Afstemning om EU retsforbrholdet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Vil du stemme ja eller nej til at ophæve EU retsforbeholdet?

Ja
28
29%
Nej
62
65%
Blankt
2
2%
Deltager ikke i afstemning (sofavælger)
3
3%
 
Afgivne stemmer: 95
Brugeravatar
Filejs
Indlæg: 107
Tilmeldt: 4. dec 2015, 07:43
Kort karma: 29
Likede indlæg: 166

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Filejs » 4. dec 2015, 09:20

Jeg stemte nej i går.

Det skal dog siges jeg var tæt på at stemme ja, på trods af at 'mit' parti anbefaler et nej.

Og hvor er jeg bare træt af mediernes udlægning af nej'et som Tulle-faktoren eller det er DFs 'fortjeneste'. Jeg stemmer ikke DF, og de der i min vennekreds har stemt nej, gør heller ikke :s
4
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Moxy-lady » 4. dec 2015, 10:16

Er SÅ skuffet over Dan Jørgensen. Synes at hans FB opdatering efter valget, og efterfølgende kommentarer var arrogante og nedladende. Kan ellers godt lide ham.

En veninde prøvede i øvrigt at få Ida Auken i tale vedr. det famøse "simple flertal". Det gik ikke så godt:

X: Hej Ida. Jeg er en af de der virkelig er i tvivl. Det plejer jeg ikke at være. Men jeg er meget provokeret af, at en del af et ja og nej ikke kun handler om hvorvid vi vil indgå i mere forpligtende samarbejde i EU (for det vil jeg gerne), men også handler om, at vi med et ja giver folketinget magten til med et simpelt flertal at afgive irreversibel suverænitet til et overstatsligt niveau. Vores nuværende flertal har allerede flere gange vist, at intet er helligt for dem, og det skræmmer mig. Kan du forklare mig, hvorfor man har valgt at blande de to afstemninger sammen?
Fjern Synes godt om · Svar · 16 · I går kl. 08:52

Ida Auken: Fordi vi helt grundlæggende afskaffer et forbehold og erstatter det med en tilvalgsmodel, hvor Danmarks folketing kan vælge at sige ja eller nej til de ting, der måtte komme på området. Det er i virkeligheden en ganske lukrativ aftale vi har fået med EU. Vi kan stå uden for det, vi ikke ønsker og være med i det, vi ønsker.
Synes godt om · Svar · 1 · I går kl. 09:03

X: Tak for svar. Bare lige så jeg er sikker på, at jeg forstår præmissen: Siger du, at det er EU der har stillet som forudsætning for, at tilbyde os tilvalgsordningen, at folketinget ikke længere skal spørge befolkningen når det vedrører suverænitetsafgivelse?
Synes godt om · Svar · I går kl. 09:08

Ida Auken: Nej, jeg siger, at det ligger i den konstruktion, at retsområdet kommer til at blive et af de områder, hvor vi kan tiltræde og være med til at bestemme ligesom vi gør på miljø, indre marked, energi osv.

Synes godt om · Svar · 1 · I går kl. 09:13

X: Ok, så prøver jeg lige at spørge anderledes - hvem har besluttet, at vi både skal stemme om indhold (afskaffelse af forbehold) og proces (mandatet til at folketinget kan afgive suverænitet ved et simpelt flertal)?
Synes godt om · Svar · I går kl. 09:16

Ida Auken: Det har nej-siden ved at få det til at lyde som om at selve det, at vi kommer af med retsforbeholdet automatisk betyder, at vi smider al suverænitet over bord.
Synes godt om · Svar · I går kl. 09:18

X: Kære Ida. Enten forstår jeg ikke dit svar eller også forstår du ikke mit spørgsmål. Det jeg er interesseret i at få afklaret er, hvem der har fundet på, at vi også skal stemme om at Folketinget med et simpelt flertal kan tilslutte sig irreversible bindende retsakter?
Synes godt om · Svar · 13 · I går kl. 09:22

Y: Det svar er jeg også meget interesseret i.
Synes godt om · Svar · 2 · I går kl. 09:30

Z: Ida, du mangler at svare på spørgsmålet og lige nu lader det til at du ligesom resten af ja- og nej siden har svært ved at forklare det tydeligt så alle forstår det. Forstår du det selv fuldt ud ?
Synes godt om · Svar · I går kl. 09:33

Ida Auken: Det gør vi jo på en lang række andre områder, hvor vi ikke har forbehold. Fx kan regeringen ikke løbe fra beskyttelsen af vores vandmiljø, fordi de er bundet af EUs vandrammedirektiv. På samme måde kan folketinget efter at forbeholdet er afskaffet sige ja til lovgivning på politi- og retsområdet. Det ligger i selve det at afskaffe forbeholdet, at så siger vi ikke automatisk nej til alt hvad der kommer fra EU på området, men folketinget kan vælge til eller fra. Det er det, nej sigerne har kørt op til en situation, hvor folk tror, at nu har vi ikke længere suverænitet. Læs fx her: http://videnskab.dk/.../folkeafstemning ... behold-3...
Synes godt om · Svar · 1 · I går kl. 09:33

X: Jeg står nede på valgstedet nu - skal stemme inden jeg skal på arbejde. Jeg har virkelig forsøgt at blive oplyst om denne afstemning, men føler ikke, at der er kommet et lødigt svar på - for mig - centrale spørgsmål som bla det ovenfor. Desværre. Godt valg til alle
Fjern Synes godt om · Svar · 4 · I går kl. 09:34

W: Se det er noget jeg også ville elske at få svar på.
Synes godt om · Svar · 1 · I går kl. 09:35

Y:Det kan godt være vi også har det andre steder, men spørgsmålet der søges svar på er: 'Hvem der har fundet på, at vi også skal stemme om at Folketinget med et simpelt flertal kan tilslutte sig irreversible bindende retsakter?' Det har jeg stadig ikke forstået hvorfor er blandet ind i dagens afstemning, og kunne tænke mig et kort svar på det - om det er et EU krav eller en lokal DK beslutning at inkludere den lille detalje.
Fjern Synes godt om · Svar · 3 · I går kl. 09:39

Z: Jeg kan stadig ikke se et klart svar på spørgsmålet...?
Synes godt om · Svar · 1 · I går kl. 09:57

M: Grundloven indeholder altså stadig garantier, der kan bringes i anvendelse, så et "simpelt" flertal reelt er 2/3. 60 folketingsmedlemmer kan lægge et lovforslag til folkeafstemning, og selv om det kun er sket én gang på over 60 år, så sker det vel igen hvis det er tilstrækkelig vigtigt?
Synes godt om · Svar · I går kl. 10:03

Ida Auken: Vi stemmer om at afskaffe retsforbeholdet. Det betyder, at vi lægger et område, der ikke tidligere var EU ret ind under EU-retten. Det er det, nej-siden kalder at vi afgiver suverænitet. Kortere kan jeg ikke forklare det.

Jeg mener, at vi får mere indflydelse ved selv at være med til at bestemme politi- og retsspørgsmål i EU. Jeg mener, at det giver mening, at vi tilslutter os aftaler om at danske virksomheder kan få deres penge tilbage i andre lande, at vi laver aftaler om at udlevere kriminelle til hinanden internt i EU og hvad der ellers ligger på dette område, som et fremtidigt folketing - valgt af den danske befolkning - skulle beslutte sig for at tiltræde.

Synes godt om · Svar · 3 · I går kl. 10:35

T: Jeg kan kun formode at du tænker enormt længe og fokuseret over hvordan du respondere herinde, derfor synes jeg det er rigtig ærgerligt at du snor dig uden om simple spørgsmål. Det er den slags retorik der skaber tvivl hos os vælgere og føler at vi bliver ført bag lyset. Hvis vi lytter til politikere, fagforeninger mm. Lytter vi jo ikke til folk med samme interesse som den enkelte borger. Hvorfor ikke vente og se på udviklingen i EU og senere bestemme om det er favorabelt at deltage i samarbejdet med konkrete beviser!? Og forresten så også beholde vores folkeafstemninger!
Fjern Synes godt om · Svar · 2 · 22 timer

D: Jeg vil gerne stemme i her, inden krydset sættes: Hvem har fået indført i afstemningen, at samtlige forbehold fremover kan afskaffes af et simpelt folketingsflertal. Simpelt spørgsmål, håber på simpelt svar. Du har endnu ikke svaret på dette i noget ovenstående svar.

Hvem har foreslået, at denne magt skal flyttes fra befolkningen ved folkeafstemning, til folketinget ved simpelt flertal?
Synes godt om · Svar · 1 · 22 timer

R:a det er et svært område. Ved at slette retsforbeholdet og vælge en tilvalgsordning, giver vi folketinget ret til at bestemme hvilke retsakter fra EU vi kan tilslutte os fremover. Der hvor jeg tror spørgsmålet ligger fra forskellige er: hvorfor fortsætter man ikke med 5/6 flertal i folketinget ved vedtagelse af nye retsakter? I mit hovede giver det mening at de folkevalgte kan bestemme, istedet for at vi er en forsamling meget forvirrede borgere
Synes godt om · Svar · 1 · 21 timer

S: Det er ene og alene derfor jeg endte med et nej. Jeg bliver mistroisk når jeg ikke kan få et konkret svar. Jeg håber at I, hvis det bliver et nej i aften, vil bruge anledningen til at se indad. Et nej betyder ikke nødvendigvis kun at befolkningen er EU skeptiske, men også at vi er politiker- skeptiske. Vi stoler ikke på at I kan forvalte den magt som vi, ved et ja, vil afgive til jer.
Synes godt om · Svar · 14 timer · Redigeret
3
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Lurende Peber » 4. dec 2015, 10:26

^ et eklatant eksempel på politiker "snakken udenom"
Hvor er det sørgeligt.
4
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. dec 2015, 10:56

^^
Det var lige præcis derfor, jeg stemte nej.
Altså ikke pga. den konkrete disput med Ida Auken, som jeg først læser nu, men pga. grundtanken bag den.

Endnu engang, i øvrigt, tillykke til SF med at slippe af med Ida Auken. Kan hun ikke, på det her område i hvert fald, inspirere sin mor til også at smutte?
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf vibbsen » 4. dec 2015, 12:20

Filejs skrev:Jeg stemte nej i går.

Det skal dog siges jeg var tæt på at stemme ja, på trods af at 'mit' parti anbefaler et nej.

Og hvor er jeg bare træt af mediernes udlægning af nej'et som Tulle-faktoren eller det er DFs 'fortjeneste'. Jeg stemmer ikke DF, og de der i min vennekreds har stemt nej, gør heller ikke :s


Jeg har med vilje undgået de fleste medier fordi jeg ganske enkelt ikke magter at se hverken Tulle eller Morten M opføre sig som sejrherre....I forvejen har jeg det svært nok med at de mener det samme som mig på lige præcis det her område...Jeg kan ikke overskue at få det stukket i fjæset.........Alle andre kan jeg tåle mener det samme som mig...Men ikke DF...Og det tog adskillige glas rødvin og en plade chokolade før jeg kom mig over at være 71 % enig med DF i DR's valgtest...Det var et hårdt slag...

Faktisk var jeg overbevist ja-siger indtil hr.vibbsen gjorde mig opmærksom på hvad et nej betød (Det havde jeg slet ikke sat mig ind i)...Ene og alene fordi DF anbefalede et nej...Snak om at være DF modstander :lol: :lol: :lol:
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Tibbler » 4. dec 2015, 12:29

vibbsen skrev:
Filejs skrev:Jeg stemte nej i går.

Det skal dog siges jeg var tæt på at stemme ja, på trods af at 'mit' parti anbefaler et nej.

Og hvor er jeg bare træt af mediernes udlægning af nej'et som Tulle-faktoren eller det er DFs 'fortjeneste'. Jeg stemmer ikke DF, og de der i min vennekreds har stemt nej, gør heller ikke :s


Jeg har med vilje undgået de fleste medier fordi jeg ganske enkelt ikke magter at se hverken Tulle eller Morten M opføre sig som sejrherre....I forvejen har jeg det svært nok med at de mener det samme som mig på lige præcis det her område...Jeg kan ikke overskue at få det stukket i fjæset.........Alle andre kan jeg tåle mener det samme som mig...Men ikke DF...Og det tog adskillige glas rødvin og en plade chokolade før jeg kom mig over at være 71 % enig med DF i DR's valgtest...Det var et hårdt slag...

Faktisk var jeg overbevist ja-siger indtil hr.vibbsen gjorde mig opmærksom på hvad et nej betød (Det havde jeg slet ikke sat mig ind i)...Ene og alene fordi DF anbefalede et nej...Snak om at være DF modstander :lol: :lol: :lol:


Jeg har det på samme måde- Kan næsten ikke klare tanken om, at jeg er medvirkende til, at de står der og godter sig. Så for mig er det uden tvivl også et spørgsmål om, at jeg har stemt nej på trods af DF.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf dgd2007 » 4. dec 2015, 15:05

Pudsigt, at nogle af de store byområder har stemt ja ... eller i hvert fald "mindre nej".
Var de ikke tidligere mest imod EU-ting?
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf FruitFly » 4. dec 2015, 15:29

vibbsen skrev:Jeg skal ikke ligge i nogen seng med DF fordi jeg har stemt nej. Jeg er udemærket tilfreds med min nuværende sengepartner LA....Faktisk synes jeg at det er ret patetisk af ja-sigerne at slå nej-sigerne i hardcore med DF....Så kan man vist næsten ikke synke dybere....Det skulle da lige være noget med at stille det op som at alle dem der stemmer Nej synes at pædofili er OK.

OK, ok, godt ord igen. Det er vel op til både DF og Liberal Alliance at finde det nationale kompromis. Men baseret på hvordan vælgerne stemte, vil man måske lytte lidt mere til DF, der trods alt er meget i sync med deres vælgere på dette spørgsmål.
0
#Klimatosse
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Firebird » 4. dec 2015, 15:38

dgd2007 skrev:Pudsigt, at nogle af de store byområder har stemt ja ... eller i hvert fald "mindre nej".
Var de ikke tidligere mest imod EU-ting?


Jo. Jeg mener det var Ask Rostrup der forklarede det med at tidligere var nej sigerne venstre orienterede i byerne, der var modstandere af rent idiogogiske årsager. Nu er det højreorienterede der er imod pga. indblandning i markedet.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf vibbsen » 4. dec 2015, 18:02

FruitFly skrev:
vibbsen skrev:OK, ok, godt ord igen. Det er vel op til både DF og Liberal Alliance at finde det nationale kompromis. Men baseret på hvordan vælgerne stemte, vil man måske lytte lidt mere til DF, der trods alt er meget i sync med deres vælgere på dette spørgsmål.


Undskyld mig, men det vist op til samtlige partier i folketinget at finde det nationale kompromis. Eftersom det nej repræsenterer 53 % af dem der afgav deres stemme igår. Hvilket er en hel del mere end de 36 % af vælgerne som stemte på de 3 nej-partier ved sidste folketingsvalg... Og hvis vi endelig skal snakke om at være i sync med sine vælgere, så synes jeg da egentlig at det er mere relevant at stille sig selv spørgsmålet...Hvad er det der går galt for partierne på ja-siden....Ved sidste folketingsvalg fik de partier som har anbefalet et ja 64 % af stemmerne...Noget kunne tyde på at de ikke har fået solgt deres budskab særlig godt....Eller at de er lidt ude af sync med hvad deres vælgere egentlig vil...
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf dgd2007 » 4. dec 2015, 19:35

Firebird skrev:Jo. Jeg mener det var Ask Rostrup der forklarede det med at tidligere var nej sigerne venstre orienterede i byerne, der var modstandere af rent idiogogiske årsager. Nu er det højreorienterede der er imod pga. indblandning i markedet.

Meget pudsigt. Jeg tror, jeg i 30 år har påstået, at de danske partier havde misforstået det hele, når venstrefløjen var imod og højrefløjen for. Jeg syntes, det burde være omvendt, sådan som det også har været i de fleste andre lande.

Hans Engell kom for øvrigt med en helt tredje synsvinkel her i aften, vel ikke lige om dette, men også interessant: At efter 2. verdenskrig var der i de tidligere fascistiske lande vokset nye partier frem, som i selve deres idegrundlag havde "det europæiske" - mens i England og Skandinavien havde de gamle partier overlevet krigen og havde stadig deres mere nationale forankring.
2
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf FruitFly » 4. dec 2015, 22:07

vibbsen skrev:Undskyld mig, men det vist op til samtlige partier i folketinget at finde det nationale kompromis.

Selvfølgelig skal de alle arbejde sammen, men det må være nej-partierne, der anviser den vej, som vi nu bør følge for at komme med i det europæiske politisamarbejde - hvad det var de havde tænkt sig med det nej.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf vibbsen » 5. dec 2015, 11:46

FruitFly skrev:Selvfølgelig skal de alle arbejde sammen, men det må være nej-partierne, der anviser den vej, som vi nu bør følge for at komme med i det europæiske politisamarbejde - hvad det var de havde tænkt sig med det nej.


Hvis jeg ikke tager meget fejl så har nej-partierne aldrig nogensinde været i tvivl om hvilken vej vi bør følge for at komme med i det europæiske politisamarbejde.

Hvis den her afstemning havde handlet om det europæiske politisamarbejde, så ville det der aldrig have været nogen ko på isen. Men det gjorde den ikke. Den handlede om hvorvidt vælgerne ønskede at afgive mere magt til EU, via en tilvalgsordning som suverænt blev administreret af folketinget, og som ikke gav nogen mulighed for roll-back.. Det kan godt være at det var pakket ind som en afstemning om det europæiske politisamarbejde. Men det gjorde de ikke. Det må politikerne så tage til sig - uanset hvor de står i forhold til spørgsmålet - og agerer i forhold til. Det er trods alt det de får deres penge for. Og her mener jeg ikke at man har større ansvar for at finde en løsning hvis man er et af de partier der anbefalede et nej.
8
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf FruitFly » 5. dec 2015, 14:38

vibbsen skrev:Og her mener jeg ikke at man har større ansvar for at finde en løsning hvis man er et af de partier der anbefalede et nej.

Det er vi bare være uenige om. For mig, virker det ikke ansvarligt at bare lægge armene over kors og sige "det var vel nok ærgerligt for jer, hva'? Hvad vil I så gøre nu?". Men det er (heldigvis) ligegyldigt hvad vi to synes om det :)
0
#Klimatosse
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf vibbsen » 5. dec 2015, 16:25

FruitFly skrev:
vibbsen skrev:Og her mener jeg ikke at man har større ansvar for at finde en løsning hvis man er et af de partier der anbefalede et nej.

Det er vi bare være uenige om. For mig, virker det ikke ansvarligt at bare lægge armene over kors og sige "det var vel nok ærgerligt for jer, hva'? Hvad vil I så gøre nu?". Men det er (heldigvis) ligegyldigt hvad vi to synes om det :)


Det er vist heller ikke specielt ansvarligt at sige "Nå, så fik i det som I ville. Hvad vil I så gøre nu ?"

Men lad os være enige om at være uenige :wink3:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"