Irriterende reklamer

Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Irriterende reklamer

Indlægaf dgd2007 » 27. jan 2018, 13:13

HappyPaww skrev:Gud og tud lyder da ens i endelsen? :forvirret?

Også u'et?
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Irriterende reklamer

Indlægaf Ficus » 27. jan 2018, 14:11

Mit “tud”og “hud” lyder mere kort og hårdt som “ud” og “Gud” er lidt længere i udtalen og mere blødt.
0
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Irriterende reklamer

Indlægaf Badesandalen » 28. jan 2018, 00:25

Det er godt nok i radioen jeg har hørt den, men den der tasty cheese for en tyve kroners pris er da vildt irriterende.
Senest rettet af Badesandalen 28. jan 2018, 10:28, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Irriterende reklamer

Indlægaf Juki » 28. jan 2018, 01:50

dgd2007 skrev:I sådan nogle "damereklamer" for creme og den slags udtaler de altid "hud", så det rimer på "Gud" i stedet for på "tud".
Er der nogen, der udtaler det sådan i virkeligheden? :genert:

Jeg siger "huud", ligesom jeg vil udtale det "Guud".

Det kan godt være jeg har hørt "hud" udtalt kort som "tud". Jeg har dog aldrig hørt nogen udtale ordet "hudlæge" på andre måder end hvis det var med "G" i stedet for "H". Det lyder helt forkert at udtale det som man ville udtale "tudlæge" :gruble:

Men det er vel bare noget med hvor man ligger trykket. Ligesom med udtalen af "kronprinsesse" og "efterretningstjeneste" fx :gruble:

Håber det giver mening :lol:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Irriterende reklamer

Indlægaf dgd2007 » 28. jan 2018, 02:13

Juki skrev:
dgd2007 skrev:I sådan nogle "damereklamer" for creme og den slags udtaler de altid "hud", så det rimer på "Gud" i stedet for på "tud".
Er der nogen, der udtaler det sådan i virkeligheden? :genert:

Jeg siger "huud", ligesom jeg vil udtale det "Guud".

Det kan godt være jeg har hørt "hud" udtalt kort som "tud". Jeg har dog aldrig hørt nogen udtale ordet "hudlæge" på andre måder end hvis det var med "G" i stedet for "H". Det lyder helt forkert at udtale det som man ville udtale "tudlæge" :gruble:

Men det er vel bare noget med hvor man ligger trykket. Ligesom med udtalen af "kronprinsesse" og "efterretningstjeneste" fx :gruble:

Håber det giver mening :lol:

Hmm ... nej, nu er forvirringen total :lol:
Men det er jo også svært, når ingen af os er eksperter i lydskrift - og måske sammenligner med nogle andre ord, som andre debattører tilfældigvis også udtaler en anelse anderledes.
Men det kan måske koges ned til, om man udtaler "hud" alene på samme måde, som i "hudlæge"? Det gør jeg ikke, men det gør de i creme-reklamer, så det var det, jeg studsede over.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Irriterende reklamer

Indlægaf Juki » 28. jan 2018, 02:19

dgd2007 skrev:
Juki skrev:
dgd2007 skrev:I sådan nogle "damereklamer" for creme og den slags udtaler de altid "hud", så det rimer på "Gud" i stedet for på "tud".
Er der nogen, der udtaler det sådan i virkeligheden? :genert:

Jeg siger "huud", ligesom jeg vil udtale det "Guud".

Det kan godt være jeg har hørt "hud" udtalt kort som "tud". Jeg har dog aldrig hørt nogen udtale ordet "hudlæge" på andre måder end hvis det var med "G" i stedet for "H". Det lyder helt forkert at udtale det som man ville udtale "tudlæge" :gruble:

Men det er vel bare noget med hvor man ligger trykket. Ligesom med udtalen af "kronprinsesse" og "efterretningstjeneste" fx :gruble:

Håber det giver mening :lol:

Hmm ... nej, nu er forvirringen total :lol:
Men det er jo også svært, når ingen af os er eksperter i lydskrift - og måske sammenligner med nogle andre ord, som andre debattører tilfældigvis også udtaler en anelse anderledes.
Men det kan måske koges ned til, om man udtaler "hud" alene på samme måde, som i "hudlæge"? Det gør jeg ikke, men det gør de i creme-reklamer, så det var det, jeg studsede over.

:lol:

Det jeg prøvede at sige var at det for mig er mest naturligt at udtale hud som gud, ikke kort som tud. I mine ører ville det lyde helt forkert at udtale hudlæge, hvor ordet "hud" er kort som udtalen af "tud".

Gav det mere mening? :-D
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Irriterende reklamer

Indlægaf dgd2007 » 28. jan 2018, 02:34

Juki skrev: :lol:

Det jeg prøvede at sige var at det for mig er mest naturligt at udtale hud som gud, ikke kort som tud. I mine ører ville det lyde helt forkert at udtale hudlæge, hvor ordet "hud" er kort som udtalen af "tud".

Gav det mere mening? :-D

Nej, fordi i min udtale er tud "længere" end Gud.
Men skal jeg forstå det sådan, at du udtaler ordet "hud" alene på samme måde som i en sammensætning som "hudlæge"? :gruble:
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Irriterende reklamer

Indlægaf Juki » 28. jan 2018, 03:08

dgd2007 skrev:
Juki skrev: :lol:

Det jeg prøvede at sige var at det for mig er mest naturligt at udtale hud som gud, ikke kort som tud. I mine ører ville det lyde helt forkert at udtale hudlæge, hvor ordet "hud" er kort som udtalen af "tud".

Gav det mere mening? :-D

Nej, fordi i min udtale er tud "længere" end Gud.
Men skal jeg forstå det sådan, at du udtaler ordet "hud" alene på samme måde som i en sammensætning som "hudlæge"? :gruble:

Ja, altså sådan som jeg vil udtale "hud" udtaler jeg også "hud" i "hudlæge".

Men det giver vist ikke meget mening når/hvis vi ikke udtaler ordene ens. Eller forstår hvad hinanden mener :lol:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Irriterende reklamer

Indlægaf HappyPaww » 28. jan 2018, 06:32

dgd2007 skrev:
HappyPaww skrev:Gud og tud lyder da ens i endelsen? :forvirret?

Også u'et?

Ja :stoned: Jeg undrer mig virkelig over hvordan man skulle kunne høre forskel på de tre ord (Gud hud tud) - og samme lyd er i Lud, bud...’
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Irriterende reklamer

Indlægaf HappyPaww » 28. jan 2018, 06:37

Det er en helt kort lyd. Udtales det på andre måder vil jeg betegne det som dialekt (som dem det udtaler D’et som en j-lyd “Guj”...

Lydskriften er også ens:
[ˈhuðˀ]
[ˈguð]
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Irriterende reklamer

Indlægaf dgd2007 » 28. jan 2018, 07:44

HappyPaww skrev:Det er en helt kort lyd. Udtales det på andre måder vil jeg betegne det som dialekt (som dem det udtaler D’et som en j-lyd “Guj”...

Lydskriften er også ens:
[ˈhuðˀ]
[ˈguð]

Nu er der nok snart nogle, der giver os en reprimande for at hijacke tråden :genert: ... men altså for det allerførste kan jeg ikke lydskrift, men jeg kan da se, de ikke er helt ens, for der er et eller andet tegn bagefter i "hud", som der ikke er i "Gud", i det du har postet?

Men jeg ved ikke, hvis I er enige i, at u'et i "gul" er forskelligt fra u'et i "guld", så svarer gul-u'et til hvordan jeg siger "hud", og guld-u'et til hverdan jeg siger "Gud" (hvis jeg gør det :)).

Som sagt siger de jo hud med "guld-u" i reklamerne, og det var det, der undrede mig. Men det er muligt, man gør det i store dele af landet. :)

EDIT: Min måde er dog ikke mere unormal, end at det er den, der er i lydfilen på Den Danske Ordbog: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=hud
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Irriterende reklamer

Indlægaf Juki » 29. jan 2018, 22:53

Coops med en der snakker med andre medlemmer, eller hvad de er, via et webcam.

Han spørger om et eller andet, måske hvorfor de er medlemmer eller noget i den stil, hvortil nogle forskellige "kunder" svarer. En af dem svarer så et eller andet åndssvagt og åbenlyst a la "Jeg foretrækker varer der er i orden". Nååååååårh... I modsætning til alle os andre :rulle:
3
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Irriterende reklamer

Indlægaf Juki » 31. jan 2018, 16:03

Lidl har lavet en reklame med en skuespiller/statist der aldrig har prøvet at tage gulerødder op af jorden, og derfor bliver taget med på en mark og så sejler de også i kano.

Den gør mig hidsig!
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Skinkehunden
Indlæg: 798
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:17
Kort karma: 144
Likede indlæg: 1959

Re: Irriterende reklamer

Indlægaf Skinkehunden » 31. jan 2018, 21:41

Badesandalen skrev:Det er godt nok i radioen jeg har hørt den, men den der tasty cheese for en tyve kroners pris er da vildt irriterende.


Den er vildt catchy :lol: Mine unger synger med på den, både ham på 13 og hende på knap 2 :lol:
1
Formerly known as Gerbilwoman :)
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Irriterende reklamer

Indlægaf Badesandalen » 31. jan 2018, 22:14

Gerbilwoman skrev:
Badesandalen skrev:Det er godt nok i radioen jeg har hørt den, men den der tasty cheese for en tyve kroners pris er da vildt irriterende.


Den er vildt catchy :lol: Mine unger synger med på den, både ham på 13 og hende på knap 2 :lol:

Det er det der gør den irriterende; jeg endte med at stå og synge den da jeg vaskede op med radioen slukket. Men det lyder jo bare nuttet at din lille synger med. :love2:
0

Tilbage til "Film og TV"