Den store juletråd 2015

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Madam Pomfrey » 20. nov 2015, 20:13

uhm honningkager - har endnu ikke fået lavet mig en dej.
Men jeg købte mit første honningkagehjerte i dag, dét smager altså af JUL :lun:
Nød det på min lange køretur hjem fra job - manglede bare at radioen kunne finde radio soft og julemusikken :(

Men julehumøret var helt i top, for jeg havde inden fyraften siddet og pakket kalendergaver til beboerne ind, og jeg fik også købt små søde ting til nissedøren, der snart skal op. Den beboer der virkelig tror på nisser mente at han hørte dem pusle på loftet i går, så mon ikke de snart bliver mere synlige ;)

Og så har jeg aftalt med ungerne at vi skal få hentet lyskæderne ned fra loftet i morgen, og nr. 3 insisterer på at hans kunstige juletræ også skal ned, så han kan få det op på sit værelse. Han fik et 1½ meter højt træ sidste år i julegave, den allerbedste julegave han fik :D

Og mandag skal vi på bibliotektet, i teater-bussen og se et teaterstykke med nisser :deer:
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Madam Pomfrey » 20. nov 2015, 20:25

@DetSorteCirkus

Hvad har du i din æblesnaps - den lyder god? Jeg har en lille halv liter vodka jeg godt kunne bruge til det, har lavet brombær snaps på den anden del af flasken, hvilket snart skal sies, men det dufter herligt, skal vist ha lidt sukker for at være helt i vinkel dog :) Men tror den vil stå godt til risalamanden :ivrig:
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf girl_beat » 20. nov 2015, 20:25

Apropos honningkager... Når man slet ikke har evnerne til at lave dem selv; hvor kan man så købe de bedste? :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Pussikat82 » 20. nov 2015, 20:29

Fru Sunshine skrev:
Pussikat82 skrev:
Fru Sunshine skrev:
Pussikat82 skrev:
Fru Sunshine skrev:Så har jeg bagt de der honningkager fra Heinze-et-eller-andet, som en debattør ynder at bruge (er det Maoam?).
Nu er jeg bare spændt på, om jeg også har fået dem ødelagt. Jeg har prøvet de første ti opskrifter, og ingen er lykkedes endnu. De er blevet hårde som granit allesammen trods nedsat bagetid. Men vi venter spændt.

Og så har gemalen tømt postkassen lige den dag, hvor hans dvd ankommer. Og han er ved at dø af nysgerrighed :lol:


Tricket er bl.a. at lade dem trække med et fugtigt klæde over i køleskabet en 3-4 dage (klædet må ikke røre kagerne, for så kan de godt gå lidt i opløsning :-D Mine honningkager (anden opskrift) er nu ikke stenhårde, når de er færdigbagt; man kan sagtens spise dem, som de er. De bliver bare mere bløde og lækre efter at have trukket lidt fugt.

Jeg har også prøvet den opskrift fra din blog (er det ikke Claus Meyers? For så har jeg prøvet den flere gange) og viskestykketricket. Det birker simpelthen ikke her. De bliver stenhårde og nægter at blive bløde.

Men nu prøver jeg med rugbrød.


Nej, det er ikke Claus Meyers. Jeg bruger bare samme trick som ham for at give lidt fugt til kagerne. Sært, det ikke virker. Her virker det hver gang, og de er også sagtes til at spise uden at blive fugtet ekstra. Ikke super bløde, men heller ikke meget hårde.

Jeg er bare en honningkagespade :lol:

Men dem, jeg har prøvet nu, er vist blevet OK. Min mor ssgde i hvert fald god for dem :banan:


Godt :gogo: De hårde kunne du evt. lave hul i og hænge på juletræet :-D
1
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Studsgaard » 20. nov 2015, 20:34

De første julegaver er pakket fint ind idag. :jule:
Så blev de pænt placeret ovenpå reolen sammen med dem datteren har lavet i børnehaven.
Helt til juleaften er de pæne indpakkede gaver en del af vores julepynt her hjemme.
Syntes det er så hyggeligt at gå og se på de fine gaver.
Og efterhånden som vi får byttet med familien, så kommer der flere og flere til. Og alle holder fingrene væk (tror faktisk jeg er værer end ungerne, er så frygtelig nysgerrig :fløjt: : )
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. nov 2015, 22:20

Jeg har noget af en udfordring 1. søndag i advent, hvor mine forældre kommer til eftermiddagshygge.
Vi skal have æbleskiver, konfekt og gløgg, og det vil sandsynligvis ikke falde i min mors (kemo)smag.
Jeg har derfor haft lagt hovedet i blød og virkelig tænkt over, hvad jeg kunne finde på til hende. Jeg er kommet frem til, at den bedste løsning nok vil være at gøre ikke-julede råvarer julede gennem anretning og regner med at lave dette træ, bare med stjernefrugt i toppen.

Billede

Og så vil jeg i stedet for gløgg lave varm frugtsaft af en art, som hun godt kan lide, og krydre den let ved at lade et tebrev med frisksmagende urter trække et øjeblik i saften. Hvis det smager mærkeligt for hende, kan hun bare få en ny kop uden.

Det bliver i det hele taget svært med hendes forvrængede smagsløg den næste måned, mest selvfølgelig for hende selv, og jeg håber, at julemaden vil komme til at smage hende lidt, hvilket der heldigvis er en chance for, da hun skal have sidste gang kemo d. 8. 12. D. 13. har vi billetter til Pigekorets Julekoncert i DRs koncerthus, og det er hun nervøs for ikke at være klar til, da billetterne blev købt, da hendes kemoplan så anderledes ud.
Senest rettet af DetSorteCirkus 20. nov 2015, 22:25, rettet i alt 2 gange.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Fru Sunshine » 20. nov 2015, 22:22

Åh, Cirkus, hvor jeg altså håber, at din mor kommer sig helt over den modbydelige sygdom.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Whoosh » 20. nov 2015, 22:31

Gid alle syge mennesker havde en datter som dig!
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. nov 2015, 22:35

Fru Sunshine skrev:Åh, Cirkus, hvor jeg altså håber, at din mor kommer sig helt over den modbydelige sygdom.


Tak :kys:
Helbredt bliver hun måske aldrig, men da hun ikke er hårdt ramt, udover lige nu af kemoen, og intet har mærket til kræften i sig selv, bliver det helt sikkert bedre nu, hvor behandlingsrækken slutter d. 8. 12.
Vi har heldigvis tradition for en stille jul i vante omgivelser, hvor min far i forvejen står for meget af julemaden og jeg for mange gavekøb og andre ærinder ud-af-huset og på nettet, så kræften kommer ikke til at forandre så meget ved december, udover det med de %¤%# smagsløg.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Madam Pomfrey » 20. nov 2015, 22:50

DetSorteCirkus skrev:Jeg har noget af en udfordring 1. søndag i advent, hvor mine forældre kommer til eftermiddagshygge.
Vi skal have æbleskiver, konfekt og gløgg, og det vil sandsynligvis ikke falde i min mors (kemo)smag.
Jeg har derfor haft lagt hovedet i blød og virkelig tænkt over, hvad jeg kunne finde på til hende. Jeg er kommet frem til, at den bedste løsning nok vil være at gøre ikke-julede råvarer julede gennem anretning og regner med at lave dette træ, bare med stjernefrugt i toppen.

Billede

Og så vil jeg i stedet for gløgg lave varm frugtsaft af en art, som hun godt kan lide, og krydre den let ved at lade et tebrev med frisksmagende urter trække et øjeblik i saften. Hvis det smager mærkeligt for hende, kan hun bare få en ny kop uden.

Det bliver i det hele taget svært med hendes forvrængede smagsløg den næste måned, mest selvfølgelig for hende selv, og jeg håber, at julemaden vil komme til at smage hende lidt, hvilket der heldigvis er en chance for, da hun skal have sidste gang kemo d. 8. 12. D. 13. har vi billetter til Pigekorets Julekoncert i DRs koncerthus, og det er hun nervøs for ikke at være klar til, da billetterne blev købt, da hendes kemoplan så anderledes ud.



fin ide at jule-anrette den type mad der smager hende bedst! :)
Mht varm frugtsaft, - kan anbefale at komme et æble i, hakket fint i tern, det er lækkert :)

Håber din mors smagsløg snart finder sig til rette igen, så hun kan få glæder af alle julens lækre smage, det er jo alligevel en stor del af julen.
Har en kollega der var i kemo behandling over foråret og sommeren, og det har faktisk taget noget tid efterfølgende, men det er jo heldigvis invidiuelt. Hun fortalte hvordan hun over sommeren bare havde været SÅ sulte så sulte, men samtidig nærmest intet kunne smage, om at glæde sig til sommerens friske jordbær, efterårets syrlige sprøde æbler, - og så bare ikke kunne smage det, eller kun smage det "halvt" ifht. normalen...

Håber ikke din mor er lige så hårdt ramt! :)
Og så håber jeg endnu mere at i nu kan gå en lys fremtid i møde, uden bekymringer, hårde behandlingsforløb, og hvad der ellers følger med en sådan diagnose.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. nov 2015, 23:04

DD_81 skrev:@DetSorteCirkus

Hvad har du i din æblesnaps - den lyder god? Jeg har en lille halv liter vodka jeg godt kunne bruge til det, har lavet brombær snaps på den anden del af flasken, hvilket snart skal sies, men det dufter herligt, skal vist ha lidt sukker for at være helt i vinkel dog :) Men tror den vil stå godt til risalamanden :ivrig:


½ l. Vodka
3 små skrællede æbler i både
3-4 spsk (dvs. for meget) gløggkrydderiblanding fra Tiger
1 spsk honning
Saften fra en halv mandarin

Din lyder også lækker :)
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. nov 2015, 23:13

DD_81 skrev:fin ide at jule-anrette den type mad der smager hende bedst! :)
Mht varm frugtsaft, - kan anbefale at komme et æble i, hakket fint i tern, det er lækkert :)

Håber din mors smagsløg snart finder sig til rette igen, så hun kan få glæder af alle julens lækre smage, det er jo alligevel en stor del af julen.
Har en kollega der var i kemo behandling over foråret og sommeren, og det har faktisk taget noget tid efterfølgende, men det er jo heldigvis invidiuelt. Hun fortalte hvordan hun over sommeren bare havde været SÅ sulte så sulte, men samtidig nærmest intet kunne smage, om at glæde sig til sommerens friske jordbær, efterårets syrlige sprøde æbler, - og så bare ikke kunne smage det, eller kun smage det "halvt" ifht. normalen...

Håber ikke din mor er lige så hårdt ramt! :)
Og så håber jeg endnu mere at i nu kan gå en lys fremtid i møde, uden bekymringer, hårde behandlingsforløb, og hvad der ellers følger med en sådan diagnose.


Tak :kys:

Æbletern er en god ide :)

Nej, hendes smagsløg vil ikke være helt på toppen til jul, det tager, som du også skriver, lang tid, før de helt er sig selv, men i det mindste vil de være i bedring, og kvalmen vil være væk. Min mor har aldrig været særlig madglad, hvilket, tror jeg, har hjulpet hende en del ift. kemoens bivirkninger. Hun har tabt sig, men får næring nok, fordi hun kan finde ud af at spise uden nødvendigvis at få en stor smagsoplevelse. Hos hende manifesterer kemoen sig i en metallisk bismag, hvilket ikke kan være let.
Senest rettet af DetSorteCirkus 20. nov 2015, 23:16, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Pussikat82 » 20. nov 2015, 23:15

DetSorteCirkus skrev:Jeg har noget af en udfordring 1. søndag i advent, hvor mine forældre kommer til eftermiddagshygge.
Vi skal have æbleskiver, konfekt og gløgg, og det vil sandsynligvis ikke falde i min mors (kemo)smag.
Jeg har derfor haft lagt hovedet i blød og virkelig tænkt over, hvad jeg kunne finde på til hende. Jeg er kommet frem til, at den bedste løsning nok vil være at gøre ikke-julede råvarer julede gennem anretning og regner med at lave dette træ, bare med stjernefrugt i toppen.

Billede

Og så vil jeg i stedet for gløgg lave varm frugtsaft af en art, som hun godt kan lide, og krydre den let ved at lade et tebrev med frisksmagende urter trække et øjeblik i saften. Hvis det smager mærkeligt for hende, kan hun bare få en ny kop uden.

Det bliver i det hele taget svært med hendes forvrængede smagsløg den næste måned, mest selvfølgelig for hende selv, og jeg håber, at julemaden vil komme til at smage hende lidt, hvilket der heldigvis er en chance for, da hun skal have sidste gang kemo d. 8. 12. D. 13. har vi billetter til Pigekorets Julekoncert i DRs koncerthus, og det er hun nervøs for ikke at være klar til, da billetterne blev købt, da hendes kemoplan så anderledes ud.


Kom lige i tanke om en opskrift, jeg kom forbi for nyligt, måske kan det bruges? Man kan jo lade være med at lade den trække ret længe eller skære ned på/undlade visse krydderier, hvis det er for skarpt i smagen for hende. http://www.meyersmad.dk/lav-mad/opskrifter/ableglogg/
1
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. nov 2015, 08:25

Jeg har været tidligt oppe i dag, i hvert fald for en lørdag at være, for i går så jeg, at Netto havde sådan en her til 99-.

Billede

Min mor er temmelig fascineret af de fontæner, der står i Peter Beiers butikker, så nu får hun sin egen. Det er lidt et sats, da hun normat ikke gider ting, der "fylder i skabet", men fontænen er ikke særlig stor, og den gode ide vil forhåbentlig overskygge hendes forbehold mod køkkendimser. Lige nu er hun ikke så glad for chokolade, som hun plejer at være, men nu slutter kemobehandlingen jo snart, og så har hun meget at indhente på den front.

Jeg købte egentlig mest fontænen hos Netto, fordi det var første gang, jeg så sådan et monstrum i miniformat, men nu kan jeg se, at jeg faktisk har sparet 120 kr. Butikken var proppet med spotvarer, der rodede rundt mellem hinanden, og fontænen stod slet ikke fremme, men to meget servicemindede ansatte fik den fundet frem til mig fra lageret.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Fru Sunshine » 21. nov 2015, 08:28

girl_beat skrev:Apropos honningkager... Når man slet ikke har evnerne til at lave dem selv; hvor kan man så købe de bedste? :)

I Den gamle By i Aarhus. Men det er nok lidt dyrt med den entre for en honningkage, så jeg ville nok bare købe dem i Føtex bagerafdeling. De smager glimrende.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Fest og bryllup"