Falstria skrev:fisken80 skrev:
Jeg er ikke folkeskolelærer, så det skal jeg ikk kunne sige om de er, men set udefra giver mange af dem rigtig god mening. Det der med, at en lærer bare kommer og underviser og går igen uden at have noget videre kendskab til klassen, til klassens øvrige lærere og til de ting der foregår i de andre fag det er ikke særlig hensigtsmæssigt i mine øjne. Selv for 30 år siden da jeg gik i skole arbejdede klassens lærere sammen om ovennævnte ting, hvilket var en rigtig god ting.
Om noget af det kan undværes, måske, men det har bare intet som helst med overenskomstforhandlingerne at gøre. Det er en del af folkeskoleloven, og den har altså ingenting at gøre med en overenskomstforhandling at gøre.
Det er desuden mit indtryk, at de fleste lærere synes de nævnte ting giver rigtig god mening, så hvorfor skulle de ønske at ændre på dem?
Skemalægning og forberedelsestid har ingen sammenhæng nej. Du er som lærer ikke sikret forberedelsestid. Jeg har hørt om lærere, der havde 25 klokketimers undervisning om ugen, oven i det kommer så forældrekontakt, møder og diverse andre ad hoc opgaver, så er der måske 6 klokketimer tilbage at forberede sig i, det er dælme ikke meget når det også skal dække kommentering af skriftligt arbejde.
Som det er nu er der kun flextid, hvis skolelederne giver lov til det. Og det er der mange steder de ikke gør.
Du vil ikke blande dig i betaling for overarbejde skriver du. Men - det gør du jo... du deltager jo i den her debat. Du synes det er forkert, at der skal strejkes, du kalder fagforeningerne for pampere. Men du vil ikke blande dig? Det giver slet ikke mening.
Nej strejk bare løs, har jeg sagt. Det skulle der da gerne komme noget bedre ud af, spørgsmålet er bare præcist hvad.
Jeg er ikke imod strejkeret, det har jeg aldrig nogensinde været.
Blokaderet derimod, men det er jo noget andet, det er først når den ret tages ibrug at jeg ser rødt.
Om de anstatte foretrækker afspadsering eller udbetaling, det er en del jeg ikke blander mig i. Det er mellem dem og arbejdsgiver.
Det er vel ikke et forhold andre bør forholde sig til end de implicerede parter.
Er det da ikke dit eget argument også, at årsagen til læremangel for en stor del skal findes i folkeskoleloven og de der ministrielle krav?
Nej, det er ikke mit argument. Mit argument er, at det skal findes i lov 409 som har fået mange lærere til at forlade folkeskolen siden 2013.