Er det en genoplivning af nazitidens jødekarikaturer og antisemitiske propaganda, når Politiken kommenterer præsident Trumps anerkendelse af Jerusalem som Israels hovedstad med tegningen af en fed jødisk mand med krum næse og kalot på vej til grådigt at sluge en stegt fredsdue?
Det mener den nye israelske ambassadør, Benny Dagan, der endnu inden sin officielle tiltræden i morgen (15. december, red.) på Facebook har rettet en skarp kritik mod Poltiken.
»Disse bevidst fordrejede symboler giver straks mindelser om de billeder, der er blevet brugt i tidligere tider i Europa og i dag i Iran og andre steder i Mellemøsten for at ophidse imod jøder og Israel,« skriver han.
»Det lader til, at avisen er fuldstændig uvidende om den triste kendsgerning, at jødiske samfund i Skandinavien har været under angreb de seneste dage, hvor der er kastet brandbomber mod jødiske mål i Göteborg og Malmö. Selv her i københavn har vi oplevet vandalisme og ubehagelige tilråb til jøder. Alt sammen mens vi vi stadig tænker på de forfærdelige terrorangreb i 2015, der tog livet af to danske borgere. Man skulle tro, at alle i dag er klar over, hvilken rolle den slags forvrængede billeder kan spille for at tilskynde til voldelig adfærd.«
Karikaturen med titlen »Den stegte due kom flyvende«, tegnet af Per Marquard Otzen, var Dagens Tegning i Politiken 12. december.
På netmediet Israel Online sammenligner forfatteren Dan Harder Politiken-satiren med Hans Schweitzers propagandaplakat »Der Jude, Kriegsanstifter, Kriegsverlängerer« fra 1928 og skriver blandt andet:
»Tegneren benytter sig (bevidst eller ubevidst) med billedet af den fede, glubske jøde, der spiser freden, af en klassisk antisemitisk symbolik, der trækker paralleller til den nazistiske prodaganda: Den velnærede jøde skaber krig og konflikt og profiterer på andres lidelse. Hvis man på Politiken ikke ønsker at bidrage til jødehadet i Danmark, burde man nok være lidt mere kritisk med hvilket billedsprog man accepterer i sine spalter.«
Hvad er din mening om tegningen?
Da jeg første gang så tegningen, tænkte jeg som ikke videre over den og slet ikke i forbindelse med en genoplivning af nazitidens jødekarrikaturer og heller ikke ikke i forbindelse eller sammenligning med en eneste propagandaplakat fra nazitiden rettet mod jøder.