Kan IS få atomvåben og vil de bruge dem?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Kan IS få atomvåben og vil de bruge dem?

Indlægaf kidkomb » 25. nov 2015, 10:54

Det spørgsmål fløj pludselig gennem mit hovede idag.
Der er ret mange lande idag, der har atomvåben. Også flere end jeg vidste, da jeg googlede og fandt lidt om det.

Hvad hvis IS får fingre i atomvåben?
Har de dem allerede?
Min første tanke var, at de vil bruge dem, når de får dem (nøje planlagt selvfølgelig) for den gruppe er helt uden for rækkevidde.
Men min næste var, at skønt de er nogle fanatiske uhyrer, så er de jo ikke alle sammen medløbere, rekrutterede og dumme.
Der må sidde nogle strateger og rådgivere og trække i trådene og ville de turde bombe vesten?
Jeg tror de ville være komplet ligeglade med om de tog en masse "brødre" med i faldet, men de må jo også tænke på følgerne. Bomber de ikke nok, svarer vesten igen. Bomber de for meget bliver planeten ubrugelig.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kan IS få atomvåben og vil de bruge dem?

Indlægaf kidkomb » 25. nov 2015, 10:55

Hvis man vil atombombe et land, så bruger man vel en masse små bomber tænker jeg. Til at desarmere landet og ramme flest mulige militærer og civile mål, så man får så mange mennesker med i købet.
Ville man kunne tæppebombe vesten sådan uden at den totale atomkatastrofe fulgte?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Kan IS få atomvåben og vil de bruge dem?

Indlægaf Tux » 25. nov 2015, 11:15

Selv hvis IS fik fat i atomvåben (hvilket jeg ikke tror de får), vil de aldrig være i stand til at ramme vesten så hårdt, at det ikke vil betyde den sikre udslettelse af dem selv.. Via gengældelsesangeb med atomvåben, landtropper etc.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Kan IS få atomvåben og vil de bruge dem?

Indlægaf Wizzze » 25. nov 2015, 12:02

A våben er utrolig svære at producere, Iran har prøvet i mange år og har endnu ikke en, Nordkorea har brugt det meste af et par generationer på at producere 4-5 stk. og så virker de måske ikke helt :gruble:

Pakistan er pt. eneste muslimske land med atomvåben, og de passer godt på dem de har, så nej IS har ikke og får ikke A våben, og selv hvis et eller andet umuligt skete, så er det meget svært at detonere et A våben, så bare rolig den trussel kan du godt glemme.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kan IS få atomvåben og vil de bruge dem?

Indlægaf kidkomb » 25. nov 2015, 12:06

Tak for svar.
Jeg ved ikke ret meget om atomvåben.
Jeg kunne læse, at Saudi-Arabien har fået lavet atomvåben i Pakistan, som efter sigende er klar til levering.
Og jeg tænker, at Saudi nok ikke vil tage det ret pænt, hvis Paki delte dem med IS.
Det var ikke som sådan, fordi jeg havde fået indtrykket af, at IS truer med atomvåben.
Mere om, hvad de kunne finde på, hvis og såfremt de kunne få fat i nogen.
Senest rettet af kidkomb 25. nov 2015, 12:07, rettet i alt 1 gang.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22043

Re: Kan IS få atomvåben og vil de bruge dem?

Indlægaf dgd2007 » 25. nov 2015, 15:25

Forhåbentlig ikke ...
Det kan godt være, der er nogle skarpe strategiske hjerner i ledelsen - men det udelukker jo ikke, at de (eller nogle af dem) rent faktisk mener, de er ved at fremprovokere et dommedagsscenarie fra en gammel profeti.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7088
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13307

Re: Kan IS få atomvåben og vil de bruge dem?

Indlægaf Rapfisk » 25. nov 2015, 18:16

Jeg anser det for mere sandsynligt, at de får kemiske våben.
5
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Kan IS få atomvåben og vil de bruge dem?

Indlægaf vibbsen » 25. nov 2015, 18:36

Jeg tror ikke at IS på nuværende tidspunkt har a-våben.

Til gengæld så er jeg ikke et øjeblik i tvivl om, at får de fingre i dem, så er de dumme nok til at bruge dem. De mennesker der træffer beslutninger hos IS er ikke ligefrem kendt for at være superskarpe til at konsekvens analysere.... Og så slutter festen antagelig og de får en ordentlig røvfuld med landtroppen og hvad vesten ellers har i posen...Eller slet og ret en russisk a-bombe lige i nakken, skulle de formaste sig til at være dumme nok til at bruge a-våben mod russiske "besiddelser"
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Kan IS få atomvåben og vil de bruge dem?

Indlægaf Firebird » 26. nov 2015, 06:48

Avåben er ikke et mål for daesh. Det er for svært at lave, når man har alliancens fly hængende i nakken hele tiden, og en A bombe er ikke lige sådan noget man køber i Gul & Gratis.

Faren består i at daesh erhverver radioaktivt materiale, som de kombinerer med konvetionelt sprængstof. Den såkaldte "Dirty bomb". Det tvivler jeg bare på at de vil have held med at få fat på, og hvis, så er det fra Nordkorea da daesh jo efterhånden har pisset på alle andre leverandører.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kan IS få atomvåben og vil de bruge dem?

Indlægaf kidkomb » 26. nov 2015, 06:59

Rapfisk skrev:Jeg anser det for mere sandsynligt, at de får kemiske våben.

Nooo :(
Jeg bør ikke tænke for meget på de her ting kan jeg mærke.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Kan IS få atomvåben og vil de bruge dem?

Indlægaf Tux » 26. nov 2015, 08:15

kidkomb skrev:
Rapfisk skrev:Jeg anser det for mere sandsynligt, at de får kemiske våben.

Nooo :(
Jeg bør ikke tænke for meget på de her ting kan jeg mærke.


Jeg tror det er en god strategi for dig, man skal også passe på med at tænke alt for meget "hvad-nu-hvis", og hvor er hverden dog et forfærdleigt sted. Der er også rigtig meget smukt i verden, og det tror jeg er bedre at fokusere på :blomst:
4
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Kan IS få atomvåben og vil de bruge dem?

Indlægaf Danseprinsesse » 27. nov 2015, 09:03

Wizzze skrev:A våben er utrolig svære at producere, Iran har prøvet i mange år og har endnu ikke en, Nordkorea har brugt det meste af et par generationer på at producere 4-5 stk. og så virker de måske ikke helt :gruble:

Pakistan er pt. eneste muslimske land med atomvåben, og de passer godt på dem de har, så nej IS har ikke og får ikke A våben, og selv hvis et eller andet umuligt skete, så er det meget svært at detonere et A våben, så bare rolig den trussel kan du godt glemme.


Du har tydeligvis ikke set 24 timer. :nej:
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"