Forhøjet blodtryk

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4866

Forhøjet blodtryk

Indlægaf Kaffe » 21. feb 2018, 08:17

Jeg var ved lægen i går, fordi jeg i et par måneder har døjet med svær hovedpine, som ikke lader sig trække af smertestillende på almindelig vis. Ved konsultationen dik jeg taget blodtryk, som var for højt. Jeg skal nu måle blodtryk hjemme tre gange om dagen i tre dage.

Her til morgen er blodtrykket ikke bedre end i går, tværtimod. Så jeg begynder sgu at blive lidt små-nervøs. Da jeg målte, var jeg nervøs og kunne derfor ikke rigtig stoppe hjertebanken. Det gør nok ikke reaultatet bedre heller.

Jeg er arveligt belastet ift kredsløbssygdomme. Jeg er ryger :( Jeg har et stressende liv. Jeg spiser ikke sundt (uregelmæssigt og modsat kostrådene). Så der er noget at tage fat på. Og det kan man vel vende til noget positivt.....at der er mulighed for at handle selv. I hvert fald et stykke ad vejen. Jeg kan måske se det som et wake-up call til at ændre de ting, som jeg godt ved er noget hø. Jeg er 43 år og det er vel nu, der skal ske noget.

Andre der har forhøjet blodtryk og/eller har erfaring?
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forhøjet blodtryk

Indlægaf Slettet bruger » 21. feb 2018, 08:32

Jeg har erfaring for at jeg ikke skal måle blodtryk medmindre jeg slapper ordentligt af. Jeg har ved flere lejligheder fået målt alt for højt blodtryk ved lægen, men når jeg slapper af derhjemme, er der ingen problemer. Så hvis du er nervøs, tror jeg at målingen er tæt på værdiløs.
2
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Forhøjet blodtryk

Indlægaf Sophies-mor » 21. feb 2018, 08:35

Jeg har haft forhøjet blodtryk uden påviselig årsag, siden jeg var 18.
Det vigtigste er, at du bliver medicineret korrekt.
Og læg dig, slap af og mål 3 x. Men først efter mindst 15 minutters hvile.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4866

Re: Forhøjet blodtryk

Indlægaf Kaffe » 21. feb 2018, 08:55

Sophies-mor skrev:Jeg har haft forhøjet blodtryk uden påviselig årsag, siden jeg var 18.
Det vigtigste er, at du bliver medicineret korrekt.
Og læg dig, slap af og mål 3 x. Men først efter mindst 15 minutters hvile.


Hmm......der kommer nok en faktor i mit samlede problem. For jeg skal virkelig anstrenge mig for at slappe af i 15 min :gruble:
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4866

Re: Forhøjet blodtryk

Indlægaf Kaffe » 21. feb 2018, 08:56

abcd skrev:Jeg har erfaring for at jeg ikke skal måle blodtryk medmindre jeg slapper ordentligt af. Jeg har ved flere lejligheder fået målt alt for højt blodtryk ved lægen, men når jeg slapper af derhjemme, er der ingen problemer. Så hvis du er nervøs, tror jeg at målingen er tæt på værdiløs.


Jeg skal se, om jeg kan undlade at være nervøs på en eller anden måde. Måske de 15 minutters ro som er foreslået.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4866

Re: Forhøjet blodtryk

Indlægaf Kaffe » 21. feb 2018, 08:57

Jeg er nervøs, fordi jeg er bange for at måle en værdi, som gør mig bange. Jeg kan nemt se mig selv stiv af skræk for, at der kommer en blodprop, hvis jeg bevæger mig.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forhøjet blodtryk

Indlægaf Slettet bruger » 21. feb 2018, 09:04

Kaffe skrev:
abcd skrev:Jeg har erfaring for at jeg ikke skal måle blodtryk medmindre jeg slapper ordentligt af. Jeg har ved flere lejligheder fået målt alt for højt blodtryk ved lægen, men når jeg slapper af derhjemme, er der ingen problemer. Så hvis du er nervøs, tror jeg at målingen er tæt på værdiløs.


Jeg skal se, om jeg kan undlade at være nervøs på en eller anden måde. Måske de 15 minutters ro som er foreslået.


For mig er motion den bedste kur imod bekymring. Så jeg ville løbe 20 minutter, sætte mig ned 20 minutter, og så forvente at være afslappet.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Forhøjet blodtryk

Indlægaf Sophies-mor » 21. feb 2018, 09:35

Kaffe skrev:
Sophies-mor skrev:Jeg har haft forhøjet blodtryk uden påviselig årsag, siden jeg var 18.
Det vigtigste er, at du bliver medicineret korrekt.
Og læg dig, slap af og mål 3 x. Men først efter mindst 15 minutters hvile.


Hmm......der kommer nok en faktor i mit samlede problem. For jeg skal virkelig anstrenge mig for at slappe af i 15 min :gruble:

Flyt fokus.
Du er alt for nervøs for resultatet.

En i tråden foreslår, løb en tur på 20 min og drat om på sofaen når hjemme. Efter 15-20 minutter måler du trykket.
Lyt evt til afslappende musik.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Forhøjet blodtryk

Indlægaf Sophies-mor » 21. feb 2018, 09:36

Jeg overvejer om en 24-timers monitorering ville være bedre for dig?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Forhøjet blodtryk

Indlægaf Charly » 21. feb 2018, 10:10

Kaffe skrev:Jeg er nervøs, fordi jeg er bange for at måle en værdi, som gør mig bange. Jeg kan nemt se mig selv stiv af skræk for, at der kommer en blodprop, hvis jeg bevæger mig.

Motion er rigtig godt, hvis blodtrykket er forhøjet. Så forslaget med at løbe 20 min og så hvile lige så længe og først derefter tage blodtrykket, ville jeg følge - og så mål det tre gange i træk.

Jeg har selv forhøjet blodtryk og har haft det de sidste 7-8 år uden at der er en forklaring på.
1
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4866

Re: Forhøjet blodtryk

Indlægaf Kaffe » 21. feb 2018, 14:10

Sophies-mor skrev:Jeg overvejer om en 24-timers monitorering ville være bedre for dig?


Det kan sagtens være, at det vil være en god ide.

Målingen i morges var hhv 175/106, 174/99 og 170/98.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Forhøjet blodtryk

Indlægaf Aima » 21. feb 2018, 17:51

Kaffe skrev:
Sophies-mor skrev:Jeg overvejer om en 24-timers monitorering ville være bedre for dig?


Det kan sagtens være, at det vil være en god ide.

Målingen i morges var hhv 175/106, 174/99 og 170/98.


Det er til den høje side, men fredeligt, så ro på, du falder ikke ikke om af en hjerneblødning hverken i dag eller i morgen :kys:

Min stedfar havde for nogle år siden akkurat samme problematik som dig (hans tal var lidt højere). Han fik et enkelt blodtrykssænkende præparat, men havde kun behov for det i ganske kort tid, for han ændrede selv nogle ting i sin livsstil, som åbenbart var nok. Han begyndte til spinning (på begynderhold) to gange om ugen og supplerede med nogle gåture og ind i mellem en tur i svømmehallen, og så ændrede han en smule på kosten, men virkeligt ikke alverden.

Hans blodtryk, kolesterol mm. har været fint lige siden.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4866

Re: Forhøjet blodtryk

Indlægaf Kaffe » 23. feb 2018, 14:15

Onsdag aften havde jeg nogle meget ubehagelige målinger, hvor den værste var 190/117. Jeg ringede til lægen torsdag morgen, og hun udskrev medicin og gav mig en tid i dag. Jeg har nu fået taget prøver og EKG. Og blodtrykket så heldigvis bedre ud. På onsdag har jeg en tid til opfølgning.

Jeg har aftalt med lægen, at jeg ikke laver flere målinger hjemme, fordi jeg kører meget op over det.

Det er heldigt, at jeg gik til læge med min hovedpine. Og NU skal der ske en ændring i livsstil. Jeg har været et skarn altid på det område.
1
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Forhøjet blodtryk

Indlægaf Wizzze » 23. feb 2018, 14:43

Jeg havde en meget travl og små stresse periode forrige år, hvor lægen målte over 200 :shock:
Så jeg kom på pillen :D 10mg Amlodipin, og nu har mit blodtryk ligget klippestablit omkring 110/115 over 70/80 det sidste 1½år og der er virkelig intet at mærke, ingen hovedpine, migræne, stiv nakke, dårligt omløb eller andet.

Så slap af og ro på, det er ikke en dødsdom, eller livsændrende med for højt blodtryk. Men det er selvfølgelig et hint med en vognstang om lige at geare lidt ned og passe bedre på sig selv og ikke stresse for meget.
1
Do as I say! :whip:
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4866

Re: Forhøjet blodtryk

Indlægaf Kaffe » 23. feb 2018, 14:47

Wizzze skrev:Jeg havde en meget travl og små stresse periode forrige år, hvor lægen målte over 200 :shock:
Så jeg kom på pillen :D 10mg Amlodipin, og nu har mit blodtryk ligget klippestablit omkring 110/115 over 70/80 det sidste 1½år og der er virkelig intet at mærke, ingen hovedpine, migræne, stiv nakke, dårligt omløb eller andet.

Så slap af og ro på, det er ikke en dødsdom, eller livsændrende med for højt blodtryk. Men det er selvfølgelig et hint med en vognstang om lige at geare lidt ned og passe bedre på sig selv og ikke stresse for meget.


Tak for input.

Det er også Amlopidin, jeg har fået udskrevet. Det er 5 mg, men er måske en startdosis. Det er betryggende at vide, at der kan komme styr på det.

Jeg har i dag voldsom hovedpine, og jeg kan ikke finde smertestillende, der virker. Nogle gode forslag?
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.

Tilbage til "Helbred"