Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8916
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1045
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18047

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 9. jan 2018, 19:14

flicka skrev:Nogle bud på anderledes og spændende storby-destinationer her i Europa til en venindetur over en forlænget weekend?

Jeg gad godt en tur til Marokko, Tel Aviv eller Beriut men det er jo ikke Europa og de to sidstnævnte er vist ikke så sikre at rejse til ifølge UM's rejsevejledninger. Eller Barcelona, hvis det være i Europa, men det er min veninde ikke så hooked på. Min veninde har også lige været i Budapest, så det er ikke lige noget, der behøver komme på listen.

Lige nu taler vi lidt om Berlin, men jeg har været i Berlin et par gange og kunne egentlig godt tænke mig at se noget helt andet.
Noget med spændende seværdigheder, bygninger, god mad og drikke. Wellness og shopping er mindre vigtigt.


Lissabon :love2:
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2204
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3221

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf flicka » 9. jan 2018, 19:16

LadyFox skrev:
flicka skrev:Nogle bud på anderledes og spændende storby-destinationer her i Europa til en venindetur over en forlænget weekend?

Jeg gad godt en tur til Marokko, Tel Aviv eller Beriut men det er jo ikke Europa og de to sidstnævnte er vist ikke så sikre at rejse til ifølge UM's rejsevejledninger. Eller Barcelona, hvis det være i Europa, men det er min veninde ikke så hooked på. Min veninde har også lige været i Budapest, så det er ikke lige noget, der behøver komme på listen.

Lige nu taler vi lidt om Berlin, men jeg har været i Berlin et par gange og kunne egentlig godt tænke mig at se noget helt andet.
Noget med spændende seværdigheder, bygninger, god mad og drikke. Wellness og shopping er mindre vigtigt.


Hvad med Skopje?


Jeg er måske misinformeret, men er maden i de østeuropæiske lande ikke rimelig kedelig? :genert:
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. jan 2018, 19:32

flicka skrev:
Jeg er måske misinformeret, men er maden i de østeuropæiske lande ikke rimelig kedelig? :genert:


Det korte svar: Nej.
Det længere svar: Jeg tror måske, nogen (inkl, mig selv engang) tænker sådan, fordi den kommunistiske periode var præget af vareknaphed og skrabet udvalg i butikkerne, men det central- og østeuropæiske køkken har oprindelig haft samme udgangspunkt mht. variation som det syd- og nordeuropæiske, og de muligheder er blevet genetableret med overgangen til kapitalisme. De storbyer, jeg har besøgt i Østeuropa har på sin vis mindet en del om København. Det oprindelige køkken kan nogle steder godt være lidt tungt i det, ligesom det klassiske danske typisk er, men udover at gamle retter jo godt alligevel kan være rigtig lækre og veltillavede, er der som regel også mulighed for at smage moderniserede og kreativt inspirerede versioner af det gamle køkken samt mad med rødder helt andre steder i verden.

Og uden at kende en dyt til det makedonske køkken, så forestiller jeg mig, ud fra geografien at dømme, at det er ret orienteret mod syd.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Wizzze » 9. jan 2018, 19:39

Mi55y skrev:
flicka skrev:Nogle bud på anderledes og spændende storby-destinationer her i Europa til en venindetur over en forlænget weekend?

Jeg gad godt en tur til Marokko, Tel Aviv eller Beriut men det er jo ikke Europa og de to sidstnævnte er vist ikke så sikre at rejse til ifølge UM's rejsevejledninger. Eller Barcelona, hvis det være i Europa, men det er min veninde ikke så hooked på. Min veninde har også lige været i Budapest, så det er ikke lige noget, der behøver komme på listen.

Lige nu taler vi lidt om Berlin, men jeg har været i Berlin et par gange og kunne egentlig godt tænke mig at se noget helt andet.
Noget med spændende seværdigheder, bygninger, god mad og drikke. Wellness og shopping er mindre vigtigt.


Lissabon :love2:


Eller Porto :love:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf LadyFox » 9. jan 2018, 19:55

flicka skrev:
LadyFox skrev:
flicka skrev:Nogle bud på anderledes og spændende storby-destinationer her i Europa til en venindetur over en forlænget weekend?

Jeg gad godt en tur til Marokko, Tel Aviv eller Beriut men det er jo ikke Europa og de to sidstnævnte er vist ikke så sikre at rejse til ifølge UM's rejsevejledninger. Eller Barcelona, hvis det være i Europa, men det er min veninde ikke så hooked på. Min veninde har også lige været i Budapest, så det er ikke lige noget, der behøver komme på listen.

Lige nu taler vi lidt om Berlin, men jeg har været i Berlin et par gange og kunne egentlig godt tænke mig at se noget helt andet.
Noget med spændende seværdigheder, bygninger, god mad og drikke. Wellness og shopping er mindre vigtigt.


Hvad med Skopje?


Jeg er måske misinformeret, men er maden i de østeuropæiske lande ikke rimelig kedelig? :genert:

Det er jo et spørgsmål om smag, jeg er personligt vild med mad fra Balkan :)
Meget makedonsk mad minder lidt om græsk og tyrkisk mad synes jeg.
Makedonsk vin er ganske udmærket.
1
...
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2204
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3221

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf flicka » 9. jan 2018, 20:02

DetSorteCirkus skrev:
flicka skrev:Jeg er måske misinformeret, men er maden i de østeuropæiske lande ikke rimelig kedelig? :genert:


Det korte svar: Nej.
Det længere svar: Jeg tror måske, nogen (inkl, mig selv engang) tænker sådan, fordi den kommunistiske periode var præget af vareknaphed og skrabet udvalg i butikkerne, men det central- og østeuropæiske køkken har oprindelig haft samme udgangspunkt mht. variation som det syd- og nordeuropæiske, og de muligheder er blevet genetableret med overgangen til kapitalisme. De storbyer, jeg har besøgt i Østeuropa har på sin vis mindet en del om København. Det oprindelige køkken kan nogle steder godt være lidt tungt i det, ligesom det klassiske danske typisk er, men udover at gamle retter jo godt alligevel kan være rigtig lækre og veltillavede, er der som regel også mulighed for at smage moderniserede og kreativt inspirerede versioner af det gamle køkken samt mad med rødder helt andre steder i verden.

Og uden at kende en dyt til det makedonske køkken, så forestiller jeg mig, ud fra geografien at dømme, at det er ret orienteret mod syd.


LadyFox skrev:
flicka skrev:Jeg er måske misinformeret, men er maden i de østeuropæiske lande ikke rimelig kedelig? :genert:

Det er jo et spørgsmål om smag, jeg er personligt vild med mad fra Balkan :)
Meget makedonsk mad minder lidt om græsk og tyrkisk mad synes jeg.
Makedonsk vin er ganske udmærket.


Det lyder til, at det faktisk kunne være interessant mad. Tak for jeres input, begge to :gogo:
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6626
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1180
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9490

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf FrøkenM » 11. jan 2018, 12:00

DetSorteCirkus skrev:Nogle gode tips til frokost, cafébesøg og middag i Aalborg?

Cafe Peace på Boulevarden er så hyggelig, maden er god og mange valgmuligheder, til meget rimelige priser. Deres brunch kan jeg anbefales. Det samme med Helmuth, der også ligger på Boulevarden.

Penny Lanes kager er to die for - specielt deres gulerodskage IMO :love2:

Vil også meget gerne slå et slag for Viktors Madhus, som ligger i Nørresundby (men nemt at komme til med offentlig transport eller på gåben) http://victorsmadhus.dk/forside.aspx?gclid=cj0kcqias9zsbrc5arisafmtuxflazvlxgkhgoqimewlckirqrfbhtz_uwra9vqpmgia8uvp7trqzjsaatfxealw_wcb
Det synes jeg er rigtig lækkert og meget overkommeligt prismæssigt også til en god frokost.

Desuden er der Pandekagehuset ved Lystbådehavnen http://pandekage-huset.dk/ eller Vestre Baadlaug, hvis man er til eksempelvis bøfsandwich - de er gode :love:


Ellers er der San Giovanni på Vesterbro, der laver god italiensk mad og hvis du er til sliders, kan jeg anbefale Wildebeest Gastropub der ligger tæt på Nordkraft http://wildebeest.dk/
1
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
MOGA
Indlæg: 4024
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7348

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf MOGA » 13. jan 2018, 22:19

flicka skrev:Nogle bud på anderledes og spændende storby-destinationer her i Europa til en venindetur over en forlænget weekend?

Jeg gad godt en tur til Marokko, Tel Aviv eller Beriut men det er jo ikke Europa og de to sidstnævnte er vist ikke så sikre at rejse til ifølge UM's rejsevejledninger. Eller Barcelona, hvis det være i Europa, men det er min veninde ikke så hooked på. Min veninde har også lige været i Budapest, så det er ikke lige noget, der behøver komme på listen.

Lige nu taler vi lidt om Berlin, men jeg har været i Berlin et par gange og kunne egentlig godt tænke mig at se noget helt andet.
Noget med spændende seværdigheder, bygninger, god mad og drikke. Wellness og shopping er mindre vigtigt.


Jeg gad godt til Helsinki.
1
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2204
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3221

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf flicka » 14. jan 2018, 10:13

Tusind tak for alle jeres gode forslag til interessante storbyer :kys:

Jeg er umiddelbart mest lun på Lissabon, men nu har vi fået flere muligheder, vi kan diskutere og vælge imellem :D
1
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2204
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3221

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf flicka » 14. jan 2018, 17:52

Alkaia skrev:
flicka skrev:Tusind tak for alle jeres gode forslag til interessante storbyer :kys:

Jeg er umiddelbart mest lun på Lissabon, men nu har vi fået flere muligheder, vi kan diskutere og vælge imellem :D


Jeg ved ikke hvornår du planlægger turen, bare i tilfælde af at det bliver Lissabon, så vær opmærksom på at de er værter for Eurovision i maj måned. :)


Orh! Rigtig, rigtig godt input. For vi talte om maj, men det kunne da være vi skulle overveje april eller september istedet.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8916
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1045
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18047

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 14. jan 2018, 19:36

flicka skrev:
Alkaia skrev:
flicka skrev:Tusind tak for alle jeres gode forslag til interessante storbyer :kys:

Jeg er umiddelbart mest lun på Lissabon, men nu har vi fået flere muligheder, vi kan diskutere og vælge imellem :D


Jeg ved ikke hvornår du planlægger turen, bare i tilfælde af at det bliver Lissabon, så vær opmærksom på at de er værter for Eurovision i maj måned. :)


Orh! Rigtig, rigtig godt input. For vi talte om maj, men det kunne da være vi skulle overveje april eller september istedet.


Vi var af sted sidst i april og havde virkelig lækkert vejr - 20-28 grader hver dag.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8916
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1045
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18047

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 18. jan 2018, 13:48

Vi har et gavekort til en overnatning, men vi har svært ved at finde ud af, hvilken by vi gerne vil bruge lidt tid i. Sidst var vi i Sønderborg, og det var en skøn tur. Vi går efter en by med et hyggeligt bymiljø og med nogle seværdigheder - også gerne i køreafstand fra byen. Vi har indsnævret det til nedenstående, fordi vi enten aldrig har været der eller har brugt meget begrænset tid i byen. Hvor ville du tage hen? Kender du til nogle seværdigheder i omegnen?

Hamborg
Kiel
Flensborg
Plön
Bad Bramstedt
Nyborg
Kolding
Haderslev
Gråsten
Ribe
Vejle
Holstebro
Skive
Frederikshavn
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14670
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf sigge » 18. jan 2018, 14:04

Mi55y skrev:Vi har et gavekort til en overnatning, men vi har svært ved at finde ud af, hvilken by vi gerne vil bruge lidt tid i. Sidst var vi i Sønderborg, og det var en skøn tur. Vi går efter en by med et hyggeligt bymiljø og med nogle seværdigheder - også gerne i køreafstand fra byen. Vi har indsnævret det til nedenstående, fordi vi enten aldrig har været der eller har brugt meget begrænset tid i byen. Hvor ville du tage hen? Kender du til nogle seværdigheder i omegnen?

Hamborg
Kiel
Flensborg
Plön
Bad Bramstedt
Nyborg
Kolding
Haderslev
Gråsten
Ribe
Vejle
Holstebro
Skive
Frederikshavn


Flere af mine kolleger taler meget varmt om Hamburg, men jeg ville ikke selv gide at køre så langt for kun en overnatning, tror jeg.

Så ville jeg hellere satse på Ribe, som har en super hyggelig gammel bykerne. Der kan jeg udover gågaden med de små, hyggelige butikker anbefale domkirken (inkl. at "klatre" op i tårnet) og vægterrundtur om aftenen. Selvom det ikke her helt på vejen, kunne man slå et sving forbi Tirpitz museet på ud- eller hjemvejen.

Flensburg har også en virkeligt hyggelig gågade og særligt Rote Strasse har nogle små baggårde og butikker, som man godt kan bruge lidt tid på. Her kunne man evt. kombinere med et besøg i Frøslevlejren eller en tur til Dybbøl Banke og det nye besøgscenter der.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9819
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9557

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Spjaerten » 18. jan 2018, 14:09

sigge skrev:
Mi55y skrev:Vi har et gavekort til en overnatning, men vi har svært ved at finde ud af, hvilken by vi gerne vil bruge lidt tid i. Sidst var vi i Sønderborg, og det var en skøn tur. Vi går efter en by med et hyggeligt bymiljø og med nogle seværdigheder - også gerne i køreafstand fra byen. Vi har indsnævret det til nedenstående, fordi vi enten aldrig har været der eller har brugt meget begrænset tid i byen. Hvor ville du tage hen? Kender du til nogle seværdigheder i omegnen?

Hamborg
Kiel
Flensborg
Plön
Bad Bramstedt
Nyborg
Kolding
Haderslev
Gråsten
Ribe
Vejle
Holstebro
Skive
Frederikshavn


Flere af mine kolleger taler meget varmt om Hamburg, men jeg ville ikke selv gide at køre så langt for kun en overnatning, tror jeg.

Så ville jeg hellere satse på Ribe, som har en super hyggelig gammel bykerne. Der kan jeg udover gågaden med de små, hyggelige butikker anbefale domkirken (inkl. at "klatre" op i tårnet) og vægterrundtur om aftenen. Selvom det ikke her helt på vejen, kunne man slå et sving forbi Tirpitz museet på ud- eller hjemvejen.

Flensburg har også en virkeligt hyggelig gågade og særligt Rote Strasse har nogle små baggårde og butikker, som man godt kan bruge lidt tid på. Her kunne man evt. kombinere med et besøg i Frøslevlejren eller en tur til Dybbøl Banke og det nye besøgscenter der.


Så langt er der altså ikke fra Århus området.

Og jeg hepper på Hamborg. Der er så meget fint at se. Og lækre restauranter!!!!
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8916
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1045
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18047

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 18. jan 2018, 14:11

sigge skrev:
Flere af mine kolleger taler meget varmt om Hamburg, men jeg ville ikke selv gide at køre så langt for kun en overnatning, tror jeg.

Så ville jeg hellere satse på Ribe, som har en super hyggelig gammel bykerne. Der kan jeg udover gågaden med de små, hyggelige butikker anbefale domkirken (inkl. at "klatre" op i tårnet) og vægterrundtur om aftenen. Selvom det ikke her helt på vejen, kunne man slå et sving forbi Tirpitz museet på ud- eller hjemvejen.

Flensburg har også en virkeligt hyggelig gågade og særligt Rote Strasse har nogle små baggårde og butikker, som man godt kan bruge lidt tid på. Her kunne man evt. kombinere med et besøg i Frøslevlejren eller en tur til Dybbøl Banke og det nye besøgscenter der.


Tak for input!

Ja, Hamborg er lidt en køretur. Ribe snakkede vi allerede om i sommers, men da var det så at gøre det i forbindelse med sort sol. Jeg vil derudover rigtig gerne se domkirken og vikingecenteret. Tirpitz lyder også spændende!

Dybbøl Banke så vi, da vi var i Sønderborg, men Frøslevlejren har ingen af os vist set. Så Flensborg er også stadig med i opløbet.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Rejser"