Dokumentarfilm

Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. nov 2015, 18:44

"Capturing the Friedmans" om en lidt speciel, men pæn amerikansk middelklassefamilie, der bliver smadret af (og smadrer sig selv pga.) pædofilianklager. Et portræt af en tidsepoke og af en en række mennesker.
Jeg ved stadig ikke, hvad jeg skal tænke om det hele...

0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. nov 2015, 19:11

Hov, jeg ser lige, at "The Woodmans" ligge på Youtube pt.! Det skal man benytte sig af, også selvom det er en udgave med skriggule portugisiske(?) undertekster.

Filmen fortæller historien om en kunstnerfamilie, hvor datteren, der i dag er den ubetinget mest berømte, begår selvmord som purung. Det, jeg godt kan lide ved formen, er, at den sparer på de dramatiske effekter (og ikke er mindre rørende af den grund) og giver sig tid til at introducere og følge de medvirkende som andet og mere end mor, far, bror, legekammerat, veninde, osv. til den afdøde.
Og så er den fyldt med smuk fotokunst!

0
pisimodvind
Indlæg: 274
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:24
Kort karma: -10
Likede indlæg: 206

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf pisimodvind » 28. nov 2015, 21:08

1
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf didas » 1. dec 2015, 22:08

Mi55y skrev:Why you make me see Dear Zachary!? :whine:


Så fik jeg også set den, årh altså! :whine:
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf kidkomb » 1. dec 2015, 22:24

Ej, nu må det høre op med ham Zachary. Jeg forstår ikke det.
Jeg har googlet og læst handlingen, men jeg har af een eller anden grund ikke fattet, hvad der er SÅ sørgeligt, at I alle er så berørte af den.
-jeg skal ikke se den, jeg bliver højst sandsynligt for ked af det, men jeg blev så nysgerrig jo :genert:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf didas » 1. dec 2015, 22:48

kidkomb skrev:Ej, nu må det høre op med ham Zachary. Jeg forstår ikke det.
Jeg har googlet og læst handlingen, men jeg har af een eller anden grund ikke fattet, hvad der er SÅ sørgeligt, at I alle er så berørte af den.
-jeg skal ikke se den, jeg bliver højst sandsynligt for ked af det, men jeg blev så nysgerrig jo :genert:


Jeg kan godt sende dig hovedtrækkene i en PB, hvis du bliver for nysgerrig :-P Jeg har ikke læst beskrivelserne på nettet så ved ikke, om de fortæller hele handlingen.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf 2SHY » 1. dec 2015, 22:52

How To Die In Oregon
Meget stærk og tankevækkende dokumentar om assisteret selvmord i Oregon. Den går meget tæt på så husk kleenex. Pt findes den på den amerikanske Netflix



The Paw Project
Dokumentar om declawing (fjernelse af kattekløer) i USA og kampen for at få lavet forbud mod den praksis. Det er svært ikke at blive oprørt hvis man er katteejer men jeg synes virkelig den er værd at se (og sætte pris på at man bor i et land hvor det er forbudt)

Trailer:


Film:
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Vixen » 1. dec 2015, 23:19

DenBlødeJyde skrev:Jeg så The Hunting Grounds på DR2 i går aftes, der er en dokumentar om, hvordan unge piger på college bliver voldtaget, og hvordan og hvorfor ledelsen ikke foretager sig noget særligt.
Folkene bag er de samme, der har lavet The Invisible War, der handler om kvinder i militæret og seksuelle overfald på dem.

Begge gode dokumentarer... :)

Har også set Dear Zachary.... Puha.... :whine:


Den har jeg også set, og den var rigtig god. Eller, "god", jeg ved ikke hvad man siger om en dokumentar omhandlende så modbydeligt et emne som voldtægt, men den var i hvert fald værd at se. Og dybt, dybt rystende.

Og så vil jeg også lige slå et slag for Blackfish. Det er helt klart en af de bedste dokumentarer, jeg nogensinde har set. Den gjorde virkelig indtryk på mig.
Senest rettet af Vixen 1. dec 2015, 23:25, rettet i alt 1 gang.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Vixen » 1. dec 2015, 23:25

Kattefjæs skrev:The Internet's Own Boy. Om den fantastisk kloge og dygtige hacktivist Aaron Swartz som begik selvmord som 26-årig efter en længerevarende retssag. Han risikerede en fængselsstraf på 30 år.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aaron_Swartz


Åh ja. Den skal man simpelthen se. Rigtig mange af de problemstillinger, der bliver taget op omkring internet, data, vidensdeling etc., er jo også stadig mere relevante, som tiden går.

For helvede, hvor er det frygteligt når gode (og geniale, ikke mindst!) mennesker bukker under for det tyranni! Ligesom Alan Turing, som også begik selvmord til sidst. Det gør mig så inderligt ked af det at tænke på, at de mennesker følte sig så fortvivlede og fortabte, at de ikke så anden udvej end at tage sit eget liv. :trist: Og når verden stadig havde så meget at lære af dem...
1
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. dec 2015, 09:19

Det her er godt nok ikke en tv-ting, men jeg tænker, at det måske alligevel vil have jeres interesse, ud fra den type af dokumentarer, der hidtil især er blevet anbefalet.

"SINCERE
Vi har samlet AK 24syvs dækning af sagen om Wikipediaterroristen 'Sincere'

Kan det passe, at Jesper Winge Leisner - filminstruktør Susanne Biers samlever, og manden bag 80'er hits som 'Ridder Lykke' og 'Elsk Mig i Nat' og musicalsucceserne 'Den eneste ene' og 'Dirty Dancing' - er identisk med Wikipediaterroristen 'Sincere', som i en årrække har brugt onlineleksikonet til at nedgøre andre og fremhæve sig selv? AK24syv jagter et svar."

http://www.radio24syv.dk/programmer/sincere/

Jeg er i gang med første del, og det er godt nok syret.

Som altid med Radio24syv på nettet, skal man ikke bruge knappen "Hør seneste", men finde de enkelte afsnit i den grå podcast-bjælke.
1
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Fillie » 14. dec 2015, 15:06

Jeg elsker denne her tråd! :love:
1
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3057

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Thestral » 15. dec 2015, 18:33

Dear Zachary :trist:
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Hunkat » 15. dec 2015, 18:40

Jiro dreams of sushi, findes på dansk netflix

Rigtig fint dokumentar om den japanske kok Jiro som bliver betragtet som en af de bedste i verden. Han er bare så nede på jorden at man bliver helt glad men den har også nogle rigtig fine vinkler på andre emner end bare sushi synes jeg.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf didas » 15. dec 2015, 20:40

Canadisk Netflix er et orgie i fantastisk mærkelige dokumentarer. Jeg nævner i flæng

Being Elmo - Historien om dukkeførerens liv fra barn til en af de ledende dukkeførere på Sesame Street

Bronies x 2 - Jeg kan ikke huske de enkelte titler men to film omkring Brony-bevægelsen, som primært er voksne uddannede mænd som er kæmpe fans af My Little Pony Friendship is Magic serien.

First Position - Om balletdansere der dyster i en prestigefyldt amerikansk turnering.

The seven five - Om korrupte politibetjente i New Yorks distrikt 75.
1
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Kattefjæs » 19. dec 2015, 16:40

Jeg skal strikke en masse i dag, så jeg tænkte at jeg ville finde noget at se. Gik i gang med Making a Murderer og tænkte at jeg bare kunne have den i baggrunden. Men det er jo en SYGT spændende serie - virkelig ubehagelig. Den bekræfter alle mine fordomme om det amerikanske "rets"system. Jeg er ikke nået helt til slut endnu, så det kan nå at vende - jeg har allerede skiftet mening flere gange undervejs.... Den kan i hvert fald anbefales!
0

Tilbage til "Film og TV"