adagio skrev:
Jeg har vist ikke sagt at noget er en glidebane, jeg synes bare ikke det giver mening at forsøge at opstille en endelig facitliste for hvornår noget er over grænsen eller ej, man bliver nødt til at tage det fra sag til sag.
Ellers kunne jeg jo også gå i den anden retning og sammenligne Zwarte Piet med at jeg starter en tradition med at klæde mig ud som jøde med stor næse og pengekasse og i koncentrationslejrtøj og ser hvor mange jøder der tager anstød af det.
Du kan prøve, men jeg tror aldrig at sådan en tradition bliver en fasttømret del af vores kulturarv.
Pointen med traditioner er jo at de har eksisteret i mange år og at de har rod i en bestemt begivenhed eller tidsånd. Der er ikke noget i vores kultur eller tidsånd lige nu hvor sådan en jøde-udklædning ville give ret meget mening.
I en anden tid og en anden kontekst gav Zwarte Piet mening. Ellers var han jo aldrig opstået og blevet til en del af en kulturarv som folk tog til sig som noget helt naturligt og normalt. Det betyder ikke at han ville give mening hvis han blev opfundet i dag, men det er jo sådan det er med alle traditioner. De har rod i en anden tid.
I andre tider var det okay at børn tæskede sorte katte ihjel for at holde pesten for døren. I dag tæsker vi så en tønde med et billede af en kat. Jeg tror ikke at nogen opfatter det som en hyldest til en tid hvor dyremishandling var totalt i orden? På samme måde som jeg virkelig ikke tror at nogen opfatter Zwarte Piet som en hyldest til en tid hvor slaveri og undertrykkelse var fedt.
Og det er dybest set derfor jeg ikke forstår hvorfor man ville tage sådan noget personligt, og hvis man så alligevel gør, så kan jeg ikke lade være med at tænke at man så må lade være med at deltage, fremfor at forestille sig at man kan diktere overfor andre om de skal have lov til at gøre det, som de har gjort hvert år gennem adskillige generationer, og som dybest set er aldeles uskadeligt.
Også hvis man ser på Zwarte Piet som en helt isoleret sag.