Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8766
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7219

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Artem » 14. jan 2018, 23:29

Filipai skrev:Det er en lille bitte plet med enormt meget bly, der er mistanke om enten blymaling eller noget i den dur der er fundet i jorden, højst sandsynligt havde de aldrig nogensinde fundet noget hvis de havde gravet 30 cm til venstre, men jeg er en ulykkesfugl, så selvfølgelig gravede de på grundens eneste forurenede plet. Min fars kammerat blev passet hos parret der boede der for 40 år siden, og han jokede med at det måtte være alle hans blylodder der var fundet, det er jo lige ved siden af havnen og gode fisker muligheder, så kunne lige passe :D

På plantegning 2 kan du lure at carporten er foran huset og ikke på siden :) Men kan da sagtens være vi skal droppe den ene dør alligevel, for du har nok ret i at den ene vil være den man bruger.
Og så vil vi gerne have et toilet, og så ville det være tæt på kontor/gæsteværelse :) Men det vil passe os rigtigt godt at det lå for sig, jeg har givet mig ud i at være selvstændig, og lige nu har jeg kontorplads i byen, men på sigt (hvis altså min virksomhed holder ved) ville det være fedt at kunne arbejde hjemmefra uforstyrret.

Det kan da ikke tage meget tid at fjerne sådan en lille klat jord? Men ja fiskeri kan føre til blyforurening.

Ok giver mening hvis du vil have hjemmekontor der, og i får lavet et toilet der ude. Men ja drop den dør, og i kan nærmest heller ikke have en dør ind i det bryggers der, da "gangen" er for smal til det. Skal jo op på 130 cm hvis der skal være en dør i den ene side.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4163
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 999
Likede indlæg: 7878

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Filipai » 14. jan 2018, 23:34

Artem skrev:Det kan da ikke tage meget tid at fjerne sådan en lille klat jord? Men ja fiskeri kan føre til blyforurening.

Ok giver mening hvis du vil have hjemmekontor der, og i får lavet et toilet der ude. Men ja drop den dør, og i kan nærmest heller ikke have en dør ind i det bryggers der, da "gangen" er for smal til det. Skal jo op på 130 cm hvis der skal være en dør i den ene side.

Der er lige nøjagtigt 130 cm, men ja det er en helt fin ide bare at droppe den, men som sagt håber jeg arkitekten kan komme med noget input, vi har stillet ham den opgave at få et toilet ind i plantegningen, altså den de har kopieret, med indgang fra entreen.

Ja og nej, det er lidt en bøvlet situation, fordi at der jo stadig er et hus på grunden, og derfor ikke sådan lige at komme ind til forureningen, og så havde de lige glemt at høre regionen om hvor længe behandlingstiden er , og det er så 4 uger. Jorden bliver fjernet i morgen, men vores kontrakt lyder på at vi skal overtage en grund for der ingen forurening er, og så må vi jo vente :)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8766
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7219

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Artem » 14. jan 2018, 23:56

Filipai skrev:Der er lige nøjagtigt 130 cm, men ja det er en helt fin ide bare at droppe den, men som sagt håber jeg arkitekten kan komme med noget input, vi har stillet ham den opgave at få et toilet ind i plantegningen, altså den de har kopieret, med indgang fra entreen.

Ja og nej, det er lidt en bøvlet situation, fordi at der jo stadig er et hus på grunden, og derfor ikke sådan lige at komme ind til forureningen, og så havde de lige glemt at høre regionen om hvor længe behandlingstiden er , og det er så 4 uger. Jorden bliver fjernet i morgen, men vores kontrakt lyder på at vi skal overtage en grund for der ingen forurening er, og så må vi jo vente :)

Ja så må vi håbe han kan komme på en bedre løsning. ;)

Med hensyn til den jordflytning, der er det nu kommunen der står for det. Hvis man har jordprøver og ved hvor man vil køre jorden hen til en godkendt modtager, så plejer det at gå meget hurtigt med en jordflytningstilladelse. Hvor vi taler om et par dage, og her i min kommune er det normalt inden for samme dag. Der er jo ingen grund til at trække det ud, og er en god erhvervsservice.
Ellers findes der også jordhoteller, som har tilladelse til at modtage forurenet jord direkte uden kommunens tilladelse. (kender alt til det, da jeg tidligere har stået for sådan et jordhotel)
Men ok ved godt i ikke har travlt. Det lyder bare mærkeligt at det skal gå så langsomt, og specielt nu her om vinteren hvor der ikke er så meget at lave.

Hvad er det ellers for et tegneprogram du bruger?
Senest rettet af Artem 15. jan 2018, 07:18, rettet i alt 1 gang.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Daybreak » 15. jan 2018, 07:08

Et af kravene da vi kiggede på at bygge/kiggede nye huse var, at der var 2 indgange.
Når hele familien kommer hjem med 4 beskidte par støvler, 2 våde flyverdragter klasket ind i sand, 800 huer og vanter samt 2 computertasker, 2 børnehavetasker og det løse - så er det mega fedt lige at kunne svinge ind ad bryggersdøren, hænge det hele op, og lukke døren derud til. Og så ser entreen stadig pæn ud til gæster.
I vores gamle hus havde vi kun 1 indgang, og vi hadede det for et godt ord.
Det er selvfølgelig virkelig smag og behag, men jeg ville ikke gide at min entre var fyldt med 700 par sko, jakker osv., men i bryggerset er det ok - der kommer kun vi. Jeg ville bare virkelig overveje hvordan hverdagen ville fungere i praksis. Ideen om at man så lige løfter beskidte sko og overtøj videre ud i bryggerset tror jeg ikke rigtig på kommer til at ske i virkeligheden.

Kan i øvrigt se, at i vores kvarter (hvor alle knap 60 huse er bygget indenfor de sidste 2 år) har alle 2 indgange, nærmest uden undtagelse - så at det var noget man "gjorde engang" kan jeg ikke helt genkende.
2
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3097
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 436
Likede indlæg: 8108

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Charly » 15. jan 2018, 08:50

Vi er lige flyttet ind i vores nybyggede hus, og mit første råd må være: hav en god økonomisk bufffer! Der kommer hele tiden ekstra - besøg hos køkkenfirma, VVS, elektriker, gulve osv.

Især hos elektrikeren har vi lagt mange ekstra penge.
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14930
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1189
Likede indlæg: 25143

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf sigge » 15. jan 2018, 09:09

Det er faktisk en ret flot copy-paste af din tegning, de har lavet der. :D

Jeg forstår godt, at du i udgangspunktet ikke ville vise dem nogle af dine tegninger, så de ikke følte sig låst fast i det. Og jeg forstår også godt, at du så alligevel sendte noget til dem, når nu deres første udkast var så langt fra alt, I ønsker jer. Man kan så håbe, at arkitekten alligevel formår at skrue lidt op for kreativiteten, når vedkommende lige får lidt tid til at tænke over det. Ellers skal I da næsten have afslag i prisen, hvis du selv skal lave alt arkitektarbejdet.
4
You can't spell awesome without me.
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Ficus » 15. jan 2018, 09:19

Men enhver der kan bruge deres tegneprogram, kan jo have kopieret din tegning over :forvirret: Ville da nærmest ikke tro på at man har brugt løntimer på en arkitekthjerne eller konstruktør til det.

Er enig med Sigge i at der da må komme et forslag, som bærer præg af at det er en arkitekt der har tænkt det
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4163
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 999
Likede indlæg: 7878

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Filipai » 15. jan 2018, 09:40

Artem skrev:Ja så må vi håbe han kan komme på en bedre løsning. ;)

Med hensyn til den jordflytning, der er det nu kommunen der står for det. Hvis man har jordprøver og ved hvor man vil køre jorden hen til en godkendt modtager, så plejer det at gå meget hurtigt med en jordflytningstilladelse. Hvor vi taler om et par dage, og her i min kommune er det normalt inden for samme dag. Der er jo ingen grund til at trække det ud, og er en god erhvervsservice.
Ellers findes der også jordhoteller, som har tilladelse til at modtage forurenet jord direkte uden kommunens tilladelse. (kender alt til det, da jeg tidligere har stået for sådan et jordhotel)
Men ok ved godt i ikke har travlt. Det lyder bare mærkeligt at det skal gå så langsomt, og specielt nu her om vinteren hvor der ikke er så meget at lave.

Hvad er det ellers for et tegneprogram du bruger?


Der står oplyst flere steder at det er regionen, og det fortæller miljøfirmaet også, så det tror jeg nu helt bestemt de har ret i.Og det siger google også.
Det er et program der hedder Live Home 3d, det fungerer utroligt godt :)
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4163
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 999
Likede indlæg: 7878

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Filipai » 15. jan 2018, 09:44

Jeg må indrømme at mit første udkast til mailen lød noget ala "Hvor kan jeg sende min faktura til, eller i vil måske hellere have en jobansøgning?" Men min mand og kære far fik mig lige talt ned. Og de har jo ret i at vi skal i fællesskab opnå vores drømmehus. Men fårk jeg synes det var at gøre grin med mig at de sender deres skitse med copyright på, og hører hvad vi synes, når nu det er min tegning. Aftalen lød på at vores byggerådgiver måtte se vores tegninger og at vi så synes arkitekten lige skulle prøve at komme med noget kreativt. Mest fordi man jo kender det fra sig selv, man kan ikke lade være med at blive inspireret hvis man først ser en andens.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24647
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3203
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36856

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Daine » 15. jan 2018, 09:44

Jeg ville nok også have været den første til at sige, at I skulle slette en indgang, når de ligger lige klods op af hinanden. Men jeg har heller ikke børn, og det planlægger I jo med tiden at I skal have - så synes jeg betragtningerne fra andre giver rigtig god mening. Og det er ikke muligt at flytte døren længere ned, hvis I skal kunne udnytte rummet ordenligt.
En fordel synes jeg er, at man som gæst kommer til den “fine” indgang først, jeg har aldrig forstået det princip i, at man går hen af en indkørsel/havegang og den første dør man møder er bryggersdøren, som man ikke skal bruge. Sådan er det også hvor jeg bor, det er åndssvagt :D

Og så er jeg ret vild med din nye tegning, den giver en rigtig god udnyttelse af huset ... jeg ville dog nok parre de to tegninger, så venstre side af huset på tegning 1 bliver sat sammen med højre på tegning 2. Men jeg ville så også selv foretrække lidt større værelser :) Jeg synes ideen med bryggers/toilet er løst fint. Ja det kommer måske til at betyde at I skal skræddersy inventaret i bryggerset, men af alle rum i huset så vil jeg sige, at bryggerset er det hvor det gør mindst at det har en lidt dum form. Størrelsen er jo stadig fornuftig og I ville sagtens kunne udnytte pladsen.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4163
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 999
Likede indlæg: 7878

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Filipai » 15. jan 2018, 09:45

Charly skrev:Vi er lige flyttet ind i vores nybyggede hus, og mit første råd må være: hav en god økonomisk bufffer! Der kommer hele tiden ekstra - besøg hos køkkenfirma, VVS, elektriker, gulve osv.

Især hos elektrikeren har vi lagt mange ekstra penge.


Gulvene tror jeg faktisk er det der bekymrer mig mest. Vi har udset noget som jeg forestiller mig er ret meget dyrere end normalen. Vi har sat en rimelig stor ekstra buffer af til de andre ting, og så har vi 100.000 i generel buffer. Ellers så har jeg mulighed for lidt forskudsarv hvis alt går helt galt, men man vil jo gerne klare det selv.
1
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3097
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 436
Likede indlæg: 8108

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Charly » 15. jan 2018, 09:59

Vi har i øvrigt kun en indgang - til bryggers. Vores hus er ikke så stort, så hver kvadratmeter tæller. Vi er super glade for den løsning, og jeg synes ikke det roder specielt meget.
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19144

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Hunkat » 15. jan 2018, 10:03

Mine forældre har hus med to indgange, og jeg tror seriøst aldrig den "rigtige" indgang har været i brug, kun den i bryggerset bliver brugt. Det er jo der man kan hænge overtøj og stille sko, så hvorfor skulle man vade gennem huset med sine sko i hånden fordi man kom ind et forkert sted? :D
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4163
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 999
Likede indlæg: 7878

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Filipai » 15. jan 2018, 10:09

Hunkat skrev:Mine forældre har hus med to indgange, og jeg tror seriøst aldrig den "rigtige" indgang har været i brug, kun den i bryggerset bliver brugt. Det er jo der man kan hænge overtøj og stille sko, så hvorfor skulle man vade gennem huset med sine sko i hånden fordi man kom ind et forkert sted? :D


Det er sjovt med forskellen. I mit barndomshjem havde vi 2 indgange, og brugte altid den til entreen, pånær når vi havde været i haven.
Naboen med ens hus brugte konsekvent bryggers døren. Tror aldrig den anden er blevet brugt.

Hos mine forældre går jeg nok ind ad entre døren 90% af gangene.
Nu tror jeg også det bliver lidt anderledes hos os, og der kommer i hvert fald knagerækker og skostativer i entreen også, og så vil vi også have kattebakker i bryggerset.

Har gemt sådan noget som det her på pinterest, som jeg god gad have noget ala i entreen.
Billede
5
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Ficus » 15. jan 2018, 10:17

Jeg har gemt det samme billede på pinterest :-D Vi skal lave entre her i foråret.

De steder hvor jeg kommer, hvor der er 2 indgange, der bruger man mest entréen, når det er sådan en med plads til sko og overtøj og brygggerset mere er vaskemaskiner og sådan.
Kan komme på 2 huse, med to indgange, hvor vi bruger bryggerset/anden indgang: 1 hvor at bryggersdøren er omkring 4 meter tættere på indkørsel/adgang til grunden og så hos mine forældre, hvor vi som regel går ind ad havedøren, direkte i køkkenet, mest fordi det er tættest på der vi parkerer og vi har barnevogn, som står i haven. Hvis det er folk der kommer der tit bruger de haven, hvis det er fremmede eller alm gæster bruger de entréen.
1

Tilbage til "Bolig"