Jeg bliver sådan lidt "møf-agtig" over alle de amerikanske tiltag som svømmer ind over den danske kultur.
Egentlig er jeg ikke traditionalist, det er det kommercielle aspekt jeg stejler over. Det føles bare forkert at pengemænd og reklamemænd skal være dem der definerer hvad den fremtidige danske kultur skal være.
Mine tanker er selvfølgelig affødt af Black Friday "traditionen", Halloween og Valentines Day. Og Thanksgiving: Føtex tilbudskatalog opfordrer til at holde Thanksgiving. Det bliver et pænt nej tak herfra.
Alle disse traditioner er blevet indført i min levetid, direkte importeret fra USA. Faciliteret og formidlet af kapitalistiske interesser.
Jeg undrer mig over hvorfor vi bare hopper med på disse løjer. "Nå ja, det er da meget sjovt og hyggeligt, og vi skal endelig ikke stå udenfor".
Hvorfor sluger vi det råt, bare fordi det er USAsk? Er det fordi vi i virkeligheden er blevet så gennem konsumeristiske og kapitalistiske at det er umuligt at sige nej til den gulerod som kaldes forbrug? Jeg tror det.
Er det fordi vi er et par generationer som er blevet opdraget foran tv-skæmen og computerskærmen, og som har fået den amerikanske kultur ind med modersmælken, gennem tv-serier, film og internetkultur? Jeg tror det. Altså Coca Cola og cowboybukser er jo ikke noget nyt, men mediekulturen er blevet intensiveret gennem de seneste par generationer, og jeg tror at det baner vej for at nutidens danskere har så let ved at identificere sig med amerikansk kultur. Heldigt for de kommercielle interesser, men jeg tænker at det kunne være klædeligt med en smule mere refleksion hos den almene borger.
Så jeg møffer lige lidt videre
Lige om lidt går jeg sikkert ud og råwer af nogle unge knallert-lømmeler. Bagefter har jeg vist en ko der skal malkes, eller nogle runer der skal ristes.