
tjald62
Indlæg: 819
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 65
Geografisk sted: Randers NV
Likede indlæg: 799

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf tjald62 » 19. nov 2015, 17:36

Pølsemix skrev:http://politiken.dk/indland/politik/ECE2937026/blaa-finanslov-er-faldet-paa-plads-billigere-biler-og-fastfrysning-af-grundskyld/

Rigtig god og ansvarlig finanslov som den blå blok har indgået, som nedsætter grundskyld, registreringsafgift og samtidig sikrer velfærden fremover :gogo:

Derudover nedsættes forskellige afgifter til erhvervslivet også, som jo er dem der er grundpillen i det danske samfund, de kunne dog godt have sænket ulandshjælpen mere.

Hvad synes du om finansloven?


Den er lige til at skide i for som sædvanlig er det de svage det går ud over igen og igen, men tilgengæld sidder jeg og griner over alle dem som har stemt på DF gud hvor må de føle sig skidt på af DF.....
0
Babsoman :ivrig: :slem:

Dagens ord: "anmeller"
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf Kattefjæs » 19. nov 2015, 17:41

tjald62 skrev:
Den er lige til at skide i for som sædvanlig er det de svage det går ud over igen og igen, men tilgengæld sidder jeg og griner over alle dem som har stemt på DF gud hvor må de føle sig skidt på af DF.....


Det er temmelig tragisk taget i betragtning at DF's kernevælgere er ældre og lavtuddannede som har noget større risiko for at få behov for systemet en dag...

Men så fik vi vel én gang for alle afkræftet at DF er til for folket, et arbejderparti eller noget af alt det andet bavl, som folk har påstået gennem tiden.
5
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf Wizzze » 19. nov 2015, 17:45

polavyk skrev:
Wizzze skrev:
dykkersild skrev:Ulandshjælpen skulle være hævet.


De får 150mill. mere det er vel ok.


Hvordan kommer du frem til, at de får mere, når procentsatsen er sat ned? DR angiver, at det svarer til 2 milliarder kroner.

'
Den humanitære bistand, herunder nærområdeindsatsen, øges i udgangspunktet
med 150 mio. kr. på finansloven for 2016 i forhold til det budgetterede på
finansloven for 2015. De humanitære midler vil blive prioriteret til de områder,
hvor behovet er størst, herunder basale fornødenheder, såsom mad og telte
i flygtningelejre i nærområdet.

Der er flere penge til nødhjælp, men den generelle ulandsbistand reduceres, my bad.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf Wizzze » 19. nov 2015, 17:53

adagio skrev:
Wizzze skrev:Ja dem der stod til at betale mest er også dem, der får mest ud af at grundskylden ikke stiger, for det er jo vigtig at få med, at der ikke er tale om at sænke grundskylden, den stiger bare ikke yderligere. Men det er ikke kun dem på Frederiksberg som har fordel af dette, det kommer også til gode i resten af landet.
http://finans.dk/live/privatokonomi/ECE ... ctxref=ext


Det store problem med grundskylden (og ejendomsværdiskatten) er at man har fastlåst dem - ejendomsværdien helt fast og grundskylden med et loft over den årlige stigning. Det svarer til at man beslutter at alle fremover betaler det de betaler i dag i indkomstskat, uafhængigt af om de så tjener det tidobbelte i morgen. Effekten er at man putter en masse penge i lommerne på dem der har bosat sig de rigtige steder. Økonomerne lader til at være stort set enige om at det er tåbeligt, men det ignorerer højrefløjen fuldstændigt - ligesom de ignorerede alle advarslerne fra vismænd og økonomer da de indførte skattestoppet i sin tid, det var jo lige hvad vi havde brug for, mere brænde på bålet.


Jeg så meget gerne en total gennemgribende gentænkning af vores skattesystem, væk fra at beskatte arbejde og forbrug og mere over på værdier/ejendom, men lad os så beskatte konstaterede gevinster.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf Tux » 19. nov 2015, 19:58

Well fra et egoistisk synspunkt burde jeg jo egentlig være tilfreds, da jeg er både bolig- og bilejer (selv om min nye bil nu falder i brugtværdi)..

Men synes godt nok ikke det er i orden, at det er kontanthjælpsmodtagere, flygtninge og uddannelserne der skal finansiere det..

Men det de vel have man kunne forvente, men igen det er ikke min regering.. Kunne være jeg skulle være taget imod den udstationering alligevel..
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf girl_beat » 19. nov 2015, 22:10

adagio skrev:Det store problem med grundskylden (og ejendomsværdiskatten) er at man har fastlåst dem - ejendomsværdien helt fast og grundskylden med et loft over den årlige stigning. Det svarer til at man beslutter at alle fremover betaler det de betaler i dag i indkomstskat, uafhængigt af om de så tjener det tidobbelte i morgen. Effekten er at man putter en masse penge i lommerne på dem der har bosat sig de rigtige steder. Økonomerne lader til at være stort set enige om at det er tåbeligt, men det ignorerer højrefløjen fuldstændigt - ligesom de ignorerede alle advarslerne fra vismænd og økonomer da de indførte skattestoppet i sin tid, det var jo lige hvad vi havde brug for, mere brænde på bålet.

Min bolig er steget i værdi siden køb i 2012. Men jeg har ingen planer om at flytte eller spekulere i bolighandel - mener du så, at staten har puttet en masse penge ned i mine lommer? For dem har jeg da godt nok ikke set noget til...
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. nov 2015, 06:59

Jeg forstår ikke prioriteringerne.

Det er altså ikke kun underklassen, der bliver ramt af besparelserne. Den store dagpengereform for fem år siden har betydet, at det økonomiske fald fra løn til dagpenge til kontanthjælp er indenfor rækkevidde for en markant større del af befolkningen, og private børnehaver, ungdomsuddannelser og højere læreanstalter er ikke videre udbredt herhjemme. Det undrer mig derfor, at man vælger at finansiere et øget privatforbrug ved - igenigen - at slække på sikkerhedsnettet ved ledighed og uddannelsen af næste generation.
Det kan i sidste ende heller ikke være i erhvervslivets interesse.
Jeg kan egentlig ikke forklare det som andet end symbolpolitik og manglende forståelse for mekanismerne i de sektorer, man skæreri. Her tænker jeg ikke engang så meget på det almenmenneskelige aspekt som på den rent samfundsmæssige kulkule.

Mht. grundskyld (og boligskatter generelt) er jeg opmærksom på, at det for nogle pensionister er ved at knibe med at have råd til at bo, hvor de gør, og jeg er ikke tilhænger af, at de skal til at låne i friværdien for at kunne betale boligskatter, men det problem burde kunne løses mere specifikt.
3
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf thomassneum » 20. nov 2015, 07:24

Vi har ikke brug for flere biler og vi mangler i den grad at støtte den offentlige transport. Et af samfundets største trusler, er en støt stigende ulighed, hvilket denne finanslov ikke gør meget, let alene noget for at bekæmpe. Men der er ingen overraskelser og DF faldt til patten som forventet. Man kan jo i tidens tand godt forestille sig at det er let at få listet stramninger ind omkring udlændinge/flygtninge, og så vil DF jo stå med en lille sejr.

Men alt i alt.. uambisiøst, set med økonomiske/sociale øjne.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. nov 2015, 07:34

thomassneum skrev:Vi har ikke brug for flere biler og vi mangler i den grad at støtte den offentlige transport. Et af samfundets største trusler, er en støt stigende ulighed, hvilket denne finanslov ikke gør meget, let alene noget for at bekæmpe. Men der er ingen overraskelser og DF faldt til patten som forventet. Man kan jo i tidens tand godt forestille sig at det er let at få listet stramninger ind omkring udlændinge/flygtninge, og så vil DF jo stå med en lille sejr.

Men alt i alt.. uambisiøst, set med økonomiske/sociale øjne.


Det er ved lejligheder som denne, at jeg tænker på, om folk slet ikke er klar over, hvilket ideologisk grundlag DF udspringer af. Hvordan pokker kan det overhovedet forekomme, at man forventer en "rød" socialpolitik af en flok gamle fremskridtspartifolk? Det var jo ikke ligefrem et område, salig Glistrup var uklar på.
2
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf thomassneum » 20. nov 2015, 07:37

DetSorteCirkus skrev:
thomassneum skrev:Vi har ikke brug for flere biler og vi mangler i den grad at støtte den offentlige transport. Et af samfundets største trusler, er en støt stigende ulighed, hvilket denne finanslov ikke gør meget, let alene noget for at bekæmpe. Men der er ingen overraskelser og DF faldt til patten som forventet. Man kan jo i tidens tand godt forestille sig at det er let at få listet stramninger ind omkring udlændinge/flygtninge, og så vil DF jo stå med en lille sejr.

Men alt i alt.. uambisiøst, set med økonomiske/sociale øjne.


Det er ved lejligheder som denne, at jeg tænker på, om folk slet ikke er klar over, hvilket ideologisk grundlag DF udspringer af. Hvordan pokker kan det overhovedet forekomme, at man forventer en "rød" socialpolitik af en flok gamle fremskridtspartifolk? Det var jo ikke ligefrem et område, salig Glistrup var uklar på.


Det er en gåde.. Men.. Pia var jo Social og Sundhedshjælper. :nerve:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf Tux » 20. nov 2015, 07:50

girl_beat skrev:
Kattefjæs skrev:At flere får råd til en bil... Well, det kan godt være at nogle vil se det som en stor fordel for dem selv. Men det sidste, vi som samfund har brug for, er vel at smadre vores miljø endnu mere. Så nej, jeg kan ikke se det positive i at flere får råd til en bil. Det er nok det sidste sted vi har behov for at sætte ind lige nu selvom det på navlepiller-niveau nok skal gøre nogle stykker glade.

Jeg synes, at netop dette tiltag skulle være taget for mange år siden. DK's bilpark er fuld af gamle, forurenende, usikre biler - og mange køber små microbiler - fordi afgiften har været så absurd høj. Der er sket kæmpe spring i udviklingen af mere sikre og miljøvenlige biler, og dem synes jeg ærlig talt, at familien Danmark har fortjent at putte hele familien ind i :D


Den danske bilpark er ikke ældre end bilparken i resten af europa..
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. nov 2015, 07:56

Tux skrev:Den danske bilpark er ikke ældre end bilparken i resten af europa..


Og derudover - hvad er der galt i, at folk køber mikrobiler? :gruble:
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"