Hvornår er man syg nok psykisk til en sygemelding?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Hvornår er man syg nok psykisk til en sygemelding?

Indlægaf Pyjamas » 29. nov 2017, 12:03

Jeg vidste ikke lige, hvad jeg skulle kalde min tråd.
Der er noget galt med mig, jeg er ikke helt sikker på hvad. Mine bedste bud er angst, stress eller depression.
I går sad jeg og vrælede på min chefs kontor, da han havde hevet mig til side og spurgt, hvordan det gik. Jeg græd hele vejen hjem, og jeg kunne ikke sove pga tankemylder og gråd.
Sådan har det været i en periode. Jeg græder ret meget, udelukkende ved ting, jeg kommer til at tænke på. Jeg tager ting meget nært og får tårer i øjnene ved den mindste kritik.
Jeg har i længere tid været meget bange for at dø. Eller at min søn dør. Det er ikke rigtigt døden, jeg er bange for, mest at der skal ske noget med min søn. Hvad der dog skal ske med ham, hvis jeg dør.
Jeg har nogle skønne kollegaer, men vi har på det sidste været meget pressede. Jeg er elev, og jeg har følt, at mine kollegaers pres er gået ud over mig. Når jeg samtidig har taget alt meget nært, har det ikke altid været så nemt at være på arbejde.
Jeg meldte mig syg i dag, hvilket min chef var tydeligt irriteret over. Min samvittighed var fuldstændig sort, og jeg har det ikke godt med, at jeg har brugt min dag i sengen, mens mine kollegaer har været mere pressede, end de er i forvejen. Min chef har dog skrevet beskeder siden og undskyldt, hvilket hjælper.

Jeg er i tvivl om, hvornår jeg er der, hvor jeg skal sygemeldes. Jeg har ikke lyst til at blive det, fordi jeg ikke har lyst til at blive sat i stå herhjemme og sidde og sumpe i al min dårligdom. Jeg vil have rigtig dårlig samvittighed over at blive sygemeldt, og jeg ved heller ikke, hvordan det vil være med min uddannelse m.m.

Måske nogen af jer kan hjælpe mig lidt på vej? :genert:
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Hvornår er man syg nok psykisk til en sygemelding?

Indlægaf Code71 » 29. nov 2017, 12:09

Du skal jo gå til din læge hurtigst muligt og få taget en samtale med ham/hende. Stress er desværre blevet en folkesygdom og skulle du have fået stress, er du i din gode ret til at få en sygemelding. Så skal du ikke lade din chefs ageren give dig dårlig samvittighed. Det er trods alt "kun et job" Dit helbred er for DIG vigtigere
6
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Hvornår er man syg nok psykisk til en sygemelding?

Indlægaf AgentPixie » 29. nov 2017, 12:21

Det du beskriver, synes jeg er mere end rigeligt grund til en sygemelding. Det er skide svært at sygemelde sig, for man føler netop at man lader de andre i stikken, men det er altid dig der kommer først. Du skan jo også kunne være der for dit barn.

Synes det lyder til at du har stress. God bedring!!
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Hvornår er man syg nok psykisk til en sygemelding?

Indlægaf sansera » 29. nov 2017, 12:22

Af sted til lægen med dig. Hurtigst muligt. Det lyder for mig som om du burde være sygemeldt for lang tid siden, men lad en professional vurdere det - det burde også give dig ro i sindet i forhold til en evt. sygemelding.
Pas på dig!
0
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Hvornår er man syg nok psykisk til en sygemelding?

Indlægaf Pyjamas » 29. nov 2017, 16:59

Tak for jeres svar, de varmer meget.
Jeg har godt tænkt, at jeg har brug for at tale med min læge, så jeg har booket en tid på mandag. Så er problemet, at det er midt i min arbejdstid, og jeg ikke ved, hvordan jeg skal sige det til min chef :genert:
Jeg duer ikke til at være sygemeldt, jeg er langt bedre til at arbejde det væk og skubbe problemer i baggrunden. Men det er jo nok det, jeg skal lade være med.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvornår er man syg nok psykisk til en sygemelding?

Indlægaf Hunkat » 29. nov 2017, 17:20

Pyjamas skrev:Tak for jeres svar, de varmer meget.
Jeg har godt tænkt, at jeg har brug for at tale med min læge, så jeg har booket en tid på mandag. Så er problemet, at det er midt i min arbejdstid, og jeg ikke ved, hvordan jeg skal sige det til min chef :genert:
Jeg duer ikke til at være sygemeldt, jeg er langt bedre til at arbejde det væk og skubbe problemer i baggrunden. Men det er jo nok det, jeg skal lade være med.


"Jeg kommer ikke mandag, jeg ved ikke hvornår jeg kommer tilbage, det må lægen afgøre."

End of story. Du er syg. Sygemeld dig. Derfra har din arbejdsgiver ikke ret til at vide mere end hvordan din sygdom påvirker din jobfunktion. Og ja, du kan ikke arbejde lige nu. Det er det.
5
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Hvornår er man syg nok psykisk til en sygemelding?

Indlægaf FruKuk » 1. dec 2017, 18:11

Pyjamas skrev:Tak for jeres svar, de varmer meget.
Jeg har godt tænkt, at jeg har brug for at tale med min læge, så jeg har booket en tid på mandag. Så er problemet, at det er midt i min arbejdstid, og jeg ikke ved, hvordan jeg skal sige det til min chef :genert:
Jeg duer ikke til at være sygemeldt, jeg er langt bedre til at arbejde det væk og skubbe problemer i baggrunden. Men det er jo nok det, jeg skal lade være med.


Med mindre du raskmelder dig, så er du stadig sygemeldt på mandag. Og ellers sygemelder du dig igen.

God bedring
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvornår er man syg nok psykisk til en sygemelding?

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. dec 2017, 18:19

Din chefs opførsel i dag er kun et ekstra argument for at gå til lægen.
Jeg finder det dybt uprofessionelt af vedkommende at blive sur på en medarbejder, der melder sig syg efter at være brudt sammen på jobbet dagen før.
Jeg håber og tror, at det vil kunne give dig noget ro at kunne inddrage en lægelig vurdering i dit forløb fremover.
1
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Hvornår er man syg nok psykisk til en sygemelding?

Indlægaf Pyjamas » 1. dec 2017, 19:47

DetSorteCirkus skrev:Din chefs opførsel i dag er kun et ekstra argument for at gå til lægen.
Jeg finder det dybt uprofessionelt af vedkommende at blive sur på en medarbejder, der melder sig syg efter at være brudt sammen på jobbet dagen før.
Jeg håber og tror, at det vil kunne give dig noget ro at kunne inddrage en lægelig vurdering i dit forløb fremover.


Jeg er i det store billede helt enig.
Dog ved jeg, at han var rigtig ked af sine ord og tone, han skrev det til mig efter vores telefonsamtale. Han oplever selv et pres fra lederne oppefra, og jeg ved, han ikke har det nemt med at "udsætte" os for situationen lige nu. Han er kun vores leder, han har flere af slagsen, så han har ikke meget at skulle have sagt, hvis du forstår.
Jeg blev rigtig ked af hans ord den dag, men jeg har tilgivet ham. Jeg kender selv til at sige ting, jeg ikke mener, i pressede situationer, og han har derudover altid været en rar chef.
0
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Hvornår er man syg nok psykisk til en sygemelding?

Indlægaf Pyjamas » 1. dec 2017, 19:53

En fælles tak for jeres indlæg og tanker.

Jeg har afspadseret (planlagt i sidste uge) i dag. I går var jeg på arbejde, hvor jeg, min chef og min nuværende oplæringsansvarlige havde en snak. Jeg er ikke enig i sidstnævntes oplæringsmetoder, men jeg er nødt til at prøve det af.
... Så jeg har aflyst min lægetid på mandag :genert: Jeg føler, at jeg er nødt til at prøve at være på arbejde i en forhåbentlig ny tone. Jeg har brug for at vide, at jeg har prøvet, inden jeg sygemelder mig. Både for min egen og min arbejdsplads skyld. Jeg ved godt, at I sikkert ryster på hovedet over min beslutning, og jeg forstår det godt, jeg havde selv gjort det.
Jeg har dog booket en tid igen mandag om 2,5 uge, hvis det stadig er helt skævt.
0
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4388

Re: Hvornår er man syg nok psykisk til en sygemelding?

Indlægaf Hewlett » 1. dec 2017, 20:08

Pyjamas skrev:En fælles tak for jeres indlæg og tanker.

Jeg har afspadseret (planlagt i sidste uge) i dag. I går var jeg på arbejde, hvor jeg, min chef og min nuværende oplæringsansvarlige havde en snak. Jeg er ikke enig i sidstnævntes oplæringsmetoder, men jeg er nødt til at prøve det af.
... Så jeg har aflyst min lægetid på mandag :genert: Jeg føler, at jeg er nødt til at prøve at være på arbejde i en forhåbentlig ny tone. Jeg har brug for at vide, at jeg har prøvet, inden jeg sygemelder mig. Både for min egen og min arbejdsplads skyld. Jeg ved godt, at I sikkert ryster på hovedet over min beslutning, og jeg forstår det godt, jeg havde selv gjort det.
Jeg har dog booket en tid igen mandag om 2,5 uge, hvis det stadig er helt skævt.


Ok. Bare pas på dig selv. Det er når folk ikke tager symptomerne alvorligt, at de bliver rigtig syge med stress.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Hvornår er man syg nok psykisk til en sygemelding?

Indlægaf Delfin » 1. dec 2017, 20:11

På min arbejdsplads er der tilbud om at tale med en krise-psykolog som forebyggelse mod belastningsreaktioner ved kritiske hændelser i arbejdet, men også ved stress-sygemelding eller forebyggende mod samme. Jeg ved ikke, hvilken type arbejde du har, men har din arbejdsplads mon noget lignende?
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Hvornår er man syg nok psykisk til en sygemelding?

Indlægaf Pyjamas » 2. dec 2017, 20:14

Delfin skrev:På min arbejdsplads er der tilbud om at tale med en krise-psykolog som forebyggelse mod belastningsreaktioner ved kritiske hændelser i arbejdet, men også ved stress-sygemelding eller forebyggende mod samme. Jeg ved ikke, hvilken type arbejde du har, men har din arbejdsplads mon noget lignende?


Det kan faktisk sagtens være! Det vil jeg undersøge, tak :)
1
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9669

Re: Hvornår er man syg nok psykisk til en sygemelding?

Indlægaf Tanten » 2. dec 2017, 20:36

Hvis du ikke tager dig selv alvorligt, gør din chef heller ikke. Det her handler ikke om, hvorvidt din chef er presset. Det handler om, at du er vippet ud over kanten til et punkt, hvor du er grædende og har irrationel angst for, at din søn dør eller kommer til skade. Du skal til lægen. Og du skal sygemeldes.
0
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Hvornår er man syg nok psykisk til en sygemelding?

Indlægaf Pyjamas » 2. dec 2017, 20:41

Delfin skrev:På min arbejdsplads er der tilbud om at tale med en krise-psykolog som forebyggelse mod belastningsreaktioner ved kritiske hændelser i arbejdet, men også ved stress-sygemelding eller forebyggende mod samme. Jeg ved ikke, hvilken type arbejde du har, men har din arbejdsplads mon noget lignende?


Det har vi! Ej, det er fedt. Tusind tak for at gøre opmærksom på det.
0

Tilbage til "Helbred"