Amning - hvad så?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Sangius » 3. dec 2017, 21:53

Shannon skrev:
Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:Amning har en funktion, og den er tidsbegrænset.
Når det fortsætter efter det biologiske behov er opfyldt, så er det ikke naturligt længere.
Så kan de kvinder ligeså godt se i øjnene at de gør det af andre årsager og reflektere over disse hvis de vil have et naturligt forhold til deres afkom.


Hvad er amnings funktion, og hvornår er denne opfyldt?
Jeg tror alle mødre der har ammet vil fortælle, at amning er meget mere end bare mad, hvis det er hvad du tænker.
:gruble:
Nærhed er jo heller ikke kun amning, så hvorfor skal det være så definitivt hvad amning er for os voksne og diskuteres i atomer? Er det ikke at pege fingre af os der ikke kan eller må amme? Er vi ringere mødre så?


Hvor i alverden læser du det henne? Må amning ikke rumme andre ting end næring, uden at alle mulige skal føle sig ramt?
Jeg synes det er helt fint ikke at amme, uanset årsag.
4
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf milisa » 3. dec 2017, 21:54

Jeg fatter hende ikke. Jeg synes, det er at fastholde et barn i et babystadie, og efter en vis alder (som jo er variabel, idet mennesket ikke er en ensartet masse) er det ikke længere barnets behov, men moderens. Men hey, der er dælme så mange ting, som forældre egentlig ikke gør for deres børns skyld, men for deres egen, så fred være med det.

Hvis hun begynder at have en eller anden veganer-stil og/eller udelukkende fuldammer et 2-årigt barn, så vil jeg mene, der bør skrides ind, for så er risikoen for fejlernæring overhængende. Og ja, her ville jeg nok overveje, hvem der skulle involveres. Men jeg ville da klart forvente, at det myndighederne, hvis de kom på banen, ville iværksætte, IKKE var en tvangsfjernelse, men simpelthen noget råd, vejledning og eventuelt lidt skærpet tilsyn.
2
Tally-ho
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Conway » 3. dec 2017, 22:03

Bimmerdyret skrev:
Conway skrev:
dgd2007 skrev:
Conway skrev:Den betydning er jeg aldrig stødt på dgd2007, hvor har du det fra ?

Hmm ... fra min mor.
Lektion i tabuer i dødsannoncer og nekrologer anno 1964:
inkarneret ungkarl = bøsse
er pludselig taget fra os = selvmord
efter lang tids sygdom = kræft

Men du har ret, jeg kan heller ikke finde noget om det på nettet.
Det skal dog siges, at nogle af disse tabuer blev ophævet kort efter, så det kan strengt taget godt have været rigtigt for 50+ år siden, selv om det ikke er kommet på nettet.
Men jeg beklager da, hvis jeg har bildt jer noget ind! :genert:


Det kan sagtens tænkes du har ret. Jeg kan slet ikke mindes at homoseksualitet blev omtalt overhovedet i 50 og 60 erne, endsige havde et navn. Bøsse, svans o.lign. kom senere tror jeg.
Off topic - sorry...


Åhh.. jo, det at være homoseksuel blev der skam snakket om selv i 1920'erne...
Det er jo ikke ligefrem noget "nyt"..heller ikke den gang.


Det er jeg klar over, men det var ikke noget jeg hørte omtalt nogen steder i min ungdom.
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Bimmerdyret » 3. dec 2017, 23:43

Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:Amning har en funktion, og den er tidsbegrænset.
Når det fortsætter efter det biologiske behov er opfyldt, så er det ikke naturligt længere.
Så kan de kvinder ligeså godt se i øjnene at de gør det af andre årsager og reflektere over disse hvis de vil have et naturligt forhold til deres afkom.


Hvad er amnings funktion, og hvornår er denne opfyldt?
Jeg tror alle mødre der har ammet vil fortælle, at amning er meget mere end bare mad, hvis det er hvad du tænker.
:gruble:


Amningen er opfyldt når ernæringsbehovet fx i forhold til antistoffer er opfyldt.

Jeg har selv ammet 2 børn, og tro mig, selv dem der ikke ammer, kan sagtens opfylde "mere end bare mad"..eller hur?
0
Shannon
Indlæg: 37
Tilmeldt: 19. nov 2017, 22:45
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Shannon » 4. dec 2017, 00:52

Sangius skrev:
Shannon skrev:
Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:Amning har en funktion, og den er tidsbegrænset.
Når det fortsætter efter det biologiske behov er opfyldt, så er det ikke naturligt længere.
Så kan de kvinder ligeså godt se i øjnene at de gør det af andre årsager og reflektere over disse hvis de vil have et naturligt forhold til deres afkom.


Hvad er amnings funktion, og hvornår er denne opfyldt?
Jeg tror alle mødre der har ammet vil fortælle, at amning er meget mere end bare mad, hvis det er hvad du tænker.
:gruble:
Nærhed er jo heller ikke kun amning, så hvorfor skal det være så definitivt hvad amning er for os voksne og diskuteres i atomer? Er det ikke at pege fingre af os der ikke kan eller må amme? Er vi ringere mødre så?


Hvor i alverden læser du det henne? Må amning ikke rumme andre ting end næring, uden at alle mulige skal føle sig ramt?
Jeg synes det er helt fint ikke at amme, uanset årsag.
Hvis I (dig og den omtalte blogger) føler jeg ramte af andres holdninger, vil jeg da sandelig også sige at jeg gør - derfor koblingen. Jeg har vist ikke været inde over, hvad jeg mener at amning bør indeholde udover næring - hvis vi siger at nærhed er vigtigt, og at underretninger på området selvfølgelig ikke er OK - så behøver vi vel heller ikke være enige om, hvordan og hvor længe man ammer "på den rigtige måde".
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Sangius » 4. dec 2017, 03:08

Bimmerdyret skrev:
Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:Amning har en funktion, og den er tidsbegrænset.
Når det fortsætter efter det biologiske behov er opfyldt, så er det ikke naturligt længere.
Så kan de kvinder ligeså godt se i øjnene at de gør det af andre årsager og reflektere over disse hvis de vil have et naturligt forhold til deres afkom.


Hvad er amnings funktion, og hvornår er denne opfyldt?
Jeg tror alle mødre der har ammet vil fortælle, at amning er meget mere end bare mad, hvis det er hvad du tænker.
:gruble:


Amningen er opfyldt når ernæringsbehovet fx i forhold til antistoffer er opfyldt.

Jeg har selv ammet 2 børn, og tro mig, selv dem der ikke ammer, kan sagtens opfylde "mere end bare mad"..eller hur?


Jeg mener så at amning har flere funktioner end blot næring. Hvilket så er derfor jeg forstår at man fortsætter, og jeg tror det er helt naturligt.

Og altså selvfølgelig kan man opfylde "mere end bare mad" uden amning.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Sangius » 4. dec 2017, 03:12

Shannon skrev:
Sangius skrev:
Shannon skrev:
Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:Amning har en funktion, og den er tidsbegrænset.
Når det fortsætter efter det biologiske behov er opfyldt, så er det ikke naturligt længere.
Så kan de kvinder ligeså godt se i øjnene at de gør det af andre årsager og reflektere over disse hvis de vil have et naturligt forhold til deres afkom.


Hvad er amnings funktion, og hvornår er denne opfyldt?
Jeg tror alle mødre der har ammet vil fortælle, at amning er meget mere end bare mad, hvis det er hvad du tænker.
:gruble:
Nærhed er jo heller ikke kun amning, så hvorfor skal det være så definitivt hvad amning er for os voksne og diskuteres i atomer? Er det ikke at pege fingre af os der ikke kan eller må amme? Er vi ringere mødre så?


Hvor i alverden læser du det henne? Må amning ikke rumme andre ting end næring, uden at alle mulige skal føle sig ramt?
Jeg synes det er helt fint ikke at amme, uanset årsag.
Hvis I (dig og den omtalte blogger) føler jeg ramte af andres holdninger, vil jeg da sandelig også sige at jeg gør - derfor koblingen. Jeg har vist ikke været inde over, hvad jeg mener at amning bør indeholde udover næring - hvis vi siger at nærhed er vigtigt, og at underretninger på området selvfølgelig ikke er OK - så behøver vi vel heller ikke være enige om, hvordan og hvor længe man ammer "på den rigtige måde".


Jeg fordtår ikke din kobling. Ingen snakker om at amme "på den rigtige måde". Vi snakker om at blande sig uden om hvad andre gør.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf dgd2007 » 4. dec 2017, 03:28

Det springende punkt er jo nok, om man med "andre behov" tænker på barnets eller på morens? ;)

Hvis det er sådan noget nærhedshalløj, så er jeg da enig i, at amning må være godt til det - for begge parter. MEN barnet har jo også behov for gradvist at blive "stand-alone" ... altså få kappet navlestrengen og blive vænnet fra. Nu er "naturlig" jo efterhånden blevet et fy-ord :) Men min opfattelse var nu, at det naturligt gav sig selv, at efterhånden som barnet begynder at spise mere selv, er det det oplagte clue til at begynde at nedtrappe det andet.

Om man skal "blande sig" er et andet spørgsmål. Men man kan jo tænke over tingene og/eller diskutere erfaring - også om den slags emner.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Sangius » 4. dec 2017, 05:44

Det er skide svært at vurdere hvad der er "naturligt" i forhold til amning, og hvornår det biologisk ikke længere har en effekt. Nogle undersøgelser viser at tarmfloraen har godt af amning i mange år, og immunforsvaret gavner også af det længe.
I lande hvor vandet ikke er rent, anbefaler WHO amning op til 7 år, da barnets mave her vil begynde at kunne tåle vandets bakterier bedre.
Internationalt anbefaler WHO amning i 2 år, fuldamning i 6 måneder.
I DK er det ikke livsnødvendigt at amme.
Så hvis man skulle gå ud fra hvor længe det er nødvendigt at amme som ramme for hvad der er det naturlige - så er der jo kæmpe forskel.

Jeg kan på ingen måde se, hvorfor amning skulle forhindre barnet i at blive selvstændigt?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf dgd2007 » 4. dec 2017, 05:56

Men det kan da ikke at passe, at i gamle dage, hvor folk fik et barn om året (eller i lande, hvor man stadig gør det), at moren så skal amme 2-3-4-5 børn på en gang? :gruble:

Altså, jeg skal ikke blande mig - jeg har jo slet ikke de evner/muligheder, det undrer mig bare.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Sangius » 4. dec 2017, 06:00

dgd2007 skrev:Men det kan da ikke at passe, at i gamle dage, hvor folk fik et barn om året (eller i lande, hvor man stadig gør det), at moren så skal amme 2-3-4-5 børn på en gang? :gruble:

Altså, jeg skal ikke blande mig - jeg har jo slet ikke de evner/muligheder, det undrer mig bare.


Det gør de i Afrika nu, så det tror jeg også man gjorde i gamle dage.
De store børn ammes jo ikke så meget. I artiklen her nævnes det f.eks. at den 3årige kun ammes til aftenputning.
Det er også normalt at amme hinandens børn i mange kulturer, mon ikke også man gjorde det i gamle dage.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf JoyNips » 4. dec 2017, 07:16

milisa skrev:Jeg fatter hende ikke. Jeg synes, det er at fastholde et barn i et babystadie, og efter en vis alder (som jo er variabel, idet mennesket ikke er en ensartet masse) er det ikke længere barnets behov, men moderens. Men hey, der er dælme så mange ting, som forældre egentlig ikke gør for deres børns skyld, men for deres egen, så fred være med det.

Hvis hun begynder at have en eller anden veganer-stil og/eller udelukkende fuldammer et 2-årigt barn, så vil jeg mene, der bør skrides ind, for så er risikoen for fejlernæring overhængende. Og ja, her ville jeg nok overveje, hvem der skulle involveres. Men jeg ville da klart forvente, at det myndighederne, hvis de kom på banen, ville iværksætte, IKKE var en tvangsfjernelse, men simpelthen noget råd, vejledning og eventuelt lidt skærpet tilsyn.


Man kan sagtens opfostre sit barn vegansk og dække dets næringsbehov.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf fisken80 » 4. dec 2017, 08:42

dgd2007 skrev:Men det kan da ikke at passe, at i gamle dage, hvor folk fik et barn om året (eller i lande, hvor man stadig gør det), at moren så skal amme 2-3-4-5 børn på en gang? :gruble:

Altså, jeg skal ikke blande mig - jeg har jo slet ikke de evner/muligheder, det undrer mig bare.


Jo hvorfor ikke?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Shannon
Indlæg: 37
Tilmeldt: 19. nov 2017, 22:45
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Shannon » 4. dec 2017, 08:58

Sangius skrev:
Shannon skrev:
Sangius skrev:
Shannon skrev:
Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:Amning har en funktion, og den er tidsbegrænset.
Når det fortsætter efter det biologiske behov er opfyldt, så er det ikke naturligt længere.
Så kan de kvinder ligeså godt se i øjnene at de gør det af andre årsager og reflektere over disse hvis de vil have et naturligt forhold til deres afkom.


Hvad er amnings funktion, og hvornår er denne opfyldt?
Jeg tror alle mødre der har ammet vil fortælle, at amning er meget mere end bare mad, hvis det er hvad du tænker.
:gruble:
Nærhed er jo heller ikke kun amning, så hvorfor skal det være så definitivt hvad amning er for os voksne og diskuteres i atomer? Er det ikke at pege fingre af os der ikke kan eller må amme? Er vi ringere mødre så?


Hvor i alverden læser du det henne? Må amning ikke rumme andre ting end næring, uden at alle mulige skal føle sig ramt?
Jeg synes det er helt fint ikke at amme, uanset årsag.
Hvis I (dig og den omtalte blogger) føler jeg ramte af andres holdninger, vil jeg da sandelig også sige at jeg gør - derfor koblingen. Jeg har vist ikke været inde over, hvad jeg mener at amning bør indeholde udover næring - hvis vi siger at nærhed er vigtigt, og at underretninger på området selvfølgelig ikke er OK - så behøver vi vel heller ikke være enige om, hvordan og hvor længe man ammer "på den rigtige måde".


Jeg fordtår ikke din kobling. Ingen snakker om at amme "på den rigtige måde". Vi snakker om at blande sig uden om hvad andre gør.
Hvis det handler om at I ikke lægger vægt på andres holdninger hvorfor så dele det I gør i en blog og i et debatindlæg. Right.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Bimmerdyret » 4. dec 2017, 09:32

Sangius skrev:Det er skide svært at vurdere hvad der er "naturligt" i forhold til amning, og hvornår det biologisk ikke længere har en effekt. Nogle undersøgelser viser at tarmfloraen har godt af amning i mange år, og immunforsvaret gavner også af det længe.
I lande hvor vandet ikke er rent, anbefaler WHO amning op til 7 år, da barnets mave her vil begynde at kunne tåle vandets bakterier bedre.
Internationalt anbefaler WHO amning i 2 år, fuldamning i 6 måneder.
I DK er det ikke livsnødvendigt at amme.
Så hvis man skulle gå ud fra hvor længe det er nødvendigt at amme som ramme for hvad der er det naturlige - så er der jo kæmpe forskel.

Jeg kan på ingen måde se, hvorfor amning skulle forhindre barnet i at blive selvstændigt?


JA, men nu ER vi i Europa så ikke i den kategori vel ?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"