Zwarte Piet - Racistisk?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19601

Zwarte Piet - Racistisk?

Indlægaf Animi » 15. nov 2015, 13:45

Jeg befinder mig for tiden i Amsterdam, hvor Sinterklaas i dag ankom fra Spanien, sammen med hundredvis af sine hjælpere - Zwartepieten.
Det er en tradition at klæde sig ud som Zwarte Piet, ved at male sig sort i ansigtet, store røde læber, afrohår og en farverig dragt.
Men traditionen er dog stærk kritiseret rundt omkring i verdenen, og er blevet beskyldt for at være racistisk.

Jeg ved ikke helt selv hvad jeg mener om det - men jeg er nok lidt farvet af at bo i Danmark, hvor det hele skal være så politisk korrekt, så det er lidt underligt at se alle gaderne i Amsterdam fyldt med børn og voksne klædt ud som Zwarte Piet.

Så jeg synes det kunne være spændende at høre jeres mening om emnet. Er denne tradition racistisk og burde ændres, eller er det okay når nu der ikke menes noget ondt med det og er det en gammel tradition som langt de fleste i Holland elsker? Eller hvad mener i? :)

http://stuffdutchpeoplelike.com/2010/12 ... arte-piet/
http://www.iamsterdam.com/en/visiting/w ... warte-piet
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32469

Re: Zwarte Piet - Racistisk?

Indlægaf icelady » 15. nov 2015, 13:56

Ting kan blive lidt for politisk korrekt.

Det er en tradition, og personligt synes jeg ikke den er racistisk.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Zwarte Piet - Racistisk?

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. nov 2015, 13:58

Skikken har rødder i en notorisk racistisk tidsalder og ditto forestillingsverden og er derfor racistisk, ja, men derfor er man efter min mening ikke racist, fordi man viderefører traditionen. Faktisk tror jeg, at mange i dag først og fremmest ser Piet som en figur og ikke som en sort mand, bl.a. fordi det i dag er normalt med sorte hollændere, og det er temmelig let at se, at de ikke ligner Piet.

Når det er sagt, godtager jeg ikke, at kritik af såvel skik som tradition nødvendigvis skyldes politisk korrekthed. Det kan sagtens have dybere årsager, fx. følelsen af at blive marginaliseret og latterliggjort. Den følelse fik jeg selv for nogle år siden, da det en periode var populært at "finde sit indianernavn" og poste det på Facebook, og jeg var blevet edderspændt rasende, hvis jeg der var blevet affærdiget med, at jeg bare var poltisk korrekt.
1
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Zwarte Piet - Racistisk?

Indlægaf Pølsemix » 15. nov 2015, 15:30

Det er kun racistisk efter svenske forhold.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Zwarte Piet - Racistisk?

Indlægaf annella » 15. nov 2015, 17:37

Zwarte Piet er ikke kun en tradition i Holland men også i Belgien, og for mig er der intet racistisk i den tradition.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Zwarte Piet - Racistisk?

Indlægaf Bimmerdyret » 17. nov 2015, 16:25

Så længe man ikke har problemer med at klæde piger ud som japanske geishaer, så synes jeg kritikerne skal lukke.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Zwarte Piet - Racistisk?

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. nov 2015, 16:46

Skumfidusen skrev:Så lad bare mig være den første der faktisk bliver lidt stødt over det. Stødende adfærd bliver ikke nødvendigvis fint bare fordi det er tradition og der er gode grunde til at minstrel shows blev opgivet og at vi ikke længere bruger hvide mennesker malet sorte til at fremstille mennesker af afrikansk oprindelse i film og skuespil.

Jeg er ikke sådan vildt agiteret eller rasende over det, men jeg forstår faktisk godt dem der bliver stødt over traditionen.


Sin personlige holdning styrer man jo helt selv, men ikke at kunne forstå, hvorfor andre kan se kritisk på det, er historieløst.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Zwarte Piet - Racistisk?

Indlægaf thomassneum » 20. nov 2015, 10:43

Skumfidusen skrev:Så lad bare mig være den første der faktisk bliver lidt stødt over det. Stødende adfærd bliver ikke nødvendigvis fint bare fordi det er tradition og der er gode grunde til at minstrel shows blev opgivet og at vi ikke længere bruger hvide mennesker malet sorte til at fremstille mennesker af afrikansk oprindelse i film og skuespil.

Jeg er ikke sådan vildt agiteret eller rasende over det, men jeg forstår faktisk godt dem der bliver stødt over traditionen.


Jeg er med her.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Zwarte Piet - Racistisk?

Indlægaf Aspargsen » 20. nov 2015, 11:36

kan ikke se af der skulle være nogen racistisk i det, man skal passe på af man ikke kammer over i kampen om hvem der kan være mest politisk korrekt
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Zwarte Piet - Racistisk?

Indlægaf thomassneum » 20. nov 2015, 11:39

Aspargsen skrev:kan ikke se af der skulle være nogen racistisk i det, man skal passe på af man ikke kammer over i kampen om hvem der kan være mest politisk korrekt


Politisk korrekt er blevet lige så udvandet et begreb som racisme er.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Zwarte Piet - Racistisk?

Indlægaf annella » 20. nov 2015, 16:16

Skumfidusen skrev:Så lad bare mig være den første der faktisk bliver lidt stødt over det. Stødende adfærd bliver ikke nødvendigvis fint bare fordi det er tradition og der er gode grunde til at minstrel shows blev opgivet og at vi ikke længere bruger hvide mennesker malet sorte til at fremstille mennesker af afrikansk oprindelse i film og skuespil.

Jeg er ikke sådan vildt agiteret eller rasende over det, men jeg forstår faktisk godt dem der bliver stødt over traditionen.


Mener du dermed også, at vi danskere skal ændre eller afskaffe vores traditioner, hvis eller fordi nogen bliver stødt over den ene eller anden danske tradition?

Hvad med Shakespeares over 400 år gamle teaterstykke (The Tragœdy of Othello, the Moor of Venice) burde Ohello heller ikke længe være sort men skal for fremtiden være hvid?

Nej det kan ikke gå an, hvis hvert land skal til at ændre på deres traditioner, fordi den eller den tradition støder 'nogen'
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Zwarte Piet - Racistisk?

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. nov 2015, 16:45

annella skrev:Mener du dermed også, at vi danskere skal ændre eller afskaffe vores traditioner, hvis eller fordi nogen bliver stødt over den ene eller anden danske tradition?

Hvad med Shakespeares over 400 år gamle teaterstykke (The Tragœdy of Othello, the Moor of Venice) burde Ohello heller ikke længe være sort men skal for fremtiden være hvid?

Nej det kan ikke gå an, hvis hvert land skal til at ændre på deres traditioner, fordi den eller den tradition støder 'nogen'


Mig bekendt sminker man ikke på den måde Othello sort ved nutidige opførsler af hverken skuespillet eller operaen. Det skyldes ikke hensynstagen til minorietsgrupper, men at det bare ikke er stilen indenfor teater mere. Man bruger heller ikke længere 2D-papkulisser med malede dagligstuer.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Zwarte Piet - Racistisk?

Indlægaf annella » 21. nov 2015, 10:40

adagio skrev:
annella skrev:Nej det kan ikke gå an, hvis hvert land skal til at ændre på deres traditioner, fordi den eller den tradition støder 'nogen'


Hvor mange potentielt stødende traditioner kan du da komme i tanke om? Jeg har svært ved at se en glidebane fra "vi afskaffer traditionen med den karikerede negerfigur" til "vi må ikke længere have juletræer eller fejre Grundlovsdag".



Var der ikke på et tidspunkt både stødende klager over Dannebrog og Schweiz' nationalflag p.g.a. af de hvide kors?
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Zwarte Piet - Racistisk?

Indlægaf Fru Sunshine » 21. nov 2015, 14:00

Jeg synes, det er lige så fjollet som at Lille sorte Sambo skulle være racistisk og Jeg har set en rigtig negermand-sangen.
Sidstnævnte er jo endda det stik modsatte.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Zwarte Piet - Racistisk?

Indlægaf Delfin » 21. nov 2015, 19:17

Det ved jeg ærlig talt ikke. Jeg kan i grunden godt lide, at hele juleeventyret ikke er hvidt. Jeg tror ikke tanken oprindeligt har været racistisk, og jeg tror heller ikke, den er det i dag. Det er voksnes tanker om diskrimination, der trækkes ned over hovedet på børnene, men når først tanken er plantet, kan det være svært at vende tilbage til uskylden.

http://www.information.dk/481261
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"