Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 6. dec 2017, 17:13

Jeg har tidligere været hårdt ramt af bl.a stress, der dog er nogenlunde under kontrol p.t. så jeg kun mærker det i perioder hvor jeg er ekstra presset, men jeg oplever stadig mén af det. Fx bliver jeg hurtigt træt, har ikke altid så meget energi osv.

Der er sket rigtig meget i mit liv det sidste års tid og der har været en del nye ting jeg har skulle forholde mig til. Dog overvejende positive ting.

Bare indenfor de sidste 3-4 mdr. er der sket to nye og ret store ting for mig, der også kræver noget tilvænning. Jeg er fx blevet færdig med at trappe ud af noget antipsykotisk medicin(hvilket har taget mig ca. 1½ år) og så har jeg fået sat et job i stand. I og med at det er 7-8 år siden jeg sådan rigtig har arbejdet har der selvfølgelig været noget spænding og nervøsistet forbundet med opstarten, men det er heldigvis gået rigtig godt!

Fordi jeg har flere års erfaring med eftervirkninger af stress m.m. ved jeg derfor af erfaring at jeg ikke skal lave for mange aftaler i løbet af en uge, eller andet der kræver meget af mig. Jeg har derfor været opmærksom på at der her i jobstarten ville være behov for ekstra meget tid til at lade op og at der ikke skal forventes noget særligt af mig. Også selvom det her i starten virkelig er begrænset hvor mange timer jeg er fysisk til stede på arbejdspladsen. Men man er jo på på en anden måde alligevel end når man har fri.

Både medicinstoppet og jobbet har virkelig haft en positiv og gavnlig effekt på min psyke. Jeg kan tydeligt mærke at jeg har mere energi og at jeg er gladere. Ikke at jeg ikke var glad før, men især at starte på et job igen og mærke at der er brug for en og at man har noget at tilbyde har givet mig et kæmpe selvtillidsboost! Især fordi jeg føler det bliver gjort ordentligt ift. at der bliver taget hensyn, at der er hjælp at hente osv.

Samtidig ved jeg også at det er i de her situationer jeg skal være ekstra opmærksom på ikke at "overbelaste" mig selv, da jeg ellers har haft det med at knække nakken i lignende situationer.

De sidste par uger har jeg dog oplevet nogle stressende ting og jeg tror det er det der muligvis har udløst en mindre stressreaktion. Normalt ville jeg skære ned på de ting der virker stressende, eller måske helt skære det væk, men det har ikke været muligt her da jeg primært har været et led eller en del af noget der var ude af mine hænder. Fx nogle møder med forskellige folk, hvor vi alle sammen har skulle finde en dag og et tidspunkt der passer os alle. Der har derfor været en del logistik og uvished hvilket så også har gjort at jeg ikke rigtig har kunne planlægge andre ting, som der også har været i samme periode og derfor har klumpet sig sammen.

De ting/symptomer jeg er begyndt at opleve er at jeg har rigtig svært ved at få ro i hovedet. Jeg ved ikke om man kan sige at jeg ikke kan koncentrere mig, men jeg har svært ved at fokusere og adskille mine tanker. Det kan måske sammenlignes lidt med hvis man skal skrive en indkøbsseddel eller står i et supermarked. Når man prøver at huske på om det er en eller to liter mælk man mangler, bliver man også lige mindet om at man skal huske at købe kartofler til en middag ugen efter og har man mon en opskrift på en tærte. Ikke fordi man skal bruge den eller egentlig selv kan lide tærte, men det kunne jo være nogle andre kunne få glæde af opskriften :rulle:

Jeg synes som sådan ikke at jeg oplever andre symptomer, hverken fysisk eller psykisk. Andet end at jeg bliver tung og træt i hovedet af alt det tænkeri.

Normalt ville jeg smide mig på sofaen og lave ingenting, gå med hundene eller andet der ikke kræver det store af mig, men det er i de situationer jeg er begyndt slet ikke at kunne finde ro og samle tankerne. Når jeg er i gang og fx er på arbejde er jeg jo afledt og optaget af arbejdet, men det er jo uholdbart og jeg kan jo heller ikke være i gang på den måde alle døgnets 24 timer.

Jeg bruger meget det med at skrive ned når jeg fx skal planlægge noget, for ikke at glemme vigtige ting. Det kan være hvis jeg skal gøre rent at jeg så skriver ned hvad der skal gøres. Ellers kan jeg simpelthen ikke overskue det og glemmer måske nogle af de ting der skal gøres. Det kan også være hvis jeg har en aftale om aftenen, men at der er nogle ting der skal ordnes inden, så må jeg også skrive de ting ned og evt. også regne ud hvor lang tid jeg kan bruge på det. Også selvom det er almindelige hverdagsting som et bad, lufte hunde osv.

Som skrevet plejer jeg at skære ned eller udsætte ting der kan stresse mig, men fordi der er flere aftaler jeg ikke har kunne fastsætte en dato for og de derfor har klumpet sig sammen er der nogle af tingene der ikke kan udsættes eller droppes helt. Bl.a en lægetid, et dyrlægebesøg og en tandlægetid.

Jeg ved ikke lige hvad jeg ellers kan eller skal gøre, om det bare er at bide tænderne sammen og have tålmodighed?

Har I nogle gode råd eller måske nogle tilsvarende erfaringer?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Santa » 6. dec 2017, 17:42

Det er lidt lommepsykologi, men det virker vist for en hel del af mine stressramte kolleger.

Prøv at putte tingene i kasser, sådan mentalt.
Altså, fx din hjerne kører derud af med problemer. Så sætter du dig ned, evt med et stykke papir, og fordeler tankerne/problemerne i kategorier:
-ting, jeg kan ændre/løse nu.
-ting, jeg kan ændre/løse på sigt.
-ting, jeg ikke selv kan løse/ændre.
-ting, der SKAL gøres.
-ting, som jeg gerne VILLE gøre.
..find selv på flere som passer til dine behov.

Og alle de punkter på din liste, som ikke SKAL gøres eller som du ikke selv kan løse nu og her, dem putter du i kassen "senere/på lørdag/næste år" eller endnu bedre "ikke mit bord".

Prøv at høre podcasts eller musik mens du går med dine hunde (i øvrigt en superafstresser, hundeture i skov eller strand!), så du får renset hovedet.

Ellers har jeg ikke de store kloge ord.
4
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Viskelæder » 6. dec 2017, 18:32

Jeg kan virkelig godt genkende det, du beskriver her. Fordi jeg både har haft depression og stress, er jeg verdensmester i at blive ramt af tankemylder. Når jeg kan mærke, jeg er på vej i en dårlig spiral i fht. stress igen, så er et af de første symptomer ofte den følelse af, at den ene tanke tager den anden, og min hjerne kører, kører, kører, og jeg kan ikke få ro. Og fordi jeg så har en sindssyg dårlig hukommelse oveni, så bliver jeg bange for at glemme ting, skriver alt ned, forvirrer mig selv osv..

Jeg har en stresshåndteringsbog. Det er noget, jeg selv har opfundet, men det minder egentligt en del om det, Santa skriver.
Jeg har ikke brugt den længe nu, men skriver i den, når jeg mærker stressymptomer og tankemylder.

Det er en lille notesbog, hvor der på den ene side, står "hvad går mig på/bekymrer/stresser mig?" og på den anden: "alternative tanker".
Så skriver jeg simpelthen hændelsen ned på den ene side, nogle gange bare en sætning, nogle gange meget detaljeret. For mig har det altid hjulpet at skrive mine tanker ned, for så er de et sted, og min hjerne kan ligesom blive lidt tømt for dem. Det kan fx være, da jeg var stresset på mit arbejde: "Jeg sagde til X, at..., og jeg kunne mærke, X blev vred på mig, og jeg er nu bange for, at jeg er nødt til... Det giver mig uro og en følelse af, at jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre, og jeg ikke magter noget".
Under alternative tanker er det så meningen, jeg skal skrive et svar til mig selv, som om jeg svarede en veninde, der stod i mit dilemma. Dvs. jeg lægger mine følelser væk og tænker over, hvad jeg ville sige, hvis min veninde havde beskrevet det dilemma og de følelser for mig. Eks. "Det var med gode intentioner, at jeg sagde det..., og hvis X har opfattet det på den måde, må jeg blot snakke med ham. Han ved, jeg er et godt menneske og ikke mener ondt. Om en uge er det glemt. Indtil da kan jeg... ".
Det hjælper altså virkelig meget!

Hvis du har lyst, sender jeg gerne nogle skemaer, jeg har lavet, som jeg bruger til patienter med stress, angst og depression. Der er bl.a. forslag til de spørgsmål, man kan stille sig selv, i fht. at træne at tænke som "veninden".

Jeg har også altid sådan en 3 delt notesblok. På den ene skriver jeg to do liste over det, jeg skal dagen efter, på den næste over det, jeg skal, men som kan vente og på den sidste over ting, jeg skal handle. Så jeg løbende kan skrive indkøbsliste fx.
1
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Hewlett » 6. dec 2017, 19:24

Jeg er stor tilhænger af ASMR videoer og at male i malebøger når jeg har for meget om ørerne.
1
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf superboa » 6. dec 2017, 19:38

Kunne yoga være en mulighed? jeg synes det er fantastisk til at holde mig i nuet og forhindre tankerne i at løbe imens.
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 6. dec 2017, 19:52

Tak for jeres svar :)

Det er helt klart en hjælp når jeg skriver tingene ned og rangerer deres vigtighed. Problemet lige for tiden er bare at jeg skal til tandlæge, læge og dyrlæge i løbet af de næste uger, og det er noget der ikke rigtig kan udskydes længere. Hvilket også var fint hvis det kun var det, men det der stresser mig mest er de der ting som jeg ikke har indflydelse på eller ved hvornår der kommer en afklaring på. Som fx de der møder der skal koordineres på kryds og tværs.

Det er jo heldigvis nok bare fordi det hele lige falder sammen samtidig, oveni at der sker en masse nyt så det er en lidt uvant situation.

Jeg bryder mig ikke om at høre musik når jeg går med hundene, da jeg ikke føler jeg kan orientere mig ordentligt(det er det samme når jeg cykler)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 6. dec 2017, 19:56

Hewlett skrev:Jeg er stor tilhænger af ASMR videoer og at male i malebøger når jeg har for meget om ørerne.

Jeg dur ikke til ASMR videoer. Dem jeg har set har den totalt modsatte effekt på mig :lol:

Yoga kunne sagtens være noget. Og ligeledes malebøgerne. Dem har jeg haft glæde af tidligere i hvert fald :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Undtagelsen » 6. dec 2017, 19:56

Jeg kan mærke væsentlig forskel på mit tankemylder, når jeg husker at tage mine megastress b-vitaminer.
Tankerne er der stadig, men jeg kan bedre sortere i dem og håndtere dem.
1
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Santa » 6. dec 2017, 19:59

Juki skrev:Tak for jeres svar :)

Det er helt klart en hjælp når jeg skriver tingene ned og rangerer deres vigtighed. Problemet lige for tiden er bare at jeg skal til tandlæge, læge og dyrlæge i løbet af de næste uger, og det er noget der ikke rigtig kan udskydes længere. Hvilket også var fint hvis det kun var det, men det der stresser mig mest er de der ting som jeg ikke har indflydelse på eller ved hvornår der kommer en afklaring på. Som fx de der møder der skal koordineres på kryds og tværs.

Det er jo heldigvis nok bare fordi det hele lige falder sammen samtidig, oveni at der sker en masse nyt så det er en lidt uvant situation.

Jeg bryder mig ikke om at høre musik når jeg går med hundene, da jeg ikke føler jeg kan orientere mig ordentligt(det er det samme når jeg cykler)

Det er lige præcis de ting, du ikke har indflydelse på eller selv kan afklare, som jeg ville have dig til at 'putte i kassen'.
Det handler om ikke at forsøge at kontrollere det, som reelt ligger uden for din kontrol. Det er jo en umulig situation, som kun kan stresse.
Og du skal helst ikke blot prioritere tingene på listen, men rydde ud i dem, så din liste bliver kortere. Lange to-do lister hjælper nok ikke på stress!
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 6. dec 2017, 19:59

Undtagelsen skrev:Jeg kan mærke væsentlig forskel på mit tankemylder, når jeg husker at tage mine megastress b-vitaminer.
Tankerne er der stadig, men jeg kan bedre sortere i dem og håndtere dem.

Hvad er det for nogle? Det tror jeg aldrig jeg har hørt om.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 6. dec 2017, 20:01

Santa skrev:
Juki skrev:Tak for jeres svar :)

Det er helt klart en hjælp når jeg skriver tingene ned og rangerer deres vigtighed. Problemet lige for tiden er bare at jeg skal til tandlæge, læge og dyrlæge i løbet af de næste uger, og det er noget der ikke rigtig kan udskydes længere. Hvilket også var fint hvis det kun var det, men det der stresser mig mest er de der ting som jeg ikke har indflydelse på eller ved hvornår der kommer en afklaring på. Som fx de der møder der skal koordineres på kryds og tværs.

Det er jo heldigvis nok bare fordi det hele lige falder sammen samtidig, oveni at der sker en masse nyt så det er en lidt uvant situation.

Jeg bryder mig ikke om at høre musik når jeg går med hundene, da jeg ikke føler jeg kan orientere mig ordentligt(det er det samme når jeg cykler)

Det er lige præcis de ting, du ikke har indflydelse på eller selv kan afklare, som jeg ville have dig til at 'putte i kassen'.
Det handler om ikke at forsøge at kontrollere det, som reelt ligger uden for din kontrol. Det er jo en umulig situation, som kun kan stresse.
Og du skal helst ikke blot prioritere tingene på listen, men rydde ud i dem, så din liste bliver kortere. Lange to-do lister hjælper nok ikke på stress!

Det må jeg prøve. Det kommer nok til at kræve noget øvelse :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Undtagelsen » 6. dec 2017, 20:01

Juki skrev:
Undtagelsen skrev:Jeg kan mærke væsentlig forskel på mit tankemylder, når jeg husker at tage mine megastress b-vitaminer.
Tankerne er der stadig, men jeg kan bedre sortere i dem og håndtere dem.

Hvad er det for nogle? Det tror jeg aldrig jeg har hørt om.


Det er dem her
https://www.med24.dk/kosttilskud/vitami ... UAQAvD_BwE
1
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Santa » 6. dec 2017, 20:02

Juki skrev:
Hewlett skrev:Jeg er stor tilhænger af ASMR videoer og at male i malebøger når jeg har for meget om ørerne.

Jeg dur ikke til ASMR videoer. Dem jeg har set har den totalt modsatte effekt på mig :lol:

Yoga kunne sagtens være noget. Og ligeledes malebøgerne. Dem har jeg haft glæde af tidligere i hvert fald :)

Jeg er ret glad for lægge puslespil - på min iPad.
Der findes ganske udmærkede gratis versioner i AppStore, min hedder Magic Puzzles. Jeg bruger det om aftenen, mens jeg ser tv fx.
Nogengange broderer jeg, og fordi jeg selv tegner og udvikler mønstre, så tager det al hjerneaktivitet og jeg bliver dejligt tom i hovedet.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Juki » 6. dec 2017, 20:06

Undtagelsen skrev:
Juki skrev:
Undtagelsen skrev:Jeg kan mærke væsentlig forskel på mit tankemylder, når jeg husker at tage mine megastress b-vitaminer.
Tankerne er der stadig, men jeg kan bedre sortere i dem og håndtere dem.

Hvad er det for nogle? Det tror jeg aldrig jeg har hørt om.


Det er dem her
https://www.med24.dk/kosttilskud/vitami ... UAQAvD_BwE

Tak, det vil jeg lige undersøge nærmere.

Hvor hurtigt opnåede du en effekt?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Hvordan får man ro på en stresset hjerne?

Indlægaf Santa » 6. dec 2017, 20:06

Juki skrev:
Santa skrev:
Juki skrev:Tak for jeres svar :)

Det er helt klart en hjælp når jeg skriver tingene ned og rangerer deres vigtighed. Problemet lige for tiden er bare at jeg skal til tandlæge, læge og dyrlæge i løbet af de næste uger, og det er noget der ikke rigtig kan udskydes længere. Hvilket også var fint hvis det kun var det, men det der stresser mig mest er de der ting som jeg ikke har indflydelse på eller ved hvornår der kommer en afklaring på. Som fx de der møder der skal koordineres på kryds og tværs.

Det er jo heldigvis nok bare fordi det hele lige falder sammen samtidig, oveni at der sker en masse nyt så det er en lidt uvant situation.

Jeg bryder mig ikke om at høre musik når jeg går med hundene, da jeg ikke føler jeg kan orientere mig ordentligt(det er det samme når jeg cykler)

Det er lige præcis de ting, du ikke har indflydelse på eller selv kan afklare, som jeg ville have dig til at 'putte i kassen'.
Det handler om ikke at forsøge at kontrollere det, som reelt ligger uden for din kontrol. Det er jo en umulig situation, som kun kan stresse.
Og du skal helst ikke blot prioritere tingene på listen, men rydde ud i dem, så din liste bliver kortere. Lange to-do lister hjælper nok ikke på stress!

Det må jeg prøve. Det kommer nok til at kræve noget øvelse :)


Find evt et par nøglespørgsmål, du kan stoppe dig med, når tankerne ræser afsted:
"Er det mit job at ordne det?"
"Har jeg magt til at ændre det?"
Eller hvad der nu passer til dig. Hvis svaret er 'nej' (og ".....men" er ikke tilladt!), så skal det problem i kassen - og den skal du lukke!
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)

Tilbage til "Helbred"