Pocket skal giftes (den ??/??/????)

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Pocket skal giftes (den ??/??/????)

Indlægaf POCKETKITTEN » 17. jan 2018, 15:53

Nu er det otte måneder siden, jeg fik ring på.

Siden har jeg udarbejdet en potentiel gæsteliste, der var så uoverskuelig, at det fik mig til at kaste al planlægning til side. Men måske kan en tråd hjælpe mig med at finde motivationen igen.

Ingen dato er sat, og jeg har ikke travlt. Jeg skal bare kunne nå at få en lækker bryllupskrop, så det bliver ikke i år.

Afhængigt af modellen, vi vælger, kan det nok blive i 2019.

Vi regner med, at det skal foregå på Sjælland, hvor meget af vores familie bor, men Jylland er heller ikke udelukket.

Præsten er på plads - som det eneste.

Lige nu arbejder jeg - øh vi - med tre forskellige scenarier. Vi hælder mest til det sidste, men det ser ud til, at beslutningen i store træk hænger på mig. Så følgende oplistning bliver også temmelig mig-mig-mig.

Kirkebryllup og stor fest

Jeg har altid troet, at jeg skulle have det traditionelle bryllup med kirkevielse.

Vi er begge kristne og vil gerne giftes i kirken, og vi vil også gerne have flotte billeder og være værter for årets fest, men besværet med at til- og fravælge gæster og budgettet får mig til kraftigt at overveje en anden model.

Fordele:
Jeg får min store fest og går ikke glip af noget.
Jeg elsker at nusse med invitationer, bordpynt og den slags. Jeg ville elske at planlægge et smukt temabryllup.

Ulemper:
Gæstelisten er komplet umulig*
Vi skal først spare op - det har virkelig lange udsigter.
Jeg hader banken i bordene, klirren på glassene og andre bryllupstraditioner. Min familie elsker dem.
Jeg bryder mig egentlig ikke om at være midtpunkt - men vil da gerne have lidt opmærksomhed.

* Kort historie lang: Vi vil begge gerne have hele min kærestes meget festlige familie inkl. onkler, tanter og fætre og kusiner over 18 år. Det løber op i langt over 40 personer. Fra min familie kunne vi godt nøjes med forældre, bedsteforældre og søskende med påhæng uden børn. Det er 10 personer.

Jeg kan ikke leve med den store ulighed i gæstelisten. Det ville vække stor undren, tror jeg. Jeg har ikke rigtig kontakt med mine onkler og tanter, fætre og kusiner, men de fleste er rigtig festlige mennesker, som jeg rigtig gerne ville invitere med. På min fars side. På min mors side er der to-tre drikfældige onkler, som virkelig vil kunne ødelægge festen, og som jeg ikke har lyst til at se. Men jeg føler ikke, at jeg kan invitere hele min fars side (for at skabe balance på gæstelisten) og kun én af min mors brødre.

Derudover har vi godt 25 fælles venner, vi gerne vil have med, og nok omkring fem individuelle venner hver. Med ovenstående scenarie løber vi op i en gæsteliste på over 100 mennesker.

Mere følger.

Kirkebryllup og udvidet reception

Det ene alternativ er en mere casual model. Det kunne begynde med et kirkebryllup om formiddagen, efterfulgt af en længere reception et smukt sted med flot pynt, kage, champagne, minglen og én eller anden form for skrub-af-mad sidst på eftermiddagen.

Derefter vil vi invitere vores forældre og søskende med påhæng (og måske deres børn) ud og spise om aftenen. Dét alene løber op i 21 personer inkl. os selv og tre børn.

Fordele:
Jeg kan få mit kirkebryllup.
Vi kan invitere flere end til en bryllupsmiddag - og vi slipper for ubehaget ved at skulle vælge nogle fra.

Ulemper:
Jeg får ikke min store fest og al det hyggelige planlægningsarbejde.
Formentlig lige så dyrt som den store fest.

Mere følger.

Surprise-reception kun for venner

Det andet alternativ er en surprise-vielse på den sommerlejr, hvor vi mødte hinanden for 8,5 år siden.

Det ville være meget os og ekstremt budgetvenligt. Der er endda planlagt en gudstjeneste i forvejen, og vores udvalgte præst er også med. Så vi kunne overraske vores mange venner (der alligevel skulle med til brylluppet) og ca. 65 tilfældige børn med en hurtig vielse.

Vi ville hyre en fotograf til at tage nogle billeder i de flotte naturomgivelser i nærheden, og derudover ville vores eneste udgifter være vielsesringe og noget relativt pænt (men ikke vanvittigt) tøj.

Når vi kom hjem, ville vi ugen efter invitere forældre og søskende ud og spise og brænde pengene af på en bryllupsrejse i stedet.

Fordele:
Billigt.
Nemt.
Meget i vores ånd og ret romantisk.
Kræver ikke ret meget planlægning.
Flere penge til bryllupsrejse.
Casual.
Hvis det blev i 2019, ville det næsten ramme vores 10-års dag.

Ulemper:
Jeg får ikke mit kirkebryllup.
Vores forældre, søskende og øvrig familie og venner ikke ville kunne være til stede.
Jeg går glip af nogen som helst form for fejring på dagen.
Jeg skal stå brud efter ikke at have sovet ret meget i fem dage.
Jeg skal selv stå for make-up og hår, hvilket jeg ellers enormt gerne ville uddelegere.
Omgivelserne er vildt primitive. Jeg skulle virkelig gå på kompromis med min æstetiske sans.
Jeg ved ikke rigtig, om det ville føles som et rigtigt bryllup.

Mere følger.
Senest rettet af POCKETKITTEN 17. jan 2018, 17:44, rettet i alt 7 gange.
2
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Pocket skal giftes (den ??/??/????)

Indlægaf POCKETKITTEN » 17. jan 2018, 15:54

Reserveret.
Senest rettet af POCKETKITTEN 17. jan 2018, 15:59, rettet i alt 3 gange.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Pocket skal giftes (den ??/??/????)

Indlægaf POCKETKITTEN » 17. jan 2018, 15:54

Reserveret.
Senest rettet af POCKETKITTEN 17. jan 2018, 16:00, rettet i alt 2 gange.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Pocket skal giftes (den ??/??/????)

Indlægaf POCKETKITTEN » 17. jan 2018, 15:54

Reserveret.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Pocket skal giftes (den ??/??/????)

Indlægaf JoyNips » 17. jan 2018, 16:32

Jeg synes version 3 lyder for fed!
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Pocket skal giftes (den ??/??/????)

Indlægaf Hunkat » 17. jan 2018, 16:36

Man må godt sige tillykke selvom der ikke er dato på, ik?
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Pocket skal giftes (den ??/??/????)

Indlægaf flicka » 17. jan 2018, 16:57

Tillykke! :kys: :banan:

Og jeg synes også at version 3.0 lyder superfed og meget personlig.
1
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 12177

Re: Pocket skal giftes (den ??/??/????)

Indlægaf achillaxedprune » 17. jan 2018, 17:14

Først og fremmest. Tillykke!

Dernæst... der er altid nogen, som bliver fornærmede, hvis man har en familie med tendens til fornærmethed. Jeg prøvede også at undgå det ved at lave en bestemt afgrænsningi gæstelisten, hvilket alligevel medførte bøvl og bavl efterfølgende. Jeg fortryder, at jeg ikke bare inviterede dem, jeg havde lyst til og så var ligeglad med de familiemedlemmer, som blev fornærmede over dét.

Til den pris, så må man gerne være selektiv med invitationerne! Og dem, der vil være sure, skal nok blive sure...sådan er det bare.

Jeg hepper altså på 1’eren, men hvor du ikke inviterer din mors side af familien....for who cares, hvis de bliver fornærmede.
(I know....lettere sagt end gjort.)

3`eren lyder også fin... men jeg ville nok vælge at invitere familien med alligevel. Kan I ikke lokke dem derop, så de bliver en del af det? I kan jo lade være med at fortælle hvad der skal ske, men bare at det er en overraskelse. Og hvis de har på fornemmelsen, hvad der skal ske, så er det da også bare hyggeligt. :)
...Men vær sikker på, at du vil kunne undvære brylluppet. For du får (forhåbentlig ;)) ikke en chance til. ;)
8
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Pocket skal giftes (den ??/??/????)

Indlægaf POCKETKITTEN » 17. jan 2018, 18:17

Hunkat skrev:Man må godt sige tillykke selvom der ikke er dato på, ik?


Haha, meget gerne! :kys:

JoyNips skrev:Jeg synes version 3 lyder for fed!




flicka skrev:Tillykke! :kys: :banan:

Og jeg synes også at version 3.0 lyder superfed og meget personlig.


Åh, det er jeg glad for, at I siger! :kys:

Det ville virkelig være meget i vores ånd.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27051

Re: Pocket skal giftes (den ??/??/????)

Indlægaf ajnaM » 17. jan 2018, 19:03

Vi har også sådan nogle mærkelige familier, og jeg kan ikke helt overskue tanken om at skulle samle både dem og vores venner. Der vil også være nogle skævheder, og jeg ville være nervøs for nogle af dem, jeg var nødt til at invitere med. Og jeg går ikke ind for det der med, at man bare kan lade være med at invitere dem - bryllupsfesten er jo kun én dag, men efter den kommer hverdagen, og der skal man jo også kunne se sin familie i øjnene.

Så jeg ville klart gå efter version 3!


Jeg var for en del år siden til min venindes bryllup - de lagde ud med rådhusbryllup for alle, der kunne kravle og gå, og efterfølgende champagne og kage. Derefter var de ude at spise sen frokost med familierne - altså forældre og søskende - og så var vennerne inviteret til fest senere på dagen og langt ud på natten. Uden familie. Det fungerede ret godt og var måske også en model, man kunne overveje, hvis man gerne vil dele tingene lidt mere op. :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Pocket skal giftes (den ??/??/????)

Indlægaf Persnikedy » 17. jan 2018, 19:09

Tillykke med det

Jeg kan hilse og sige at min mor i hende unge dage var til et bryllup som bryllup 3. Hun snakker stadig om hvor fedt det var og hvordan det tog røven på alle vennerne
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Pocket skal giftes (den ??/??/????)

Indlægaf godtnavn » 17. jan 2018, 19:37

Når du skriver du ikke ville føle det var et rigtigt bryllup, så er jeg modstander af nummer 3 :) Personligt ville jeg også have det svært med ikke at have mine forældre og søskende med, men det lader ikke til at være et kæmpe problem for jer?

Med 1'eren tænker jeg at I sagtens kan frabede jer de bryllupstraditioner I ikke kan lide, det gør vi :) Tænker alle gæsterne kommer fordi de elsker os og gerne vil give os en god dag, så vil det ødelægge jeres dag så gør de det jo ikke :) Og så lad vær at inviterer dem I ikke gider, og tænker heller ikke folk vil tænke mærkelige ting om at der kommer få fra din familie, nogle har store familier, andre små, det er der vel intet sært i? Hvis der ingen kom fra din familie ville folk nok tænke over det. Man kan jo godt lave en mere casual bryllupsfest selvom man har kirkebryllup og mange gæster, så måske behøver I ikke være så meget midtpunkt og det behøver jo heller ikke koste en halv million ;)
2
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Pocket skal giftes (den ??/??/????)

Indlægaf flicka » 17. jan 2018, 21:20

Mht. gæsterne, så inviterede vi kun dem, vi ville se. Ingen pligtinvitationer, bare fordi man "bør" have dit og dat med. Også selvom det har affødt lidt muggen i krogene i de mere fjerne dele af familien, som ikke blev inviteret, men heldigvis har folk respekteret det og ikke lavet drama pga. det.

Og vi frabad også sange til vores bryllup. Vi er slet ikke til lejlighedssange. Der blev klirret på glas, trampet og kysset - men det var hyggeligt. Og ikke så slemt som det kunne være. Gommen fik klippet sokkerne, jeg havde ikke slør på, så der blev ikke revet noget. Jeg kastede ikke brudebuketten - svigermor fik den, fordi hun ikke kunne deltage i brylluppet. Vi fik til gengæld nogle fine taler.

Så man kan sagtens gøre det som man ønsker, bare man får det sagt højt på en fornuftig måde :)
4
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Pocket skal giftes (den ??/??/????)

Indlægaf Juki » 17. jan 2018, 21:54

Tillykke! :)

Overordnet vil jeg sige at I har lov til at være totalt egoistiske på jeres bryllupsdag, uanset hvilken model I vælger. Det er jeres fest, for jer. Ikke alle mulige andres fest. Og uanset hvilken model I vælger, så er der jo stadig ingen garanti for at alle dem I vil have med kan. Der vil altid være en risiko for afbud.

Som achillaxedprune siger, så må det være folks eget problem hvis de bliver fornærmede over den manglende invitation, men det kræver selvfølgelig at dig og din kæreste kan abstrahere fra det på dagen og i løbet af planlægningen.

Min bedste veninde og hendes nu mand valgte i sommer en model med et rådhusbryllup og efterfølgende hygge. Vi var de to, deres søn og en af hans venner og mig som vidner. Altså helt stille og roligt. Det var omkring middagstid og bagefter tog vi hjem til det nygifte brudepar og forberedte det sidste til at der senere på eftermiddagen kom flere gæster. Så fik vi nogle drinks, spillede nogle udendørs spil, spiste god mad og dem der ville kunne drikke sig fulde. Generelt bare hygge. Og ikke mindst var det ganske uformelt. Der var ingen dresscode og forventninger ift. traditioner osv. Det var så hyggeligt og afslappende en dag. Jeg tror vi var 12-15 mennesker i alt.

Og måske den vigtigste detalje ved det var at det kun var deres venner der vidste det og var inviteret. Altså det var hemmeligt for deres familie osv., netop fordi de ikke gad det der gæsteliste-pres, andres forventninger og lignende. Deres familier fik det at vide ved en fødselsdag en måneds tid senere, hvilket var helt bevidst, for så kunne de være sure og fornærmede sammen, dem der evt. måtte være det.

Jeg tror egentlig det med et mindre rådhusbryllup startede som en form for kompromis imellem min veninde og hendes kæreste, men det at de havde et roligt og uformelt bryllup i sommer er jo ikke ensbetydende med at de aldrig vil kunne holde et større bryllup, evt. med en kirkelig vielse :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Pocket skal giftes (den ??/??/????)

Indlægaf POCKETKITTEN » 18. jan 2018, 03:11

Tak for alle jeres gode svar. :kys:

Det er helt klart også, hvad jeg ville råde andre til - at være egoistiske og kun invitere dem, de ville se. Og jeg er også helt afklaret med, at alkoholikerne ikke skal med. Men jeg vil ikke kunne leve med, at der f.eks. er 10 med fra min familie og 55 fra min kærestes. Vi har begge store familier, og han er da en smule tættere med sine onkler og tanter, end jeg er - men ikke meget. Det ville være for mærkeligt.

Alternativet er, at vi inviterer en masse, som jeg vil være glad for at se, men også kunne undvære, og det synes jeg, bliver for dyrt og fjollet. Vi kunne også nøjes med begge at invitere forældre, søskende, bedsteforældre og venner, men så er det helt ærligt ikke mange festlige typer tilbage til at holde liv i vores drømmefest. Jeg er lige ved at give op, hver gang jeg skal alle de scenarier igennem.

Mht. mulighed tre er det ikke muligt at invitere fanilien med. Det er rigtig ærgerligt, synes jeg, men ikke som sådan en dealbreaker. Jeg skal stadig lige mærke efter, hvordan jeg har det med det. :)
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.

Tilbage til "Fest og bryllup"