Ny israelsk ambassadør er vred over satiretegning i Politiken

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Ny israelsk ambassadør er vred over satiretegning i Politiken

Indlægaf annellaII » 14. dec 2017, 18:00

https://www.b.dk/kultur/ny-israelsk-ambassadoer-er-vred-over-satiretegning-i-politiken

Er det en genoplivning af nazitidens jødekarikaturer og antisemitiske propaganda, når Politiken kommenterer præsident Trumps anerkendelse af Jerusalem som Israels hovedstad med tegningen af en fed jødisk mand med krum næse og kalot på vej til grådigt at sluge en stegt fredsdue?

Det mener den nye israelske ambassadør, Benny Dagan, der endnu inden sin officielle tiltræden i morgen (15. december, red.) på Facebook har rettet en skarp kritik mod Poltiken.

»Disse bevidst fordrejede symboler giver straks mindelser om de billeder, der er blevet brugt i tidligere tider i Europa og i dag i Iran og andre steder i Mellemøsten for at ophidse imod jøder og Israel,« skriver han.

»Det lader til, at avisen er fuldstændig uvidende om den triste kendsgerning, at jødiske samfund i Skandinavien har været under angreb de seneste dage, hvor der er kastet brandbomber mod jødiske mål i Göteborg og Malmö. Selv her i københavn har vi oplevet vandalisme og ubehagelige tilråb til jøder. Alt sammen mens vi vi stadig tænker på de forfærdelige terrorangreb i 2015, der tog livet af to danske borgere. Man skulle tro, at alle i dag er klar over, hvilken rolle den slags forvrængede billeder kan spille for at tilskynde til voldelig adfærd.«

Karikaturen med titlen »Den stegte due kom flyvende«, tegnet af Per Marquard Otzen, var Dagens Tegning i Politiken 12. december.

På netmediet Israel Online sammenligner forfatteren Dan Harder Politiken-satiren med Hans Schweitzers propagandaplakat »Der Jude, Kriegsanstifter, Kriegsverlängerer« fra 1928 og skriver blandt andet:

»Tegneren benytter sig (bevidst eller ubevidst) med billedet af den fede, glubske jøde, der spiser freden, af en klassisk antisemitisk symbolik, der trækker paralleller til den nazistiske prodaganda: Den velnærede jøde skaber krig og konflikt og profiterer på andres lidelse. Hvis man på Politiken ikke ønsker at bidrage til jødehadet i Danmark, burde man nok være lidt mere kritisk med hvilket billedsprog man accepterer i sine spalter.«


Hvad er din mening om tegningen?

Da jeg første gang så tegningen, tænkte jeg som ikke videre over den og slet ikke i forbindelse med en genoplivning af nazitidens jødekarrikaturer og heller ikke ikke i forbindelse eller sammenligning med en eneste propagandaplakat fra nazitiden rettet mod jøder.


Billede
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4932
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7923

Re: Ny israelsk ambassadør er vred over satiretegning i Politiken

Indlægaf Nicolait » 14. dec 2017, 18:28

Ambassadøren kan rende og hoppe. Der trækkes altid antisemit-kortet, når der siges noget negativt om Israel.
Tegningen er der intet galt med.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Ny israelsk ambassadør er vred over satiretegning i Politiken

Indlægaf Frank » 14. dec 2017, 19:01

Ikke helt så karikeret som de var tilbage i trediverne og fyrrerne. Men han kan godt have ret i at den indeholder lidt af det samme. Om det er tilsigtet, er jeg ikke sikker på. Finder jeg antisemitisme i den eller den stødende som jøde? Næ, sådan set ikke. Nok mest ligegyldig.
0
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Ny israelsk ambassadør er vred over satiretegning i Politiken

Indlægaf Seladon » 14. dec 2017, 19:52

Ret svært at være tegner nu om dage :rulle:
Man arbejder for løn og utak. :(
1
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Ny israelsk ambassadør er vred over satiretegning i Politiken

Indlægaf thomassneum » 15. dec 2017, 07:29

Det virker til at tegningen fungerede efter hensigten.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Ny israelsk ambassadør er vred over satiretegning i Politiken

Indlægaf annellaII » 15. dec 2017, 07:34

thomassneum skrev:Det virker til at tegningen fungerede efter hensigten.


Jeg tror slet ikke på, at det var tegnerens hensigt at genere jøderne, og så fantastisk er tegningen nu heller ikke.
0
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: Ny israelsk ambassadør er vred over satiretegning i Politiken

Indlægaf Bad Samaritan » 15. dec 2017, 07:40

Jeg glæder mig til at se Trykkefrihedsselskabet og Inger S. spamme den ud over det hele... fordi, du ved.... ytringsfrihed!
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Ny israelsk ambassadør er vred over satiretegning i Politiken

Indlægaf thomassneum » 15. dec 2017, 07:41

annellaII skrev:
thomassneum skrev:Det virker til at tegningen fungerede efter hensigten.


Jeg tror slet ikke på, at det var tegnerens hensigt at genere jøderne, og så fantastisk er tegningen nu heller ikke.


Jeg er lang fra imponeret over tegningen som jeg selv først forstod, da jeg læste teksten. Men satire er vel ment for at skabe debat.. yatzy! :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Ny israelsk ambassadør er vred over satiretegning i Politiken

Indlægaf Chichu » 15. dec 2017, 07:51

Gud hvor er jeg træt af zionistiske jøder, som trækker nazi-kortet hver gang man drister sig til at kritisere deres bundrådne ageren på de besatte områder. Jeg har absolut intet mod jøder. Men jeg har meget mod zionister. Og selvom der er overlap, så er det to vidt forskellige ting.
1
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Ny israelsk ambassadør er vred over satiretegning i Politiken

Indlægaf Conway » 15. dec 2017, 08:36

Fordelen ved fornærmede jøder er at de ikke brænder flag og ambassader af som visse andre :-)
Tegningens kvalitet ligger helt i tråd med alt andet der kommer fra Politiken.
1
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20487
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43979

Re: Ny israelsk ambassadør er vred over satiretegning i Politiken

Indlægaf paint » 15. dec 2017, 10:00

Jeg ser ikke tegningen som en kommentar til jøder, generelt. Men til den israelske højrefløjs ageren i Israel-Palæstina konflikten. Det ville da også være underligt at lige netop Politiken, skulle have noget imod jøder. De har haft to jødiske chefredaktører (Seidenfaden og tidligere Herbert Pundik)

Til gengæld har Politiken, flere gange langet ud efter den israelske højrefløj og deres ikke særligt fredelige ageren.

Umiddelbar så jeg tegningen som en stikpille til Israels Premierminister Benjamin Netanyahu, som lige har været på turné i bl.a Frankrig, som reaktion på Macrons kritik af Trumps udtalelser om Jerusalem.

Netanyahu og hans højrefløjsparti, er ikke ligefrem fredsduer, og hans glæde over Trumps udtalelser om Jerusalem, opfattes af nogle som stegte fredsduer, der kommer flyvende lige ind i munden på Netanyahu, som dog behændigt har 'glemt' at Trump ikke sagde et ord om et 'udelt' Jerusalem, men blot at de anerkendte byen som Israels Hovedstad. Dette forhindrer selvsagt ikke at halvdelen af byen, som nu, er palæstinensisk.

Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ny israelsk ambassadør er vred over satiretegning i Politiken

Indlægaf Slettet bruger » 15. dec 2017, 18:11

Seladon skrev:Ret svært at være tegner nu om dage :rulle:
Man arbejder for løn og utak. :(



Ja det er lidt sådan, enten går folk amok på en fordi man mangler kant og er kedelig, eller også er der en ambassadør eller et land eller en hel religion der går amok på en.
0
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Ny israelsk ambassadør er vred over satiretegning i Politiken

Indlægaf Seladon » 15. dec 2017, 19:21

eks-Maupassant skrev:
Seladon skrev:Ret svært at være tegner nu om dage :rulle:
Man arbejder for løn og utak. :(



Ja det er lidt sådan, enten går folk amok på en fordi man mangler kant og er kedelig, eller også er der en ambassadør eller et land eller en hel religion der går amok på en.


Nemlig, og så begynder vi at ryste i bukserne over vi ikke længere kan sælge Fetaost og Lurpak. :forvirret2:
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ny israelsk ambassadør er vred over satiretegning i Politiken

Indlægaf Slettet bruger » 15. dec 2017, 19:26

Seladon skrev:
eks-Maupassant skrev:
Seladon skrev:Ret svært at være tegner nu om dage :rulle:
Man arbejder for løn og utak. :(



Ja det er lidt sådan, enten går folk amok på en fordi man mangler kant og er kedelig, eller også er der en ambassadør eller et land eller en hel religion der går amok på en.


Nemlig, og så begynder vi at ryste i bukserne over vi ikke længere kan sælge Fetaost og Lurpak. :forvirret2:


Well ja det kan blive et problem hvis ham der ambassadøren spiser mega meget feta og lurpak.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"