20 steder du skal besøge inden du dør

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: 20 steder du skal besøge inden du dør

Indlægaf Elvispop » 23. aug 2015, 09:11

D.itsen skrev:
FruDulle skrev:
D.itsen skrev:
Elvispop skrev:Jeg synes at alle 20 steder er dybt uinteressante.
Jeg anser ikke ligefrem mig selv for anti-kulturel, men jeg vil hellere opleve ting på egen krop, end at spendere timevis/dagevis på museer eller naturparker.
Der er dog 2 undtagelser (som ikke er på listen) som jeg gerne vil besøge.
Titanic-museet i Belfast, fordi jeg er Titanic-nørd.
Og de norske fjelde omkring Sognefjorden og Aurland, fordi det har personlig tilknytning til min familie.
(Min farfars hus ved Dalsbotn har ikke været i familiens eje siden han døde, men det sted vil altid ha en kæmpe plads i mit hjerte.
Ellers vil jeg hellere besøge 20 forlystelsesparker.

Jeg har svært ved at forstå, hvordan forlystelsesparker er mere "at opleve tingene på egen krop" end museer og især naturparker. At komme ud fra et museum og bare være blæst i hjernen og dybt dybt berørt. Jeg har været medtaget i timer bagefter. Kvium, Edward munch, holocaust museet i Sidney (mener jeg det var) og Anne Franks hus har sat permanente mærker.
Det samme har vandreturene i de østrigske bjerge, at sove under åben himmel i outbacken, dykkertur ved great barrier reel, solnedgang og opgang ved uluru, krokodiller i det vilde, coluseum og hele Rom, vandfald, mad over bål, edderkoppe jagt med lommelygter osv osv osv. Det er 15 år siden jeg var i Australien, det tager mig to sekunder at genkalde mig følelsen af at se noget mindblowing nærmest hver dag og bare være i nuet.


Det er jo et spørgsmål om interesse. Jeg ville heller ikke gide en forlystelsespar. Men en varndretur i bjerge ville jeg også melde pas til. Holocaust museum og en tur igennem vandmasser for at se orangutanger på Borneo, ja tak.

Selvfølgelig er det interesse. Jeg undrede mig bare over at det ene var mere at opleve det på egen krop end det andet var.

Og jeg gider godt forlystelsesparker, jeg tror bare ikke det sætter sig i kroppen på mig i længden på samme måde


Ja det er en smagssag og et spørgsmål om interesse.
Og jo forlystelsesparker kan da mærkes på egen krop.
For mig:
Karruseller :puke:
Rutschebaner :rock: :banan: :ivrig:
Og så er de danske forlystelsesparker ret tamme.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: 20 steder du skal besøge inden du dør

Indlægaf D.itsen » 23. aug 2015, 09:13

Elvispop skrev:
D.itsen skrev:
FruDulle skrev:
D.itsen skrev:
Elvispop skrev:Jeg synes at alle 20 steder er dybt uinteressante.
Jeg anser ikke ligefrem mig selv for anti-kulturel, men jeg vil hellere opleve ting på egen krop, end at spendere timevis/dagevis på museer eller naturparker.
Der er dog 2 undtagelser (som ikke er på listen) som jeg gerne vil besøge.
Titanic-museet i Belfast, fordi jeg er Titanic-nørd.
Og de norske fjelde omkring Sognefjorden og Aurland, fordi det har personlig tilknytning til min familie.
(Min farfars hus ved Dalsbotn har ikke været i familiens eje siden han døde, men det sted vil altid ha en kæmpe plads i mit hjerte.
Ellers vil jeg hellere besøge 20 forlystelsesparker.

Jeg har svært ved at forstå, hvordan forlystelsesparker er mere "at opleve tingene på egen krop" end museer og især naturparker. At komme ud fra et museum og bare være blæst i hjernen og dybt dybt berørt. Jeg har været medtaget i timer bagefter. Kvium, Edward munch, holocaust museet i Sidney (mener jeg det var) og Anne Franks hus har sat permanente mærker.
Det samme har vandreturene i de østrigske bjerge, at sove under åben himmel i outbacken, dykkertur ved great barrier reel, solnedgang og opgang ved uluru, krokodiller i det vilde, coluseum og hele Rom, vandfald, mad over bål, edderkoppe jagt med lommelygter osv osv osv. Det er 15 år siden jeg var i Australien, det tager mig to sekunder at genkalde mig følelsen af at se noget mindblowing nærmest hver dag og bare være i nuet.


Det er jo et spørgsmål om interesse. Jeg ville heller ikke gide en forlystelsespar. Men en varndretur i bjerge ville jeg også melde pas til. Holocaust museum og en tur igennem vandmasser for at se orangutanger på Borneo, ja tak.

Selvfølgelig er det interesse. Jeg undrede mig bare over at det ene var mere at opleve det på egen krop end det andet var.

Og jeg gider godt forlystelsesparker, jeg tror bare ikke det sætter sig i kroppen på mig i længden på samme måde


Ja det er en smagssag og et spørgsmål om interesse.
Og jo forlystelsesparker kan da mærkes på egen krop.
For mig:
Karruseller :puke:
Rutschebaner :rock: :banan: :ivrig:
Og så er de danske forlystelsesparker ret tamme.

Det kan en vandretur da også
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: 20 steder du skal besøge inden du dør

Indlægaf Elvispop » 23. aug 2015, 09:20

D.itsen skrev:Det kan en vandretur da også

Kun hvis det er et sted som har personlig betydning for mig. F.eks. Aurland i Norge

Jo jeg vil da gerne opleve f.eks. Grand Canyon, men jeg hellere opleve det fra en lille 4-personers flyver, eller en helikopter, end at vade rundt i den.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: 20 steder du skal besøge inden du dør

Indlægaf Fru Sunshine » 23. aug 2015, 09:24

Det er stadig ikke lykkedes min elskede at hive mig med på fjeldvandring. Jeg gider ikke.

Jeg gider godt stå på Fløyen i Bergen og skue ud over en af de smukkeste byer, men jeg vil køre i den der bjergbane derop.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: 20 steder du skal besøge inden du dør

Indlægaf Daine » 23. aug 2015, 09:27

Jeg har ikke været nogen af stederne og medmindre en eller anden kommer og betaler for mig, så bliver det heller ikke aktuelt. Jeg har ikke den store rejseinteresse, men hvis jeg skulle afsted, ville jeg hellere til Irland, Skotland eller Sydengland og opleve naturen.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: 20 steder du skal besøge inden du dør

Indlægaf D.itsen » 23. aug 2015, 09:38

Elvispop skrev:
D.itsen skrev:Det kan en vandretur da også

Kun hvis det er et sted som har personlig betydning for mig. F.eks. Aurland i Norge

Jo jeg vil da gerne opleve f.eks. Grand Canyon, men jeg hellere opleve det fra en lille 4-personers flyver, eller en helikopter, end at vade rundt i den.

Du kan simpelthen ikke mærke en vandretur på egen krop. Det er alligevel imponerende.

Jeg har aldrig udtalt mig om at noget er mere rigtigt end andet. Jeg har kun studset over at man ikke " oplever det på egen krop" når man er museum eller i naturparker. Kan godt være man finder det uinteressant, men man oplever da det godt nok også med kroppen. Det er lidt svært andet når man f.eks går på et bjerg så højt oppe at det kan mærke på vejrtrækningen at luften er "tynd"
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: 20 steder du skal besøge inden du dør

Indlægaf Elvispop » 23. aug 2015, 09:47

D.itsen skrev:
Elvispop skrev:
D.itsen skrev:Det kan en vandretur da også

Kun hvis det er et sted som har personlig betydning for mig. F.eks. Aurland i Norge

Jo jeg vil da gerne opleve f.eks. Grand Canyon, men jeg hellere opleve det fra en lille 4-personers flyver, eller en helikopter, end at vade rundt i den.

Du kan simpelthen ikke mærke en vandretur på egen krop. Det er alligevel imponerende.

Jeg har aldrig udtalt mig om at noget er mere rigtigt end andet. Jeg har kun studset over at man ikke " oplever det på egen krop" når man er museum eller i naturparker. Kan godt være man finder det uinteressant, men man oplever da det godt nok også med kroppen. Det er lidt svært andet når man f.eks går på et bjerg så højt oppe at det kan mærke på vejrtrækningen at luften er "tynd"


Jo selvfølgelig kan man mærke den tynde luft og de ømme fødder. Og jo jeg græd osse da jeg besøgte den omrejsende titanic-udstilling, og så væg-plancherne med alle de omkomnes navne.
Det bunder som nævnt i interesser, kunst er ikke noget for mig, og jeg vil hellere opleve et personligt sted, end at besøge en turistmagnet.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: 20 steder du skal besøge inden du dør

Indlægaf Fru Sunshine » 23. aug 2015, 09:52

Kan personlige steder ikke være turistmagneter?

Helt ærligt, så synes jeg godt nok, at det var lige nedladende nok.

Der er jo ikke noget forkert i, at man ser forskelligt på tingene.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: 20 steder du skal besøge inden du dør

Indlægaf D.itsen » 23. aug 2015, 10:41

Elvispop skrev:
D.itsen skrev:
Elvispop skrev:
D.itsen skrev:Det kan en vandretur da også

Kun hvis det er et sted som har personlig betydning for mig. F.eks. Aurland i Norge

Jo jeg vil da gerne opleve f.eks. Grand Canyon, men jeg hellere opleve det fra en lille 4-personers flyver, eller en helikopter, end at vade rundt i den.

Du kan simpelthen ikke mærke en vandretur på egen krop. Det er alligevel imponerende.

Jeg har aldrig udtalt mig om at noget er mere rigtigt end andet. Jeg har kun studset over at man ikke " oplever det på egen krop" når man er museum eller i naturparker. Kan godt være man finder det uinteressant, men man oplever da det godt nok også med kroppen. Det er lidt svært andet når man f.eks går på et bjerg så højt oppe at det kan mærke på vejrtrækningen at luften er "tynd"


Jo selvfølgelig kan man mærke den tynde luft og de ømme fødder. Og jo jeg græd osse da jeg besøgte den omrejsende titanic-udstilling, og så væg-plancherne med alle de omkomnes navne.
Det bunder som nævnt i interesser, kunst er ikke noget for mig, og jeg vil hellere opleve et personligt sted, end at besøge en turistmagnet.

Er forlystelsesparker ikke topmålet at turistmagneter? :gruble:
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: 20 steder du skal besøge inden du dør

Indlægaf Elvispop » 23. aug 2015, 10:54

D.itsen skrev:Er forlystelsesparker ikke topmålet at turistmagneter? :gruble:

Jo men der kan jeg få et adrenelinsus i de vilde rutsjebaner.
Der besøger jeg det for at prøve forlystelserne,.

Jeg gider ikke at besøge en naturpark, bare fordi den står højt på en eller anden liste.

Kan ikke forklare det anderledes.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: 20 steder du skal besøge inden du dør

Indlægaf Elvispop » 23. aug 2015, 10:57

Fru Sunshine skrev:Kan personlige steder ikke være turistmagneter?

Helt ærligt, så synes jeg godt nok, at det var lige nedladende nok.

Der er jo ikke noget forkert i, at man ser forskelligt på tingene.


Det kan de sagtens, det er der bare stort set ingen af mine personlige steder der er.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: 20 steder du skal besøge inden du dør

Indlægaf D.itsen » 23. aug 2015, 11:02

Elvispop skrev:
D.itsen skrev:Er forlystelsesparker ikke topmålet at turistmagneter? :gruble:

Jo men der kan jeg få et adrenelinsus i de vilde rutsjebaner.
Der besøger jeg det for at prøve forlystelserne,.

Jeg gider ikke at besøge en naturpark, bare fordi den står højt på en eller anden liste.

Kan ikke forklare det anderledes.

Måske parkerne står højt på listen fordi de er noget særligt? Anyways jeg rejser ikke steder hen fordi de står på en liste men fordi folk synes de er fede eller jeg tror de er det. Hvad folk får deres Rush over er mig ligegyldigt, adrenalin, vilde udsigter, store kunstnere, whatever, men folk føler og oplever det nok alt sammen
.

Skal målet være adrenalin så bliver mit Rush større af ting jeg selv har indflydelse på: ski, surfing, bjergvandring og den slags. Men det er vel en anden tråd
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: 20 steder du skal besøge inden du dør

Indlægaf Frandsen » 24. aug 2015, 14:20

Wizzze skrev:De kloge har opstillet en liste med 20 steder i verden man skal besøge inden man dør. Er det de riget steder, nogen der burde fjernes, andre der skulle på? Hvor mange har du selv besøgt?

http://jyllands-posten.dk/livsstil/rejs ... ør-du-dør/

De 20 steder er:

1) Ruinslottet Angkor i Cambodja

2) Koralrevet Great Barrier Reef i Australien

3) Inkalandsbyen Machu Picchu i Peru

4) Den kinesiske mur

5) Mausolæet Taj Mahal i Indien

6) Nationalparken Grand Canyon i USA

7) Amfiteatret Colosseum I Italien

8) Iguazú-vandfaldene i Brasilien og Argentina

9) Middelalderborgen Alhambra i Spanien

10) Monumentet Hagia Sophia i Tyrkiet

11) Medinaen i Fez, Marokko

12) Kalkstens-kolonnerne Twelve Apostles i Australien

13) Oldtidsbyen Petra i Jordan

14) Tikal-templet i Guatemala

15) British Museum i Storbritannien

16) Gaudi-kirken La Sagrada Familia i Spanien

17) Nationalparken Fiordland i New Zealand

18) Øen Santorini (Thera) i Grækenland

19) Galapagos-øerne i Ecuador

20) Museum of Old & New Art i Australien


Jeg har kun været de tre fremhævede steder ud af de 20.

Men der er da flere af stederne på listen, jeg sagtens kan se som mulige rejsemål. Og så er der enkelte, jeg VED, jeg ikke kommer til at se. Blandt andet har jeg minus lyst til at rejse til Indien.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9823
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: 20 steder du skal besøge inden du dør

Indlægaf Spjaerten » 24. aug 2015, 16:03

Jeg har nået 5 og 6 (grand Canyon) er på årets store feries to-do liste.

Så mangler jeg 14 hmmmm en del af stederne kommer jeg med garanti ikke til at se!
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: 20 steder du skal besøge inden du dør

Indlægaf Mus84 » 24. aug 2015, 17:54

Har set Angkor, Taj mahal, colosseum og grand Canyon af de nævnte steder. Alle var kæmpe oplevelser på hver deres måde.
Ville med glæde se alle de andre stedet også, men det kommer nok ikke til at ske. Både pga penge(mangel) og tidsmangel.
Synes der er så mange fantastiske steder i verden at en liste på 20 er alt for lidt.
1
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"

Tilbage til "Rejser"