De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Wizzze » 12. mar 2018, 05:45

Hvorfor er jagten på det gode tilbud, at trawle Wish & ebay igennem og gå i genbrugsbutikker og søge rundt på diverse loppemarkeder, en bedre brug af tid, end at investere og spare op?

Trods en masse mediefokus, diverse målrettede initiativer og nye investeringsprodukter rettet mod kvinder, så er kvinders del af aktieformuen ikke ændret nu i forhold til for 8 år siden. Hvorfor er penge og formue stadig en mandeting?

https://jyllands-posten.dk/protected/pr ... for-aktier

Hvorfor er investering bare ikke sexy og værd at bruge tid på :forvirret:
1
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf fisken80 » 12. mar 2018, 06:34

Wizzze skrev:Hvorfor er jagten på det gode tilbud, at trawle Wish & ebay igennem og gå i genbrugsbutikker og søge rundt på diverse loppemarkeder, en bedre brug af tid, end at investere og spare op?

Trods en masse mediefokus, diverse målrettede initiativer og nye investeringsprodukter rettet mod kvinder, så er kvinders del af aktieformuen ikke ændret nu i forhold til for 8 år siden. Hvorfor er penge og formue stadig en mandeting?

https://jyllands-posten.dk/protected/pr ... for-aktier

Hvorfor er investering bare ikke sexy og værd at bruge tid på :forvirret:


Du har jo svaret... ;)
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf fisken80 » 12. mar 2018, 06:36

Og for at svare mere uddybende. Jeg har ikke lyst til risikoen. Hvis man skal have noget ud af en investering skal man have en vis risiko-villighed og det har jeg bare ikke. Og ja, jeg véd godt, at jeg faktisk taber penge ved at lade dem stå på en opsparingskonto til 0,035 i rente, men det er det, der giver mig den største ro i maven, og derfor er det sådan jeg vælger at gøre.

Min pension er jeg ikke bekymret for, jeg indbetaler så rigeligt gennem min løn og der er udmærkede afkast, så det har jeg ingen intentioner om at ændre på.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Purple Haze » 12. mar 2018, 06:38

fisken80 skrev:Og for at svare mere uddybende. Jeg har ikke lyst til risikoen. Hvis man skal have noget ud af en investering skal man have en vis risiko-villighed og det har jeg bare ikke...

Min pension er jeg ikke bekymret for, jeg indbetaler så rigeligt gennem min løn og der er udmærkede afkast, så det har jeg ingen intentioner om at ændre på.


This.

Og som hesten siger, så kræver invistering at man har noget at investere.
Senest rettet af Purple Haze 12. mar 2018, 06:45, rettet i alt 2 gange.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. mar 2018, 06:42

Hvorfor forudsætter du, at det skal være sexy, før kvinder vil interessere sig for investering? Jeg forestiller mig ikke, at det er mænds motivation for at beskæftige sig med emnet.

Jeg synes, at den store forskel på forvaltning af allerede eksisterende midler og så investering er, om man er drevet sf at få mest muligt ud af det, man allerede har, eller af at få flere penge mellem hænderne. Jeg har rigeligt og kommer efter alt at dømme sandsynligvis altid til at have det. I hvert fald rigeligt i forhold til min livsstil og mine værdier. På den baggrund er motivationen for at investere lig nul. Jeg ved ikke, hvad jeg skulle bruge flere penge på og er derfor heller ikke villig til at tage risikoen for tab.

I bund og grund har jeg det pt. heller ikke nødigt at være en tilbudshaj, men jeg hygger mig med det og nyder at bruge mine penge bevidst, hvorimod jeg overhovedet ikke er tiltrukket af miljøet og kulturen omkring investering.
4
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. mar 2018, 06:54

I øvrigt kender jeg, nu jeg tænker over det, stort set heller ingen mænd, der investerer. Det er nok også meget en segment/miljø-ting.
0
Brugeravatar
JessicaLee
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8. mar 2018, 19:44
Kort karma: 0
Likede indlæg: 20

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf JessicaLee » 12. mar 2018, 07:07

Jeg synes det er interessant - jeg mangler bare viden omkring det. Så indtil jeg får tid til at sætte mig ordentlig ind i det, vælger jeg den sikre vej - opsparingskonto.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Slettet bruger » 12. mar 2018, 07:07

DetSorteCirkus skrev:I øvrigt kender jeg, nu jeg tænker over det, stort set heller ingen mænd, der investerer. Det er nok også meget en segment/miljø-ting.


Og en aldersting. Mange mennesker i 30'erne har rimelig ny boliggæld som det ofte giver mere mening at afdrage på end at købe aktier. Jeg har i hvert fald tidligere investeret, men har ingen aktier nu, pengene er skudt i et hus i stedet. Om 10 år har jeg sikkert aktier igen.
3
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Hunkat » 12. mar 2018, 07:14

Jeg synes egentlig det kan være interessant nok men for mig skal det også være nemt. Der er masser af ting man "bør" følge med i og jeg må så bare konstatere at det ikke fungerer for mig at prøve at være ekspert i det hele.

Den baggrundsviden der skal til at for investere "rigtigt", den er ikke nem. Og når jeg skriver "rigtigt" så er det fordi jeg sådan set har investeret i aktier men som indexkøb (June). Jeg følger med et par gange om ugen og via almindelige nyheder kan jeg da også pinpointe ting som Trumps nye told osv.
Som andre nævner så har jeg også husgæld og studiegæld så når jeg får 30.000 tilbage i skat, så går de til lån, ikke til aktier selvom det da sikkert kunne give mig 100.000 om 20 år. Det er ikke der min tidshorisont er lige nu.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf billiebean » 12. mar 2018, 07:17

Tror også det er lidt en aldersting. Som ung har man bare sjældent en formue eller bare en stor opsparing at investere fordi man er ja, småfattig og løbende skal bruge pengene til det ene og andet.

Vi planlægger at investere ifm. børneopsparingen. Men vi kan ikke investere vores midler med boligkøb, nyt bilkøb og baby osv om hjørnet.

For mig er det ikke så meget risikovilligheden der er en hæmsko. Jeg tænker der er flere metoder til at minimere risici. Det er mere det med ikke at kunne undvære pengene over lang tid.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16992
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41305

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf LaMariposa » 12. mar 2018, 07:17

fisken80 skrev:Og for at svare mere uddybende. Jeg har ikke lyst til risikoen. Hvis man skal have noget ud af en investering skal man have en vis risiko-villighed og det har jeg bare ikke. Og ja, jeg véd godt, at jeg faktisk taber penge ved at lade dem stå på en opsparingskonto til 0,035 i rente, men det er det, der giver mig den største ro i maven, og derfor er det sådan jeg vælger at gøre.

Min pension er jeg ikke bekymret for, jeg indbetaler så rigeligt gennem min løn og der er udmærkede afkast, så det har jeg ingen intentioner om at ændre på.


This :gogo:
0
:lun: Be brave
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Slettet bruger » 12. mar 2018, 07:21

Hunkat skrev:Jeg synes egentlig det kan være interessant nok men for mig skal det også være nemt. Der er masser af ting man "bør" følge med i og jeg må så bare konstatere at det ikke fungerer for mig at prøve at være ekspert i det hele.

Den baggrundsviden der skal til at for investere "rigtigt", den er ikke nem. Og når jeg skriver "rigtigt" så er det fordi jeg sådan set har investeret i aktier men som indexkøb (June). Jeg følger med et par gange om ugen og via almindelige nyheder kan jeg da også pinpointe ting som Trumps nye told osv.


Selv de professionelle klarer sig jo ofte dårligere end indeksforeningerne. Viden om investering er lidt en illusion fordi det er svært at sidde inde med viden som markedet ikke allerede har indarbejdet i kurserne. Som menigmand er den bedste tilgang vist bare at investere i indeksforeninger som du har gjort, det kræver ingen særlig indsigt, og historisk har de klaret sig godt.
2
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Ficus » 12. mar 2018, 07:21

Jeg har aktier, på et meget, meget beskedent niveau. Altså dernede hvor jeg har betalt mere for at stifte, end aktierne. Jeg har dem for at lære mekanismerne og så få, fordi jeg ikke generelt gider “spille” for mere, end jeg har lyst til at miste.

Min kæreste har aktier, en hel del flere end mig. Han har helt styr på det, kender markederne, kan finde ud af det hele og så har han haft flere penge at smide i det og er måske lidt mere risikovillig. Han har læst en financiel kandidat.

Havde jeg ikke mødt min kæreste, så havde jeg nok ikke haft en eneste aktie.
Og uden at være helt sikker, så tænker jeg at det tit hænger sådan sammen. Mand har aktier, så har dennes kone-kæreste det også, men måske i lidt mindre skala. Altså jeg tror at i de miljøer hvor mændene har aktier også er der hvor man ser den største kvindelige aktieaktivitet, selvom det så er i mindre skala. I hvert fald er det mit gæt.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Hunkat » 12. mar 2018, 07:25

abcd skrev:
Hunkat skrev:Jeg synes egentlig det kan være interessant nok men for mig skal det også være nemt. Der er masser af ting man "bør" følge med i og jeg må så bare konstatere at det ikke fungerer for mig at prøve at være ekspert i det hele.

Den baggrundsviden der skal til at for investere "rigtigt", den er ikke nem. Og når jeg skriver "rigtigt" så er det fordi jeg sådan set har investeret i aktier men som indexkøb (June). Jeg følger med et par gange om ugen og via almindelige nyheder kan jeg da også pinpointe ting som Trumps nye told osv.


Selv de professionelle klarer sig jo ofte dårligere end indeksforeningerne. Viden om investering er lidt en illusion fordi det er svært at sidde inde med viden som markedet ikke allerede har indarbejdet i kurserne. Som menigmand er den bedste tilgang vist bare at investere i indeksforeninger som du har gjort, det kræver ingen særlig indsigt, og historisk har de klaret sig godt.


Det var også sådan ca. mit ræsonnement. Det og at man kan nøjes med at skyde et meget beskedent beløb ind som start/hver måned. Jeg har ikke 25.000 at smide efter aktier men 250 om måneden kan jeg godt finde.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf LadyFox » 12. mar 2018, 07:52

Jeg har ikke noget at investere, det i sig selv gør det rimelig kedeligt.

Men havde jeg, så havde det nok næppe interesseret mig. Det er ikke fordi der er en eller anden specifik grund til at jeg ikke finder det spændende. Det siger mig bare ikke noget, lidt lige som alt muligt andet jeg ikke interesserer mig for så er det ikke noget jeg har besluttet mig for at synes er kedeligt, der er bare andet jeg hellere ville bruge min tid på.

Eller, mit syn på penge spiller måske alligevel en rolle. Penge siger mig ikke mere end de et nødvendige for at kunne fungere her i samfundet. Forstå mig ret, det er da rart at have så jeg kan komme på café, få tøj på kroppen osv. Men at have mange penge er ikke rigtig noget der interesserer mig.
1
...

Tilbage til "Privatøkonomi"