Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Akehurst2 » 4. dec 2015, 12:13

Fru Sunshine skrev:
Jeg har bare set for mange børn, der ville have haft bedst af at vente.


Men er det så skolens eller barnets skyld?

Sat på spidsen selvfølgelig, for det er jo ikke noget med skyld, men jeg tænker bare, at skolen jo bør være indrettet på at modtage de børn, man får, hvis man bestemmer, at børn skal starte det år de fylder 6. Så bør en skole jo kunne modtage børn, der ligger både i den mere eller mindre umodne del af det alderssegment.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Fru Sunshine » 4. dec 2015, 12:26

Akehurst2 skrev:
Fru Sunshine skrev:
Jeg har bare set for mange børn, der ville have haft bedst af at vente.


Men er det så skolens eller barnets skyld?

Sat på spidsen selvfølgelig, for det er jo ikke noget med skyld, men jeg tænker bare, at skolen jo bør være indrettet på at modtage de børn, man får, hvis man bestemmer, at børn skal starte det år de fylder 6. Så bør en skole jo kunne modtage børn, der ligger både i den mere eller mindre umodne del af det alderssegment.

Man kan da ikke placere skyld, og nej, skolerne er ikke ofte indrettet på at modtage de børn, der burde have ventet. Der er ikke ressourcer til det ret mange steder. Desværre, for det havde da været optimalt.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. dec 2015, 12:45

Fru Sunshine skrev:
Akehurst2 skrev:
Fru Sunshine skrev:
Jeg har bare set for mange børn, der ville have haft bedst af at vente.


Men er det så skolens eller barnets skyld?

Sat på spidsen selvfølgelig, for det er jo ikke noget med skyld, men jeg tænker bare, at skolen jo bør være indrettet på at modtage de børn, man får, hvis man bestemmer, at børn skal starte det år de fylder 6. Så bør en skole jo kunne modtage børn, der ligger både i den mere eller mindre umodne del af det alderssegment.

Man kan da ikke placere skyld, og nej, skolerne er ikke ofte indrettet på at modtage de børn, der burde have ventet. Der er ikke ressourcer til det ret mange steder. Desværre, for det havde da været optimalt.


I virkeligheden ville man øjensynligt kunne opnå gode resultater ved at lade selve overgangen fra SFO-intro til 0. klasse blive glidende, så ikke alle børn nødvendigvis skulle starte i en skoleklasse i august. Man kunne så lave en ordning med, at dem, der ikke var blevet sluset over i skolen ved juletid, skulle blive i SFO'en indtil næste sommer. Det ville dog kræve nogle medarbejderressourcer i SFO'en, som man i dag har de færreste steder.
På mit gamle arbejde var det så snært med personale, at når minierne kom i maj, måtte de pædagoger, der siden august havde haft 3. klasserne i UU, i stedet lægge disse timer i SFO'en. UU-timerne i tredie? Ja, der måtte tilfældige lærere og vikarer springe til.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Bimmerdyret » 5. dec 2015, 16:41

polavyk skrev:
Bimmerdyret skrev:Til sidst.. nej pædagoguddannelsen og læreruddannelsen er ikke på samme niveau - der er forskel både i optagelseskrav, indholdsmæssige forskelle og så er læreruddannelsen længere :genert:


Det synes jeg, du skal dokumentere - altså udover, at der kræves et gennemsnit på 7, - men det er først sket for to år siden, så det har ingen effekt endnu. Begge uddannelser er professionsbachelorer. Det er mellemlange videregående uddannelser. Så jo de er på samme niveau. De er ikke ENS, men det er ikke sværere at blive lærer end at blive pædagog. (Og før du kører videre af det spor; min søn læser til lærer)


Hvad er det præcist du ønsker jeg skal dokumentere - at uddannelserne ikke er på samme niveau??
Det er jo bare at se generelt på længden af uddannelsen, se på hvor lang tid den tager (og der har læreruddannelsen jo altid varet længere), at de på indholdet af uddannelsen kræver jo bare at man ser på hvad uddannelsen indeholder???

Lige så snart man starter på læreruddannelsen, så viser den hvor man primært vil blive ansat - som pædagog, der er uddannelsen opdelt, så man først specialiserer sig til i hvilket område man vil være pædagog.

[quote ="polavyk"]
Hvor rimelig synes du, det var, hvis jeg sagde; med de forhold der er i folkeskolen, kan en stor del af befolkningen undervise deres børn bedre, end lærerne kan?

Kan forældre bedre vurdere børnene, end lærere kan?
[/quote]

Det er skam ganske rimeligt efter min mening - en hver kan jo på nuværende tidspunkt undervise i folkeskolen, så for manges vedkommende, kan de faktisk undervise deres egne børn bedre - end de vikarer mv. der sættes til at undervise i matematik, der ikke kan regne bedre end de pågældende forældre selv kan - og hvor forældrene med deres hjemmeundervisning har langt bedre læringsmiljø at tilbyde : indsigt, bedre tid etc.

Ganske rimeligt :)

Ja, forældre kan faktisk i mange tilfælde vurderes børnene bedre en lærerene kan.

polavyk skrev:
Jeg savner en ordentlig dokumentation for dine påstande. Hvordan ved du, at forældre bedre kan vurdere børn? Hvordan ved du, at forholdene i institutioner er så ringe? Hvad kender du overhovedet til pædagogisk arbejde? Hvis du udtalte dig om læreres arbejde og forhold, kunne jeg forstå det, - men du er vel ikke klogere på pædagogfaget end alle andre fag, du ikke er uddannet i.


Jeg er læreruddannet og har selv børn, der har gået i børnehave.
Jeg kender pædagoger, Jeg har brugt de sidst 3-5 år på at være rundt i forskellige daginstitutioner, jeg snakker med pædagoger både venner der arbejder i branchen, samt på fagligt niveau. Det er hvad jeg hører. Jeg følger med fagpolitisk.
Det gælder både daginstitutions som folkeskoleniveau.

Polavyk"
Ud fra min erfaring SOM pædagog, er der nogle faktorer, der gør, at det kan være svært at vurdere sit eget barn;
1. Man har følelser i klemme.
2. Man har sine egne oplevelser med i bagagen; det kan flytte fokus, eller man kan tillægge barnet oplevelser og følelser, det ikke har.
3. Man er generelt bekymret for sit barn.
4. Man kan se sig blind på nogle sider af barnet.
5. Man kan være præget af medierne og tænke, at man SKAL kæmpe den kamp, selvom barnet er klar.
6. Forældrene er ikke klare.
7. Man kan være så usikker, at noget andre har sagt, får en til at tro, at barnet skal vente.
Und so weiter...
[/quote]

Og den primære del af ovenstående passer også ganske glimrende på pædagoger, dertil kommer at de er deltidsansat, for nogle ikke den faglige ballast at bygge fundament på, at de er præget af besparelser, at de eksempelvis ved at der ikke er noget at gøre og derfor ikke kæmper...

[quote="polavyk skrev:
Det samme gør sig gældende, hvis barnet skal vente, eller i specialtilbud; man ser bare ikke altid sit barn klart. Nogle ser, hvad de vil se. Nogle er præget af det miljø, de kommer fra. Nogle tager det som personlig kritik.

Så det er en del af det pædagogiske arbejde at formidle, hvordan barnet ligger udviklingsmæssigt. Der findes forskellige test, som man kan gøre brug af, og mange gange er det nok til at få forældrene til at se barnet på en anden måde. Hvis pædagogerne er i tvivl, konsulterer de ppr. I forbindelse med skoleudsættelse er det almindeligt i mange kommuner, at ppr bliver involveret.


Og ve du hvad...nogle gange fyrer nogle pædagoger (har jeg oplevet) en hel del bullshit af, hvor når man så fagligt fordi man kan, går dem på klingen må indrømme at de faktisk er på bar bund og ikke ved hvad de skal gøre.
Når de så har søbbet rundt i det i et stykke tid og man så fortæller dem hvad de skal gøre - og de gør det og hey.. ting sker.
Hvem er det så lige der ved mest - om det enkelte barn ?
Derudover er der jo i alt fald en vinkel forældrene ikke kan dække; hvordan barnet fungerer uden forældrene.

Polavyk skrev:Har du overvejet, at en stor del af børnehavebørn nu om stunder er tæt på at tilbringe mere vågen tid i institution end hjemme? Eller at institutionstiden minder mere om skolegang end børnenes fritid gør?


Det ved jeg, jeg ved også at læringsmål al la forenklede fælles mål er på vej ind i børnehaverne - i en grad de nuværende ansatte ikke har nogen anelse om.
Så jo, jeg ved præcis hvad der sker nationalt på dagtilbudsområdet (Del af mit arbejde), både på praktiker og forvaltningsniveau - og ved du hvad...
Fik jeg barn i morgen, så skulle mit barn aldrig nogensinde sætte sit ben i et dagtilbud.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Bimmerdyret » 5. dec 2015, 16:41

Bimmerdyret skrev:
polavyk skrev:
Bimmerdyret skrev:Til sidst.. nej pædagoguddannelsen og læreruddannelsen er ikke på samme niveau - der er forskel både i optagelseskrav, indholdsmæssige forskelle og så er læreruddannelsen længere :genert:


Det synes jeg, du skal dokumentere - altså udover, at der kræves et gennemsnit på 7, - men det er først sket for to år siden, så det har ingen effekt endnu. Begge uddannelser er professionsbachelorer. Det er mellemlange videregående uddannelser. Så jo de er på samme niveau. De er ikke ENS, men det er ikke sværere at blive lærer end at blive pædagog. (Og før du kører videre af det spor; min søn læser til lærer)


Hvad er det præcist du ønsker jeg skal dokumentere - at uddannelserne ikke er på samme niveau??
Det er jo bare at se generelt på længden af uddannelsen, se på hvor lang tid den tager (og der har læreruddannelsen jo altid varet længere), at de på indholdet af uddannelsen kræver jo bare at man ser på hvad uddannelsen indeholder???

Lige så snart man starter på læreruddannelsen, så viser den hvor man primært vil blive ansat - som pædagog, der er uddannelsen opdelt, så man først specialiserer sig til i hvilket område man vil være pædagog.

[quote =polavyk]
Hvor rimelig synes du, det var, hvis jeg sagde; med de forhold der er i folkeskolen, kan en stor del af befolkningen undervise deres børn bedre, end lærerne kan?

Kan forældre bedre vurdere børnene, end lærere kan?


Det er skam ganske rimeligt efter min mening - en hver kan jo på nuværende tidspunkt undervise i folkeskolen, så for manges vedkommende, kan de faktisk undervise deres egne børn bedre - end de vikarer mv. der sættes til at undervise i matematik, der ikke kan regne bedre end de pågældende forældre selv kan - og hvor forældrene med deres hjemmeundervisning har langt bedre læringsmiljø at tilbyde : indsigt, bedre tid etc.

Ganske rimeligt :)

Ja, forældre kan faktisk i mange tilfælde vurderes børnene bedre en lærerene kan.

polavyk skrev:
Jeg savner en ordentlig dokumentation for dine påstande. Hvordan ved du, at forældre bedre kan vurdere børn? Hvordan ved du, at forholdene i institutioner er så ringe? Hvad kender du overhovedet til pædagogisk arbejde? Hvis du udtalte dig om læreres arbejde og forhold, kunne jeg forstå det, - men du er vel ikke klogere på pædagogfaget end alle andre fag, du ikke er uddannet i.


Jeg er læreruddannet og har selv børn, der har gået i børnehave.
Jeg kender pædagoger, Jeg har brugt de sidst 3-5 år på at være rundt i forskellige daginstitutioner, jeg snakker med pædagoger både venner der arbejder i branchen, samt på fagligt niveau. Det er hvad jeg hører. Jeg følger med fagpolitisk.
Det gælder både daginstitutions som folkeskoleniveau.

Polavyk"
Ud fra min erfaring SOM pædagog, er der nogle faktorer, der gør, at det kan være svært at vurdere sit eget barn;
1. Man har følelser i klemme.
2. Man har sine egne oplevelser med i bagagen; det kan flytte fokus, eller man kan tillægge barnet oplevelser og følelser, det ikke har.
3. Man er generelt bekymret for sit barn.
4. Man kan se sig blind på nogle sider af barnet.
5. Man kan være præget af medierne og tænke, at man SKAL kæmpe den kamp, selvom barnet er klar.
6. Forældrene er ikke klare.
7. Man kan være så usikker, at noget andre har sagt, får en til at tro, at barnet skal vente.
Und so weiter...
[/quote]

Og den primære del af ovenstående passer også ganske glimrende på pædagoger, dertil kommer at de er deltidsansat, for nogle ikke den faglige ballast at bygge fundament på, at de er præget af besparelser, at de eksempelvis ved at der ikke er noget at gøre og derfor ikke kæmper...

[quote="polavyk skrev:
Det samme gør sig gældende, hvis barnet skal vente, eller i specialtilbud; man ser bare ikke altid sit barn klart. Nogle ser, hvad de vil se. Nogle er præget af det miljø, de kommer fra. Nogle tager det som personlig kritik.

Så det er en del af det pædagogiske arbejde at formidle, hvordan barnet ligger udviklingsmæssigt. Der findes forskellige test, som man kan gøre brug af, og mange gange er det nok til at få forældrene til at se barnet på en anden måde. Hvis pædagogerne er i tvivl, konsulterer de ppr. I forbindelse med skoleudsættelse er det almindeligt i mange kommuner, at ppr bliver involveret.


Og ve du hvad...nogle gange fyrer nogle pædagoger (har jeg oplevet) en hel del bullshit af, hvor når man så fagligt fordi man kan, går dem på klingen må indrømme at de faktisk er på bar bund og ikke ved hvad de skal gøre.
Når de så har søbbet rundt i det i et stykke tid og man så fortæller dem hvad de skal gøre - og de gør det og hey.. ting sker.
Hvem er det så lige der ved mest - om det enkelte barn ?
Derudover er der jo i alt fald en vinkel forældrene ikke kan dække; hvordan barnet fungerer uden forældrene.

Polavyk skrev:Har du overvejet, at en stor del af børnehavebørn nu om stunder er tæt på at tilbringe mere vågen tid i institution end hjemme? Eller at institutionstiden minder mere om skolegang end børnenes fritid gør?


Det ved jeg, jeg ved også at læringsmål al la forenklede fælles mål er på vej ind i børnehaverne - i en grad de nuværende ansatte ikke har nogen anelse om.
Så jo, jeg ved præcis hvad der sker nationalt på dagtilbudsområdet (Del af mit arbejde), både på praktiker og forvaltningsniveau - og ved du hvad...
Fik jeg barn i morgen, så skulle mit barn aldrig nogensinde sætte sit ben i et dagtilbud.[/quote]
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Bimmerdyret » 5. dec 2015, 16:44

Akehurst2 skrev:
Fru Sunshine skrev:
Jeg har bare set for mange børn, der ville have haft bedst af at vente.


Men er det så skolens eller barnets skyld?

Sat på spidsen selvfølgelig, for det er jo ikke noget med skyld, men jeg tænker bare, at skolen jo bør være indrettet på at modtage de børn, man får, hvis man bestemmer, at børn skal starte det år de fylder 6. Så bør en skole jo kunne modtage børn, der ligger både i den mere eller mindre umodne del af det alderssegment.


Eller pædgogernes eller systemets?

Under ALLE omstændigheder kan det ALDRIG være barnets skyld :(
0

Tilbage til "Børn"