Nomineringer

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Nomineringer

Indlægaf Sophaya » 25. nov 2015, 21:52

Jeg må lige have et indspark andetsteds fra.

Det forholder sig sådan, at jeg er frivillig i en organisation hvor jeg virkelig føler, at jeg gør en forskel. Nu skal vi holde en julefrokost, som jeg desværre ikke kan være med til, og i den forbindelse plejer der at være forskellige hyggelige tiltag. Jeg synes bare ikke, at det ene af dem i år er særlig hyggeligt.
Det drejer sig om nomineringer. Mest smilende frivillige, hvem der har gjort en ekstra indsats, hvem der har haft den sjoveste bytur med hvem og lignende. I og for sig uskyldigt nok, selvom jeg virkelig ikke er tilhænger af den slags. Jeg synes det er en dyrkning af den ekstroverte, og egentlig synes jeg det er forkert at fremhæve enkeltpersoner når vi alle ligger et stort arbejde i at hjælpe nogle mennesker. Desuden skal jeg da gerne indrømme blankt, at jeg aldrig er nomineret i den slags ting, fordi jeg er udpræget introvert, og jeg synes lidt at den slags er at fortælle alle de andre, der ikke er nominerede, at de ikke er ligeså gode.

Jeg har derfor valgt at ignorere opslaget hvor der blev bedt om navne til hver nominering, men her til aften får jeg en besked fra personen der står for det - om jeg ikke lige kan smide nogle navne, og kategorierne er sådan og sådan. Jeg svarer pænt og kort tilbage, at jeg ikke bryder mig om den slags, og at jeg synes alle de andre frivillige fortjener et kollektivt skulderklap, fordi de alle er kompetente, positive og dejlige mennesker der yder en stor indsats. Så tænkte jeg egentlig, at der ikke var mere at sige om det..
..Indtil hans svar kom, og var noget i nærheden af, at et fodboldhold også vandt ved en samlet indsats, men at derfor kårede man kampens spiller alligevel, efterfulgt af et småfornærmet "men du skal jo ikke tvinges til noget du ikke vil".
Det blev jeg faktisk lidt træt af - for det første synes jeg ikke man kan sammenligne rådgivning af unge med en konkurrencesport - og for det andet bruger jeg som rådgiver mange timer på at overbevise unge om, at det er okay at være introvert, at der skal være plads til forskelligheder, at man er god nok som man er osv.
Jeg synes det er et forkert signal at sende både internt og eksternt - til de unominerede frivillige der så ikke er helt lige så gode bare fordi de ikke er festens midtpunkt, og til de unge der hører om det fordi det strider imod de værdier jeg synes vi prøver at formidle.

Er jeg helt galt på den? Jeg bliver lidt irriteret over den fornærmede tone, når jeg egentlig synes jeg er i min gode ret til at sige fra. Jeg har ikke svaret, for jeg tror bare jeg bliver i dårligt humør og at han ikke kan/vil forstå min pointe.

Er der andre herinde, der får knopper af den slags nomineringer, eller er jeg bare sart?
5
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13317

Re: Nomineringer

Indlægaf Rapfisk » 25. nov 2015, 22:04

Langt hen ad vejen har jeg det som dig, og jeg synes egentlig, "bedste bytur" og andet i den stil både er umodent og tager fokus fra det, folk er samlet for at fejre.

Når det er sagt, har jeg egentlig ikke noget imod, at andre gør det, så længe de ikke nominerer mig.

Hvis jeg var dig, ville jeg ikke gøre mere nu, og så kan folk blive fornærmede eller lade være. Efter festen, fx til jul eller nytår, ville jeg sende en besked ud til alle, fx på en fælles facebookgruppe, hvor jeg roste alle mine organisationsfæller i fællesskab og skrev, hvor glad jeg var for at være en del af den organisation, vi i fællesskab udgjorde. Så har du gjort dit til, at også de introverte har fået deres ros.
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Nomineringer

Indlægaf Joe » 25. nov 2015, 22:14

Jeg forstår dig godt. Jeg har fået et rimeligt anstrengt forhold til prisuddelinger. Desværre er jeg i et fag, hvor det virker til at alle andre synes at priser er det fedeste der nogensinde kan overgå en, og dermed er der også sindssygt mange forskellige priser, der hele tiden deles ud til folk. Jeg får kriller af det, jeg gider ikke sådan noget.
Da jeg færdiggjorde uddannelsen, sad vi måske 75 nyuddannede samt familier til dimissionen. Her skulle vi så bruge halvanden time på at se de samme tre-fire personer modtage en stak priser. Jeg havde egentlig troet, det var vores alles dag.
3
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Nomineringer

Indlægaf dgd2007 » 26. nov 2015, 01:42

Er det noget amerikansk inspireret? :gruble:
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Nomineringer

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. nov 2015, 06:36

Jeg er enig med dig, men samtidig tænker jeg, at det her nok mere skyldes manglende refleksion over jeres kultur og værdier som virksomhed end bevidst favorisering af en bestemt mennesketype.

På den måde er det i virkeligheden en del af en større diskussion om, hvad en julefrokost egentlig er. En professionel eller en privat begivenhed?
Medmindre jeres fest 100% arrangeres og finansieres af de frivillige selv og foregår udenfor organisationen, mener jeg helt klart, at det første er tilfældet, og at det skal tænkes ind i planlægningen, og selv hvis det er en privat begivenhed, burde arrangørerne efter min mening stadig være opmærksomme på, hvilke signaler de sender med de her nomineringer, både ift. til jer, der allerede er aktive, og ift. rekruttering fremover. Hvilket i sidste ende kommer til at kunne mærkes for jeres brugere.

Din kritik lyder til både at være gennemtænkt og velformuleret, så jeg synes egentlig, at du skal dele dine tanker med nogen, der har med organisationens værdier og brand at gøre. Ikke som en klage, men som nogle tanker om signaler og praksis ift. det, I gerne vil stå for og signalere til brugerne.
4
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Nomineringer

Indlægaf Sophaya » 26. nov 2015, 07:18

DetSorteCirkus skrev:Jeg er enig med dig, men samtidig tænker jeg, at det her nok mere skyldes manglende refleksion over jeres kultur og værdier som virksomhed end bevidst favorisering af en bestemt mennesketype.

På den måde er det i virkeligheden en del af en større diskussion om, hvad en julefrokost egentlig er. En professionel eller en privat begivenhed?
Medmindre jeres fest 100% arrangeres og finansieres af de frivillige selv og foregår udenfor organisationen, mener jeg helt klart, at det første er tilfældet, og at det skal tænkes ind i planlægningen, og selv hvis det er en privat begivenhed, burde arrangørerne efter min mening stadig være opmærksomme på, hvilke signaler de sender med de her nomineringer, både ift. til jer, der allerede er aktive, og ift. rekruttering fremover. Hvilket i sidste ende kommer til at kunne mærkes for jeres brugere.

Din kritik lyder til både at være gennemtænkt og velformuleret, så jeg synes egentlig, at du skal dele dine tanker med nogen, der har med organisationens værdier og brand at gøre. Ikke som en klage, men som nogle tanker om signaler og praksis ift. det, I gerne vil stå for og signalere til brugerne.


Festen er betalt og afholdt af organisationen, og de frivillige der har haft lyst har fået lov at være med til at planlægge hvad der skal ske i løbet af aftenen. Jeg så personligt gerne, at det var holdt mere i organisationens ånd lige på det punkt med nomineringerne, men du har nok ret i at det nærmere er manglende refleksion fra "fest-udvalget"s side.
Jeg tror at jeg vil forsøge at nævne det på en let måde overfor min leder, næste gang vi er der samtidig. Det bliver efter julefrokosten, desværre, men så kunne det være at det i det mindste ville sætte nogle tanker igang omkring konceptet fremadrettet - for hvis alle vores fester fra nu af skal være med nomineringer af hvem der er de bedste, så tror jeg ikke jeg har lyst til at komme.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Nomineringer

Indlægaf dgd2007 » 26. nov 2015, 07:34

Det kan måske også være, det bare er en gang gas? :)
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Nomineringer

Indlægaf Tux » 26. nov 2015, 08:11

Jeg kan godt følge dig i, at det ikke er et særlig velvalgt indslag i den her sammenhæng. Synes heller ikke arrangørs attitude er særlig konstruktiv, og er også lidt allergisk overfor den slags metaforer. Bare fordi du kan finde på noget der minder en smule om situationen, betyder det ikke at det kan overføres 1-1 til enhver situation.. (slet ikke den her)

I det hele tage er jeg også meget kritisk over for, at der lægges så meget mere værdi i "ekstroverte kompetencer" end der gør på de "introverte". I mit hoved er der ikke nogen type kompetencer der er mere værd en andre, for der er jo brug for alle typer for at få hjulene til at køre rundt..

Når det er sagt, så ville jeg selv trække lidt på skuldrene og betragte det som det det er - et indslag der skal bringe lidt sjovt ind i festen. Er selv ret tolerant over for den slags ikke-helt-gennemtænkte-ting, når det kommer fra et fest-udvalg bestående af kolleger. Det kan i forvejen være svært at få folk til at involvere sig i den slags, og at være alt for kritisk gør bare at der ikke i fremtiden bliver arrangeret fester (fordi folk ikke gider). Hvis noget lignende kommer fra et leder-niveau, er jeg dog ret konsekvent i at påtale det i skarpe vendinger..
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Nomineringer

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. nov 2015, 09:44

dgd2007 skrev:Det kan måske også være, det bare er en gang gas? :)


Jeg er ikke i tvivl om, at det er tænkt som et underholdende indslag, som gæsterne ikke skal tage for alvorligt. Det er ikke noget med forfremmelser og guldrandede diplomer :) Problemet er bare, eller kan være, at man ikke kan diktere, hvad folk finder sjovt eller omvendt stødende, og her mener jeg, at man bør være lydhør, hvis det bliver påpeget, at noget gak og gøgl måske ikke passer så godt ind i organisationens værdier.

Hvis nomineringerne er ensidige og kun præmierer udadvendte kvaliteter, er det, synes jeg, forventeligt, at det kan vække modstand i et frivilligt tilbud, der netop arbejder med at rådgive og støtte unge, som har svært ved at indgå i sociale sammenhænge. Både fordi der kan være et værdimæssigt clash, og fordi der især blandt frivillige generelt er en tendens til at gøre en indsats for "sine egne" eller tæt på. Det vil sige, at man her burde kunne regne ud, at der også blandt de ansatte findes en del introverte.

Faktisk vil jeg gå så langt som til at sige, at det i det hele taget er noget underligt noget med uformelle prisuddelinger af enhver art i en organisation, der til daglig åbenbart har fokus på bagsiden af tidens stærkt konkurrenceprægede og perfekthedsdyrkende samfund, hvor mange unge netop føler, at de hele tiden skal bedømmes og sammenlignes med andre.
Fint nok hvis organisationen fx. varetager et par legater eller lignende til frivillige, der gør en særlig indsats, men at bruge en popularitetskonkurrence på tværs af teamet, hvor de frivillige skal rangordne hinanden, som underholdning; det er i mine øjne et tegn på, at man dybest set ikke rigtig har forstået, hvad det er for et sted, man befinder sig.
3
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Nomineringer

Indlægaf Bimmerdyret » 26. nov 2015, 10:36

Selv det, at nomineringerne ikke engang er anonyme (for ellers blev man jo ikke " rykket" for at smide nogle navne på), finder jeg usympatisk - rigtig god mulighed for at sætte konflikter igang på arbejdpladsen, med nag, bitterhed og skuffelse.
Hopper helt klart med på at arrangementet er fejlagtigt!
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Nomineringer

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. nov 2015, 10:40

Bimmerdyret skrev:Selv det, at nomineringerne ikke engang er anonyme (for ellers blev man jo ikke " rykket" for at smide nogle navne på), finder jeg usympatisk - rigtig god mulighed for at sætte konflikter igang på arbejdpladsen, med nag, bitterhed og skuffelse.
Hopper helt klart med på at arrangementet er fejlagtigt!


Vigtig pointe. Det gør det universelt dumt som underholdende indslag.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Nomineringer

Indlægaf kidkomb » 9. dec 2015, 06:25

Jeg har det ikke som dig og jeg læser slet ikke fornærmet tone ind i den sætning. Jeg læser det som om han giver en forklaring på sit synspunkt og afslutter med at det altså er helt ok, at du ikke har lyst.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Nomineringer

Indlægaf kidkomb » 9. dec 2015, 06:32

Selve nomineringerne, "prisuddelingen"og sådan er oftest lidt kikset og bestemt ikke noget jeg tilskynder, men medmindre folk er nogle klaphatte og laver upassende kategorier eller trækker begivenheder frem i lyset, som er ubehagelige eller udstillende, så kan jeg overhovedet ikke se problemet.
Det kan jeg så se at andre kan ( ikke ment ironisk!)
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Nomineringer

Indlægaf Fru Sunshine » 9. dec 2015, 11:42

kidkomb skrev:Selve nomineringerne, "prisuddelingen"og sådan er oftest lidt kikset og bestemt ikke noget jeg tilskynder, men medmindre folk er nogle klaphatte og laver upassende kategorier eller trækker begivenheder frem i lyset, som er ubehagelige eller udstillende, så kan jeg overhovedet ikke se problemet.
Det kan jeg så se at andre kan ( ikke ment ironisk!)

Jeg kan heller ikke.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Nomineringer

Indlægaf Sophies-mor » 9. dec 2015, 14:05

Jeg læser lidt tøsefornærmelse ind i hans sætning. Det kunne have været formuleret meget bedre :)
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Livets forhold"