Kvinder, mænd og det med løn

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Wizzze » 8. mar 2018, 05:49

Vi er der ikke endnu, der hvor løn ikke bestemmes af køn, men af evner, arbejdsindsats osv.

Sød lille illustration
https://www.facebook.com/finansforbunde ... f=mentions

Er det udelukkende børneproblematikken der er årsagen? og i givet fald, hvordan kommer vi så videre derfra
http://nyheder.ku.dk/alle_nyheder/2018/ ... faa-boern/

Eller er der flere og mere grundlæggende årsager? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Slettet bruger » 8. mar 2018, 06:12

Det er vel bare fordi kvinder også efter barslen ofte arbejder deltid. Jeg forstår ikke hvorfor det skal gøres til et problem. Det væsentlige er at mænd og kvinder har lige muligheder, de behøver ikke absolut dele barsel og arbejde 50/50 imellem sig.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Wizzze » 8. mar 2018, 07:18

abcd skrev:Det er vel bare fordi kvinder også efter barslen ofte arbejder deltid. Jeg forstår ikke hvorfor det skal gøres til et problem. Det væsentlige er at mænd og kvinder har lige muligheder, de behøver ikke absolut dele barsel og arbejde 50/50 imellem sig.


Men har de lige muligheder? :gruble:

Vælger kvinder deltid fordi de ikke gider arbejde lige så meget som mænd? eller vælger de deltid for at få familie, børn og liv til at gå op? og hvorfor er det ikke manden der er på deltid og kvinden der arbejder fuldtid? Er det muligvis fordi kvinden tjener mindre, og familien derfor bedre kan udvære lidt af hendes indtægt, end hans indtægt? :gruble:
12
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Slettet bruger » 8. mar 2018, 07:26

Wizzze skrev:
abcd skrev:Det er vel bare fordi kvinder også efter barslen ofte arbejder deltid. Jeg forstår ikke hvorfor det skal gøres til et problem. Det væsentlige er at mænd og kvinder har lige muligheder, de behøver ikke absolut dele barsel og arbejde 50/50 imellem sig.


Men har de lige muligheder? :gruble:

Vælger kvinder deltid fordi de ikke gider arbejde lige så meget som mænd? eller vælger de deltid for at få familie, børn og liv til at gå op? og hvorfor er det ikke manden der er på deltid og kvinden der arbejder fuldtid? Er det muligvis fordi kvinden tjener mindre, og familien derfor bedre kan udvære lidt af hendes indtægt, end hans indtægt? :gruble:


Så vidt jeg husker, er førstegangsfødende kvinder i gennemsnit 29, og førstegangsfædre er i gennemsnit 31. Det betyder jo alt andet lige at mændene typisk tjener mest når deres kvinder føder børn fordi de har mere anciennitet. Derudover er der ofte bedre muligheder for deltid i typiske kvindefag.
0
Petrix
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Petrix » 8. mar 2018, 07:35

Det er ikke fordi mange kvinder ikke gider at arbejde fuldtid frem for deltid, men fordi de prioriterer familie frem for karriere i højere grad end mænd.
0
27102021
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf KIM K » 8. mar 2018, 07:41

abcd skrev:
Wizzze skrev:
abcd skrev:Det er vel bare fordi kvinder også efter barslen ofte arbejder deltid. Jeg forstår ikke hvorfor det skal gøres til et problem. Det væsentlige er at mænd og kvinder har lige muligheder, de behøver ikke absolut dele barsel og arbejde 50/50 imellem sig.


Men har de lige muligheder? :gruble:

Vælger kvinder deltid fordi de ikke gider arbejde lige så meget som mænd? eller vælger de deltid for at få familie, børn og liv til at gå op? og hvorfor er det ikke manden der er på deltid og kvinden der arbejder fuldtid? Er det muligvis fordi kvinden tjener mindre, og familien derfor bedre kan udvære lidt af hendes indtægt, end hans indtægt? :gruble:


Så vidt jeg husker, er førstegangsfødende kvinder i gennemsnit 29, og førstegangsfædre er i gennemsnit 31. Det betyder jo alt andet lige at mændene typisk tjener mest når deres kvinder føder børn fordi de har mere anciennitet. Derudover er der ofte bedre muligheder for deltid i typiske kvindefag.



En anden årsag til manden typisk tjener mest i parforholdet er at kvinder oftere gifter sig med mænd med højere løn og uddannelsesniveau end det modsatte.

Klassikeren er den kvindelige sygeplejerske der gifter sig med med overlægen, stewardessen med piloten etc.
Det er til sammenligning sjældent man høre om kvindelige læger der vælger den mandlige portør som sin livsledsager.
2
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf thomassneum » 8. mar 2018, 07:44

Er der ikke bare en der kan vise mig det arbejde hvor mænd tjener mest, for samme stykke udførte arbejde.

At der i din livsindtjening er forskel er vel forventeligt, når og hvis man vælger forskellige ting. Hvis kvinder vælger at holde størstedelen af barslen, så er de da velkomne, men fame om de skal have ekstra betaling for det.

At mænd gennemsnitlig tjener mest, er ikke nødvendigvis en skævvridning, men en logisk slutning på omstændigehderne af frivillige valg.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24917

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf sigge » 8. mar 2018, 08:52

Jeg har prøvet at lave en lønberegning i et værktøj på min fagforenings hjemmeside. Den er baseret på de lønstatistikker, de selv indhenter fra medlemmerne. Man indtaster sin uddannelse, årstal, jobtype og køn. Alt efter om jeg valgte mand eller kvinde gav det en forskel på ca. 2000 kr./måned - højest til mænd. Fagforeningen har også en fin disclaimer ifm. med beregningen, at de ikke synes, forskellen er okay, men den afspejler de aktuelle forhold på jobmarkedet.
Det er lidt tankevækkende, for der er alle andre parametre end køn jo ens. Det vil sige, at der er alle muligheder for lige løn for lige arbejde i beregningen, da den jo ikke indregner barsel, deltid osv.

For mig som selvvalgt barnløs kvinde er det da lidt nedslående, at selv min fagforening erkender, at man skal "straffes" alene på baggrund af køn.

Vi taler aldrig løn i detaljer på min arbejdsplads, så jeg ved ikke, hvordan jeg på nuværende tidspunkt ligger ift. mandlige kolleger med nogenlunde samme anciennitet og opgavetyper. Man forhandler heller ikke rigtigt løn på min arbejdsplads, men ledelsen siger, at de læner sig op ad løntrin for den offentlige overenskomst (min fagforening har ingen overenskomst med private arbejdsgivere), så ud fra det burde der jo ikke være forskel på kvinder og mænd. Om der reelt er det, ved jeg jo ikke, da vi ikke taler om det. I øvrigt kan jeg ikke komme på en 100% sammenlignelig mandlig kollega af dem, jeg omgås til daglig.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24917

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf sigge » 8. mar 2018, 08:56

Som sagt er der ikke noget input til denne beregning, der siger noget om hverken civilstatus eller børn, så hvis det ikke er et ret oplagt eksempel på lønforskel udelukkende pga. køn, ved jeg ikke, hvad der er:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Raenil » 8. mar 2018, 09:24

DenSyngendeLussing skrev:Jeg synes mere, det er et problem, at en kvinde i den fødedygtige alder risikerer at blive valgt fra i en jobsøgningssituation, hvis valget står mellem hende og en mandlig kandidat med de samme kvalifikationer, og at man dermed skal være endnu bedre end ham til at sælge sig selv og sine evner til en potentiel arbejdsgiver. Man kan jo som kvinde altså ikke gøre for, at man har evnen til at blive gravid og føde børn.

Og nej, de må ikke spørge, om man er i forhold eller planlægger graviditet, så det lader man de fleste steder bare være med - og går i stedet som udgangspunkt ud fra, at en graviditet er lige om hjørnet.

Jeg ved ikke, hvad man skal gøre ved det, for vi har jo allerede love imod det, og kvindekvoter bryder jeg mig absolut heller ikke om. Men derfor er det stadig træls.


Her tror jeg at øremærket barsel ville hjælpe. Hvis mænd begynder at tage barsel, vil de også få mærkatet "i den fødedygtige alder".
Disclaimer: Jeg er endnu ikke afklaret med om jeg synes at øremærket barsel er en god ide.
4
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Slettet bruger » 8. mar 2018, 09:29

sigge skrev:Som sagt er der ikke noget input til denne beregning, der siger noget om hverken civilstatus eller børn, så hvis det ikke er et ret oplagt eksempel på lønforskel udelukkende pga. køn, ved jeg ikke, hvad der er:


Det passer bare ikke særligt godt med de offentlige statistikker man ser rundt omkring. Jeg er skeptisk over for en statistik der er baseret på at en fagforening har spurgt sine medlemmer som ikke er tvunget til at svare. Er den f.eks. justeret for at mænd er nogle pralrøve der er mere tilbøjelige til at svare hvis de har en god løn?
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Wizzze » 8. mar 2018, 09:31

I Danmark tager mændene 10% af barslen, i Norge og Sverige er tallet 20% og der går det bedre mede ligeløn og karrierekvinder. Bedre men på igen måde i mål. Men ja at det bliver mere normalt med mænd på barsel, vi når nok aldrig 50/50, vil nok også hjælpe på "imaget" om at fødedygtige kvinder er "farlige/dyre", og det vil forhåbentlig også hjælpe på lønudviklingen :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Wizzze » 8. mar 2018, 09:31

thomassneum skrev:Er der ikke bare en der kan vise mig det arbejde hvor mænd tjener mest, for samme stykke udførte arbejde.

At der i din livsindtjening er forskel er vel forventeligt, når og hvis man vælger forskellige ting. Hvis kvinder vælger at holde størstedelen af barslen, så er de da velkomne, men fame om de skal have ekstra betaling for det.

At mænd gennemsnitlig tjener mest, er ikke nødvendigvis en skævvridning, men en logisk slutning på omstændigehderne af frivillige valg.


https://www.dr.dk/nyheder/indland/loeng ... e-kolleger
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf KIM K » 8. mar 2018, 09:55

Jeg tror den helt store årsag til kvinders lavere løn er deltidsarbejde.

I Danmark arbejder mere end hver tredje kvinde således på deltid, og de har tillige også mere sygefravær.
Mon ikke mere barsel, deltidsarbejde og det mere sygefravær er en integreret del af i lønberegneren der henvises til.
Men jeg vil ikke afvise kvinder kan forfordeles under individuelle lønforhandlinger. Jeg mener faktisk tidligere at have læst de er dårligere til at forhandle løn hjem end mænd.

EU-kommissær advarer kvinder mod deltidsjob
Nedsat tid er en fælde, advarer kommissær. Ligestillingsminister: Det vigtigste er familiens frie valg.

Flere end hver tredje danske kvinde arbejder på deltid, som den aarhusianske pædagog Stine Ritter, og selv om mange småbørnsfamilier gør det frivilligt, advarer EU’s ligestillingskommissær mod det.


En del af forklaringen skal findes i deltidsjob, der dels har tendens til lavere timeløn, dels svækker kvindernes mulighed for at gøre karriere.


Tal fra Danmarks Statistik viser, at kvinder har mellem 40 til 50 procents mere sygefravær end mænd i alle sektorer.


https://jyllands-posten.dk/indland/ECE1 ... eltidsjob/

http://nyheder.tv2.dk/nyheder.tv2.dk/ny ... 3%A6r.html
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf FormerlyKnownAs » 8. mar 2018, 10:02

Jeg hørte 55 min i 24/7 i går om emnet. Jeg kom ind midt i det og hørte en kvinde som jeg ikke aner hvem er, argumentere for at det ikke var et problem. Fair nok. Men hun brugte jo så argumentet om at man jo altså bare kunne sende sit barn i vuggestue når det var 4-6 uger, det var der jo intet problem i. Jeg må blankt erkende at efter det statement orkede jeg ikke at høre objektivt på hendes argumenter.
2

Tilbage til "Generelt"