Mit selvbyggede sommerhus

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
ajnaM
Indlæg: 9927
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27051

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 5. nov 2017, 21:04

PepsiMagt skrev:
ajnaM skrev:
PepsiMagt skrev:Er grunden kloakeret, eller er det med tank?


kloakeret (thank god).


Du burde måske snarere sende takken til teknisk forvaltning :D

Min papbror byggede er sommerhus på en grund ved Asnæs for år tilbage. Det ligner jeres fuldstændig. Men der snakkede man om kloaktilslutning for ti år siden, og det gør man stadig.


Min tillid til, at grundejerforeningen skulle rykke på noget som helst, kan være på et meget lille sted. Jeg kunne godt tænke mig at få gravet fibernet, men gider ikke engang prøve at tage det op.

Og et eller andet sted er det jo fair nok - det er jo fritidshuse for de flestes vedkommende.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9927
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27051

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 26. nov 2017, 16:25

Så har vi fået slebet beton og lagt flydebeton og har dampspærret og reglet!

Skal have reglet det sidste, og så skal der trækkes strøm, som min far ordner med en elektriker-ven. Tror jeg skal være med den dag, så jeg kan se, hvordan man gør - jeg er fuldstændig uden evner, når det kommer til sådan noget med strøm og ledninger. :genert:

Og efter el er det OSB og gips! :ivrig: (Og så spartle, slibe, spartle, slibe osv. i en uendelighed... men den bro krydser vi, når vi når den.)

image1 (4).JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
7
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9927
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27051

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 26. nov 2017, 16:25

... det meget uregerlige område på billedet er det kommende badeværelse. :D Der er håndværkere, der tager sig af den del, og derfor ser der meget... rodet ud.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf Artem » 26. nov 2017, 19:51

ajnaM skrev:Så har vi fået slebet beton og lagt flydebeton og har dampspærret og reglet!

Skal have reglet det sidste, og så skal der trækkes strøm, som min far ordner med en elektriker-ven. Tror jeg skal være med den dag, så jeg kan se, hvordan man gør - jeg er fuldstændig uden evner, når det kommer til sådan noget med strøm og ledninger. :genert:

Og efter el er det OSB og gips! :ivrig: (Og så spartle, slibe, spartle, slibe osv. i en uendelighed... men den bro krydser vi, når vi når den.)

Spændende og dejligt at se det skrider fremad. ;)

Kan dog ikke lade være med at bide mærke i det med OSB og gips, som er en lidt gammeldags måde at lave skruefaste vægge på. Det fleste bruger fibergips i dag. Med en lag 15 mm som er skruefast. Ellers er der også muligheden med 1 lag almindelig gips og uden på en skruefast gips ved navn Habito.
Det lader dog til at være for sent at ændre med den reglar afstand i kører med.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 9927
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27051

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 26. nov 2017, 20:03

Artem skrev:
ajnaM skrev:Så har vi fået slebet beton og lagt flydebeton og har dampspærret og reglet!

Skal have reglet det sidste, og så skal der trækkes strøm, som min far ordner med en elektriker-ven. Tror jeg skal være med den dag, så jeg kan se, hvordan man gør - jeg er fuldstændig uden evner, når det kommer til sådan noget med strøm og ledninger. :genert:

Og efter el er det OSB og gips! :ivrig: (Og så spartle, slibe, spartle, slibe osv. i en uendelighed... men den bro krydser vi, når vi når den.)

Spændende og dejligt at se det skrider fremad. ;)

Kan dog ikke lade være med at bide mærke i det med OSB og gips, som er en lidt gammeldags måde at lave skruefaste vægge på. Det fleste bruger fibergips i dag. Med en lag 15 mm som er skruefast. Ellers er der også muligheden med 1 lag almindelig gips og uden på en skruefast gips ved navn Habito.
Det lader dog til at være for sent at ændre med den reglar afstand i kører med.



Vi fik det anbefalet af en tømrer, der har hjulpet os med den generelle konstruktion - han har skelet til prisen, og osb skulle være omkring halvdelen af fibergips.

Det har fungeret så fint for os i det lille hus, vi har lavet. Jeg tror ikke helt, jeg kender nok til det til at forstå forskellen, men det har været let at arbejde med, og billigt, så jeg tænker, det bliver det denne gang også.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf Artem » 26. nov 2017, 23:28

ajnaM skrev:Vi fik det anbefalet af en tømrer, der har hjulpet os med den generelle konstruktion - han har skelet til prisen, og osb skulle være omkring halvdelen af fibergips.

Det har fungeret så fint for os i det lille hus, vi har lavet. Jeg tror ikke helt, jeg kender nok til det til at forstå forskellen, men det har været let at arbejde med, og billigt, så jeg tænker, det bliver det denne gang også.

Grunden til at nærmest alle vejledninger siger 2 lag 12,5 mm gips på vægge og loft er for at undgå revner, specielt i endesamlinger. For ellers kunne man som godt nøjes med 1 lag. Men 2 lag for at give en mere stabil konstruktion der ikke revner, og hvor C-C mellem stolper skal være på maks 450 mm.
Hvor man kan få en skruefast væg ved at lade det ene lag være en habito plade.
Med fibergips 15 mm og limede samlinger har man en meget mere hård plade, som også er mere besværlig at arbejde med da den skal saves. Men den er både skruefast og så stabil i et lag at der ikke bør komme revner.

Inden de her skruefaste gipsplader kom på markedet brugte man den metode som i har planer om. Ulempen er at træ og gips ikke arbejder ens ved fugt og temperatur ændringer. Hvorfor man generelt i dag fraråder at kombinere 2 forskellige pladematerialer på den måde. Da risikoen for revner i pladesamlingerne er forholdsvis stor.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 9927
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27051

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 27. nov 2017, 13:24

Artem skrev:
ajnaM skrev:Vi fik det anbefalet af en tømrer, der har hjulpet os med den generelle konstruktion - han har skelet til prisen, og osb skulle være omkring halvdelen af fibergips.

Det har fungeret så fint for os i det lille hus, vi har lavet. Jeg tror ikke helt, jeg kender nok til det til at forstå forskellen, men det har været let at arbejde med, og billigt, så jeg tænker, det bliver det denne gang også.

Grunden til at nærmest alle vejledninger siger 2 lag 12,5 mm gips på vægge og loft er for at undgå revner, specielt i endesamlinger. For ellers kunne man som godt nøjes med 1 lag. Men 2 lag for at give en mere stabil konstruktion der ikke revner, og hvor C-C mellem stolper skal være på maks 450 mm.
Hvor man kan få en skruefast væg ved at lade det ene lag være en habito plade.
Med fibergips 15 mm og limede samlinger har man en meget mere hård plade, som også er mere besværlig at arbejde med da den skal saves. Men den er både skruefast og så stabil i et lag at der ikke bør komme revner.

Inden de her skruefaste gipsplader kom på markedet brugte man den metode som i har planer om. Ulempen er at træ og gips ikke arbejder ens ved fugt og temperatur ændringer. Hvorfor man generelt i dag fraråder at kombinere 2 forskellige pladematerialer på den måde. Da risikoen for revner i pladesamlingerne er forholdsvis stor.


Ah, så længe det bare er det, er jeg ikke så bekymret. :) Med jordvarmen kommer huset til at stå med en ret stabil temperatur hele året, og skulle der endelig komme en revne ved en samling, er det heldigvis ikke noget, der er helt uoverskueligt at fixe.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf JoyNips » 27. nov 2017, 14:41

Men det er da ellers meget fedt med “I gør det altså helt forkert og det ser ikke ud til at I kan lave det på den måde, jeg synes er rigtigst, det var bare det jeg ville sige, hejhej!” :lol:
6
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf Ficus » 27. nov 2017, 14:48

Vi har læst meget om selvbyg i samme kategori om jeres og ville gøre det samme.


Vil bare byde ind med at jeg er piv-misundelig og tror at det bliver mega lækkert når det står færdigt!
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf Artem » 27. nov 2017, 20:13

JoyNips skrev:Men det er da ellers meget fedt med “I gør det altså helt forkert og det ser ikke ud til at I kan lave det på den måde, jeg synes er rigtigst, det var bare det jeg ville sige, hejhej!” :lol:

Den var vist til mig. ;)
Jeg har lidt svært ved at lade være med at være lidt en fagnørd, og ligger mærke til når anja bygger ting i den omvendt rækkefølge af normalt, bruger en anden metode end der er mest normalt i dag osv.
Men det er jo ikke sådan at det er direkte forkert eller ulovligt. Det er dog noget jeg ville påtale som bygherre da det kan føre til en lavere kvalitet af byggeriet end optimalt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 9927
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27051

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 29. nov 2017, 13:42

Artem skrev:
JoyNips skrev:Men det er da ellers meget fedt med “I gør det altså helt forkert og det ser ikke ud til at I kan lave det på den måde, jeg synes er rigtigst, det var bare det jeg ville sige, hejhej!” :lol:

Den var vist til mig. ;)
Jeg har lidt svært ved at lade være med at være lidt en fagnørd, og ligger mærke til når anja bygger ting i den omvendt rækkefølge af normalt, bruger en anden metode end der er mest normalt i dag osv.
Men det er jo ikke sådan at det er direkte forkert eller ulovligt. Det er dog noget jeg ville påtale som bygherre da det kan føre til en lavere kvalitet af byggeriet end optimalt.


Jeg forstår dig nu godt. :)

Jeg tror, der er mange ting, uddannede håndværkere vil undre sig over (eller synes er decideret forkert) i en selvbyggeproces. Grundlæggende kunne vi jo nærmest alle steder højne kvaliteten, hvis vi fik autoriserede håndværkere til at bygge for os. Det gør vi så ikke, fordi vi gerne vil bygge selv og bygge billigt - og så må vi gå på kompromis nogle steder.

Men vi prøver selvfølgelig, i samarbejde med håndværkere, at vurdere, hvornår man kan gå på kompromis, og hvornår man ikke kan. Og de mest vigtige dele får vi enten hjælp til eller får lavet 100% af autoriserede håndværkere. Men lige sådan noget med, om man skal komme fibergips eller træ under, det har vi (i samarbejde med en håndværker i øvrigt) så vurderet ikke var i den 'mest vigtige' bunke.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9927
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27051

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 29. nov 2017, 13:45

Jeg prøver i øvrigt i denne her byggeproces at minde mig selv om, at man har bygget huse i tusindvis af år. Og så længe, vi overholder byggereglerne, så skal det nok gå i sidste ende. :D

Det tror jeg nu i øvrigt også, det gør. I hvert fald står det ene lille hus jo færdigt og er både lunt, tæt og nogenlunde lige.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf Artem » 29. nov 2017, 14:29

ajnaM skrev:Jeg forstår dig nu godt. :)

Jeg tror, der er mange ting, uddannede håndværkere vil undre sig over (eller synes er decideret forkert) i en selvbyggeproces. Grundlæggende kunne vi jo nærmest alle steder højne kvaliteten, hvis vi fik autoriserede håndværkere til at bygge for os. Det gør vi så ikke, fordi vi gerne vil bygge selv og bygge billigt - og så må vi gå på kompromis nogle steder.

Men vi prøver selvfølgelig, i samarbejde med håndværkere, at vurdere, hvornår man kan gå på kompromis, og hvornår man ikke kan. Og de mest vigtige dele får vi enten hjælp til eller får lavet 100% af autoriserede håndværkere. Men lige sådan noget med, om man skal komme fibergips eller træ under, det har vi (i samarbejde med en håndværker i øvrigt) så vurderet ikke var i den 'mest vigtige' bunke.

Jeg synes jo det spændende og kan af samme grund ikke lade være med at følge med i jeres projekt, og synes da grundlæggende at det ser godt ud, og som du skriver, bliver det da også et ganske fint og tæt hus.

Jeg kan jo bare ikke sidde og skrive nej hvor fedt hver gang, når jeg ofte i virkeligheden sidder og tænker, "det var da en lidt alternativ måde at gøre det på? hvorfor gjorde i det?" Ved så godt at du omvendt har svært ved at svare på det. For som de glade gør det selv folk i er, har i bare tænkt at det var mest smart og enkelt at gøre det på den måde. Hvilket jo også er helt fair, og ikke nødvendigvis dårligere. ;)
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf Buller » 29. nov 2017, 18:53

ajnaM skrev:
Artem skrev:
JoyNips skrev:Men det er da ellers meget fedt med “I gør det altså helt forkert og det ser ikke ud til at I kan lave det på den måde, jeg synes er rigtigst, det var bare det jeg ville sige, hejhej!” :lol:

Den var vist til mig. ;)
Jeg har lidt svært ved at lade være med at være lidt en fagnørd, og ligger mærke til når anja bygger ting i den omvendt rækkefølge af normalt, bruger en anden metode end der er mest normalt i dag osv.
Men det er jo ikke sådan at det er direkte forkert eller ulovligt. Det er dog noget jeg ville påtale som bygherre da det kan føre til en lavere kvalitet af byggeriet end optimalt.


Jeg forstår dig nu godt. :)

Jeg tror, der er mange ting, uddannede håndværkere vil undre sig over (eller synes er decideret forkert) i en selvbyggeproces. Grundlæggende kunne vi jo nærmest alle steder højne kvaliteten, hvis vi fik autoriserede håndværkere til at bygge for os. Det gør vi så ikke, fordi vi gerne vil bygge selv og bygge billigt - og så må vi gå på kompromis nogle steder.

Men vi prøver selvfølgelig, i samarbejde med håndværkere, at vurdere, hvornår man kan gå på kompromis, og hvornår man ikke kan. Og de mest vigtige dele får vi enten hjælp til eller får lavet 100% af autoriserede håndværkere. Men lige sådan noget med, om man skal komme fibergips eller træ under, det har vi (i samarbejde med en håndværker i øvrigt) så vurderet ikke var i den 'mest vigtige' bunke.


Der er så også rigtig mange steder hvor "rigtige" håndværkere skærer hjørner og er skide ligeglade fordi de jo ikke selv skal bo i det som de bygger. Det at man bygger til sig selv og selv skal bruge det gør altså tit noget godt for kvaliteten, især i detaljerne.
0
ajnaM
Indlæg: 9927
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27051

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 19. aug 2018, 08:54

Har ikke kunnet finde tråden, så har ikke opdateret i 100 år. :D

Vi er sleeeet ikke færdige, og måske heller ikke nået så langt, som jeg havde håbet på. Selvom vi har haft en proces, hvor vi har haft ret få deadlines, og tager det stille og roligt med weekendbyggeri, så kan man jo ikke lade være med at gå og tænke stort. :genert: Men her hen over sommeren har stranden bare trukket i os, og vi har haft maaaaange hyggelige middage, hvor man måske burde have taget sig lidt sammen, hehe. Men sådan er det. Det har til gengæld været hyggeligt hele vejen igennem.

Det eneste, der ikke var hyggeligt, var spartle-processen. Især loftet. :tie: Hoooold nu op, det tog lang tid! Den stue er jo bare kæmpestor at komme igennem. Det tog flere måneder! :genert:

Nå, men vi arbejder lidt i rum nu. Så en opdatering bliver på rum:

Stuen er færdig med gips, filt og maling, vi har lavet Kabe-væg på køkkensiden, er ved at sætte køkken op - et Ikea-køkken med fronter fra det, der hedder Superfront, der bare skal være mørkeblå og helt enkle - og halvdelen af gulvet er lagt. Er endt med et 'massivt' bambusgulv, der bliver SÅ flot! Og så har vi sat den nye brændeovn til. Det lyder som kaos, men det ser utroligt færdigt ud, når man er startet helt fra scratch. :D Der mangler stikkontakter, der pt. er i restordre, og så gulvlister, men det bliver det sidste, vi sætter op.

Soveværelset er gipset og spartlet delvist. Mangler at blive slebet og spartlet (og slebet og spartlet), filtet og malet, der mangler gulv, og der mangler et indbygget skab.

Børneværelset er lidt samme sted som soveværelset. Der er derudover indbygget køjesenge, og de skal slibes og males. Og der skal bygges sengeskuffer.

Badeværelset halter totalt bagefter, hvilket blandt andet skyldes, at vi skal have rigtig meget håndværkerarbejde gjort herude, og vores murer og VVS'er har holdt sommerferie. Men der er gjort klar med installationer, der er isoleret, og så er vi blevet enige om materialer - vi er endt med almindelig vådrumsgips og så Kabe udenpå. Vådrums-kaben er dog ikke tilgængelig lige nu, da de skifter leverandør, så vi kan først reelt komme i gang til efteråret. Gulvet skal støbes af mureren og være i beton. Derudover skal der være et ude-bad på ydersiden af huset, som VVS'eren selvfølgelig skal lave.

Annekset er færdigt, med undtagelse af gulvlister og maling af dør og vindue. Og så vil jeg gerne have savet terrassebrædderne op, så de matcher yderbeklædningen.

Terrassen er der gravet ud til, men den skal lige bygges, ikke? :D Ej, vi er lidt i tvivl om, hvilket træ vi skal bruge. Økonomien er ikke til noget voldsomt dyrt, så vi overvejer helt almindelig impregneret fyr og så sortmalet med samme linolie som huset. Det er bare det med hvor varm den bliver.

Teknikrummet/værkstedet er min fars område. Det er ikke lige det, vi prioriterer højest, men det er undervejs.

Derudover har vi en del håndværkerarbejde forude. Både badeværelse og tilslutning af vand og el. Glæder mig til at slippe for byggestrømmen! Og til at kunne tilslutte vandhane og opvaskemaskine! :love: Indtil videre har vi kørt med vand direkte fra 'brønden', men det begynder sg* at være lidt træls.

Og så er haven et kapitel for sig! Vi har fået plantet det første hæk med syrener og hassel, og vi har plantet bærbuske. Buskene fra sidste år har klaret sig utroligt godt i år - vi har en virkelig sandet grund, så jeg er overrasket over, at både stikkelsbær, solbær, ribs, brombær og hindbær kan klare sig. :gogo: Vi har fået udjævnet grunden, da vi fik gravet til terrasser - og næste skridt er nu mere udplantning, blandt andet hæk mod vejen, to blåregn på solsiden af huset og to vilde caprifol, der skal vokse på skyggesiden. Så jeg skal også lige have lavet et espalier, der kan hægtes af og på huset. :D
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Bolig"