Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Kommodedyret » 29. nov 2015, 05:34

Dime skrev:Altså... samfundet, det offentlige, det officielle Danmark... Det er vedtaget at NemID er sikkert nok til at håndtere bank-adgang, sundhedsjournaler, skatteoplysninger og hvad har vi alt...
...men det er ikke sikkert nok til stemmeafgivning?

Hvad er argumentet for at stemmer ikke kan afgives over nettet?
Helt seriøst, jeg spørger fordi jeg ikke forstår det.
Er det en sikkerheds-ting? Mener man virkelig at min stemme er vigtigere end ovennævnte, og at min stemme er mere sikker ved menneskelig optælling på papir?
Afaddaæteit...


Kan man godt lave systemet anonymt, så man stemmer anonymt på samme måde som man gør nu? Der er vel altid en eller anden form for digitale fodspor, eller hvad?
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Whoosh » 29. nov 2015, 07:00

FruDulle skrev:Vores absurd høje elforbrug her i huset. Er 25 kWh om dagen ikke vildt meget?

Vi bruger 8-10 kWh pr døgn,og vi er 2 voksne.
2 tv, 2 bærbare, en barebone, køleskab, fryser, vaskemaskine, tørretumbler, opvaskemaskine, og diverse småting.

Har du elvarme? Håndklædertørrer?
0
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf ManicNinja » 29. nov 2015, 07:47

Puffi skrev:Folk, der skriver for i stedet for får, men godt kan skrive få :forvirret2:

Altså jeg for 100 kr. - du kan få 100 kr. fx. Kan man virkelig ikke se, der er noget galt?


Folk, der undlader anførselstegn rundt om den sproglige størrelse, de henviser til ... :P

Altså: "Folk, der skriver 'for' i stedet for 'får' [...] ".

Derudover meget enig! :)
1
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Garfield
Indlæg: 805
Tilmeldt: 7. sep 2015, 07:19
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1309

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Garfield » 29. nov 2015, 08:42

FruDulle skrev:Vores absurd høje elforbrug her i huset. Er 25 kWh om dagen ikke vildt meget?


Jo. En mulighed er at få fat i én af de der apparater, der kan måle elforbrug for at se, hvad de ting I sætter i stikkontakterne forbruger af strøm. Både tændt og på standby. Min egen erfaring fra da jeg boede i hus er dog, at det var ting som varmefyret, varmefordeleren og de indbyggede spots (før LED), der brugte rigtig meget.

Jeg har selv et ekstremt lavt elforbrug på ca. 60 kWh om måneden, men 25 kWh om dagen er alligevel ret meget.
0
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
Kyle
Indlæg: 170
Tilmeldt: 29. aug 2015, 18:30
Kort karma: 21
Likede indlæg: 166

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Kyle » 29. nov 2015, 10:39

FruDulle skrev:
Whoosh skrev:
FruDulle skrev:Vores absurd høje elforbrug her i huset. Er 25 kWh om dagen ikke vildt meget?

Vi bruger 8-10 kWh pr døgn,og vi er 2 voksne.
2 tv, 2 bærbare, en barebone, køleskab, fryser, vaskemaskine, tørretumbler, opvaskemaskine, og diverse småting.

Har du elvarme? Håndklædertørrer?


Vi er i sommerhus og de eneste varmekilder er enten brændeovn eller varmeblæseren.

Tv, et par iPads, dvd, appletv, gulvarme i bad som nu er slukket, helt nyt køleskab og fryser, vaskemaskine og tørretumbler- sidstnævnte brugers sjældent

Men så skal du jo også regne ind, at det er jeres varmekilde, hvor andre f.eks. har udgifter til fjernvarme oven i el.

http://sparenergi.dk/forbruger/varme/elvarme - gennemsnitlig 15.000 kWh til opvarmning.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24637
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Daine » 30. nov 2015, 18:39

ShuruQ skrev:Jeg undrer mig kraftigt over den stigende tendens med at skrive med stort startbogstav midt i sætninger, uden noget system, mere eller mindre tilfældige steder.

Jeg er helt med på ikke alle er lige gode grammatik, men lige det med stort begyndelsesbogsgav er ret simpel på dansk. Derudover ser jeg rigtig mange der gør det, der ellers ikke lader til at have problemer med stavning.

Jeg ved ikke om det er en ny dille jeg ikke har fanget. Men kunne ligne mig ikke at være med på moden :-D.


Min iPad har sin helt egen mening om grammatik, så mit gæt er, at det kan været noget auto-noget når man skriver :D Hvis jeg af en eller anden grund får sat et punktum, der ikke skulle være der (dobbelttap på mellemrumstasten eks.), så husker den at der skal være et stort bogstav, også selvom punktummet er væk. Jeg skal selv huske at slå det fra :)
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32471

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf icelady » 30. nov 2015, 19:00

ShuruQ skrev:Jeg undrer mig kraftigt over den stigende tendens med at skrive med stort startbogstav midt i sætninger, uden noget system, mere eller mindre tilfældige steder.

Jeg er helt med på ikke alle er lige gode grammatik, men lige det med stort begyndelsesbogsgav er ret simpel på dansk. Derudover ser jeg rigtig mange der gør det, der ellers ikke lader til at have problemer med stavning.

Jeg ved ikke om det er en ny dille jeg ikke har fanget. Men kunne ligne mig ikke at være med på moden :-D.


Jeg Spurgte En Om Det På Facebook Og Han Skrev At Det Skyldtes Han Var På Fra I-Pad Og Uanset Hvad Han Havde Prøvet Kunne Han Ikke Ændre Det.

:D
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf lillebjoern » 30. nov 2015, 19:17

At man ikke kan stave eller kender til dansk grammatik, når man skriver bachelor på en humanistisk uddannelse. Jeg er i gruppe med nogle søde og rare mennesker, men der er vitterligt ingen af dem, der kan stave. Og jeg er ikke selv den store grammatiknørd – jeg kan stave, men komma og noget grammatik kan godt drille mig lidt.

Men på bare to sider finder jeg disse fejl:

Den intenderet betydning
der er en manglende relevans-relation, mellem interviewpersonerne (hvorfor vil man sætte komma dér?)
... er motiverede til, at besøge museet (igen, hvorfor komma dér?)
interresse
han havde en hvis interesse
det for han ikke noget ud af

:forvirret2:

(Jubii-disclaimer: De er ikke ordblinde og nej, jeg hader ikke ordblinde, og ja, jeg ved godt at nogen har svært ved at stave)
4
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf kidkomb » 30. nov 2015, 19:20

Da jeg gik i skole satte man komma før "at".
Jeg er for gammel til at huske alt dét der med kryds og bolle og udsagnsled og yada yada.
Hvis jeg gad kunne jeg godt nørde det, MEN, det er ikke sådan komma fungerer mere, så jeg har givet fortabt.
Måske er det noget lignende med dine studiekammerater?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Kommodedyret » 30. nov 2015, 21:32

ShuruQ skrev:
Pernille skrev:Nissedøre. Min Instagram og Facebook flyder over med nissedøre.

:gruble:


Hvad er "nissedøre"?


En portal til helvede som man bruger til at lukke dæmoner og andre sataniske skabninger ind i sin stue med.


Sorry, ku ik la vær :fløjt: :D
3
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19076

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Flora » 30. nov 2015, 21:32

ShuruQ skrev:
Pernille skrev:Nissedøre. Min Instagram og Facebook flyder over med nissedøre.

:gruble:


Hvad er "nissedøre"?


Det er det nye sort inden for julepynt. Man sætter den fast på væggen nede ved gulvet og lægger måtte, træsko osv. nede på gulvet, så det ser ud som om nissen bor derinde.

Billede
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 30. nov 2015, 22:04

Jeg synes alle er begyndt at sige 1. advent. Hvornår er man begyndt at springe [søndag i ] over?
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Garfield
Indlæg: 805
Tilmeldt: 7. sep 2015, 07:19
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1309

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Garfield » 30. nov 2015, 22:12

Delfin skrev:Jeg synes alle er begyndt at sige 1. advent. Hvornår er man begyndt at springe [søndag i ] over?


:forvirret: Det har jeg heldigvis ikke mødt nogen, der sagde.
0
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Delfin » 30. nov 2015, 22:16

Garfield skrev:
Delfin skrev:Jeg synes alle er begyndt at sige 1. advent. Hvornår er man begyndt at springe [søndag i ] over?


:forvirret: Det har jeg heldigvis ikke mødt nogen, der sagde.


Jeg er stødt på mange få facebook, der skriver glædelig 1. advent. Senest Chilli Klaus her og også i flere af kommentarerne til videoen

https://www.facebook.com/ChiliKlausDK/v ... 934713448/
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Garfield
Indlæg: 805
Tilmeldt: 7. sep 2015, 07:19
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1309

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Garfield » 30. nov 2015, 22:18

Delfin skrev:
Garfield skrev:
Delfin skrev:Jeg synes alle er begyndt at sige 1. advent. Hvornår er man begyndt at springe [søndag i ] over?


:forvirret: Det har jeg heldigvis ikke mødt nogen, der sagde.


Jeg er stødt på mange få facebook, der skriver glædelig 1. advent. Senest Chilli Klaus her og også i flere af kommentarerne til videoen

https://www.facebook.com/ChiliKlausDK/v ... 934713448/


Okay, jeg læste kun en 10 styks kommentarer, men det var nok til at støde på "1. advent" 2-3 gange. Hvad er nu det for noget nymodens pjat? :gammel:
3
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.

Tilbage til "Generelt"