Alternativ til Aldersopsparing?

Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Alternativ til Aldersopsparing?

Indlægaf Daine » 13. dec 2017, 20:50

Jeg kan se i min netbank, at regeringen til næste år ændrer det beløb man må sætte ind på sin aldersopsparing fra knap 30.000 til kun 5100,- om året. Findes der et alternativ til at kunne spare mere op til pensionen? Jeg har også opsparing via min arbejdsplads, men det er ikke alverden der kommer ud af det.
Jeg sætter lidt over 1000,- pr måned ind som det er nu, så det kommer jo til at falde noget :/

(Hvorfor gør de nu det, jeg troede de ville have vi skulle spare op til alderdommen :forvirret: )
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Alternativ til Aldersopsparing?

Indlægaf HerErJeg » 13. dec 2017, 20:57

Hvad for noget? Har du et link til det?
Det kan ikke passe, det ville udløse et ramaskrig hvis det forholdt sig sådan.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Alternativ til Aldersopsparing?

Indlægaf Studsgaard » 13. dec 2017, 20:59

Daine skrev:Jeg kan se i min netbank, at regeringen til næste år ændrer det beløb man må sætte ind på sin aldersopsparing fra knap 30.000 til kun 5100,- om året. Findes der et alternativ til at kunne spare mere op til pensionen? Jeg har også opsparing via min arbejdsplads, men det er ikke alverden der kommer ud af det.
Jeg sætter lidt over 1000,- pr måned ind som det er nu, så det kommer jo til at falde noget :/

(Hvorfor gør de nu det, jeg troede de ville have vi skulle spare op til alderdommen :forvirret: )

Er det ikke kun de sidste par år inden pensionsalderen beløbet ikke er så højt?
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Alternativ til Aldersopsparing?

Indlægaf Daine » 13. dec 2017, 20:59

HerErJeg skrev:Hvad for noget? Har du et link til det?
Det kan ikke passe, det ville udløse et ramaskrig hvis det forholdt sig sådan.

Her https://www.al-bank.dk/nyepensionsregler
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Alternativ til Aldersopsparing?

Indlægaf Daine » 13. dec 2017, 21:00

Studsgaard skrev:
Daine skrev:Jeg kan se i min netbank, at regeringen til næste år ændrer det beløb man må sætte ind på sin aldersopsparing fra knap 30.000 til kun 5100,- om året. Findes der et alternativ til at kunne spare mere op til pensionen? Jeg har også opsparing via min arbejdsplads, men det er ikke alverden der kommer ud af det.
Jeg sætter lidt over 1000,- pr måned ind som det er nu, så det kommer jo til at falde noget :/

(Hvorfor gør de nu det, jeg troede de ville have vi skulle spare op til alderdommen :forvirret: )

Er det ikke kun de sidste par år inden pensionsalderen beløbet ikke er så højt?

Ikke som jeg læser det.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Alternativ til Aldersopsparing?

Indlægaf Daine » 13. dec 2017, 21:01

Rettelse: det er ikke vedtaget endnu, men alt ser åbenbart ud til at de gør det. Og jeg undrer mig stadig over beslutningen.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Alternativ til Aldersopsparing?

Indlægaf Studsgaard » 13. dec 2017, 21:04

Du har ret - jeg læste det lige på regeringen side.

Ja så kan vi da heller ikke indbetale det vi gør fremover hvis det bliver vedtaget.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Alternativ til Aldersopsparing?

Indlægaf Studsgaard » 13. dec 2017, 21:05

Er der nogen der ved hvad man kan - eller de håber man vil bruge fremover så.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Alternativ til Aldersopsparing?

Indlægaf HerErJeg » 13. dec 2017, 21:19

Det virker som om man skal over på ratepension hvis de 5000 kr ikke er nok. Men hvis det er rate, så skal betalingen jo trækkes før skat og der skal betales skat ved udbetaling.
Om jeg fatter det, vi bliver født ind i verden uden noget, og staten skal ellers nok sørge for at vi kommer til at forlade verden uden noget.
Min kone har også en alderspension kørende med 1000 kr om måneden, fordi hendes egen gennem arbejde er alt andet end tilstrækkelig.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Alternativ til Aldersopsparing?

Indlægaf Wizzze » 13. dec 2017, 21:34

Studsgaard skrev:Er der nogen der ved hvad man kan - eller de håber man vil bruge fremover så.


Det ved de desværre ikke selv endnu, der skulle være kommet en pensionsreform i år, men som så meget andet er den udskudt.

jvf. Skatteministeriets udsendte vejledning fra nov. 2017. kan man næste år indbetale op til 30.200 på en aldersopsparing. Men som vi alle ved forhandler de stadig skat osv. så de kan stadig finde på at pille ved en hel masse. Så svaret lige nu er who knows... :rulle:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Alternativ til Aldersopsparing?

Indlægaf Studsgaard » 13. dec 2017, 21:38

Wizzze skrev:
Studsgaard skrev:Er der nogen der ved hvad man kan - eller de håber man vil bruge fremover så.


Det ved de desværre ikke selv endnu, der skulle være kommet en pensionsreform i år, men som så meget andet er den udskudt.

jvf. Skatteministeriets udsendte vejledning fra nov. 2017. kan man næste år indbetale op til 30.200 på en aldersopsparing. Men som vi alle ved forhandler de stadig skat osv. så de kan stadig finde på at pille ved en hel masse. Så svaret lige nu er who knows... :rulle:

Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal ændres, nu når det ikke er fordi de mener der er et andet og bedre alternativ. Jeg kunne bedre forstå det hvis de havde noget andet klar de tænker ville være bedre.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Alternativ til Aldersopsparing?

Indlægaf Wizzze » 13. dec 2017, 21:46

Studsgaard skrev:
Wizzze skrev:
Studsgaard skrev:Er der nogen der ved hvad man kan - eller de håber man vil bruge fremover så.


Det ved de desværre ikke selv endnu, der skulle være kommet en pensionsreform i år, men som så meget andet er den udskudt.

jvf. Skatteministeriets udsendte vejledning fra nov. 2017. kan man næste år indbetale op til 30.200 på en aldersopsparing. Men som vi alle ved forhandler de stadig skat osv. så de kan stadig finde på at pille ved en hel masse. Så svaret lige nu er who knows... :rulle:

Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal ændres, nu når det ikke er fordi de mener der er et andet og bedre alternativ. Jeg kunne bedre forstå det hvis de havde noget andet klar de tænker ville være bedre.


De er bange for at for mange skifter fra ratepension, hvor udbetalinger modregnes i folkepensionen, til aldersopsparingen, hvor der ikke modregnes i folkepensionen.
0
Do as I say! :whip:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Alternativ til Aldersopsparing?

Indlægaf avdotja » 13. dec 2017, 22:30

Altså: i princippet synes jeg det ville være fint nok, hvis der kom en forenkling sådan at alle pensionsopsparinger blev behandlet ens, skatte- og modregningsmæssigt.
2
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Alternativ til Aldersopsparing?

Indlægaf Daine » 14. dec 2017, 04:56

Jamen ffs! Så er det jo lige før det er ligegyldigt at spare op på aldersopsparing! Jeg kan huske fra pensionsmødet, at jeg skulle op på de der 1000,- om måneden før jeg reelt fik noget fornuftigt ud af opsparingen når jeg blev gammel og nu bliver det mere end halveret for mit vedkommende.
Jeg tvivler på at der er noget der hedder pension når jeg engang for lov til at stoppe med at arbejde (sikkert som 80 årig, med de ændringer de har lavet de sidste år og nok fortsætter med), så jeg forstår ikke at vi ikke bare får lov til at spare op AF VORES EGNE PENGE. Altså, det er sgu for sent for mig som 69 årig at få lov til at sætte ekstra ind, jeg tvivler på jeg kommer i den gruppe der har højindkomst og dermed råd til det, jeg skal have gang i det lange seje træk. Som nu bliver pænt meget sejere.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Alternativ til Aldersopsparing?

Indlægaf HerErJeg » 15. dec 2017, 06:44

Hvorfor skal det være smart at indbetale 45-50.000 kr. de sidste 5 år? Og hvem siger man har råd til at rive så mange penge ud?
Der kommer jo ingen nævneværdig forrentning over så kort tidsrum, så om man sparer penge op i madrassen eller på konto, det er tæt på ligegyldigt.
Men vi skal i hvert fald have min kones betalt op til max i år, vi har råd til alligevel, nu når fremtidigt indbetalinger mere end halveres, så det jævnes ud over et år tid.
1

Tilbage til "Privatøkonomi"