Brugerbetaling eller ej

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Brugerbetaling eller ej

Indlægaf Studsgaard » 21. feb 2018, 21:59

Artem skrev:
1234 skrev:
Artem skrev:Alt ved biler er med høje afgifter som registreringsafgiften, grøn ejerafgift, og høje afgifter på brændstof.
Jeg er principielt modstanden af at vi skal betale for at køre på vejene og passere broer, når vi i forvejen betaler så mange andre afgifter på biler.

Med med hensyn til en ny parallel bro ved Frederikssund, og tilsvarende også med en ny limfjordsforbindelse, hvor de også taler om brugerbetaling. Der kan jeg som sådan bedre gå med til det, da man har valget mellem at betale for at tage den nye hurtige vej, eller køre gratis over den gamle langsomme vej.
Men som sagt så jeg helst at vi slet ikke skulle betale for at køre over broer intern i landet, hvor jeg mener at storebælt burde være gratis, da bruger betaling virker som en toldmor midt i landet.


Det der sker er jo bare at lastbiler tager den med brugerbetaling og vi andre tager den anden medmindre vores arbejdsgiver vil betale for det.
Det kan jeg ikke rigtig se løser nogle trafikale problemer. Jeg er dog personligt lidt i tvivl om behovet for den tredje limfjordsforbindelse. Jeg krydser den hver dag og har endnu ikke holdt i kø. Jeg krydser den så også i den rigtig retning.

Det må da trods alt hjælpe en del hvis man på den måde kan fjerne en del af trafikken. Tror faktisk der vil være en del private som godt vil betale hvis man kan spare feks. 10 min hver vej.

Med hensyn til den 3 limfjordforbindelse. Så kan vi godt være enige om at man kan diskutere behovet. Men det ændrer ikke på at tunnellen synker, og har en begrænset levetid. Så om ikke andet skal man have lavet en ny tunnel parallel med den gamle.


Min far skal over Limfjorden den “forkerte” vej. Og jeg kan forstå at der kan være ret lang kø tid.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Brugerbetaling eller ej

Indlægaf 1234 » 22. feb 2018, 06:26

Artem skrev:
1234 skrev:
Artem skrev:Alt ved biler er med høje afgifter som registreringsafgiften, grøn ejerafgift, og høje afgifter på brændstof.
Jeg er principielt modstanden af at vi skal betale for at køre på vejene og passere broer, når vi i forvejen betaler så mange andre afgifter på biler.

Med med hensyn til en ny parallel bro ved Frederikssund, og tilsvarende også med en ny limfjordsforbindelse, hvor de også taler om brugerbetaling. Der kan jeg som sådan bedre gå med til det, da man har valget mellem at betale for at tage den nye hurtige vej, eller køre gratis over den gamle langsomme vej.
Men som sagt så jeg helst at vi slet ikke skulle betale for at køre over broer intern i landet, hvor jeg mener at storebælt burde være gratis, da bruger betaling virker som en toldmor midt i landet.


Det der sker er jo bare at lastbiler tager den med brugerbetaling og vi andre tager den anden medmindre vores arbejdsgiver vil betale for det.
Det kan jeg ikke rigtig se løser nogle trafikale problemer. Jeg er dog personligt lidt i tvivl om behovet for den tredje limfjordsforbindelse. Jeg krydser den hver dag og har endnu ikke holdt i kø. Jeg krydser den så også i den rigtig retning.

Det må da trods alt hjælpe en del hvis man på den måde kan fjerne en del af trafikken. Tror faktisk der vil være en del private som godt vil betale hvis man kan spare feks. 10 min hver vej.

Med hensyn til den 3 limfjordforbindelse. Så kan vi godt være enige om at man kan diskutere behovet. Men det ændrer ikke på at tunnellen synker, og har en begrænset levetid. Så om ikke andet skal man have lavet en ny tunnel parallel med den gamle.

Men tunnelen kan såvidt jeg har forstået godt reparere, så problemet er vel primært de periode det vil tage at fixe den og tunnellen bliver lukket for så bliver det et kaos.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Brugerbetaling eller ej

Indlægaf 1234 » 22. feb 2018, 06:30

Studsgaard skrev:
Artem skrev:
1234 skrev:
Artem skrev:Alt ved biler er med høje afgifter som registreringsafgiften, grøn ejerafgift, og høje afgifter på brændstof.
Jeg er principielt modstanden af at vi skal betale for at køre på vejene og passere broer, når vi i forvejen betaler så mange andre afgifter på biler.

Med med hensyn til en ny parallel bro ved Frederikssund, og tilsvarende også med en ny limfjordsforbindelse, hvor de også taler om brugerbetaling. Der kan jeg som sådan bedre gå med til det, da man har valget mellem at betale for at tage den nye hurtige vej, eller køre gratis over den gamle langsomme vej.
Men som sagt så jeg helst at vi slet ikke skulle betale for at køre over broer intern i landet, hvor jeg mener at storebælt burde være gratis, da bruger betaling virker som en toldmor midt i landet.


Det der sker er jo bare at lastbiler tager den med brugerbetaling og vi andre tager den anden medmindre vores arbejdsgiver vil betale for det.
Det kan jeg ikke rigtig se løser nogle trafikale problemer. Jeg er dog personligt lidt i tvivl om behovet for den tredje limfjordsforbindelse. Jeg krydser den hver dag og har endnu ikke holdt i kø. Jeg krydser den så også i den rigtig retning.

Det må da trods alt hjælpe en del hvis man på den måde kan fjerne en del af trafikken. Tror faktisk der vil være en del private som godt vil betale hvis man kan spare feks. 10 min hver vej.

Med hensyn til den 3 limfjordforbindelse. Så kan vi godt være enige om at man kan diskutere behovet. Men det ændrer ikke på at tunnellen synker, og har en begrænset levetid. Så om ikke andet skal man have lavet en ny tunnel parallel med den gamle.


Min far skal over Limfjorden den “forkerte” vej. Og jeg kan forstå at der kan være ret lang kø tid.

Ja der kan være kø, men det primært når der har været uheld og lignende samt når myldretrafikken peaker.
Men jeg har snakket en del med min ven der er trafikingeniør og såvidt prognoserne siger er behovet ikke alarmerende nu, men med de stigninger der kommer i trafikken i fremtiden bliver det nødvendigt. Fx når den nye bydel i Nørresundby med 10000 indbyggere står færdig om 10-15 år.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Brugerbetaling eller ej

Indlægaf Tux » 22. feb 2018, 06:41

Til alle jer der mener at broen skal være gratis, hvad så med alle de små færger til småøerne, de skal vel også være gratis så?

Synes det er fint med brugerbetaling i dette tilfælde, da der er et gratis alternativ.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Brugerbetaling eller ej

Indlægaf LadyFox » 22. feb 2018, 06:55

Tux skrev:Til alle jer der mener at broen skal være gratis, hvad så med alle de små færger til småøerne, de skal vel også være gratis så?

Synes det er fint med brugerbetaling i dette tilfælde, da der er et gratis alternativ.

Jeg synes der er forskel på broer og færger, broer ser jeg mere på linje med veje, og færger mere som en del af den kollektive transport på linje med f.eks. toge.
Men jeg ved at nogle færger f.eks. den til Sejerø er gratis for dem der er bosat på øen, det synes jeg er en god ting.
1
...
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Brugerbetaling eller ej

Indlægaf Tux » 22. feb 2018, 07:11

LadyFox skrev:
Tux skrev:Til alle jer der mener at broen skal være gratis, hvad så med alle de små færger til småøerne, de skal vel også være gratis så?

Synes det er fint med brugerbetaling i dette tilfælde, da der er et gratis alternativ.

Jeg synes der er forskel på broer og færger, broer ser jeg mere på linje med veje, og færger mere som en del af den kollektive transport på linje med f.eks. toge.
Men jeg ved at nogle færger f.eks. den til Sejerø er gratis for dem der er bosat på øen, det synes jeg er en god ting.

Jeg er ret sikker på at beboerne på de øer ikke kan se hvorfor der skal postes en masse penge i ekstra broer over nogle typer vand, mens de skal betale for en færge over noget andet vand.
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Brugerbetaling eller ej

Indlægaf landsbytossen » 22. feb 2018, 08:13

Selvfølgelig skal der ikke brugerbetaling på den nye forbindelse over Roskilde Fjord. Reelt er det en omlægning/udvidelse af en eksisterende vej. Der kræves heller ikke brugerbetaling på nye motorveje, når der laves omfartsveje ved byer, eller når der laves nye rundkørsler.

Brugerbetaling kunne være ok, hvis forbindelsen var erstatning for en færgeforbindelse.

I øvrigt er den nye bro en tåbelig løsning. Problemet ved Frederikssund er, at trafikken fra Horns Herred, som skal mod Hillerød/København forstyrres af tværgående trafik. Dette kunne være løst ved, at lave tunnel under rundkørslerne ved Kochsvej og ved Frederiksværksvej og lave samme løsning ved McD. Der behøver kun være et spor i en tunnel, hvor kørselsretningen ændres i forhold til myldretid.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Brugerbetaling eller ej

Indlægaf DenBruneMunk » 22. feb 2018, 08:15

LadyFox skrev:
Tux skrev:Til alle jer der mener at broen skal være gratis, hvad så med alle de små færger til småøerne, de skal vel også være gratis så?

Synes det er fint med brugerbetaling i dette tilfælde, da der er et gratis alternativ.

Jeg synes der er forskel på broer og færger, broer ser jeg mere på linje med veje, og færger mere som en del af den kollektive transport på linje med f.eks. toge.
Men jeg ved at nogle færger f.eks. den til Sejerø er gratis for dem der er bosat på øen, det synes jeg er en god ting.

Det er en vej frem, om du så transporteres via fly, løftes eller selv kører, så er det en transport mulighed. Kollektiv for alle som vil bruge den.

Så skal vi da bare fjerne færgerne, og lade dem få broer, når du mener det er økonomisk mere fornuftigt og rentabelt :) Det glæder politikere sig nok til at høre om og hvordan det kan være billigere end en færge, også selvom denne måske var 100% betalt af staten.

Selvfølgelig er der forskel, det ene er endda billigere end broen :) , men jo, du har helt ret, lad dem få en færge som kan trækkes fra A - B , så kan biler holde i kø, hver morgen fordi der kun kan være 8 biler på platformen, og så er hele formålet væk, men jo, det er jo en transport mulighed ligesom broen, bare billigere.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Brugerbetaling eller ej

Indlægaf RavenClaw » 22. feb 2018, 10:15

Jeg er principielt imod brugerbetaling på Frederikssundsbroerne af den simple årsag, at kommunen er delt i to på hver sin side af fjorden. Det kan ikke være rigtigt, man skal betale for at færdes i sin egen kommune, når alternativet er, man skal igennem tre andre kommuner for at komme på rådhuset.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Brugerbetaling eller ej

Indlægaf LadyFox » 22. feb 2018, 11:01

DenBruneMunk skrev:
LadyFox skrev:
Tux skrev:Til alle jer der mener at broen skal være gratis, hvad så med alle de små færger til småøerne, de skal vel også være gratis så?

Synes det er fint med brugerbetaling i dette tilfælde, da der er et gratis alternativ.

Jeg synes der er forskel på broer og færger, broer ser jeg mere på linje med veje, og færger mere som en del af den kollektive transport på linje med f.eks. toge.
Men jeg ved at nogle færger f.eks. den til Sejerø er gratis for dem der er bosat på øen, det synes jeg er en god ting.

Det er en vej frem, om du så transporteres via fly, løftes eller selv kører, så er det en transport mulighed. Kollektiv for alle som vil bruge den.

Så skal vi da bare fjerne færgerne, og lade dem få broer, når du mener det er økonomisk mere fornuftigt og rentabelt :) Det glæder politikere sig nok til at høre om og hvordan det kan være billigere end en færge, også selvom denne måske var 100% betalt af staten.

Selvfølgelig er der forskel, det ene er endda billigere end broen :) , men jo, du har helt ret, lad dem få en færge som kan trækkes fra A - B , så kan biler holde i kø, hver morgen fordi der kun kan være 8 biler på platformen, og så er hele formålet væk, men jo, det er jo en transport mulighed ligesom broen, bare billigere.

Jeg har ikke udtalt mig om hvad der et mest økonomisk fornuftigt.
Jeg har udtalt at jeg IKKE synes man skal bygge broer bare for at bygge dem. Man skal bygge broer hvis det giver mening. Om det giver mening er jeg ikke den rette til at vurderer. Jeg synes bare at hvis det det giver mening at bygge en bro, så skal der ikke være brugerbetaling, lidt ligesom heller ikke synes det skal brugerbetaling hvis man bygger en vej, eller en sti. Men igen, så skal der selvfølgelig nogle kyndige mennesker til at vurdere om det er en god idé inden man bygger.

Men at bygge ting koster selvfølgelig penge. Men jeg synes det er en god idé at forbedre de forskellige områder i vores land.
Ligesom jeg nævnte jeg synes det er en god idé med de færger der fragter borgere på mindre øer gratis.
1
...
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Brugerbetaling eller ej

Indlægaf Stars » 22. feb 2018, 11:10

RavenClaw skrev:Jeg er principielt imod brugerbetaling på Frederikssundsbroerne af den simple årsag, at kommunen er delt i to på hver sin side af fjorden. Det kan ikke være rigtigt, man skal betale for at færdes i sin egen kommune, når alternativet er, man skal igennem tre andre kommuner for at komme på rådhuset.

Man kunne jo, hvis man insisterer på brugerbetaling, lave "beboerlicens" for borgere og virksomheder bosat i kommunen, så de slap med 100 kr/året, eller hvad det nu koster at udstede sådan en licens.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"