Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Grissebassen » 25. jan 2018, 12:39

Jeg var så dum at bruge en stor del af aftenen i går på at diskutere blandt andet feminisme med nogle idioter.
Desværre er jeg typen, der meget nemt lader mig påvirke af det, når folk kommer med usympatiske holdninger, og bliver helt eksistentielt trist på menneskehedens vegne. (Hvis nogen har nogle tips til at undgå den tristhed, bort set fra at undgå idioter, så lytter jeg også gerne...)

Jeg er ikke helt med på 4. generationsbølgen og ekstrem overfølsomhed overfor sexisme. Men går kort skitseret ind for lige rettigheder og hensyntagen til kønsspecifikke problematikker, og at det vil være trist hvis vi skal eliminere hverdags- og festflirterier og romantiserede kønsroller, fordi et par enkelte er idioter, mangler situationsfornemmelse eller bare får fejltolket en situation.

Og det gør mig oprigtigt trist at høre på udtalelser om, at kvinder ikke bør være i politiet eller militæret, fordi de ikke er ligeså stærke som mænd, at hvis kvinder skal have ligeløn, skal de også betale regningen på dates osv :stoned:
Og videre at kvinders værd forsvinder efter de 30, og at de skal være slanke og at fx graviditeter og fødsel ikke er en undskyldning for ikke at have en slank og flot krop - det kan man jo bare arbejde for med en sund livsstil.

Nogle gange, når jeg læser om unge kvinder der skriver ind til sexbrevkasser og spørger, om de kan få en kæreste, hvis de ikke ser perfekte ud og ikke er med på diverse kinks, og bliver konfronteret med holdninger som fx overstående, så kan jeg godt blive bekymret for, om kønskampen er i regression eller at samfundets kvindesyn er på vej et rigtig ubehageligt sted hen. Jeg oplever desværre ofte at mange mænd, deler de her nævnte holdninger.

Jeg beklager hvis det er lidt rodet, men pointen er bare: Giv mig lige troen på menneskeheden tilbage og sig noget sympatisk og fornuftigt om det her.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Zombie » 25. jan 2018, 12:59

Vi bevæger os i den rigtige retning og dem, som er uenige med udviklingen, kan reelt ikke gøre noget for at stoppe den.
Vi behøver ikke længere tage os af, at omvende vores modstandere, så længe de gør hvad vi siger.

Det er svært at argumentere imod, når det vi siger fx er, at vi ikke vil diskrimineres imod.

Vi har set, at der findes andre veje til retfærdighed end gennem retssystemet. Det er fair, at en person ikke dømmes, når der ikke er beviser, men kun ord mod ord.

Det er også fair, at selskaber som eks. Netflix lytter til mange klager og ser sig selv efter i sømmene, og beslutter at gøre op med forskelsbehandling af overgrebspersoner, fordi de er store stjerner. De skyldige straffes således på anden vis.

Helt overordnet set bevæger vi os i den rigtige retning, men alle tryk avler modtryk. Tænk på kvindernes indtog på arbejdsmarkedet - men vi er her stadigvæk.
6
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Moxy-lady » 25. jan 2018, 14:53

Enig med Zombie.

Du skal tænke på at kulturel udvikling går langsomt, og man skal lige have de der gamle generationer til at uddø (eller indfinde sig med at verden er anderledes end da Ruder Konge var knægt.)

Uanset hvad man mener om udviklingen i f.eks racisme-debatten i øjeblikket så er der sket massive ændringerr ift. for 50 år siden. Måden vi er racister på (hvis man kan sige det sådan) er ændret fordi sorte har fået en stemme i debatten og vi ikke på samme måde kan afskrive dem som undermennesker. Uanset hvor ækelt muslimer behandles i dag, så er det i langt størstedelen af tilfældene en ideologisk og kulturel racisme, ikke et spørgsmål om om de er "rigtige" mennesker. På samme måde med feminismen og kvinders plads i samfundet. Hvor vi også for 50 år siden havde en position i samfundet der er markant anderledes i dag, så vil den se endnu bedre ud om 50 år (og også før, der sker nogle meget markante skred i debatten hele tiden.) Der vil altid være idioter der mener at sorte mennesker er undermennesker og at kvinder hører til ved kødgryderne, men de vil blive færre og færre, fordi tiden løber for deres livsstil. Lidt ligesom at stenaldermænd der ikke var dygtige jægere, ikke fandt en mage, så vil de her hysteriske mandebabyer også få sværere og sværere ved at finde kvinder der gider finde sig i deres opførsel. Og når de ikke kan score, kan de ikke lave børn. Og når man kan ikke indoktrinere børn man ikke har ;) Igen, der vil altid være mænd der udvikler kvindeundertrykkende holdninger, men vi ser også i højere og højere grad at andre mænd siger fra i forhold til denne adfærd (hvilket, så vidt jeg ved, er noget der er ret specifikt for 4. bølge feminisme?) Vi har fået mændene med på barrikaderne så og sige, og det gør altså en kæmpe forskel. Ikke fordi de har mere taletid og patriarkatet og bla bla bla (eller jo, også det i en vis grad,) men simpelthen fordi de her huleboer-mænd ikke længere kan afskrive det som en kvindebevægelse. Når de i højere og højere grad tvinges til at rette ind, på arbejdspladser, i sociale sammenhænge og på nettet (selvom det har lidt længere vej der), så kan de ikke komme udenom at måtte syde i stilhed (eller på nettet), blandt ligestillede - men ikke i offentligheden. Og ligesom jeg er fuldstændig ligeglad hvordan man ellers opfører sig derhjemme (indenfor lovens grænser, selvfølgelig), så må man da hjertens gerne ønske sig en underdanig kone der varmer sutskoene og kommer med en kold øl når han kommer hjem fra arbejde. Men, som nævnt tidligere, bliver der færre og færre af dem der gider det. (Her snakker jeg ikke om dem der selv foretrækker en gammeldags kønsrollemønster, for dem findes der en del af, men jeg tvivler på at nogle af dem gider behandles uden respekt. Lidt ligesom at jeg godt kan lide at få smæk, men det er noget jeg selv vælger og det må kun gøres af personer jeg stoler på ikke vil mig ondt.)

Det er en kæmpe fordel for "sagen" at vi har italesat at ligestilling gælder for alle. At vi også snakker barsel for mænd for eksempel. At mænd heller ikke er så fastlåste i hypermaskuline kønsroller og derfor også selv er interesserede i at begynde at tale om hvordan gamle kønsroller (og-mønstre) ikke er tidssvarende. Jeg er 35, og mine forældre deltes om husholdningen, ligesom jeg tror at det var hos mange andre i samme generation. Måske ikke 50/50, men 40/60 eller 30/70. I min generation er vi gået skridtet videre, og har generelt set en holdning til at begge parter er ansvarlige for hjemmet, ofte uddelt på hvad den ene foretrækker frem for noget andet. Det er blevet en ligeværdig forhandling, ikke noget der automatisk er kvindens ansvar. Der er andre steder hvor vi halter efter, for eksempel "the emotional load" og det at være tovholder på hverdagen som oftest tilfalder kvinden, men bare det at der er kommet et begreb for det betyder at vi allerede er kommet langt i at italesætte det. I det hele taget er der dukket mange "gode" ord op, der netop viser hvor langt vi er kommet i den måde vi snakker om tingene. Toxic masculinity er for eksempel et vildt fedt begreb. Ikke som en pegen-fingre-af mænd der ikke vil underlægge sig feministerne (som nogen mener det er at snakke ligestilling), men som et begreb for mændene selv at tage op og snakke om hvilke forventninger de føler der er til den måde de skal opføre sig på. hvad det egentlig gør ved dem. Om de egentlig har lyst til at være sådan. Der er allerede sket et stort skred her, ift. mænds holdning og opfattelse af at vise følelser og være fysiske. Langt de fleste mænd på min alder og yngre krammer hinanden, og jeg kan se at yngre fyre i høj grad har "overtaget" teenagepigernes kælenavne (skat, smukke) for hinanden (man kan synes om teenagepigers måde at snakke/skrive på hvad man vil, men det viser en stor afstandstagen til ældre mænds homofobi og følelsesforskrækkelse).

Det blev lidt usammenhængende og uden en egentlig råd tråd... Håber at det giver mening alligevel.
3
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23134

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Aragorn » 25. jan 2018, 15:59

Kvinders hofter er bredere end mænds, det ved alle. Dette gør, udover mindre muskelkraft, at kvinder ikke kan løbe lige så hurtigt som mænd.

På den måde er der ikke noget sexistisk i at påpege, at kvinder eksempelvis som jægersoldater er uegnede rent fysiologisk. I politiets optagelsesprøver er de fysiske krav til kvinder mindre. I sport konkurrerer kvinder ikke med mænd.

Udøvelse af magt handler om udøvelse af vold i sidste ende - en stærk mand vil alt andet lige altid vinde over en stærk kvinde.

De andre eksempler du nævner som du har hørt, er tåbelige, og mænd kan være idioter, det medgiver jeg, men der er fysiologiske årsager til at kvinder ikke kan det samme som mænd i ekstreme situationer - jeg ved ikke, hvordan det ser ud nu, men indtil for få år siden kunne kvinder heller ikke flyve kampfly, fordi placeringen af hjertet i forhold til hovedet simpelthen fik kvinderne til at besvime under påvirkning af høje G kræfter.
5

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Grissebassen » 25. jan 2018, 17:23

Tak! I gjorde mig i bedre humør.
Det er nemlig super drænene at diskutere med sådan nogle typer, så havde lige brug for et boost på det her område. Jeg er desværre bare typen, der har svært ved at ignorere det, når folk kommer med stupide påstande og holdninger.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Slettet bruger » 25. jan 2018, 18:52

Moxy-lady skrev:Der vil altid være idioter der mener at sorte mennesker er undermennesker og at kvinder hører til ved kødgryderne, men de vil blive færre og færre, fordi tiden løber for deres livsstil. Lidt ligesom at stenaldermænd der ikke var dygtige jægere, ikke fandt en mage, så vil de her hysteriske mandebabyer også få sværere og sværere ved at finde kvinder der gider finde sig i deres opførsel. Og når de ikke kan score, kan de ikke lave børn. Og når man kan ikke indoktrinere børn man ikke har ;) Igen, der vil altid være mænd der udvikler kvindeundertrykkende holdninger


Mænd der siger at kvinder skal tilbage til kødgryderne, findes vel stort set ikke i dag. Og hvis de gør, formulerer de nok meget sjældent deres holdninger andre steder end på Nationen på eb.dk. De har ingen indflydelse på debatten nogen steder.

Langt de fleste er enige om at kvinder skal have lige adgang til uddannelse, løn osv. Men når feminister så fremfører at de fleste topledere stadig er mænd, og det er patriarkatets skyld, forsvinder i hvert fald for mit vedkommende enigheden. Jeg synes mange moderne feminister er ude på et skråplan med at bebrejde mænd og patriarkatet dit og dat som det intet ansvar har for. Jeg kunne godt tænke mig at kvinderne i højere grad bare tog det de vil have i stedet for at bebrejde mændene at det ikke bare er landet i skødet på dem.
6
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf avdotja » 25. jan 2018, 18:59

Aragorn skrev:Kvinders hofter er bredere end mænds, det ved alle. Dette gør, udover mindre muskelkraft, at kvinder ikke kan løbe lige så hurtigt som mænd.

På den måde er der ikke noget sexistisk i at påpege, at kvinder eksempelvis som jægersoldater er uegnede rent fysiologisk. I politiets optagelsesprøver er de fysiske krav til kvinder mindre. I sport konkurrerer kvinder ikke med mænd.

Udøvelse af magt handler om udøvelse af vold i sidste ende - en stærk mand vil alt andet lige altid vinde over en stærk kvinde.

De andre eksempler du nævner som du har hørt, er tåbelige, og mænd kan være idioter, det medgiver jeg, men der er fysiologiske årsager til at kvinder ikke kan det samme som mænd i ekstreme situationer - jeg ved ikke, hvordan det ser ud nu, men indtil for få år siden kunne kvinder heller ikke flyve kampfly, fordi placeringen af hjertet i forhold til hovedet simpelthen fik kvinderne til at besvime under påvirkning af høje G kræfter.

Det er utrolig hvordan kvindekroppen udvikler sig. Tænk sig, tilbage i 60'erne var kvindekroppen ude af stand til at løbe maraton - deres krop var simpelthen fysisk ikke gearet til at håndtere presset, så det var samfundet heldigvis så betænksom at skåne dem før. Men i løbet af bare 40-50 år gennemgik den kvindelige krop så abnorme forandringer at kvinder i dag (i alle former) uden problemer kan løbe de 42,2 km.

Og så er der G-kræften. En særlig farlig kraft for kvinder, som engang påvirkede deres svagelige hjerter så voldsomt at de simpelthen ikke kunne forblive ved bevidsthed. Men på bare få år lykkes det den danske kvindekrop at forbedre sig, i sådan en grad at Danmark nu har haft kvindelige jagerpiloter i mere end 10 år Danmarks første kvindelige jagerpilot - 2006.

Hvad skal det dog ikke ende med. Hvis vi ikke passer på, går der potentielt ikke mere end et par år, før man opdager at kvinder faktisk godt kan holde til at spille 5 sæt tennis og hvor er vi så henne :naughty:
9
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf avdotja » 25. jan 2018, 19:10

Hvis du har et eller andet - lige meget hvad - som du af uransaglige årsager ikke mener kvinder bør gøre, er sundhedskortet i øvrigt altid en sikker trumf; ikke kun i Danmark, men også globalt. Her illustreret af en fremtrædende saudiaraber: Kvindens krop kan ikke tåle at køre bil

Det er jo ikke fordi vi ikke vil have at kvinder gør XXX, det er udelukkende for deres egen sikkerheds skyld. SÅ ridderligt.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Slettet bruger » 25. jan 2018, 19:33

avdotja skrev:Hvis du har et eller andet - lige meget hvad - som du af uransaglige årsager ikke mener kvinder bør gøre, er sundhedskortet i øvrigt altid en sikker trumf; ikke kun i Danmark, men også globalt. Her illustreret af en fremtrædende saudiaraber: Kvindens krop kan ikke tåle at køre bil

Det er jo ikke fordi vi ikke vil have at kvinder gør XXX, det er udelukkende for deres egen sikkerheds skyld. SÅ ridderligt.


Din logik er helt i skoven. Du slutter udsagn A om kvinder er forkerte derfor er udsagn B, C, D (til uendeligt) det også.

Med samme logik kan man f.eks benægte at børn ville tage skade af kokain, fordi "nogen i gamle dage mente at børn ville tage skade af noget , der i dag har vist sig at være ufarligt, derfor tager dem der siger at kokain er skadeligt for børn også fejl".

Alle (eller måske næsten alle lol) vil jo medgive at der har været utalligt sludder på banen ift. kvinders sundhed, og det med bilerne og Saudi Arabien er en af dem og en anden er det med at kvinder ikke skulle løbe marathon (aner ikke hvem der sagde det) men det betyder jo ikke at alle udsagnene om kvinders sundhed er forkerte?

Du tror jo heller ikke selv at en dag kan kvinder løbe nøgne tværs over Sydpolen med 2000 kilo på ryggen "fordi grænserne altid rykker sig og kvinder kan alt". Så du tror jo sådan set selv på at biologien sætter grænser.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Slettet bruger » 25. jan 2018, 19:37

abcd skrev:
Moxy-lady skrev:Der vil altid være idioter der mener at sorte mennesker er undermennesker og at kvinder hører til ved kødgryderne, men de vil blive færre og færre, fordi tiden løber for deres livsstil. Lidt ligesom at stenaldermænd der ikke var dygtige jægere, ikke fandt en mage, så vil de her hysteriske mandebabyer også få sværere og sværere ved at finde kvinder der gider finde sig i deres opførsel. Og når de ikke kan score, kan de ikke lave børn. Og når man kan ikke indoktrinere børn man ikke har ;) Igen, der vil altid være mænd der udvikler kvindeundertrykkende holdninger


Mænd der siger at kvinder skal tilbage til kødgryderne, findes vel stort set ikke i dag. Og hvis de gør, formulerer de nok meget sjældent deres holdninger andre steder end på Nationen på eb.dk. De har ingen indflydelse på debatten nogen steder.

Langt de fleste er enige om at kvinder skal have lige adgang til uddannelse, løn osv. Men når feminister så fremfører at de fleste topledere stadig er mænd, og det er patriarkatets skyld, forsvinder i hvert fald for mit vedkommende enigheden. Jeg synes mange moderne feminister er ude på et skråplan med at bebrejde mænd og patriarkatet dit og dat som det intet ansvar har for. Jeg kunne godt tænke mig at kvinderne i højere grad bare tog det de vil have i stedet for at bebrejde mændene at det ikke bare er landet i skødet på dem.


Yes enig.

Jeg ville også meget hellere have at ved kvinderne vil have fler virkomhedsledere, så start da nogen fucking virksomheder od udnævn sig selv til fru direktør, i stedet for at pibe om at patriarkatet og det regner nok også den dag jeg skal starte mit firma.

Det er skiftet fra at man vil have fjernet barriererne så man har muligheden for at kæmpe sig til tops, til at man bare vil have det foræret, og bliver vred når det ikke sker.

Heldigvis er der da også mange kvinder der bare udnytter de muligheder de har.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf avdotja » 25. jan 2018, 19:44

eks-Maupassant skrev:
avdotja skrev:Hvis du har et eller andet - lige meget hvad - som du af uransaglige årsager ikke mener kvinder bør gøre, er sundhedskortet i øvrigt altid en sikker trumf; ikke kun i Danmark, men også globalt. Her illustreret af en fremtrædende saudiaraber: Kvindens krop kan ikke tåle at køre bil

Det er jo ikke fordi vi ikke vil have at kvinder gør XXX, det er udelukkende for deres egen sikkerheds skyld. SÅ ridderligt.


Din logik er helt i skoven. Du slutter udsagn A om kvinder er forkerte derfor er udsagn B, C, D (til uendeligt) det også.

Med samme logik kan man f.eks benægte at børn ville tage skade af kokain, fordi "nogen i gamle dage mente at børn ville tage skade af noget , der i dag har vist sig at være ufarligt, derfor tager dem der siger at kokain er skadeligt for børn også fejl".

Alle (eller måske næsten alle lol) vil jo medgive at der har været utalligt sludder på banen ift. kvinders sundhed, og det med bilerne og Saudi Arabien er en af dem og en anden er det med at kvinder ikke skulle løbe marathon (aner ikke hvem der sagde det) men det betyder jo ikke at alle udsagnene om kvinders sundhed er forkerte?

Du tror jo heller ikke selv at en dag kan kvinder løbe nøgne tværs over Sydpolen med 2000 kilo på ryggen "fordi grænserne altid rykker sig og kvinder kan alt". Så du tror jo sådan set selv på at biologien sætter grænser.

Jeg forstår ikke dit indlæg eller dets relation til mit. Jeg påpeger at argumentet "kvindekroppen kan slet ikke holde til det" er blevet brugt tit og ofte gennem tiderne, som begrundelse for at kvinder ikke må XXX. Enten fordi man oprigtig mener at kvinder ikke bør udfører XXX eller fordi man automatisk videreføre gamle fordomme som absolut intet hold har i virkeligheden (hvis du har brug for et eksempel, kan du evt læse det indlæg jeg oprindelig citerede). Og det skal netop ses i forhold til at det er ting som man glad og gerne har ment at mænd kan, hvorfor "løbe tværs henover Sydpolen med 2000 kg på ryggen"-sætningen er temmelig malplaceret. Det er der jo ingen menneskekrop der kan holde til.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Slettet bruger » 25. jan 2018, 19:59

avdotja skrev:
eks-Maupassant skrev:
avdotja skrev:Hvis du har et eller andet - lige meget hvad - som du af uransaglige årsager ikke mener kvinder bør gøre, er sundhedskortet i øvrigt altid en sikker trumf; ikke kun i Danmark, men også globalt. Her illustreret af en fremtrædende saudiaraber: Kvindens krop kan ikke tåle at køre bil

Det er jo ikke fordi vi ikke vil have at kvinder gør XXX, det er udelukkende for deres egen sikkerheds skyld. SÅ ridderligt.


Din logik er helt i skoven. Du slutter udsagn A om kvinder er forkerte derfor er udsagn B, C, D (til uendeligt) det også.

Med samme logik kan man f.eks benægte at børn ville tage skade af kokain, fordi "nogen i gamle dage mente at børn ville tage skade af noget , der i dag har vist sig at være ufarligt, derfor tager dem der siger at kokain er skadeligt for børn også fejl".

Alle (eller måske næsten alle lol) vil jo medgive at der har været utalligt sludder på banen ift. kvinders sundhed, og det med bilerne og Saudi Arabien er en af dem og en anden er det med at kvinder ikke skulle løbe marathon (aner ikke hvem der sagde det) men det betyder jo ikke at alle udsagnene om kvinders sundhed er forkerte?

Du tror jo heller ikke selv at en dag kan kvinder løbe nøgne tværs over Sydpolen med 2000 kilo på ryggen "fordi grænserne altid rykker sig og kvinder kan alt". Så du tror jo sådan set selv på at biologien sætter grænser.

Jeg forstår ikke dit indlæg eller dets relation til mit. Jeg påpeger at argumentet "kvindekroppen kan slet ikke holde til det" er blevet brugt tit og ofte gennem tiderne, som begrundelse for at kvinder ikke må XXX. Enten fordi man oprigtig mener at kvinder ikke bør udfører XXX eller fordi man automatisk videreføre gamle fordomme som absolut intet hold har i virkeligheden (hvis du har brug for et eksempel, kan du evt læse det indlæg jeg oprindelig citerede). Og det skal netop ses i forhold til at det er ting som man glad og gerne har ment at mænd kan, hvorfor "løbe tværs henover Sydpolen med 2000 kg på ryggen"-sætningen er temmelig malplaceret. Det er der jo ingen menneskekrop der kan holde til.


OK jeg omformulerer

At argumentet "kvindekroppen kan ikke holde til det" før er brugt forkert, beviser ikke at et nyt tilfælde, hvor det bruges er forkert. Det kan sagtens være rigtigt den her gang. At den her gang er det faktisk rigtigt, at det her, det kan kvindekroppen ikke holde til.

Derfor skal man gå ind i ting hver gang, man kan ikke bare sige at fordi nogen sagde noget forkert for 30 år siden, så ved man allerede hvordan det vil forholde sig med den nye ting.

(Jeg spurgte f.eks. en gang inde i træningsforumet herinde hvorfor kvinder ikke squattede a la 80 kilo for at få en strammere røv, og fik at vide at pga noget med kvinder knæ og anatomi gjorde at det var skidt for kvinder at træne med tunge vægte. At de ville få knæskader eller noget.)
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23134

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Aragorn » 25. jan 2018, 20:08

avdotja skrev:
Aragorn skrev:Kvinders hofter er bredere end mænds, det ved alle. Dette gør, udover mindre muskelkraft, at kvinder ikke kan løbe lige så hurtigt som mænd.

På den måde er der ikke noget sexistisk i at påpege, at kvinder eksempelvis som jægersoldater er uegnede rent fysiologisk. I politiets optagelsesprøver er de fysiske krav til kvinder mindre. I sport konkurrerer kvinder ikke med mænd.

Udøvelse af magt handler om udøvelse af vold i sidste ende - en stærk mand vil alt andet lige altid vinde over en stærk kvinde.

De andre eksempler du nævner som du har hørt, er tåbelige, og mænd kan være idioter, det medgiver jeg, men der er fysiologiske årsager til at kvinder ikke kan det samme som mænd i ekstreme situationer - jeg ved ikke, hvordan det ser ud nu, men indtil for få år siden kunne kvinder heller ikke flyve kampfly, fordi placeringen af hjertet i forhold til hovedet simpelthen fik kvinderne til at besvime under påvirkning af høje G kræfter.

Det er utrolig hvordan kvindekroppen udvikler sig. Tænk sig, tilbage i 60'erne var kvindekroppen ude af stand til at løbe maraton - deres krop var simpelthen fysisk ikke gearet til at håndtere presset, så det var samfundet heldigvis så betænksom at skåne dem før. Men i løbet af bare 40-50 år gennemgik den kvindelige krop så abnorme forandringer at kvinder i dag (i alle former) uden problemer kan løbe de 42,2 km.

Og så er der G-kræften. En særlig farlig kraft for kvinder, som engang påvirkede deres svagelige hjerter så voldsomt at de simpelthen ikke kunne forblive ved bevidsthed. Men på bare få år lykkes det den danske kvindekrop at forbedre sig, i sådan en grad at Danmark nu har haft kvindelige jagerpiloter i mere end 10 år Danmarks første kvindelige jagerpilot - 2006.

Hvad skal det dog ikke ende med. Hvis vi ikke passer på, går der potentielt ikke mere end et par år, før man opdager at kvinder faktisk godt kan holde til at spille 5 sæt tennis og hvor er vi så henne :naughty:


Og så er der selvfølgelig de trykveste som piloterne har på, der forhindrer blodet i at løbe fra hovedet, men du ved sikkert alt om hvor længe de har været udviklet, ikke? For det kan vel næppe tænkes at en årsag kan være at teknologien der gør mænd bedre til at udholde G kræfterne, også har samme effekt på kvinder?

Jeg tog endda forbehold for at der kunne være sket en teknologisk udvikling, alligevel skal du skrive sådan et sarkastisk indlæg.

Hvad så med jæger- og frømandskorpset? Har kvinder også brudt muren i forhold til de fysiske krav der stilles dér?

Jeg siger ikke noget om, at kvinder ikke kan fysiske ting, vi har kvindelige astronauter. Jeg siger manden er fysisk stærkere, det er vel ikke kontroversielt?
3

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Sophies-mor » 25. jan 2018, 20:14

De åbner munden, siger deres mening og tager tævene, uagtet hvad andre måtte synes.
Det er vel cirka det.

Når feminister bliver kamp-militaristiske feminister, der går ind for lige mange mænd og kvinder i en given virksomhed, så siger jeg nej tak. Hellere se på kvalifikationer - og hvis der kun er mænd, der er kvalificerede, ville jeg ansætte dem. Var der kun kvinder kvalificerede, så blev de ansatte. Men at der SKAL være 50/50 fordeling er dumt med dumt på.
Og de argumenter, der kommer frem...?

Jeg kan simpelthen ikke snuppe militaristisk feminisme. Man kan godt være feminist og stadig være "balanceret" i mangel af bedre udtryk og nøjes med at kommunikere ordentligt.
Og indsætter straks alle mulige disclaimere i mit indlæg for kan ikke huske, om det lige var 50/50 fordeling i virksomheder, jeg så hende kamp-militaristen, feministen osv.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf avdotja » 25. jan 2018, 20:16

eks-Maupassant skrev:
avdotja skrev:
eks-Maupassant skrev:
avdotja skrev:Hvis du har et eller andet - lige meget hvad - som du af uransaglige årsager ikke mener kvinder bør gøre, er sundhedskortet i øvrigt altid en sikker trumf; ikke kun i Danmark, men også globalt. Her illustreret af en fremtrædende saudiaraber: Kvindens krop kan ikke tåle at køre bil

Det er jo ikke fordi vi ikke vil have at kvinder gør XXX, det er udelukkende for deres egen sikkerheds skyld. SÅ ridderligt.


Din logik er helt i skoven. Du slutter udsagn A om kvinder er forkerte derfor er udsagn B, C, D (til uendeligt) det også.

Med samme logik kan man f.eks benægte at børn ville tage skade af kokain, fordi "nogen i gamle dage mente at børn ville tage skade af noget , der i dag har vist sig at være ufarligt, derfor tager dem der siger at kokain er skadeligt for børn også fejl".

Alle (eller måske næsten alle lol) vil jo medgive at der har været utalligt sludder på banen ift. kvinders sundhed, og det med bilerne og Saudi Arabien er en af dem og en anden er det med at kvinder ikke skulle løbe marathon (aner ikke hvem der sagde det) men det betyder jo ikke at alle udsagnene om kvinders sundhed er forkerte?

Du tror jo heller ikke selv at en dag kan kvinder løbe nøgne tværs over Sydpolen med 2000 kilo på ryggen "fordi grænserne altid rykker sig og kvinder kan alt". Så du tror jo sådan set selv på at biologien sætter grænser.

Jeg forstår ikke dit indlæg eller dets relation til mit. Jeg påpeger at argumentet "kvindekroppen kan slet ikke holde til det" er blevet brugt tit og ofte gennem tiderne, som begrundelse for at kvinder ikke må XXX. Enten fordi man oprigtig mener at kvinder ikke bør udfører XXX eller fordi man automatisk videreføre gamle fordomme som absolut intet hold har i virkeligheden (hvis du har brug for et eksempel, kan du evt læse det indlæg jeg oprindelig citerede). Og det skal netop ses i forhold til at det er ting som man glad og gerne har ment at mænd kan, hvorfor "løbe tværs henover Sydpolen med 2000 kg på ryggen"-sætningen er temmelig malplaceret. Det er der jo ingen menneskekrop der kan holde til.


OK jeg omformulerer

At argumentet "kvindekroppen kan ikke holde til det" før er brugt forkert, beviser ikke at et nyt tilfælde, hvor det bruges er forkert. Det kan sagtens være rigtigt den her gang. At den her gang er det faktisk rigtigt, at det her, det kan kvindekroppen ikke holde til.

Derfor skal man gå ind i ting hver gang, man kan ikke bare sige at fordi nogen sagde noget forkert for 30 år siden, så ved man allerede hvordan det vil forholde sig med den nye ting.

(Jeg spurgte f.eks. en gang inde i træningsforumet herinde hvorfor kvinder ikke squattede a la 80 kilo for at få en strammere røv, og fik at vide at pga noget med kvinder knæ og anatomi gjorde at det var skidt for kvinder at træne med tunge vægte. At de ville få knæskader eller noget.)

Jeg anerkender skam fint at der er fysiske forskelle på kvinde- og mandekroppen og at mænd (i dag) som udgangspunkt f.eks. er stærkere end kvinder. Men jeg vil vove at påstå at samtlige af de "det er skadeligt for kvindekroppen, men ikke mandekroppen" argumenter, der har været gennem tiden har været decideret bullshit, som er blevet modbevist få år senere, når kvinder rent faktisk fik lov/begyndte på XXX.

Du kommer selv med et ganske glimrende eksempel om kvinders "knæ eller noget" som gør dem ude af stand til at løfte tungt. Jeg er sikker på at din tankegang var udbredt for 20-30 år siden, hvor mange mente tunge vægte ikke var noget for kvinder; men i dag er tung vægttræning en standard del af rigtig mange kvinders træning. Jeg googlede det lige for en sikkerheds skyld og selv om jeg på ingen måde vil gøre krav på at være google-haj, så kunne jeg ikke finde noget der var bare i nærheden af at understøtte din påstand. Præcis som det var mig helt umuligt at finde noget om g-kræftens helt særlige påvirkning på kvinder...
0

Tilbage til "Livets forhold"