Vi der venter på storken!

Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf girl_beat » 8. mar 2018, 08:18

Xnaiv skrev:Gør I andre noget for at forberede jeres krop på en graviditet?
Fx med hensyn til kosten og kan man styrke sin krop til bedre at kunne bære en graviditet.

Jeg styrketræner en del i forvejen - men er der øvelser der er gode som forberedelse? :genert:

Jeg har taget et ekstra vitamintilskud og været OBS på ikke at stresse kroppen (eller mit hoved, for den sags skyld). Mit arbejde har sommetider mange deadlines og store arbejdsmængder, så jeg har virkelig prøvet at tage det roligt én ting ad gangen. Men det er mest i troen på, at krop og sind hænger sammen og derfor skal behandles lige godt :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15171

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Zonta » 8. mar 2018, 12:24

Xnaiv skrev:Gør I andre noget for at forberede jeres krop på en graviditet?
Fx med hensyn til kosten og kan man styrke sin krop til bedre at kunne bære en graviditet.

Jeg styrketræner en del i forvejen - men er der øvelser der er gode som forberedelse? :genert:

Pip fra en gravid, der fik bækkensmerter i uge 14-15 stykker - sørg for at hele din core-muskulatur er stærk. Og også musklerne i lænd, baller og bækken.

Med hensyn til kosten, kan du allerede nu tage folinsyre og en multivitamin har vist heller aldrig skadet :)
0
J, juli 2018.
Xnaiv
Indlæg: 236
Tilmeldt: 9. okt 2015, 18:54
Kort karma: 32
Likede indlæg: 339

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Xnaiv » 8. mar 2018, 13:25

Zonta skrev:Pip fra en gravid, der fik bækkensmerter i uge 14-15 stykker - sørg for at hele din core-muskulatur er stærk. Og også musklerne i lænd, baller og bækken.

Med hensyn til kosten, kan du allerede nu tage folinsyre og en multivitamin har vist heller aldrig skadet :)


Øv at du allerede skal døje med smerter :( Jeg vil helt sikkert arbejde mere med mine mavemuskler og core i den næste tid. Det er jo også én af de områder man ikke må træne så meget når man først er gravid, så det skal jeg helt sikkert forsøge at styrke inden.

Jeg dødløfter og squatter en del, så håber jeg er dækket rimelig ind med baller og lænd. Hvordan med bækken? Nu spørger jeg lidt dumt, men er det bare almindelig knibeøvelser, eller er der andre ting man kan gøre for at styrke sit bækken? :genert:

Jeg tager idag multivitamin, men jeg må nok hellere få købt folinsyre som jeg kan supplere med :gogo:

girl_beat skrev:Jeg har taget et ekstra vitamintilskud og været OBS på ikke at stresse kroppen (eller mit hoved, for den sags skyld). Mit arbejde har sommetider mange deadlines og store arbejdsmængder, så jeg har virkelig prøvet at tage det roligt én ting ad gangen. Men det er mest i troen på, at krop og sind hænger sammen og derfor skal behandles lige godt :)


Jeg har det sidste år arbejdet meget på at være bedre ved mig selv og lytte til hvordan jeg har det - det går heldigvis fremad. Jeg kan godt have tendens til at presse mig selv mere end hvad er godt for min psyke. Så det vil jeg helt sikkert tage med - jeg tror nemlig også at psyke og krop hænger meget sammen :)
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15171

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Zonta » 8. mar 2018, 14:09

Xnaiv skrev:
Zonta skrev:Pip fra en gravid, der fik bækkensmerter i uge 14-15 stykker - sørg for at hele din core-muskulatur er stærk. Og også musklerne i lænd, baller og bækken.

Med hensyn til kosten, kan du allerede nu tage folinsyre og en multivitamin har vist heller aldrig skadet :)


Øv at du allerede skal døje med smerter :( Jeg vil helt sikkert arbejde mere med mine mavemuskler og core i den næste tid. Det er jo også én af de områder man ikke må træne så meget når man først er gravid, så det skal jeg helt sikkert forsøge at styrke inden.

Jeg dødløfter og squatter en del, så håber jeg er dækket rimelig ind med baller og lænd. Hvordan med bækken? Nu spørger jeg lidt dumt, men er det bare almindelig knibeøvelser, eller er der andre ting man kan gøre for at styrke sit bækken? :genert:

Jeg tager idag multivitamin, men jeg må nok hellere få købt folinsyre som jeg kan supplere med :gogo:

Det er overhovedet ikke dumt, for jeg aner det ikke. Men jeg tænker, at knibeøvelser altid er gode :klap: Og så tror jeg de der øvelser, hvor man ligger på ryggen, tager benene ind under sig, planter fødderne i jorden og så løfter bækkenet/hofterne mod loftet, er gode. Giver det mening? Så kan man lave dem med en vægtstang på hofterne for mere vægt. For mere balance kan man løfte et ben ad gangen osv. Men jeg fortryder lidt, at jeg ikke var mere fit for fight inden jeg blev gravid. Var mere bare flommet og fed :fløjt: :genert: :lol2:

Folin skader i hvert fald ikke og rådet er, at hvis man ved, man prøver at blive gravid, så kan man ligeså godt tage det, for det er med til at forebygge rygmarvsbrok hos fostre :) Hvis man bliver gravid pludseligt uden at være forberedt skal man skynde sig at gå igang med at tage det så hurtigt som muligt :)
0
J, juli 2018.
Klummerlig
Indlæg: 291
Tilmeldt: 2. apr 2017, 16:19
Kort karma: 97
Likede indlæg: 581

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Klummerlig » 9. mar 2018, 08:04

Krydser fingre zinde.:)

Jeg vågnede med hovedpine i dag og det har jeg gjort ved Mine andre graviditeter også. Jeg prøver så meget ikke at håbe fir meget men kan godt mærke jeg tolker på alt.

Hvis æl er på dag 9-10 hvornår ville I så teste?
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf girl_beat » 9. mar 2018, 08:17

Zonta skrev:Pip fra en gravid, der fik bækkensmerter i uge 14-15 stykker - sørg for at hele din core-muskulatur er stærk. Og også musklerne i lænd, baller og bækken.

Med hensyn til kosten, kan du allerede nu tage folinsyre og en multivitamin har vist heller aldrig skadet :)

I hear you, sister! Så nu laver jeg planken hver dag og var til en super effektiv Flow-time i går :engel:
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5924
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14743

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 9. mar 2018, 09:08

Lille pip fra en lurer mht træning -

Hvis man vil træne bækkenbund er der to forskellige: forestil dig at du skal stoppe med at tisse midt i det hele eller at du skal holde en prut inde. Man bør lave dem på to forskellige måder, en hvor man holder sammentrækningen i 10 sekunder og så slapper af, og en hvor man trækker sammen, slapper af og trækker sammen. Begge bør gøres indtil musklerne føles "trætte" - 10 sekunders sammentrækning først.

I forbindelse med core ville jeg være meget påpasselig med kun at lave planken - en planke er statisk og det er meget sjældent at du i en funktionel situation har brug for statisk styrke. Samtidig kan man også koble core op med stabiliserende bækkenøvelser, hvilket er at foretrække fremfor statisk kontrol.

Jeg bruger følgende når jeg træner min Osteitis pubis (kronisk inflammation af kønsbenet - ustabilt symfyseled) patient.

1. Sidde ret op, træk maven ind (navlen mod rygraden = deep diaphramatic breathing/DDB) og træk vejret normalt, uden at slippe maven.
2. Samme som ovenstående, men på alle fire.
3. På alle fire, DDB, lift håndfladen 5 cm. fra jorden lige op.
4. På alle fire, DDB, løft armen fremad.
5. På alle fire, DDB, løft og stræk benet.
6. På alle fire, DDB, løft modsatte arm og ben på samme tid - superman.
(7. På alle fire, DDB, løft knæet mod brystet)

Fokus skal være på ingen bevægelse i bækkenet og rygsøjlen skal forblive neutral - bevægelserne skal udelukkende komme fra skulderbladet (armløft) eller benet. Dvs. sætter du et par fingre på smilehullerne og rygraden skal der ingen bevægelse være herunder.

1. Læg på ryggen, DDB - knæene løftet fra jorden, så knæledet er bøjet 90 grader og hofteledet er bøjet 90 grader.
2. Læg på ryggen, DDB, løft armen strakt ned mod gulvet (over hovedet).
3. Læg på ryggen, DDB, bøjet ben, rør gulvet med hælen.
4. Læg på ryggen, DDB, stræk benet ned på gulvet og op igen.
5. Læg på ryggen, DDB, stræk benet ned mod gulvet og løft armen strakt ned mod gulvet over hovedet - deadbugs.

Den nederste del af ryggen skal kunne mærkes mod gulvet igennem hele øvelsen. Igen skal al bevægelse være isoleret til det led bevægelsen rent faktisk stammer fra. Hvis man lægger på ryggen og sætter fingrene på den forreste del af bækkenet (ASIS) skal der ikke være nogen bevægelse her.

Man kan selvfølgelig supplere op med planken, men i stedet for bare at klø på med den, så ville jeg prøve at indarbejde nogle progressioner som har et mere funktionelt element der skinner igennem i f.eks. normal gang eller løb. Kig evt. på anti extension, anti flexion og specielt anti rotations øvelser (de fleste udspringer faktisk i en planke), de arbejder både core og ryg + har et stabiliserende effekt på bækkenet i det man rent faktisk kontrollere bevægelsen i dynamiske øvelser - det kræver dog at man har en der kan give feedback om hvordan bækkenet bevæger sig.

Derudover arbejder ting som lunges (når normal lunge er mastered kan man lave lunge med rotation af overkroppen, lunge med rotation til løft af ben), step ups, step ups med løft af ben (knæ mod bryst), lateralle step ups (styrker adductor musklerne hvor af 2/3 starter fra kønsbenet), squats fra den ene side til den anden og split squats (brug noget til at trække kroppen op med til start) med at stabilisere bækkenet i gå/løbemekanismen. Det kan med fordel laves i en pool, fremfor at starte ud i fitness.

Hvis man har virkelig svært ved at lave øvelserne kan man arbejde på at dissociere bækken og rygrad. F.eks. et tilt af bækkenet fra en fremad position til bagudrettet position. Her er det vigtigt at man har en der kan se om man bare flexer/extensere rygraden i stedet - og det er skide svært at gøre til at starte med. Kan med fordel gøres på kanten af en taburet (hvis man gør det rigtig vipper taburetten) eller en swiss ball (bolden ruller en smule hvis man gør det rigtigt).

Mht. baller og squats, så får man mere isoleret gluteal sammentrækning ved squat walks end almindelige squats, da de primært træner låret (quadriceps). Squat walks er et elastisk bånd om ankler (eller/og knæ, alt efter hvor svært man vil have det), ind i en let squat position (ikke nødvendigvis så dyb) og så gå til siden.

Jeg har lige nørdet bækkenstabilitet, core styrke og ustabile symfyseled i forbindelse med min patient, så tænkte at noget af det måske kunne bruges her også :) . Meget af det kan gøres hjemme og det lyder virkelig simpelt, men det er faktisk ret hårdt når man gør det rigtigt.
/lurer out.
6
Klummerlig
Indlæg: 291
Tilmeldt: 2. apr 2017, 16:19
Kort karma: 97
Likede indlæg: 581

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Klummerlig » 9. mar 2018, 21:40

Har lige fået mens på dag 18. Jeg forstår slet ikke min krop mwew.
0
Klummerlig
Indlæg: 291
Tilmeldt: 2. apr 2017, 16:19
Kort karma: 97
Likede indlæg: 581

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Klummerlig » 10. mar 2018, 16:05

Og forvirringen er total. Nu er blødningen næsten stoppet igen. Jeg ved ikke om det har været en rift for det kom i forbindelse med sex
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15171

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Zonta » 10. mar 2018, 16:25

Klummerlig skrev:Og forvirringen er total. Nu er blødningen næsten stoppet igen. Jeg ved ikke om det har været en rift for det kom i forbindelse med sex

Eller måske en implantationsblødning :fløjt:
0
J, juli 2018.
Klummerlig
Indlæg: 291
Tilmeldt: 2. apr 2017, 16:19
Kort karma: 97
Likede indlæg: 581

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Klummerlig » 10. mar 2018, 17:16

Det var bare meget blødning i går. Men kan selvfølgelig være blandet med mine... Æhm... Safter. :tie:
0
Xnaiv
Indlæg: 236
Tilmeldt: 9. okt 2015, 18:54
Kort karma: 32
Likede indlæg: 339

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Xnaiv » 11. mar 2018, 15:38

Nu havde jeg lige tænkt at jeg skulle igang med en masse god træning - MEN... Jeg har det altså mærkeligt. :wacko:

Det startede igår med at jeg er meget svimmel om morgenen, hvilket jeg aldrig er normalt. Jeg tænkte ikke så meget over det og prøvede at spise mig fra det. Det hjalp lidt men fortsatte hele dagen og aftenen.

Idag skulle jeg så ned og træne. Tog lette vægte idag, da energien ikke var til andet. Efter kort tid er jeg mega svimmel igen og har det bare ikke optimalt. Kvalmen og svimmelhed har fortsat hele dagen idag.

Kan der være bid - eller er det bare mit hoved og min krop der spiller et puds med mig? Kan man opleve symptomer meget tidligt?!

Jeg er ikke helt inde i det med cyklus endnu, da vi som sagt ikke har sex efter det men bare ikke gør noget for ikke at blive gravide lige nu. Måske I kan hjælpe mig?

Sidste mens startede den 23. februar - så fortæller CLUE at min ægløsning vidst ligger 6. marts. Vi har haft ubeskyttet sex 2.-4. marts? (min kæreste er kun hjemme i weekenderne)

Kan det være tegn på en graviditet allerede - eller er jeg bare ved at blive syg med et eller andet?
0
Klummerlig
Indlæg: 291
Tilmeldt: 2. apr 2017, 16:19
Kort karma: 97
Likede indlæg: 581

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Klummerlig » 11. mar 2018, 15:47

Jeg har i hvert fald tidligere oplevet at føle mig ved siden af mig selv i min krop meget tidligt i graviditeter.

Krydser fingre for dig :)
0
Xnaiv
Indlæg: 236
Tilmeldt: 9. okt 2015, 18:54
Kort karma: 32
Likede indlæg: 339

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Xnaiv » 11. mar 2018, 16:29

Klummerlig skrev:Jeg har i hvert fald tidligere oplevet at føle mig ved siden af mig selv i min krop meget tidligt i graviditeter.

Krydser fingre for dig :)


Tak - det virker helt surrealistisk hvis det er det.

Tænker stadig at det bare er mit hoved der leger lidt med mig :lol: :genert:
0
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Aquadorable » 11. mar 2018, 16:39

Xnaiv skrev:Nu havde jeg lige tænkt at jeg skulle igang med en masse god træning - MEN... Jeg har det altså mærkeligt. :wacko:

Det startede igår med at jeg er meget svimmel om morgenen, hvilket jeg aldrig er normalt. Jeg tænkte ikke så meget over det og prøvede at spise mig fra det. Det hjalp lidt men fortsatte hele dagen og aftenen.

Idag skulle jeg så ned og træne. Tog lette vægte idag, da energien ikke var til andet. Efter kort tid er jeg mega svimmel igen og har det bare ikke optimalt. Kvalmen og svimmelhed har fortsat hele dagen idag.

Kan der være bid - eller er det bare mit hoved og min krop der spiller et puds med mig? Kan man opleve symptomer meget tidligt?!

Jeg er ikke helt inde i det med cyklus endnu, da vi som sagt ikke har sex efter det men bare ikke gør noget for ikke at blive gravide lige nu. Måske I kan hjælpe mig?

Sidste mens startede den 23. februar - så fortæller CLUE at min ægløsning vidst ligger 6. marts. Vi har haft ubeskyttet sex 2.-4. marts? (min kæreste er kun hjemme i weekenderne)

Kan det være tegn på en graviditet allerede - eller er jeg bare ved at blive syg med et eller andet?


Intet kan selvfølgelig udelukkes, men ægget har ikke sat sig fast endnu, så din krop burde ikke vide, at den er gravid endnu (hvis det altså er tilfældet) :)
0
K - 12.06.18 :love:

Tilbage til "Graviditet"