Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Wizzze » 24. aug 2015, 08:13

Tråden om opsparing, og hvad/hvorfor man sparer op.

Danskerne sparer op som aldrig før, der står milliarder og atter milliarder i "reserve" på løn- og opsparingskonti rundt i bankerne, men hvorfor står de der? Er det til bil, bolig, rejse eller bare ro om natten?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Wizzze » 24. aug 2015, 08:24

Jeg har i mange år været en slem pengepuger, og sparet 15-25k op om måneden. Men det var dengang man faktisk fik en rente på sin opsparing. Nu kan det ikke rigtig betale sig at lægge alt for meget til side, for så æder inflationen dem. Nok til en måned eller to uden indtægt, resten vælger vi at bruge på rejser, luksus og oplevelser.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Pjeps » 24. aug 2015, 08:30

Jeg sparer op til kørekort, tropemedicinkursus og "til at overleve, når jeg skal ud at rejse/arbejde for læger uden grænser".
Og til ferier inden da.

@Wizzze men jeg forstår ikke det der med at det ikke kan betale sig at spare op fordi man ingen renter får, mener du så at man bare skal bruge sine penge for at bruge dem ?
1
:ninja:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Akehurst2 » 24. aug 2015, 08:35

Jeg sparer op - sådan mest af princip. Det er ikke specielt meget, men mere sådan en vane fra jeg læste og gerne ville have en buffer til uforudsete udgifter.

Til gengæld sparer jeg som offentlig ansat 17,1 % af min løn op til pension (og jeg startede som 24-årig), så jeg føler ikke behov for yderligere pensionsopspring. Vi afdrager også i huset, og er færdige senest, når jeg er 60. Vi har t-lån, så det går jo rigtig fint i disse år.

Ellers sørger vi for at der overføres rigeligt til fællebudgetkontoen, så den kan rumme det meste - det er jo en slags opsparing at overføre mere end højst nødvendigt.
0
Brugeravatar
Dime
Indlæg: 838
Tilmeldt: 13. aug 2015, 17:17
Kort karma: 394
Likede indlæg: 1726
Kontakt:

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Dime » 24. aug 2015, 08:38

Pjeps skrev:Jeg sparer op til kørekort, tropemedicinkursus og "til at overleve, når jeg skal ud at rejse/arbejde for læger uden grænser".
Og til ferier inden da.

@Wizzze men jeg forstår ikke det der med at det ikke kan betale sig at spare op fordi man ingen renter får, mener du så at man bare skal bruge sine penge for at bruge dem ?


Inflationen æder dem.
Når man ikke får renter af sin 5-krone, så er den stadig en 5-krone om 2 år... men en liter mælk koster 1 krone mere til den tid... så 5-kronen bliver reelt mindre værd...
1
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Pjeps » 24. aug 2015, 08:41

Syg Abe skrev:
Pjeps skrev:Jeg sparer op til kørekort, tropemedicinkursus og "til at overleve, når jeg skal ud at rejse/arbejde for læger uden grænser".
Og til ferier inden da.

@Wizzze men jeg forstår ikke det der med at det ikke kan betale sig at spare op fordi man ingen renter får, mener du så at man bare skal bruge sine penge for at bruge dem ?


Inflationen æder dem.
Når man ikke får renter af sin 5-krone, så er den stadig en 5-krone om 2 år... men en liter mælk koster 1 krone mere til den tid... så 5-kronen bliver reelt mindre værd...

Men jeg kan stadig få en liter mælk, det kan jeg ikke hvis jeg har brugt dem på tant og fjas :gruble:
1
:ninja:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Wizzze » 24. aug 2015, 08:43

Pjeps skrev:Jeg sparer op til kørekort, tropemedicinkursus og "til at overleve, når jeg skal ud at rejse/arbejde for læger uden grænser".
Og til ferier inden da.

@Wizzze men jeg forstår ikke det der med at det ikke kan betale sig at spare op fordi man ingen renter får, mener du så at man bare skal bruge sine penge for at bruge dem ?


Ja egentlig. Penge mister deres værdi over tid fordi ting stiger i pris (undtagen mælk åbenbart) så hvis der er noget man går og kigger på (og har pengene!) så er det bedre at købe nu, end senere. (Hvis man ved det kommer på udsalg lige om lidt, skal man selvfølgelig vente). Det samme gælder hvis man kan forrente sine penge med mere end hvad priserne stiger, men den slags konti er der ikke mange af pt. og de er typisk begrænset i hvor meget man kan spare op, eller en form for binding.
Man skal naturligvis ikke gå ud at købe bare for at købe, ingen grund til tv nummer 2 eller 3, hvis man ikke har behovet. Men har man et behov, så er der ingen grund til at fornægte sig selv, med mindre behovet er store mængder sukker og slik, men så er det ikke længere af økonomiske årsager ;)

Alt dette gælder selvfølgelig kun hvis man ikke har gæld, ellers er nedbringelse af gæld altid den bedste form for opsparing.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Pjeps » 24. aug 2015, 08:50

Wizzze skrev:
Pjeps skrev:Jeg sparer op til kørekort, tropemedicinkursus og "til at overleve, når jeg skal ud at rejse/arbejde for læger uden grænser".
Og til ferier inden da.

@Wizzze men jeg forstår ikke det der med at det ikke kan betale sig at spare op fordi man ingen renter får, mener du så at man bare skal bruge sine penge for at bruge dem ?


Ja egentlig. Penge mister deres værdi over tid fordi ting stiger i pris (undtagen mælk åbenbart) så hvis der er noget man går og kigger på (og har pengene!) så er det bedre at købe nu, end senere. (Hvis man ved det kommer på udsalg lige om lidt, skal man selvfølgelig vente). Det samme gælder hvis man kan forrente sine penge med mere end hvad priserne stiger, men den slags konti er der ikke mange af pt. og de er typisk begrænset i hvor meget man kan spare op, eller en form for binding.
Man skal naturligvis ikke gå ud at købe bare for at købe, ingen grund til tv nummer 2 eller 3, hvis man ikke har behovet. Men har man et behov, så er der ingen grund til at fornægte sig selv, med mindre behovet er store mængder sukker og slik, men så er det ikke længere af økonomiske årsager ;)

Nu er jeg jo bare sygeplejerske og tjener ikke millioner, så min opsparing vil jo aldrig komme op i sværvægtsklassen, slet ikke med mine fremtidsplaner om at skulle udsendes i perioder ( hvor man nærmest ikke tjener nok til at dække ens udgifter herhjemme). Jeg er jo nødt til at spare op, trods inflation, og investering i aktier osv har jeg ikke en skid forstand på og med mit held, vil det bare ende galt. Jeg tænker at jeg gerne skulle have 125-150k på opsparingen den dag jeg udsendes, men det er åbenbart en dårlig forretning, men ellers kan det jo ikke lade sig gøre agtigt :gruble: ( nogle af de penge skal så bruges på at forlænge udsendelsen med en rejse ).
1
:ninja:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Wizzze » 24. aug 2015, 08:51

Pjeps skrev:
Syg Abe skrev:
Pjeps skrev:Jeg sparer op til kørekort, tropemedicinkursus og "til at overleve, når jeg skal ud at rejse/arbejde for læger uden grænser".
Og til ferier inden da.

@Wizzze men jeg forstår ikke det der med at det ikke kan betale sig at spare op fordi man ingen renter får, mener du så at man bare skal bruge sine penge for at bruge dem ?


Inflationen æder dem.
Når man ikke får renter af sin 5-krone, så er den stadig en 5-krone om 2 år... men en liter mælk koster 1 krone mere til den tid... så 5-kronen bliver reelt mindre værd...

Men jeg kan stadig få en liter mælk, det kan jeg ikke hvis jeg har brugt dem på tant og fjas :gruble:


Det er så fordi du er bange for ikke at få en ny femmer i næste uge. Det er også en valid tankegang, ro om natten. Men for de fleste er det ikke en risiko at stå uden indtægt i morgen. Men de fleste af os polstrer alligevel økonomien, så vi kan stå imod sådan en situation, men man behøver ikke at have til mere end en måned eller to stående, det vil være rigeligt for de fleste.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf thomassneum » 24. aug 2015, 08:53

Ja, men det har ikke været til noget specielt.

Dvs. nu her har vi lige sendt stumpen på efterskole - det står i ca. 80.000,00 kr./året. Og så skal vi have lagt noget kloak i sommerhuset, hvilket vil koste i omegnen af de. 100.000,00 kr. og så er det jo rart ikke at skulle låne penge. :)

Vi satser ikke på store opsparinger og er ikke bange for lån, men vi skal bare have lidt på kistebunden til de her projekter.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Wizzze » 24. aug 2015, 08:55

Skumfidusen skrev:
Wizzze skrev:
Ja egentlig. Penge mister deres værdi over tid fordi ting stiger i pris (undtagen mælk åbenbart) så hvis der er noget man går og kigger på (og har pengene!) så er det bedre at købe nu, end senere. (Hvis man ved det kommer på udsalg lige om lidt, skal man selvfølgelig vente). Det samme gælder hvis man kan forrente sine penge med mere end hvad priserne stiger, men den slags konti er der ikke mange af pt. og de er typisk begrænset i hvor meget man kan spare op, eller en form for binding.
Man skal naturligvis ikke gå ud at købe bare for at købe, ingen grund til tv nummer 2 eller 3, hvis man ikke har behovet. Men har man et behov, så er der ingen grund til at fornægte sig selv, med mindre behovet er store mængder sukker og slik, men så er det ikke længere af økonomiske årsager ;)


Der er jo alternativer til at sætte pengene i banken. Og det kan godt være man kan få færre liter mælk for de 200 kroner man satte i banken i 2009, men havde man købt mælk for pengene dengang, så havde det trods alt nok en mindre værdi end de inflationsplagede 200 bops.


Enig, men så er man ude i scenarier hvor man søger en forrentning større end inflationen, og de alternative placeringer er usikre, se bare på markederne idag, og kunst, bygninger osv. kan også svinge i værdi.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Mholle
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:44
Kort karma: 18
Likede indlæg: 94

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Mholle » 24. aug 2015, 09:30

Pt nedbringer jeg bare gæld i et noget højere tempo end hvad jeg har gjort tidligere :)
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Danseprinsesse » 24. aug 2015, 09:50

Vi sparer op til frihed.
Mulighed for, at den ene eller begge af os kan arbejde deltid/have ekstra lang orlov, når vi får børn.
Muligheden for at hive 1/2 år ud og rejse som familie.
Eller muligheden for, at den ene af os kan droppe et stressfyldt job og starte egen virksomhed, som det er sket i år. Selvom jeg bliver eneforsørger på elevløn, så sørger en solid opsparing for, at det er muligt.
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Thestral » 24. aug 2015, 10:38

Ja, til hvis bilen går i stykker og til datterens 10. klasse på fagskolen, til hvis vi godt kunne tænke os en lille ferie og til når SU'en stopper når jeg er færdig med at gå i skole.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Sparer du op? Hvorfor - til hvad?

Indlægaf Spjaerten » 24. aug 2015, 11:06

Har i mange år kun sparet op til ferier og shopping (mest på ferierne). Og lod så mit afdrags på min andelsbolig være en slags opsparingen.

Nu er lejligheden solgt. Så opsparing idag -> ferier og shopping og så er der opretter en opsparing til bil omkostninger - bil netop købt og der skal jo være til dæk og diverse andre omkostninger.

Men reel opsparing nej jeg prioriterer min bolig, bil og ferier nu og her.
1
Tryk på * :slem:

Tilbage til "Privatøkonomi"