Åndssvage chokolade....

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Åndssvage chokolade....

Indlægaf Fru Sunshine » 25. nov 2015, 09:54

Jeg KAN åbenbart ikke temperere chokolade.
Jeg har forsøgt både med mikroovn, termometer og det der med at smelte en tredjedel over vandbad og så smelte resten deri.
Og min mørke chokolade bliver bare grå og grim, når det kommer på.

Sidst på honningkager.

Hvad gør jeg galt - og hvordan gør I?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Åndssvage chokolade....

Indlægaf Persnikedy » 25. nov 2015, 09:58

Jeg fare selv i flint i weekenden da det fuckede up for mig 3 gange i streg. Og jeg har gjort det en gang før hvor det lykkes så jeg evd det er muligt.

Det med at den bliver grå er fordi der er kommet lidt vanddamp deri. Der skal så lidt til for at den bliver grå
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8928
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1516
Likede indlæg: 25572

Re: Åndssvage chokolade....

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. nov 2015, 10:00

jeg brugser konsekvent mikrovnen...
Min går op til effekt 1000, og jeg vælger typisk at bruge effekt 300, og så give det en 5-6 minutter, med pauser undervejs hvor jeg lige rører det.
Det smelter så fint så fint, og får det "rigtige knæk" når det er størknet igen.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14759
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24793

Re: Åndssvage chokolade....

Indlægaf sigge » 25. nov 2015, 10:15

Mit lykkes ca. hver tredje gang, så jeg er ikke just ekspert. Men jeg bruger det råd, jeg har fået på et chokoladekursus: Smelter ca. halvdelen over vandbad og smelter resten deri. Hvis jeg laver noget, der tager længere tid (som f.eks. fyldt chokolade), varmer jeg lidt med en hårtørrer undervejs, hvis det bliver for tyktflydende til at arbejde med.
3
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Åndssvage chokolade....

Indlægaf Fru Sunshine » 25. nov 2015, 10:31

Den var ikke grå, da jeg smurte det på. Da var den faktisk ret fin og skinnende, men da skidtet så tørrede, så BANG. Grå kager. Æv.

Men jeg har tænkt mig at afprøve samtlige råd, jeg får her. Det må da lykkes engang.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Åndssvage chokolade....

Indlægaf Fru Sunshine » 25. nov 2015, 10:34

Nå ja: jeg er lidt udfordret med min mands mikroovn. Jeg kan ikke finde ud af den. Det er sådan en fancy-dum tingest, hvor man skal vælge program, og ikke bare styrke og tid.
Jeg savner min gamle ovn, hvor man drejede på to knapper, men den gik til de evige mikromarker for længe siden.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Åndssvage chokolade....

Indlægaf Pussikat82 » 25. nov 2015, 10:49

2/3 hakkes groft og smeltes over vandbad til en temperatur i starten af 50'erne. 1/3 hakkes ultra fint og puttes i en anden skål. Den smeltede chokolade hældes over og vendes lige rundt, så det dækker. Får lov at stå meget kort og smelte lidt, før du rører igen. Så skulle det gerne være smeltet alt sammen og have en temperatur på 31-32 grader. Er der lidt klumper i, eller er chokoladen for kold, har jeg haft succes med at fiske klumperne.ud og smide dem i vandbaseret igen, eller en smule af.chokoladen, hvis der igen klumper er, og så tilbage i den anden skål, når den er varmet godt op. Sikkert ikke protokol, men det virker. Det er i øvrigt meget nemmere at tempereret en stor mængr chokolade i forhold til en lille.

Det, der virker til at.være det vigtigste, når jeg tempereret, er at den tredjedel, som skal overhældes med smeltet chokolade, er hakket til pulvariseringsstadiet. Det smeltede chokolade kan hældes over lidt ad gangen, hvis man er i tvivl, om chokoladen bliver for varm.
1
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14719
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19068

Re: Åndssvage chokolade....

Indlægaf Flora » 25. nov 2015, 10:51

Nu gør jeg det ikke selv så meget i julebag og konfekt og den slags, men min mor gør og hun bruger en chokoladesmelter med stor succes. Den smelter chokoladen og holder den på en passende temperatur så den hverken bliver for varm eller når at størkne. Måske det var noget?
1
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Åndssvage chokolade....

Indlægaf Karkluden » 25. nov 2015, 11:46

Pussikat82 skrev:2/3 hakkes groft og smeltes over vandbad til en temperatur i starten af 50'erne. 1/3 hakkes ultra fint og puttes i en anden skål. Den smeltede chokolade hældes over og vendes lige rundt, så det dækker. Får lov at stå meget kort og smelte lidt, før du rører igen. Så skulle det gerne være smeltet alt sammen og have en temperatur på 31-32 grader. Er der lidt klumper i, eller er chokoladen for kold, har jeg haft succes med at fiske klumperne.ud og smide dem i vandbaseret igen, eller en smule af.chokoladen, hvis der igen klumper er, og så tilbage i den anden skål, når den er varmet godt op. Sikkert ikke protokol, men det virker. Det er i øvrigt meget nemmere at tempereret en stor mængr chokolade i forhold til en lille.

Det, der virker til at.være det vigtigste, når jeg tempereret, er at den tredjedel, som skal overhældes med smeltet chokolade, er hakket til pulvariseringsstadiet. Det smeltede chokolade kan hældes over lidt ad gangen, hvis man er i tvivl, om chokoladen bliver for varm.

Jeg gør nøjagtigt sådan her, det har aldrig slået fejl, ikke engang allerførste gang.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Åndssvage chokolade....

Indlægaf Maoam » 25. nov 2015, 12:32

Jeg læste et sted, at for at metoden, hvor man tempererer ved at komme usmeltet chokolade i smeltet chokolade skal virke, skal den usmeltede chokolade have de rigtige - tempererede - krystaller. Så metoden kan ikke bruges, hvis chokoladen har været opbevaret for varmt og er smeltet lidt.
1
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Åndssvage chokolade....

Indlægaf Fru Sunshine » 25. nov 2015, 12:33

Flora skrev:Nu gør jeg det ikke selv så meget i julebag og konfekt og den slags, men min mor gør og hun bruger en chokoladesmelter med stor succes. Den smelter chokoladen og holder den på en passende temperatur så den hverken bliver for varm eller når at størkne. Måske det var noget?

Den må på ønskesedlen.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Åndssvage chokolade....

Indlægaf Maoam » 25. nov 2015, 12:44

Chocolates & Confections fra The Culinary Institute of America:

"This techinque relies on allowing the existing Form-V crystails in the fully set chocolate to cool and seed the untempered chocolate"
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Åndssvage chokolade....

Indlægaf Fru Sunshine » 25. nov 2015, 13:07

Det er da vist godt, at jeg har rigeligt med overtræksarbejde at gøre hen ad vejen. Der er da et par teknikker, der skal afprøves igen.

Ellers tror jeg, jeg griber til min sædvanlige nødløsning: vi triller i ting.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Åndssvage chokolade....

Indlægaf Fru Sunshine » 26. nov 2015, 10:27

Nå ja. Chokoladen har ikke været opbevaret for varmt.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Vaginetta
Indlæg: 117
Tilmeldt: 23. sep 2015, 21:28
Kort karma: 4
Likede indlæg: 178

Re: Åndssvage chokolade....

Indlægaf Vaginetta » 28. nov 2015, 12:56

De to punkter der for alvor ændrede min chokoladeverden var:
1. Vandbad må aldrig boblekoge og skålen man har chokoladen i må ikke røre vandet. Det kan være en god ide at bruge en glasskål så man kan holde øje med vandet nedenunder uden at fjerne skålen og dermed øge risikoen for at få vand i chokoladen.

2. Jeg anskaffede mig et infrarødt termometer som kan måle temperaturen præcist uden at være i kontakt med chokoladen. Man peger bare på den som med en lommelygte. Tror den kostede omkring 100 kroner i et byggemarked. "Almindelige" termometre synes jeg kan være svære at bruge til chokolade med mindre man laver så store mængder at man kan være sikker på at få termometeret ned i en vis dybde.

9320.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1

Tilbage til "Mad og drikke"