Hvor meget betyder det første job som nyuddannet?

Bumline
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26. nov 2017, 21:30
Kort karma: 1
Likede indlæg: 5

Hvor meget betyder det første job som nyuddannet?

Indlægaf Bumline » 23. feb 2018, 21:31

Hej alle sammen!

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre hvad jeg jeres oplevelser er i forhold til hvor meget det første job som nyuddannet betyder for ens karriere? :)

Sagen er den at jeg er blevet tilbudt et job som indholdsmæssigt er relevant og giver mig brede grundlæggende kompetencer inden for mit fag. Men samtidigt er det ikke slet den branche (privat vs. offentlig) og organisation jeg ønsker at arbejde i. Så jeg er selvfølgelig en smule nervøs for om det kan komme til at betyde noget for min efterfølgende karriere. Men omvendt er jeg nyuddannet og tænker at arbejdsgivere vel næppe er så dømmende overfor ens allerførste fuldstidsjob.
Senest rettet af Bumline 23. feb 2018, 21:53, rettet i alt 1 gang.
0
Bumline
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26. nov 2017, 21:30
Kort karma: 1
Likede indlæg: 5

Re: Hvor meget betyder det første job som nyuddannet?

Indlægaf Bumline » 23. feb 2018, 21:54

Rosa Espinosa skrev:Jeg oplevede ikke at det var nogen hindring for at komme "tilbage" til mit eget fag igen. De var mere opmærksomme på de 4 måneder jeg havde været arbejdssøgende, end at mit første arbejde var i en anden (lignende) branche.


Mange tak for dit input! Hvilket fag er der tale om? Bare lige for at kunne sammenligne :)
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Hvor meget betyder det første job som nyuddannet?

Indlægaf 1234 » 25. feb 2018, 19:47

Jeg tror der utrolig stor forskel på brancher. Det er i det mindste mit indtryk fra venner og bekendte. Jeg tror ikke du skal være nervøs for et job i det private udelukker sig fra det offentlige og omvendt. Der er en del branche, hvor det er normalt at lave skift i mellem.

Men det kommer jo også an på hvor længe du er der. Hvis du er der 5 år ville jeg tro det var det du ville mens 1 år ikke giver samme indtryk.

Men altså jeg har selv valgt en første job med længere transport fordi jeg var bange for det tæt på satte mig i en retning jeg ikke ville, men jeg havde taget det tæt på hvis det langt væk ikke havde dukket op.
0
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Hvor meget betyder det første job som nyuddannet?

Indlægaf ajnaM » 25. feb 2018, 19:56

Jeg tror også, der er stor forskel.

Jeg er journalist og arbejder med kommunikation. I min branche er det en kendt 'sandhed', at man ikke kan skifte tilbage, når man først har joined the dark side. :devil: Om det rent faktisk forholder sig sådan, det ved jeg ikke helt. Det kommer nok også an på personlighed og evner... Og lyst. For man risikerer jo at ende med rent faktisk at kunne lide den nye karrierevej og måske slet ikke have lyst til at vende tilbage til det, man troede, man skulle lave.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Hvor meget betyder det første job som nyuddannet?

Indlægaf 1234 » 25. feb 2018, 20:02

ajnaM skrev:Jeg tror også, der er stor forskel.

Jeg er journalist og arbejder med kommunikation. I min branche er det en kendt 'sandhed', at man ikke kan skifte tilbage, når man først har joined the dark side. :devil: Om det rent faktisk forholder sig sådan, det ved jeg ikke helt. Det kommer nok også an på personlighed og evner... Og lyst. For man risikerer jo at ende med rent faktisk at kunne lide den nye karrierevej og måske slet ikke have lyst til at vende tilbage til det, man troede, man skulle lave.

Den har jeg også hørt fra mine journalist venner. Jeg er djøf'er og nogle rygter siger også at har du først været i kommunen så kan du ikke komme ind hos staten men ved ikke om det er sandt i realiteten.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Hvor meget betyder det første job som nyuddannet?

Indlægaf Artem » 25. feb 2018, 20:13

ajnaM skrev:Jeg tror også, der er stor forskel.

Jeg er journalist og arbejder med kommunikation. I min branche er det en kendt 'sandhed', at man ikke kan skifte tilbage, når man først har joined the dark side. :devil: Om det rent faktisk forholder sig sådan, det ved jeg ikke helt. Det kommer nok også an på personlighed og evner... Og lyst. For man risikerer jo at ende med rent faktisk at kunne lide den nye karrierevej og måske slet ikke have lyst til at vende tilbage til det, man troede, man skulle lave.

Hvad er det? For jeg tænker jo umiddelbart Ekstrabladet, Se og Hør osv... Men har på fornemmelsen at det er noget andet du tænker på?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Wunder8
Indlæg: 552
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1463

Re: Hvor meget betyder det første job som nyuddannet?

Indlægaf Wunder8 » 25. feb 2018, 20:24

Artem skrev:
ajnaM skrev:Jeg tror også, der er stor forskel.

Jeg er journalist og arbejder med kommunikation. I min branche er det en kendt 'sandhed', at man ikke kan skifte tilbage, når man først har joined the dark side. :devil: Om det rent faktisk forholder sig sådan, det ved jeg ikke helt. Det kommer nok også an på personlighed og evner... Og lyst. For man risikerer jo at ende med rent faktisk at kunne lide den nye karrierevej og måske slet ikke have lyst til at vende tilbage til det, man troede, man skulle lave.

Hvad er det? For jeg tænker jo umiddelbart Ekstrabladet, Se og Hør osv... Men har på fornemmelsen at det er noget andet du tænker på?


Jeg tænker snarere, det er det Private :D
0
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 754
Likede indlæg: 12359

Re: Hvor meget betyder det første job som nyuddannet?

Indlægaf Joe » 25. feb 2018, 20:28

Artem skrev:
ajnaM skrev:Jeg tror også, der er stor forskel.

Jeg er journalist og arbejder med kommunikation. I min branche er det en kendt 'sandhed', at man ikke kan skifte tilbage, når man først har joined the dark side. :devil: Om det rent faktisk forholder sig sådan, det ved jeg ikke helt. Det kommer nok også an på personlighed og evner... Og lyst. For man risikerer jo at ende med rent faktisk at kunne lide den nye karrierevej og måske slet ikke have lyst til at vende tilbage til det, man troede, man skulle lave.

Hvad er det? For jeg tænker jo umiddelbart Ekstrabladet, Se og Hør osv... Men har på fornemmelsen at det er noget andet du tænker på?


Det vil sige at man som journalist går over og laver kommunikation. Jeg er også på the dark side, og fordelene ved at sidde i en kommunikationsafdeling frem for på en redaktion, er bare for mange, set fra min synsvinkel, så jeg har heller ikke forsøgt at skifte tilbage til journalistikken igen.

Men jeg har det også sådan lidt... Jeg blev færdiguddannet og startede første job som 24 årig. Jeg har dermed i hvert fald 46 år på arbejdsmarkedet. Der skulle helst være plads til at min karriere over tid ændrede sig i alle mulige retninger, i stedet for at gå i en lige linje.
3
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Hvor meget betyder det første job som nyuddannet?

Indlægaf ajnaM » 25. feb 2018, 20:29

Wunder8 skrev:
Artem skrev:
ajnaM skrev:Jeg tror også, der er stor forskel.

Jeg er journalist og arbejder med kommunikation. I min branche er det en kendt 'sandhed', at man ikke kan skifte tilbage, når man først har joined the dark side. :devil: Om det rent faktisk forholder sig sådan, det ved jeg ikke helt. Det kommer nok også an på personlighed og evner... Og lyst. For man risikerer jo at ende med rent faktisk at kunne lide den nye karrierevej og måske slet ikke have lyst til at vende tilbage til det, man troede, man skulle lave.

Hvad er det? For jeg tænker jo umiddelbart Ekstrabladet, Se og Hør osv... Men har på fornemmelsen at det er noget andet du tænker på?


Jeg tænker snarere, det er det Private :D


The dark side er da alle pressefolkene, der framer historierne, medietræner politikere og lægger strategier for at fremme deres snævre interesser. :cool:

Når man sidder på den anden side af bordet, finder man hurtigt ud af, at også journalister (og forskere og alle andre) har økonomiske interesser i ryggen. Det er bare ikke altid, de er bevidste om dem.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Hvor meget betyder det første job som nyuddannet?

Indlægaf ajnaM » 25. feb 2018, 20:30

Ekstra Bladet og de andre tabloide medier er mere the dumb side. :genert: :P Dem kan man heller ikke vende tilbage fra. :D
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Wunder8
Indlæg: 552
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1463

Re: Hvor meget betyder det første job som nyuddannet?

Indlægaf Wunder8 » 25. feb 2018, 20:34

ajnaM skrev:
Wunder8 skrev:
Artem skrev:
ajnaM skrev:Jeg tror også, der er stor forskel.

Jeg er journalist og arbejder med kommunikation. I min branche er det en kendt 'sandhed', at man ikke kan skifte tilbage, når man først har joined the dark side. :devil: Om det rent faktisk forholder sig sådan, det ved jeg ikke helt. Det kommer nok også an på personlighed og evner... Og lyst. For man risikerer jo at ende med rent faktisk at kunne lide den nye karrierevej og måske slet ikke have lyst til at vende tilbage til det, man troede, man skulle lave.

Hvad er det? For jeg tænker jo umiddelbart Ekstrabladet, Se og Hør osv... Men har på fornemmelsen at det er noget andet du tænker på?


Jeg tænker snarere, det er det Private :D


The dark side er da alle pressefolkene, der framer historierne, medietræner politikere og lægger strategier for at fremme deres snævre interesser. :cool:

Når man sidder på den anden side af bordet, finder man hurtigt ud af, at også journalister (og forskere og alle andre) har økonomiske interesser i ryggen. Det er bare ikke altid, de er bevidste om dem.


Ja, det va egentlig også det, jeg mente - pressefolkene i det private ;)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Hvor meget betyder det første job som nyuddannet?

Indlægaf Artem » 25. feb 2018, 20:43

Synes ikke i lader til at være helt enige. Men kan ligesom forstå at der er flere "blindgyder" inden for journalistik.

Sådan er det slet ikke inden for mit område som bygningskonstruktør. Startede selv som bygherre i staten, tog så en del år ved en privat entreprenør, og er nu igen bygherre ved en kommune.
Det bliver sikkert langt fra mit sidste skifte, hvor jeg sagtens kan forstille mig at jeg også når at komme forbi og være projekterende/rådgiver i det private, forsyningsselskab, og sikkert også en entreprenør igen.

Det er lidt mit indtryk at det kun er en fordel at have lidt forskelligt på ens CV, og at have prøvet at være på den anden side af skrivebordet.
Senest rettet af Artem 25. feb 2018, 22:02, rettet i alt 1 gang.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Hvor meget betyder det første job som nyuddannet?

Indlægaf ajnaM » 25. feb 2018, 21:13

Artem skrev:Synes ikke i lader til at være helt enige. Men kan ligesom forstå at der er flere "blindgyder" inden for journalistik.

Sådan er det slet ikke inden for mit område som bygningskonstruktør. Startede selv som bygherre i staten, tog så en del år ved en privat entreprenør, og er nu igen bygherre ved en kommune.
Det bliver sikkert langt fra mit sidste skifte, hvor jeg sagtens kan forstille mig at jeg også når at komme forbi og være projekterende/rådgiver i det private, forsyningsselskab, og sikkert også det private igen.

Det er lidt mit indtryk at det kun er en fordel at have lidt forskelligt på ens CV, og at have prøvet at være på den anden side af skrivebordet.


Jeg tror, vi er ret enige, egentlig. :D Og noget af det er jo en joke - jeg mener virkelig ikke, man behøver være hverken ond for at være pressemedarbejder eller dum for at være tabloid journalist.

Men den slags fordomme er nu ret almindelige blandt journalister. Da jeg søgte praktik for efterhånden en del år siden, var de fleste bange for at havne på BT eller EB, hvis de så sig selv som 'seriøse'. Og for et par uger siden fortalte en journalistveninde, der lige er blevet mor, at 'hun regnede med at tage nogle år mere, hvor hun stadig var ambitiøs, før hun skiftede til kommunikation'. :rulle:

Og når først den slags fordomme lever, kan de også have en betydning på dit cv.



Og ellers er jeg fuldstændig enig med dig - det er godt at have et mix! Gerne en rød tråd, men derudover et mix. Det får ligesom nuancerne frem i en person/medarbejder/kollega.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Bumline
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26. nov 2017, 21:30
Kort karma: 1
Likede indlæg: 5

Re: Hvor meget betyder det første job som nyuddannet?

Indlægaf Bumline » 26. feb 2018, 06:44

Sikke spændende med alle de forskellige perspektiver på det :D

Jeg er DJØF'er (dog ikke kommunikation) og sagen er den at mine studiejobs tilfældigvis har været offentlige ansættelser pånær en projektansættelse i en stor international virksomhed. Så jeg har været lidt nervøs for om det at starte mit første job i det offentlige kan give indtryk af en rød tråd i mit CV som egentlig er uønsket. Faktisk har projektansættelsen i en privat virksomhed og mine tidligere offentlige ansættelser netop lært mig at jeg trives bedst og brænder mest for det private erhvervsliv. Jeg er en person med meget drive, høj faglighed og med en økonomisk uddannelse der gør at jeg naturligt tænker i bundlinjefokus fremfor politiske mål. Så derfor har jeg følt at kulturen i det private stemmer meget bedre overens min personlighed.

Men omvendt siger alle at et lidt skævt job er bedre end ledighed - især som nyuddannet. Og så er det selvfølgelig altid bedre at opbygge kompetencer inden for ens fagområde end at være ledig indtil det er muligt for mig at få et job i det private.
Senest rettet af Bumline 26. feb 2018, 13:51, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Hvor meget betyder det første job som nyuddannet?

Indlægaf Purple Haze » 26. feb 2018, 06:55

Tilfældet ville være at jeg endte i et vikariat som Document Controller i det private da jeg var færdig uddannet. Anede ikke hvad det gik ud på.

Jeg troede jeg skulle være en form for HR medarbejder, men nu 11 år senere er jeg stadig Document Controller og en af de bedste af slagsen hvis jeg selv skal sige det.
Så er rigtig glad for jeg tog det vikariat.
4
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Job"